Permalänk
Medlem

Skumt problem med ny dator

Hejsan

Har kämpat med min dator i några kvällar nu.
Fick ingen input signal med mina grafikkort (provade två olika).
Och hade felsökt och nästan provat allting.

Idag så kopplade jag dock in skärmen med vga ingången i moderkortet och fick då bild. Men när jag sätter på vga->dvi convertern och testar den ingången på moderkortet får jag ingen bild.

Båda mina grafikkort har två stycken dvi ingångar.

Har kollat runt i bios och provat lite men har inte gett någon framgång.
Kan det vara så att dvi-convertern är fel typ för datorn, det funkar prima i den gamla. Eller har det något med drivrutiner att göra (vore märkligt), eller om moderkortet bara är trasigt :/

Prylarna:
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
640GB Western Digital Caviar Black SATA II
XFX MD-A72P-7509 ATX sAM2+
650W Corsair CMPSU-650TXEU
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM

Tacksam för alla idér och tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Vad har du fär grafikkort? Eller kör du med intergrerad?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick det bara att funka med intergrerat och vga kontakten.

Har provat både med mitt 7600gt samt mitt nya GeForce GTX 280.

Borde jag installera os och försöka installera alla drivers osv om dvi kan börja funka då, det funkar varken på det intergrerade eller på korten.

Permalänk
Medlem

Update:

Problemet är nu att datorn funkar bra när jag inte har i ett grafikkort och jag använder intergrerade vga lr dvi kontakten. Men så fort jag sätter i ett grafikkort får jag ingen bild på varken grafikkortet eller det intergrerade.

Har provat att ändra vilket grafikkort som ska ha prioritet i bios. :/

Permalänk
Medlem

Hade nästan likadant med min dator för 3 månader sen. Det började med att bilden helt plötsligt blev svart och 1-2sec senare kom bilden upp igen. Hände väll var 10e minut. Bestämde mig för att pilla på grafik kort inställningarna och därefter slocknade skärmen direkt och vid restart. Kopplade då DVI sladden till den andra anslutningen på kortet och funkade bra några veckor. Gjorde samma misstag igen och pillade på grafik kort inställningarna och skärmen svart igen. Enda valet som funkade var att koppla in VGA sladden istället tills jag formatera om datorn och då var problemet löst och jag kunde då ha DVI kopplat igen.

Du kan ju testa att formatera datorn, och när du ändå håller på... installera windows 7

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Hade nästan likadant med min dator för 3 månader sen. Det började med att bilden helt plötsligt blev svart och 1-2sec senare kom bilden upp igen. Hände väll var 10e minut. Bestämde mig för att pilla på grafik kort inställningarna och därefter slocknade skärmen direkt och vid restart. Kopplade då DVI sladden till den andra anslutningen på kortet och funkade bra några veckor. Gjorde samma misstag igen och pillade på grafik kort inställningarna och skärmen svart igen. Enda valet som funkade var att koppla in VGA sladden istället tills jag formatera om datorn och då var problemet löst och jag kunde då ha DVI kopplat igen.

Du kan ju testa att formatera datorn, och när du ändå håller på... installera windows 7

Låter som du har en LG-skärm. Har en själv och den brukar slockna lite då och då när man använder VGA. (Är inte ensam om det problemet utan det sitter i VGA-delen i LG:s skärmar, dom bara är sådana)

Permalänk
Medlem

Har en Hp w2207. Men problemet är löst iallfall.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Fick ordning på datorn var det inbyggda grafikkortet som spökade.

Dock så började den bråka med mig idag igen.
Datorn frös när jag satt och spelade och nu vägrar den starta.
Moderkortet piper inte varken när jag kör utan ram eller grafikkort och jag kommer inte in i bios

Ska försöka plocka ur moderkortet och se om chassit kortslutet

Permalänk
Medlem

Prova med att resetta bios (clear cmos).

Antar att du har inaktiverat inbyggda grafiken via enhetshanteraren i windows.