Nvidia hotar stoppa Larrabee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
förstår inte varför dem ska hålla på att krångla såhär, har dem inte tillräckligt med pengar? intel som den marknadsledande processor jätten , och nvidia som den marknadslededande grafikkorts jätten. tjänar dem inte tillräckligt med pengar?

Mycket vill ha mer Tror Intels beteende delvis är startat av finans krisen, det är ett ypyperligt läge att trycka till svagare konkurrenter och Intel är säkert pressade de med.

Sen är det väl mer eller mindre konstant vapen skrammel mellan drakarna Bara att de hittat på ytterligare ett område att bråka på. Tror i slutändan att dator marknaden är så uppbunden av patent att ingen av tillverkarna klara sig helt utan konkurrenternas patent.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

De här kan ju vara anledning till att larrabe inte byggs upp på samma sättt som Nvidias och AMD grafikkort. Intel får helt enkelt använda sig av deras patent!

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Hela den här j*vla patentcirkusen är ju bara löjlig. Företag som stämmer varandra hit och dit för smågrejer. Det här hämmar ju utvecklingen ffs! Tänk om de istället la krutet på att utveckla nya produkter istället för att hela tiden hålla koll på sina patent och tjafsa med andra som trampar på dem.

http://www.piratpartiet.se/politik/patent/patent_behovs_inte

Permalänk
Avstängd

nVIDIA : The Way It's Meant To Be Played (NOT)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Varenda jäkla patentlag skulle behöva skrivas om. Mindre kända uppfinnare kan ju dra nytta av patent, men marknads-/konsumentviktiga saker skulle vara mindre begränsade (x86/x64, AIDS-bromsande medicin etc.)

Exempel: Om jag uppfinner en maskin som kokar ägg så att de smakar lite godare (enligt 5% av världens alla äggätare) kanske inte spelar lika stor roll som om jag uppfann en medicin som botade cancer.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Men vänta nu... patent och sånt skulle ju främja utvecklingen, inte stävja den.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Men vänta nu... patent och sånt skulle ju främja utvecklingen, inte stävja den.

- Raderad rad -

Jo jag kan hålla med om att både upphovsrätten och patent reglerna behöver uppdateras för att passa vår tid.
Ta bort dom helt vet jag inte, jag är helt enkelt inte tillräckligt påläst i ämnet, och om det nu visar sig att de måste tas bort, så kanske man ska ha en viss "övergångsperiod", alltså börja med att anpassa upphovsrätten och patent till vår tid. Det är faktiskt 2009.

Permalänk
Medlem

"Nvidia believes that Intel is using Nvidia IP in currently shipping IGP products and the company also believes that Intel would not be able to develop its Larrabee graphics chips without making use of Nvidia's IP portfolio. Nvidia may ask the courts to terminate Intel's rights to these IPs in the event that it is found that Intel is in breach of contract"

En tumregel när man hotar företag är att visa på lite självförtroende bakom hoten. "Vi tror" kommer man inte långt med...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
"Nvidia believes that Intel is using Nvidia IP in currently shipping IGP products and the company also believes that Intel would not be able to develop its Larrabee graphics chips without making use of Nvidia's IP portfolio. Nvidia may ask the courts to terminate Intel's rights to these IPs in the event that it is found that Intel is in breach of contract"

En tumregel när man hotar företag är att visa på lite självförtroende bakom hoten. "Vi tror" kommer man inte långt med...

Dessutom sa galler hotet endast om Intel BRYTER mot de eventuella licenskontrakt som finns for dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bra att företag står emot monopoliseringsförsöken från Intel, hoppas fler hittar lite vapen i sin arsenal att lära dem en läxa med...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Det är bra att företag står emot monopoliseringsförsöken från Intel, hoppas fler hittar lite vapen i sin arsenal att lära dem en läxa med...

Av nagon anledning sa kryllar alla liknande tradar av den har typen av inlagg. Inlagg som i mangt och mycket bara gnaller pa den ena eller andra parten utan att fundera pa giltigheten hos argumenten hos parten de forsvarar. Finns ett fint talesatt som sager "Det ar aldrig en parts fel nar tva trater". Att tro att Intel gor pa det har viset utan nagra lagliga grunder ar orealistiskt, de spelar fult helt klart, men i jamforelse ar nVidia bara lojliga nar de gar ut och viftar med stamningshot i en fraga de inte ens verkar ha undersokt om det finns nagon mojlighet att ens genomfora.

Permalänk

Är ju synd att det ska vara såhär med patent och stämningar och allt, men va skönt det känns när amd och nvidia går till motattack mot intel, mmmmmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Känns som att dessa två inlägg går lite stick i stäv med varandra..

ON Topic:
Vore väldigt intressant, och kanske även gynnsamt iaf för ett av företagen, om de kunde låta någon oberoende yttre källa granska avtalet så man kan få reda på vad som faktiskt gäller...

Du menar att de går emot varandra? I så fall behöver du nog ändra din attityd mot Boris...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Är ju synd att det ska vara såhär med patent och stämningar och allt, men va skönt det känns när amd och nvidia går till motattack mot intel, mmmmmm...

Vart da? jag langtar lika mycket som alla andra efter en "motattack", men an sa lange lyckas de bara slanga ur sig ordbajs som inte ser ut att kunna utfora nagot annat an att ge tomma rubriker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Vad ska man välja då ? Linux + ARM processorn ?

Tja, om vi alla ber IBM lite snyggt så kan de säkert trolla fram något liknande PowerPC.
Sedan har ju SUN tillverkat 64bitars processorer sedan förra årtusendet.
Microsoft skulle nog ha ett svettigt år, men de skulle säkert kunna få fram något annat OS på ett år eller två.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Som jag brukar säga... Meningen med spelet är inte att vinna, det är att se till att dom andra förlorar, tyvärr.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteljungh

I en pengalös världs där alla jobbar enbart för utvecklingens skull hade vi nog redan befolkat andra planeter. Men så länge allt är en tävling hemmas vi av dom som man egentligen borde sammarbeta med.

ps. Tillåt mig att fortsätta vara en drömmare nu

Och jag hadde varit stålmannen fast med bruna trikåer, och alla lata jävlar hadde varit bill gates

men men, se hur denna diskution mellan två jättar går, Intel har ju varit jäkligt giriga sista tiden

Permalänk
Avstängd

De borde ta bort patent.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Av nagon anledning sa kryllar alla liknande tradar av den har typen av inlagg. Inlagg som i mangt och mycket bara gnaller pa den ena eller andra parten utan att fundera pa giltigheten hos argumenten hos parten de forsvarar. Finns ett fint talesatt som sager "Det ar aldrig en parts fel nar tva trater". Att tro att Intel gor pa det har viset utan nagra lagliga grunder ar orealistiskt, de spelar fult helt klart, men i jamforelse ar nVidia bara lojliga nar de gar ut och viftar med stamningshot i en fraga de inte ens verkar ha undersokt om det finns nagon mojlighet att ens genomfora.

Du verkar inte förstå innebörden av vad Intel har försökt göra de senaste veckorna. Det är långt mer än endast Nvidia de försöker stoppa. Om nu Intel lyckas och alla andra misslyckas med att stoppa dem så kan de få en ännu mer dominerande ställning med allt vad det innebär för oss konsumenter.
Jag skiter fullständigt i vem som har "lagen" på sin sida så länge någon lyckas hindra någon annan att förstöra den "fria" konkurrensen.

Permalänk

Varför bråder de.. de har ju bara en licens emot varandra kommer de överrens så vinner ju bägge på det.. idioti

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jodå, det tjänar feta pengar på chipset när de inte har konkurrens. Sen att de eventuellt måste tvingas följa avtalen senare struntar de i, fram tills dess hinner de göra enorma summor pengar, det är så intel funkar.

Ett Ci7 moderkort är utan problem 1000-1500:- dyrare än ett motsvarande C2 moderkort. Just på grund av chipsetet. Och redan i et C2 moderkort är priset på chipsetet ganska högt. Intel gör med andra ord mer pengar per moderkort till i7 än vad AMD gör per Phenom II.

Fast en stor anledning till att just X58 korten är så pass mycket dyrare beror på att samtliga moderkort har en 8-lagers PCB. 8-lagers PCB är ca 25% dyrare än det vanligare 6-lagers. Med tanke på att PCBn är så pass dyr så bidrar dessa 25% till en rejäl ökning. Själva chipset i sig behöver inte vara mycket dyrare än tex X48 (vissa hävdar ju tom att x58 tom är billigare, men detta är nog lite naivt). Kombinerat med en kraftigare spänningsdel till I7 osv så blir det dyrt...

Fast en av de kanske största anledningarna till priset är förmodligen "för att man kan". Ingen konkurrens så vill man ha en I7-rigg så kostar det helt enkelt.

Tillbaka till nyheten, nVidia hävdar ju att man tror att Intel nyttjar vissa av deras patent i Larrabee. Om detta är sant eller inte vet nog ingen annan än Intel. Problemet kvarstår dock... Om korslicensen tex anger att Intel får ta del av vissa patent gentemot att nVidia får bygga chipsets baserade på FSB och DMI bussen (för Intel är nog inte så dumma så man inte sätter begränsningar i avtalet) så finns det ju egentligen ingenting som nVidia kan göra i och med att det är en ny buss vi pratar om (QPI). Som jag sagt tidigare då är DMI-bussen tveksam.

Jag har svårt att se att intel skulle ge nvidia rätt att skapa styrkretsar till alla företagets kretsar för allt framtid i avtalet om man säger så... nVidia lär också ha sina begränsningar. Med det är så här det fungerar, Företag A hotar med stämningar, Företag B hotar tillbaka, båda hamnar på förstasidan (publicitet) och sen löser man det med nya licenser och fortsätter - nästan som vanligt

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Nvidia, Intel måste fan sättas på plats.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Känns som att dessa två inlägg går lite stick i stäv med varandra..

ON Topic:
Vore väldigt intressant, och kanske även gynnsamt iaf för ett av företagen, om de kunde låta någon oberoende yttre källa granska avtalet så man kan få reda på vad som faktiskt gäller...

Du får gärna utveckla, just nu känns det som att det var ditt inlägg som var mest i farozonen efter hans beskrivning.

Om du tycker jag har fel på någon punkt så argumentera. Jag säger inte att jag har rätt. Faktiskt så har jag efter noggrannare undersökning själv motargument mot mina egna påståenden och därmed blivit visare. Du får gärna lyfta fram detta i forumet om du vill.

Jag försökte bara belysa att Intel har stora vinstintressen i att hålla nVidia ute ur leken så länge de kan.