Permalänk
Medlem

Det ska inte gå att göra ett WoW till en esport, egentligen. Att WoW-arenan blev till en eSport var trevligt, men långt från ett klokt val. Speciellt då RNG var som allra värst under den tiden.

Det är trevligt med seriösa turneringar och arrangerade event, men en eSport bör dket inte allas. Det finns alldeles för många faktorer som spelar in utöver skill och taktik för det. Hur många gånger har man inte sett stunlocks med macestuns (och ja, dom tog bort macestun och ersatte den med RNG-executes istället. Same thing, different name) eller 5-6st resists på raken när en priest försöker dispella en innervate. Sånt ska inte hända i ett eSport-klassat spel. Samt att alla klasser bör ha exakt samma förutsättningar, vilket är långt ifrån sanningen när det gäller MMO's, då pratar vi de flesta stora WAR, WOW, GW, EVE etc. Zerg, Protoss och Terran har alla samma förutsättningar. Likaså Night elf, Undead, Orc och Humans. Counter-Strike även där.

Kollade man på gamla tiden vilka setups som fanns var det i stort sett enbart:
RMP
Druid-Priest + Hunter (i vissa fall rogue)
Druid-Warlock + Rogue eller Warrior

Det andra klasserna var mer eller mindre non-existent.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jag argumenterar absolut inte emot dina åsikter här, eller gör jag?
Det får du själv bestämma hehe.

Vad seriös PvP är för mig är inte vad seriös PvP är för dig.

Du anser att seriös PvP måste kunna klassas som e-sport om jag förstår dig rätt, det är dock endast din åsikt, inget mer.

Jag tycker att seriös PvP helt utan problem kan vara WorldPvP helt utanför mediavärlden, mitt mål är att ha roligt och spela antingen "Deathmatch" eller i någon form av lag, och tycker inte det blir mindre seriöst om jag inte hamnar på någon japansk tv. Finns inget intresse för mig att synas på det sättet, spelar för utmaning och skojs skull. Detta är endast min åsikt och inget mer.

Förstår inte varför din eller min skulle vara mer berättigad.

Seriös PVP bör väl vara just vad det låter som? seriös? Eller menar du att PVP i ett spel där vi säger att 5 kompisar logga in o spöar upp lite random "noobs" är seriös PVP? För mig är det endast att logga in o ha lite kul med sina kompisar.

Visst det kan väl hända att det är min åsikt att seriös = esport. Men jag ser det mer som självklarhet än vad jag ser det som en åsikt, antingen är det seriös PVP och det finns en scen för spelet eller så är det inte det och man spelar bara för skojs skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Nu är jag inte insatt i guildwars över huvud taget, men å andra sidan har jag aldrig sett guildwars i några e-sportsammanhang.

Är guildwars esportlicenserat? isåfall så kanske det är värt att provspela det litegrann.

Tror inte Guild Wars är eSport licensierat, folk spelar det mest bara för det är roligt nuförtiden. I början hade de två turneringar med $100.000 sammanlagt som priser, efter det kom mindre andra turneringar som hölls av en tredjepart. På våren 2007 började de med Automated Tournaments och Monthly Tournaments (som finns fortfarande) där man kunde vinna grafikkort, ljudkort, möss osv. Nuförtiden får man dock bara ära och ingame saker när man vinner en Monthly Tournament. Har inte riktigt följt med vad som hänt sistone men kan hända att vissa tredjeparter håller turneringar fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Seriös PVP måste vara e-sport jo. Kul att träna och bli bra på något som aldrig nånsin kommer att tas seriöst. Halva grejen med att spela seriöst på något är ju att kunna kolla på livesända matcher från de riktiga proffsen och att möjligheten till att kunna leva på det givetvis måste finnas.

KUL pvp är en sak, seriös PVP är något helt annat och förhoppningsvis involverar seriös PVP även kul PVP, men definitivt inte alltid.

Att arena är en fjantig esport går helt klart att argumentera då jag inte heller tycker att det är speciellt intressant. Faktum kvarstår att det är så seriös som PVP blir i ett MMO. Är man intresserad av riktig esport ska man helt enkelt hålla sig undan MMO.

Hahaha. Så om man vill lira seriös PvP i Warhammer så går inte det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Hahaha. Så om man vill lira seriös PvP i Warhammer så går inte det?

Ehm, finns det esport scene? Nej, så hur ska du spela seriöst? Vart ska du plocka sponsorer?

Permalänk
Avstängd

verkligen palla på detta ... slutade spela WoW för två månader sedan och det var det bästa jag gjort ................................. men nu är man så j*vla trött på alla spel som finns, pga man satt 4 timmar om dan i WoW så känner man att det inte finns något annat alternativ nu blir man bara sittandes här för man brukar det!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Själv detoxa jag wow med gym, vilket behövdes ganska hårt efter 4 år. Så sitter man på MSN och garvar åt polarna som lipar över att arenan är trasig.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Ehm, finns det esport scene? Nej, så hur ska du spela seriöst? Vart ska du plocka sponsorer?

Jag vet inte SueCia, men jag klarar verkligen inte att dra parallellen mellan:

Spela seriöst och att spela för att bli kändis/rik/heltidsjobb/whatever.

Alltså om jag inte ger mitt allt, 24 timmar om dygnet för att skapa karriär, spelar samma sak om och om och om igen, så är jag inte "seriös"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Ehm, finns det esport scene? Nej, så hur ska du spela seriöst? Vart ska du plocka sponsorer?

Seriöst är inte att spela för att bli proffs (tjäna pengar på det). Antingen handlar det om att man bara vill bli allmänt känd på din server / spelets community eller så vill man bara bli bäst, behöver verkligen inte vara för att ha ett sponsrat lag som har månadslön.

Förstår verkligen inte vart du har fått seriöst = esport ifrån.

Skriv pm om du vill svara, onödigt med mer offtopic i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Tror inte Guild Wars är eSport licensierat, folk spelar det mest bara för det är roligt nuförtiden. I början hade de två turneringar med $100.000 sammanlagt som priser, efter det kom mindre andra turneringar som hölls av en tredjepart. På våren 2007 började de med Automated Tournaments och Monthly Tournaments (som finns fortfarande) där man kunde vinna grafikkort, ljudkort, möss osv. Nuförtiden får man dock bara ära och ingame saker när man vinner en Monthly Tournament. Har inte riktigt följt med vad som hänt sistone men kan hända att vissa tredjeparter håller turneringar fortfarande.

när jag la ner fanns det utöver ATs ett par cuper och någon liga man kunde lira i, alla hade väl riktiga priser, men vad det var kommer jag inte ihåg.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att både WAR och AOC har mycke bättre, mer mångsidigt och mer avancerat pvp(rvr) är WoW någonsin haft.

Så vilket du än väljer av dessa så kommer du ha riktigt kul

Förutsatt att du väljer en pvp server med mycket folk på som

Karak eight peaks (Warhammer)
Fury pvp (Age of Conan)

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

WoW PvP var kul i vanilla när Blackrock Mountains var befolkat. Sedan dess har det varit en brant nedförsbacke.

Jag spelar WoW och WAR samtidigt. WAR är faktiskt ett roligt PvP (RvR) spel. OM du har kompisar att spela med. Springa runt ensam i WAR är riktigt j*vla tråkigt. Det fungerar dock i WoW

AoC hade faktiskt ganska trevlig PvP. Men föll dock på 'combo' systemet samt att allt var uppdelat i olika instanser.

Idag skulle jag utnämna WAR till det spelet som erbjuder bäst PvP. Sen handlar allt givetvis om smak.

Permalänk
Medlem

Även om det har varit nämnt tidigare så måste jag ändå åter igen rekommendera Eve-online. Det ser ut som om att det spelet har det mesta utav det du söker i PvP-väg.

Att inlärningskurvan är hög är som sagt allmänt känt, men det tycker jag personligen inte är ett problem - en del av tjusningen är enligt mig att lära sig nytt, att säga "aha" och "wow, coolt" eller "jaaa, den där vill jag ha!"

Att du inte kan vara med i PvP på ett bra tag på grund av skills är helt fel. På din 3-veckors trial kan du träna upp det grundläggande som behövs för att sätta upp ett skepp för att delta i PvP och tillföra något.

Seriöst, ge det en chans

Annars är Quake Live rätt så skoj. www.quakelive.com om du vill komma igång snabbt och ha bra pvp

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill

AoC hade faktiskt ganska trevlig PvP. Men föll dock på 'combo' systemet samt att allt var uppdelat i olika instanser.

Combo systemet gör det ju mer avancerat och att det krävs mer skill för att träffa sina skills (haha) och gör att timing blir mycket viktigare än i WoW och WAR där det bara krävs ett knapptryck.
I world pvp (riktigt pvp) finns inga olika instanser det finns bara i små pvp områden för att det inte ska bli mer folk är gräs på en yta vilket är bra för det kan vara riktigt mycket folk ibland även med instanser.

Men som sagt vilket du än väljer av AoC och WAR så kommer du bli nöjd

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
WAR är klart bättre än WOW, hae spelat ca 70 speldagar WOW och snart 40 WAR och WAR e klart bättre!

Det är helt baserat på pvp och det är verkligen bättre pvp i war än i wow, Publicquests och RvR är också grymt!

Låter toppen, hur är levlingen och så vidare?

Permalänk
Medlem

vänta på D3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Seriös PVP måste vara e-sport jo. Kul att träna och bli bra på något som aldrig nånsin kommer att tas seriöst.

Ja, kul att träna och bli bra på något som aldrig kommer tas seriöst. Trist att du verkar ha så låg självkänsla att du inte kan bry dig om något som ingen kommer tycka du är cool för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Ja, kul att träna och bli bra på något som aldrig kommer tas seriöst. Trist att du verkar ha så låg självkänsla att du inte kan bry dig om något som ingen kommer tycka du är cool för.

Sa jag nånsin att JAG satsar på e-sport? Jag har aldeles för lite talang och tid för att kunna tävla med folk som verkligen har tiden och talangen. Jag spelar PVP för att det är kul i diverse spel, men inte fan säger jag att jag spelar seriöst bara för att jag ligger top 100 på laddern i t.ex WC3. inte ens om man ligger 1:a behöver man vara speciellt seriös.

Min självkänsla är det inget fel alls på och jag tror aldrig någon kommer tycka jag e cool för att jag spelar ett datorspel.

Permalänk
Medlem

Testar WAR nu, har nått level 5 efter mycket krångel med 10-dagars test licensen.

Min fråga är

Vilken sorts server ska man spela på om man är "van" vid PvP:servers i WoW, och gillar den stilen? Några tips på servrar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Combo systemet gör det ju mer avancerat och att det krävs mer skill för att träffa sina skills (haha) och gör att timing blir mycket viktigare än i WoW och WAR där det bara krävs ett knapptryck.
I world pvp (riktigt pvp) finns inga olika instanser det finns bara i små pvp områden för att det inte ska bli mer folk är gräs på en yta vilket är bra för det kan vara riktigt mycket folk ibland även med instanser.

Men som sagt vilket du än väljer av AoC och WAR så kommer du bli nöjd

Jag fann combosystemet väldigt low skill
Spelade som en bear shaman när jag lirade.

Laddade upp min bästa combo till sista keyn, poppade alla mina CDs tog charge och sen tryckte jag in sista keyn för min combo i farten.

Denna coctail slutade med att jag oneshottade allt jag kom fram till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0ozker
Testar WAR nu, har nått level 5 efter mycket krångel med 10-dagars test licensen.

Min fråga är

Vilken sorts server ska man spela på om man är "van" vid PvP:servers i WoW, och gillar den stilen? Några tips på servrar?

Karak-Azgal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Jag fann combosystemet väldigt low skill
Spelade som en bear shaman när jag lirade.

Laddade upp min bästa combo till sista keyn, poppade alla mina CDs tog charge och sen tryckte jag in sista keyn för min combo i farten.

Denna coctail slutade med att jag oneshottade allt jag kom fram till.

Detta fungerar inte längre. Om du inte träffar någon med dom första slagen gör kombot mycket mindre skada nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Har testat i stort sett alla nämda spel men kommit fram till att det inte finns något som uppfyller det WoW lämnar, grattis Blizzard! Nu är det snart sommar, tyvärr blir det nog WoW jag kommer tillbaka till i höst. Trots den ändlösa grindingen och omogna communityn.

Permalänk
Medlem

Slutade spela wow för några månader sen, bästa jag någonsin gjort!

Fyfan vilket skitspel, PVE löjligt lätt.

PVP så trasigt att jag inte finner ord alltså.

Fundamentala felet med wow PVP är att det är "sandbox" alltså man har inga val, vi spelare har ingen möjlighet att själva hitta på saker för att balansera klasserna utan vi matas utav spelutvecklarna med

1. Färdiga "set" som är de bästa som finns, alla ser likadana ut osv, det finns inga valmöjligheter. Jag kan tex inte som i diablo själv välja om min Sorc ska ha värsta feta skölden eller´.

2. Respecs, Talents- Helt kört, det finns EN bästa spec inget annat det gör att vissa klasser är helt sjukt imba, tex REt-pala, DK eller restodruid S4

3. Blizzard tar inte till sig information från spelarna. De lyssnar däremot på noobsen som whinar på officiella wow-forumen och låter majoriteten (idioterna) få sina röster hörda istället för att konsultera professionella spelare som faktiskt skulle kunna balansera det här skitspelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Slutade spela wow för några månader sen, bästa jag någonsin gjort!

Fyfan vilket skitspel, PVE löjligt lätt.

PVP så trasigt att jag inte finner ord alltså.

Fundamentala felet med wow PVP är att det är "sandbox" alltså man har inga val, vi spelare har ingen möjlighet att själva hitta på saker för att balansera klasserna utan vi matas utav spelutvecklarna med

1. Färdiga "set" som är de bästa som finns, alla ser likadana ut osv, det finns inga valmöjligheter. Jag kan tex inte som i diablo själv välja om min Sorc ska ha värsta feta skölden eller´.

2. Respecs, Talents- Helt kört, det finns EN bästa spec inget annat det gör att vissa klasser är helt sjukt imba, tex REt-pala, DK eller restodruid S4

3. Blizzard tar inte till sig information från spelarna. De lyssnar däremot på noobsen som whinar på officiella wow-forumen och låter majoriteten (idioterna) få sina röster hörda istället för att konsultera professionella spelare som faktiskt skulle kunna balansera det här skitspelet
.

Vet inte riktigt om det är lätt att avgöra vilka som är "noobs" och professionella spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
Vet inte riktigt om det är lätt att avgöra vilka som är "noobs" och professionella spelare.

tror han syftar på folk som klagar på en redan "flavour of the month" klass.
Finns väldigt mycket människor som klagar på klassen de spelar fast de redan är alldeles för imba.
Sen när blizzard väl tar ner en klass på jorden igen.. så den är ungefär likvärdig med andra klasser så blir det ett vansinnigt whine.. ex då hunter som fick sin beastmaster specc nerf:ad..
Jag har också lagt ner wow för ca 1-1,5månad sen.
Man utförde allt pve hade att erbjuda.. och man satt o nötte pvp i en evighetslek.. endast för att komma upp i den gear som 30 tusen andra på server redan använder.

ens karaktär är som mest unik medan man lvlar.. då får man olika items.. man hittar olika och använder den specc man själv tycker fungerar bäst för levling. När man väl nått 80 så kör man endast för att komma till exakt samma gear som alla andra redan har.. vad är det för unikt då? enda som skiljer är ju namnen

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

Vill du lira seriös pvp så är eve-online för dig. Det är pvp överallt, på den enda server som finns.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Det roligaste minnen jag har från wow är faktiskt när jag LEVLADE tillsammans med mina polare. World PVP helt jevla underbart när det väl händer...
Synd att man blir maxlvl så lätt, borde ta 6 månader eller något så kanske spelet vore skoj, dvs fokusera på resan istället för "målet" dvs full epic-grinden!

Permalänk

Om man gillar hardcore pvp är EvE-Online som sagt ett bra tips.
Dock inte ett spel för folk med hett temperament och högt blodtryck...

EVE-Online PvP aftermath on ventrilo

Visa signatur

I test: Shuttle SP35P2 (Intel P35 Express + ICH9R) | Intel C2D E8400 | 4 GB Corsair DDR2 800mhz | Radeon 4670 512Mb | (OCZ Vertex SSD 60GB) | Windows XP 32bit
Nästa System: Shuttle SX58H7 (Intel X58 Express + ICH10R) | Intel Core i7 940 | 6 GB Corsair DDR3 1600mhz | Radeon HD 4870 1 GB | 2x Intel X25-M 80GB SSD (RAID 0) | WD Caviar Black 1 TB | windows 7

Permalänk
Medlem

Jag spelar enbart WoW för Arena, hoppas på en förbättrning i 3.1 men tyvärr så finns det inget MMO spel som erbjuder en nog stor spelarbas och inga möjligheter till e-Sport (Arena).