Nån som kopplat sin vattenkylning till bergvärmen?

Permalänk
Medlem

Nån som kopplat sin vattenkylning till bergvärmen?

Undrar om de e nån som har datorn nära brineledningarna till sin bergvärmepump å fått samma galna idé? Om man skär in både tillopp å retur till slingan på returledningen från värmepumpen så bör man få brine runt 0 eller kallare... så bara allt e difftätt så kan man få både sval å knäpptyst burk om man vill... Detta kräver dock en pump, en cirkulationspump till ett värmesystem borde funka... Har tagit nåra öl men borde inte detta va ganska smart om man nu har bergvärme å nån rörmockare te polare?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Tar med mig idén tills jag själv flyttar in i ett hus.

Kan inget om bergvärmepumpar men har för mitt att det är ett slutet system. Viss kan man ha ballo och/eller snabbkopplingsventiler på, men vad händer om en slang släpper från en nippel och man inte är hemma/där?
Tänker på trycket.

Sen måste man väl ha datorn relativt nära pumpen också rent praktiskt?

När temperaturen närmar sig 0-gradigt uppstår lätt kondens. Men när det lilla problemet är ur världen borde det funka?

Galen ide som jag faktisk gillar, dessutom HAR jag en rörmokarkompis

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Folk har kylt datorer på mer korkade sätt...

Det låter som att det skulle vara värt att testa, kondens är inget problem se bara till att isolera slangar och moderkortet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Du har ett problem inkommande vatten är max 4c utgående kan vara under -4c om man inte isolerar odentligt så blir det mycket kondens vatten.

Jag vet för jag kyler huste på sommaren med vattnet från hålet och den pumpen som jag använder är inte isolerad så en varm sommar är det ca 10s mellan varje droppe vatten som kondenseras från den kalla pumpen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
[B]Folk har kylt datorer på mer korkade sätt...

Det låter som att det skulle vara värt att testa, kondens är inget problem se bara till att isolera slangar och moderkortet. [/B]

Det är jag inte så säker på. Obegränsat med vattenflöde och icke avjoniserat vatten. Rock on, vad kan gå fel!1!one!!1

Permalänk
Medlem

Har inte nån form av vattenburen värme hemma men e rörmockare å har vart me å satt in en å annan pump så de e så tanken slog mej... Sålänge man har cirkpump vilket man förmodligen behöver hur eller hur så behöver du nog inte ha burken så nära kom ja på nu... bara å dra rör te rummet burken står i... å ballofixer e ju å föredra... TROR inte de e högre tryck än max 1,5kg så man bör ju köra me armerad slang å slängklämmor... hoppas vi har nån halvgalen me bergvärme som provar å ger oss lite feedback =D...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

.. icke avjoniserat vatten.. det lär klägga igen ett vattenblock rätt snart?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Sätt in ett kylagg i rummet istället?
Finns ju såna, som är kopplade via bärgvärmen

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar om galna idéer så har jag kommit på att om man har bergsvärme så är inte vattnet i elementen över ca50-55grader, vilket är en hyffsad temperatur, så varför inte koppla in datorn på elementen?
Där finns det ju en egen cirkulationspump som får allt att gå runt o den sitter i källaren

Permalänk
Medlem

Ja då drar man ju nytta av värmen som datorn avger oxå =P... Skulle nog hellre köra på brine dock... E ca 40% etanol i å vet inte om de hjälper mot korrosion (stavning?)... annars får man väl köra me glykol/vatten istället...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop