Permalänk
Medlem

jag fattar inte varför inga tester i hela cyberspace har med dpc latenser. utan man får leta runt på forum och snällt be vanliga konsumenter testa sånt som journalister redan borde ha testat. jag har flera gånger nämnt det här på swec men aldrig tas det med i nått test vad jag sett.

dpc latenser är bland det viktigaste som finns när man bygger datorer för att jobba med ljud. spelar ingen roll om du har en i7a på 20Ghz, har du kassa dpc värden så går allt åt skogen likt förbannat.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
jag fattar inte varför inga tester i hela cyberspace har med dpc latenser. utan man får leta runt på forum och snällt be vanliga konsumenter testa sånt som journalister redan borde ha testat. jag har flera gånger nämnt det här på swec men aldrig tas det med i nått test vad jag sett.

dpc latenser är bland det viktigaste som finns när man bygger datorer för att jobba med ljud. spelar ingen roll om du har en i7a på 20Ghz, har du kassa dpc värden så går allt åt skogen likt förbannat.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Det är endast relevant om man testar kompletta datorsystem inklusive tillbehör och program/drivrutiner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
okey jag tar tillbaka det

vet inte när jag kollade ddr3 priset senaste, men jag hade för mig att det typ var 1000kr för 2gb..

Nästan så man fundear på att köpa 2 6GB kit, dvs. 12GB DDR3?
Bara för att man kan liksom, tror knappast att man kommer behöva använda resten på minst 1 eller 2 år innan spelbolagen börjar utveckla fler minneskrävande spel.
Troligen bara jag som tycker så kan jag tänka mig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Nästan så man fundear på att köpa 2 6GB kit, dvs. 12GB DDR3?
Bara för att man kan liksom, tror knappast att man kommer behöva använda resten på minst 1 eller 2 år innan spelbolagen börjar utveckla fler minneskrävande spel.
Troligen bara jag som tycker så kan jag tänka mig

Jag håller absolut med dig önskar att det vore uppgraderingsdags för mig med, men det finns ingen budget för det.. det finns ju faktiskt otroliga möjligheter med 12GB skulle jag nästan kunna buffra upp hela systemdisken (eller spel) i ramminnet, och då lär det gå undan, tror laddningstider skulle bli mer eller mindre obefintliga.

Permalänk
Medlem

Dom samlade sparpengarna + skatteåterbäringen kommer ju i sommar, då är det dags för ett nytt system. Förhoppningsvis kanske priserna har sjunkit nån hundring till då om man har tur.
Det lutar nog åt att köra på 12GB och en raptor som systemdisk, då lär det gå undan.
Tror som sagt att dubbla standard minnesmängden ger ens system en rätt så hyfsad boost i båda spel och program. Dock vågar jag inte riktigt svära på att det är sant, men jag tänker i alla fall testa...trots att många anser att 12GB är helt onödigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
[B]I moderkortsammanhang är 2600 otroligt mycket pengar. bara för 1 år sedan fick du det absolut bästa x48 kortet för ungefär 2600.

Du får ju betänka att dollarkursen helt har pajat sedan ett antal månader tillbaks. Det slår ju definitivt in på prisbilden...

, det är ju inte så att det sprutar av uATX-kort med i7-CPU, 6 DIMMar och 2x PCIe 16x... Det är en relativt nishig marknad, givetvis är fullstora ATX-kort mer populära och detta inverkar ju också på priset.

Slutligen är det väl upp till var och en om de är villiga att betala priset; saker kostar det det kostar. 3papp för ett jävligt bra mammakort gnäller jag inte över. Det håller ett tag, kommer ju inte att byta ut det om en vecka om man säger så, heh!

För övrigt, jag la 2k på ett mammakort med socket 7, 2MB cache och Via Apollo MVP-chipset (sämsta AGP-chipset som världen skådat, tyvärr), detta var väl runt 98-99 nångång. Tycker jag får aningens mer för pengarna idag, lol!

Permalänk
Medlem

Grymt! Tycker att fler borde satsa på bra mATX brädor!

Permalänk

Bra att m-atx moderkorten börjar bli kompletta. Nu är frågan om det finns ett lika kompetent m-atx chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är endast relevant om man testar kompletta datorsystem inklusive tillbehör och program/drivrutiner.

nja, man brukar få en hyffsad bild av en standard konfig. visst kan externa ljudkort, stänga av saker i bios och valet av antingen xp/vista och så vidare påverka pyttelite men moderkortet är det som påverkar mest enligt min erfarenhet. sen kan ni köra vilka ljudprogram ni vill, för har moderkortet dålig dpc så kommer det visa sig snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Du får ju betänka att dollarkursen helt har pajat sedan ett antal månader tillbaks. Det slår ju definitivt in på prisbilden...

, det är ju inte så att det sprutar av uATX-kort med i7-CPU, 6 DIMMar och 2x PCIe 16x... Det är en relativt nishig marknad, givetvis är fullstora ATX-kort mer populära och detta inverkar ju också på priset.

Slutligen är det väl upp till var och en om de är villiga att betala priset; saker kostar det det kostar. 3papp för ett jävligt bra mammakort gnäller jag inte över. Det håller ett tag, kommer ju inte att byta ut det om en vecka om man säger så, heh!

För övrigt, jag la 2k på ett mammakort med socket 7, 2MB cache och Via Apollo MVP-chipset (sämsta AGP-chipset som världen skådat, tyvärr), detta var väl runt 98-99 nångång. Tycker jag får aningens mer för pengarna idag, lol!

Hmm aja förstår hur du tänker. Men jag är en sån som inte gillar när grejer kostar mer än de brukat av ingen anledning. Trots dollar har Grafikkorten, minne, cpu, hårddisk och allt annat går ned i pris och man får mer för sina pengar men moderkort på intelsidan går upp. Kan inte förstå det. Och moderkorten nu för tiden är inte mkt bättre än för bara 2 år sedan enligt min mening.

Jag är entusiast och byter datorsystem 2-3ggr om året och då åker moderkortet med. 2500 kr för ett moderkort för mig är rena rånet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hade lätt beställt 10 ex om de inte hade haft med den där förbannade PATA och PS/2-kontakten, de gör ju systemet i stort sett obrukbart!!

Så 80-tal plus att grannarna skrattar lite mjuggt bakom ryggen på en när de ålat runt och upptäckt PS/2:an t.ex.

/nerdrage

(ja vissa BIOS/preboot ger blanka fan i USB om den inte står i legacymode, precis som vissa skrev)

---

Annars måste jag säga att det är rätt trevligt med prestandakort i mindre format, mer sånt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Alltså, jag hade lätt beställt 10 ex om de inte hade haft med den där förbannade PATA och PS/2-kontakten, de gör ju systemet i stort sett obrukbart!!

Så 80-tal plus att grannarna skrattar lite mjuggt bakom ryggen på en när de ålat runt och upptäckt PS/2:an t.ex.

/nerdrage

(ja vissa BIOS/preboot ger blanka fan i USB om den inte står i legacymode, precis som vissa skrev)

---

Annars måste jag säga att det är rätt trevligt med prestandakort i mindre format, mer sånt!

Hur menar du med att PS/2 kontakten och PATA kontakterna gör datorn obrukbar?

Håller med om att sista PATA-kontakten kunde de tamefan tagit bort, SATA all the way imo!. Men ps/2kontakten kan ju trots allt vara bra att ha utifall.

Som du även skrev, skulle tamefan köpt flera ex av detta moderkort om ja nu vore en stenhård gamer med höga krav och/eller om ja bara ville ha en penisförlängare:p. Moderkortet är ju grymt som fan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
I moderkortsammanhang är 2600 otroligt mycket pengar. bara för 1 år sedan fick du det absolut bästa x48 kortet för ungefär 2600. Och nu kostar de ungefär 3600, ett medelmåttigt 2900 och ett budget 2500 kr. Och vanligvis brukar M-atx kort (även highend såna) lägga sig under vad budgetkorten kostar.

Jag tycker det bara är helt galet hur det har spårat ur.

Att Asus tar extra pengar för ett ROG kort och sen visar det sig klocka och vara precis lika stabilt som ett av deras Deluxe eller Pro kort är en helt annan diskussion dock.

Mycket bull.

1, för ett år sedan fanns ingen nylanserad teknik på samma sätt som idag.
2, för ett år (lite längre sedan) köpte jag mitt mATX och det låg på runt 1700 har jag för mig.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Mycket bull.

1, för ett år sedan fanns ingen nylanserad teknik på samma sätt som idag.
2, för ett år (lite längre sedan) köpte jag mitt mATX och det låg på runt 1700 har jag för mig.

Nu får du nog förklara dig lite bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Saknar dock en PCIe 1X OVANFÖR den första PCIe 16X porten. Detta skulle göra det möjligt att köra SLI/Crossfire+Ljudkort(t.ex). Nu blockeras tyvär alla andra portar när man kör SLI/Crossfire.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty Saknar dock en PCIe 1X OVANFÖR den första PCIe 16X porten.

Detta går inte att tråckla ihop om du ska hålla dig till uATX-format... Finns bara rum för max 4 kortplatser. Ska du ha SLI med fullstora grafikkort blockas de två andra kortplatserna.

Du behöver dock inte något separat ljudkort; det inbyggda ljudet låter alldeles utmärkt. Mjukvaru-XFi-drivisen från creative funkar bra och ger inget synbart utslag på CPU-lasten. Jag är personligen mycket nöjd med denna biten. Det man kunde begärt är att den borde gå över i headphone-mode automatiskt då man kopplar in headset i frontingången.

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa chassin rekommenderar ni att jag ska skaffa?

Antec Performance One Mini P180

NZXT Rogue - Silver / Blå (Ej PSU)

  • Har läst i nån av SweClockers P180 recension/tråd att folk haft svårt med att få in PSU i burken. Blir det några stora problem med det?

  • Samt får man plats med 2 grafikkort för SLI koppling i dessa små chassin?

Mina krav lutar mest åt dessa egenskaper:

- så Ljudlöst som möjligt.
- Kompakt och liten burk.
- samtidigt som man kan överklocka 920 prollen till 3,6 - 3,8 GHz.
- med denna prolle fläkt Noctua NH-U12P SE1366 CPU-Kylare - Socket 1366

Går det med dessa chassin, får allting plats eller bör jag välja andra chassi kandidater?

Permalänk
Inaktiv

Mini P180n är inte särskilt kompakt egentligen; pga den separata kammaren för PSU, toppfläkten, samt kabelutrymmet bakom moderkort-plåten blir den märkbart högre OCH bredare än ett standard uATX-torn. Den är dock inte alls lika stor som dagens gamingchassin, så totalt sett sparar du ju plats.

Den är dock inte särskilt smidig och lättjobbad inuti trots de större yttermåtten, men det lär väl gälla alla uATX-chassin egentligen (och en del standard ATX oxo kan nämnas, hehe). Tilll exempel, du har typ noll plats att stoppa i strömsladden till processorn, dess fläkt eller den externa iROG-dosan utan att rycka ur hela processorkylaren. Du har också knappast utrymme att peta i kontakterna utmed nederkanten på moderkortet (chassidioder, USB2-pluggar mm) om du inte tar ut minst ett av grafikkorten. I/urmontering av moderkortet kräver sannolikt dessutom att du också skruvar ur den bakre chassifläkten, och så vidare...

Om man bortser från detta (ty när allt är inkopplat och färdigdonat med behöver man ju inte tjafsa mer med inälvorna så vem bryr sig att det är trångt?), så är Mini P180 ett av de bästa PC-chassin jag någonsin sett. Det är så jävla välbyggt, och smart designat. Kabeldragningsmöjligheterna är suveräna, urtagen i toppen på moderkortsplåten ger extra "sträckmarginal" för strömsladden till CPU-sockeln, och spännbanden som inkluderas (7 stycken) gör att allting kan fästas på plats osynligt bakom moderkortet, enkelt och snyggt. Utan denna möjlighet hade chassit blivit ett virrvarr av feta kablar som käkat upp i princip allt ledigt utrymme.

Ljuddämpningen är också suverän, sidodörrarna har brutalt bra dämpning, och det sitter en skumgummilist utmed avskiljningsväggen för nätdelen. Silikonbussningarna i hårddiskvaggorna funkar också jäkligt bra, kan typ inte höra mina diskar alls när de bara snurrar (surr uppfattas endast om jag lägger örat nästan dikt an mot HDD-vaggan), och "sökknaster" är väldigt dämpat också. Inte för att jag stör mig på sånt egentligen; jag som gillar att höra om HDDn jobbar, då vet jag att datorn arbetar. De feta silikontassarna chassit sitter på är också suveräna. De käkar upp i det närmaste alla vibrationer; inget hörbart fortplantas vidare ner i underlaget!

Det mest dumma med chassit hör de medföljande fläktarna och fartreglaget till desamma. Allt är ihopkopplat till en enda sammanhängande enhet via sladdarna, så pajar en eller båda fläktarna får man huvudvärk. Blir till att ta fram tången och knipsa bort den trasiga fläkten (och då blir ju hastighetsreglaget värdelöst för just den fläktplatsen), och råkar det vara 200mm-enheten som går...tja, vafan gör man då? Vet ingenstans där man kan köpa sådana lösa.

Dessutom stödjer de inte 3-pinnars-standarden så man får ingen varvtalsövervakning heller, utan de måste drivas med dubbla molexar (fast man kan dock plugga den ena adaptern i den andra, så att bara en molexkontakt från nätdelen behöver blockeras). På pluskontot kan dock nämnas att 200mm-enheten faktiskt är ganska tyst även på maxvarv. Den brummar mest bara istället för att susa kraftigt, något den mindre 120mm-fläkten gör på läge 2 och 3. Ventilationen på lågvarv räcker dock för att kyla en i7 + SLI utan problem, så ljudnivån från själva chassit är rätt låg på det hela taget. Sedan beror det ju på vad du stoppar in i det hur slutresultatet blir. SLI-kort kan bullra en del tillexempel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Hur menar du med att PS/2 kontakten och PATA kontakterna gör datorn obrukbar?

Håller med om att sista PATA-kontakten kunde de tamefan tagit bort, SATA all the way imo!. Men ps/2kontakten kan ju trots allt vara bra att ha utifall.

Som du även skrev, skulle tamefan köpt flera ex av detta moderkort om ja nu vore en stenhård gamer med höga krav och/eller om ja bara ville ha en penisförlängare:p. Moderkortet är ju grymt som fan!

Var menat som ett skämt liksom, tycker det är lite märkligt att folk stör sig på att det finns extra funktioner på vissa produkter som kanske inte just dom använder. Det är ju inte som om det pajjar prestandan på det övriga som finns i burken (spec. om man inte använder det).

Ibland är PATA bra, då kan man t.ex. slänga in nån gammal DVD-brännare man har över eller äldre disk man vill plocka nåt ifrån. Ajja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Var menat som ett skämt liksom, tycker det är lite märkligt att folk stör sig på att det finns extra funktioner på vissa produkter som kanske inte just dom använder. Det är ju inte som om det pajjar prestandan på det övriga som finns i burken (spec. om man inte använder det).

Ibland är PATA bra, då kan man t.ex. slänga in nån gammal DVD-brännare man har över eller äldre disk man vill plocka nåt ifrån. Ajja.

Jo förstod att du inte kunde vara helt seriös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Detta går inte att tråckla ihop om du ska hålla dig till uATX-format... Finns bara rum för max 4 kortplatser. Ska du ha SLI med fullstora grafikkort blockas de två andra kortplatserna.

Det jag syftar på är att om de skulle placerat en PCIe 1x överst skulle det vara fullt möjligt med två fullstora grafikkort+t.ex ljudkort. Nu blockeras en plats i onödan, vilket de lätt skulle kunna orda genom PCIe 1x överst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
okey jag tar tillbaka det

vet inte när jag kollade ddr3 priset senaste, men jag hade för mig att det typ var 1000kr för 2gb..

Ja det va bara för några veckor sen. Finns dock kvar dom som säljer dom minnena "länken" för 1700kr. Så det gäller att kolla priserna när man handlar. Så ett "uppgraderingspaket", går på drygt 7000kr. En i7 rigg kan idag gå på så lite som 11 - 12000kr. Tycker man fortfarande det är på tok för mycket kanske man ska skaffa sig en annan "hobby".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffy811
Vilket av dessa chassin rekommenderar ni att jag ska skaffa?

Antec Performance One Mini P180

NZXT Rogue - Silver / Blå (Ej PSU)

  • Har läst i nån av SweClockers P180 recension/tråd att folk haft svårt med att få in PSU i burken. Blir det några stora problem med det?

  • Samt får man plats med 2 grafikkort för SLI koppling i dessa små chassin?

Mina krav lutar mest åt dessa egenskaper:

- så Ljudlöst som möjligt.
- Kompakt och liten burk.
- samtidigt som man kan överklocka 920 prollen till 3,6 - 3,8 GHz.
- med denna prolle fläkt Noctua NH-U12P SE1366 CPU-Kylare - Socket 1366

Går det med dessa chassin, får allting plats eller bör jag välja andra chassi kandidater?

Jag rekomenderar http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6907267

Grymt bra chassi, dem andra två du har listat är i min smak alldeles för stora. Känns onödigt nästan att köra på dem istället för ett vanligt atx. Då kan du nästan köpa ett litet atx chassi och det är lika stort.

edit. oops såg inte att du ville ha den kylaren, då får det inte plats. Men enligt min åsikt då är det bättre för dig att köra på atx och ett litet atx chassi. Du vinner verkligen inte mycket på matx om du ska ha in en massa stora kylare.

Permalänk
Medlem

Sitter som gjuten i min TT Lanbox.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

vet inte hur det är temp mesigt mellan i7 o c2q, men att köra cf/sli i matx blir varmt, innan jag satte tilbax org kylarna på min 4850 så blev dom 136c load, nu blir dom 110

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det fungerar i ett litet chassi - hur värmeutvecklingen blir. Har massor av problem med min Thermaltake Lanbox Lite och ett enkelt AMD-system (som ju dock av "naturen" är varmt"...). Skulle jag sätta i ett avancerat system kommer jag nog att modifiera lanboxen, möjligtvis sätta två 120-fläktar i ena sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

, funkar bra så länge man inte vill ha det extremt tyst och köra sli/cf, med bara ett graffe blir min dator inte varm alls

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Sitter som gjuten i min TT Lanbox.

Vad hade du för cpu kylare i din sa du??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm aja förstår hur du tänker. Men jag är en sån som inte gillar när grejer kostar mer än de brukat av ingen anledning. Trots dollar har Grafikkorten, minne, cpu, hårddisk och allt annat går ned i pris och man får mer för sina pengar men moderkort på intelsidan går upp. Kan inte förstå det. Och moderkorten nu för tiden är inte mkt bättre än för bara 2 år sedan enligt min mening.

Jag är entusiast och byter datorsystem 2-3ggr om året och då åker moderkortet med. 2500 kr för ett moderkort för mig är rena rånet.

Håller med dig. Tänker aldrig betala över 2000kr för ett moderkort. Det hela handlar inte om ny teknologi heller.

Problemet är Intel. Finns ingen konkurrent till Core i7 samt det finns bara Intel-kretsar till dessa moderkort. Då passar de på att ta höga priser därav dyra moderkort.

Om Nvidia får börja tillverka kretsar till i7 lär priset sjunka lite samt när AMD kommer med en konkurrent till i7 vilket tyvärr lär inte hända på ett bra tag.

Klockren exempel på konkurrensbrist tyvärr.

Annars bra artikel och fin kort men alldeles för dyrt som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Det jag syftar på är att om de skulle placerat en PCIe 1x överst skulle det vara fullt möjligt med två fullstora grafikkort+t.ex ljudkort.

Då skulle ju grafikkortets kylare hänga över kabelanslutningarna utmed nederkanten på mammabrädan och säkerligen krocka eller helt blockera dessa, kanske till och med gå utanför kanten på kretskortet. Då är det inte alls säkert att kortet ens passar i många chassin; det skulle kunna krocka med plåtväggarna...

Det upplägg ASUS har är tyvärr det enda som funkar om man ska hålla sig inom specifikationerna. Dubbelhöga kylare är en förbannelse IMO eftersom de blockerar kortplatser, men vad gör man då moderna grafikkort drar cirkus 150W, ibland betydligt mer...

Men som sagt, extra ljudkort behöver du inte tänka på med detta kortet, så att det inte finns plats för ett spelar ingen roll. Det integrerade funkar ypperligt för alla som inte är audiopedofiler, blir bara mer och mer nöjd med ljudkvaliten faktiskt. Creatives drivisar funkade aldrig särskilt bra under vista i min erfarenhet. De hade till exempel en tendens att strunta i de bakre högtalarutgångarna + LFE-kanalen och istället simulera 5.1-ljud genom de främre högtalarna och andra dylika idiottilltag. Detta hände flera gånger för mig med två olika modeller av XFi-kort/olika vistainstallationer.