Permalänk
Medlem

HDMI-kabel, behöver hjälp!!!

Hej

Jag fick nyss hem Kjell & Company´s reklam.
Det finns en HDMI-kabel för 79 kr, 1m lång, Artnr: 68094

Kan den verkligen vara bra?

Min dator har en HDMI-port och VGA-port.
Jag använder VGA och tittar på min 40 tumms tv via den.
Skulle det bli bättre bild via denna HDMI-Kabel???

Länk: http://www.kjell.com/?item=68094&path=97000000,159500000,1700...

Min dator: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Kort svar JA.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTin
Kort svar JA.

Finns det någon bättre i ungefär samma priskladd???
Har ju hört många klaga på billiga HDMI-kablar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att den är för kort för att man ska kunna märka någon större skillnad mellan den och en svindyr kabel.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Ser oerhört billig och plastig ut, ska du köpa HDMI kablar satsa på kvalitet och pris och ta inte alltid det första bästa billiga. Finns oändligt många billiga rent sagt skräp kablar ute på marknaden, speciellt HDMI då dessa blivit oerhört populära.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310733
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310725
Där är 2 st utmärka kablar, massor av positiva omdömen. Säger atbsolut inte att man ska köpa de absolut dyrast kablen man kan hitta, bara att man ska passa sig för det allra billigaste. Supra och Monster Cables är 2 bra fabrikanter, och trots vad alla säger att de bara är skrytmärken och allt vad avundsjuka för att själv inte äga en heter, dom håller hög kvalitet. Flertalet av mina polare sitter på både Supra och Monster, själv sitter jag på en av Samsungs egna (följe med hembion och den funkar alldeles utmärkt. Har ingen aning om vad den kostar men i dom allra flesta fall är det bättreatt hålla sig undan dom andra billigaste då bild inte är något man ska snåla på enligt min mening.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är en digital kabel. Antingen ser bilden PERFEKT ut, eller blir det tydliga fel (massa *enskilda* pixlar blir helt fel)

Det som skulle kunna skilja i kvalitet är om de fysiskt går sönder i kontakterna, eller något annat långsökt.

Så, nej, precis som med alla digitala kablar finns inte någon steglös kvalitetsändring. Helt fel. Eller helt korrekt. Om du ser någon nämna något om skärpa, färgdjup eller något annat när dom talar om digitala kablar så hittar dom på.

Jag tror inte du kommer att se något skillnad från VGA på en meters avstånd. På längre avstånd har så börjar många HDMI-kablar att visa pixelfel också.
Jag har dock aldrig hört talas om en sådan taskig kabel som inte pallar 1 meter. Inte heller har jag sett en VGA-kabel som visar taskig bild efter 1 meter. Det börjar bli synbart taskigt om du har > 20 meter.

Betalar du över 150kr för 1 meter HDMI så har du blivit lurad.

Permalänk
Medlem

Okej men det verkar som att jag nog köper kabeln.

Men tror ni denna HDMI-kabel vinner min 1 meter långa vga kabel från netonnet ( billig variant , tror 70 kr)???

OM den är bättre hur mycket bättre? Dubbelt?

Eller är den likadan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

först och främst bör du kolla så att din tv klarar pixelmappad bild via HDMI. Annars kan du få problem med upplösning etc. Finns sätt runt det, men det är lite krångligt och kräver tid och tålamod.

Ang. HDMI kablar så beror allting på längden! 1m är inte tillräckligt långt för att du ska märka någon tydlig skillnad på en bra och en "dålig" kabel. Så de hos Kjell kommer funka fint. Om det ger bättre bild än via VGA är tveksamt dock, beror mest på vad det är för TV du har. Bästa sättet är att testa, du kan säkert få lämna tillbaks kabeln om du ångrar dig.

Till Micket: Du har en poäng, men bara för att det är en digital signal betyder inte det att den inte kan försämras. Allt är inte svart och vitt. Man kan få olika symptom på bilden när signalen försämrats, pixelfel är vanligt, men även andra artefakter kan uppstå. Provade själv ett helt gäng långa HDMI kablar för några år sedan och har sett både det ena och det andra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säljarna pratar ju gärna om hur mycket bättre dyra kablar är.

Ett litet test av HDMI kablar som Intertek gjort.
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=479431

"Det är helt enkelt ingen praktisk skillnad på de billiga och de dyra när det gäller längder under fem meter", säger Roy Brooker, chefsforskare på Intertek.

Permalänk
Medlem

För guds skull! Det handlar om 79 kronor. Finanskrisen kan inte ha slagit så hårt att någon inte har råd att spara ihop till denna enorma summa. Köp och testa. Funkar det inte - skänk till myrorna eller någon annan insamling.

Visa signatur

Hinc robur et securitas

Permalänk
Medlem

Såhär är det ungefär: upp till 3 meter är det ingen som helst skillnad på dyra kablar och billiga, mellan 3 och 10 m marginell skillnad och sen mella n10 och 25 meter märkbart!

Nu är det så att jag har en 2 meterlång kabel som kostade 789 spänn som inte är ett dugg bättre än min "billiga" netonnet kabel för 149 kr på 3 m! Den dyra var 8x dyrare per meter! FFS! Om ditt xbox eller vad fan du nu ska ha det till inte ligger hos grannen(vilket de oftast inte gör) så behöver du inte längre än 3 meter!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini