Permalänk

Vattenkylning, ser denna setup bra ut?

Jag ska då börja vattenkyla mitt system bestående utav vad jag har i min sig
Skillnaden är dock att jag använder mig utav ett HD4870X2 kort för att min käre bror ska få mina gtx280 kort som en liten present (haha, jag vet... jag e dum:P)

I alla fall, jag har ju då ett MM UFO CYO att arbeta i så det gör det hela ganska enkelt

Jaja, vad jag hade tänkt mig:
2x swiftech MCR320
1x Lain DDC pump-12V
1x EK-Supreme Acetal waterblock
1x XSPC Razor 4870X2 block
4m 10/8mm svart PUR tubing
1x EK-multioption RES 150
6x Yate Loon (1350rpm)

Min fråga är då om en enstaka Laing DDC pump kan klara av att få runt vattnet i denna loop på ett bra och effektivt sätt? Också, om jag inte tar Swiftech MCR320 radiatorerna, kan någon rekommendera ett par bra radiatorer för ett lägre pris än dessa? (ligger på ~57 euro)

Cheers!
-britta

Permalänk
Medlem

skulle ta 2 pumpar på det där, annars ser det kanon ut!
Supreme är väl ganska flödeströg om man säger också, plus att heltäckande graffe block brukar också vara ganska restriktiva.

kör 7/16" slang också, dom har aningen mindre innerdiameter än 12mm, behöver inte ens slangklämmor, bara dra över nippeln o sitter som gjutet, dock säger jag inte att du ska göra det bara att det funkar så för mig.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Har redan några bitspower fittings för den storleken av slangar, och de kostade väll en liten peng att få så kör på de slangarna, haha.

Men Skulle du kanske kunna rekommendera några andra radiatorer? De har tyvärr inte längre swiftechsen i lager, och får dem först om en månad typ :S

Har hört lite om Magicool radiatorer, och att deras Xtreme version ska vara rätt så bra, någon som hört något om dem?

Permalänk

Kolla XSPC delta V3 blocket, väldigt orestriktivt men kyler bra.

Vilken sida kollar du på? Jag har själv handlat från www.specialtech.co.uk och det funkade perfekt, prylarna inom mindre än 24h (dock inom UK) Pga växelkursen (pundet är inte värt nåt nästan) skulle jag drista mig till att säga att UK är billigare för svenskar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Jag tänkte beställa från www.aquatuning.de har bra priser vad jag tycker och det är snabb leverans.

Permalänk

Om du inte har kollar england råder jag dig en gång till att göra det. Priserna har inte ökat här men £/€ kursen har fallit så mycket, 1/1.4 till nästan 1/1 nu och eftersom kronan inte har följt med har det blivit billigare om man har svenska pengar. I fallet med radiatorerna skiljer 10% fördel UK. Inte för att dom finns hemma där heller men ändå.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tänk på att AT har ganska dyr frakt.

Visa signatur
Permalänk

Okej, några tips på bra engelska butiker då?

Permalänk
Medlem

EK suprem och GPU i samma loop med en pump är lite snålt, men fungerar nog hyggligt. Från de tester jag hittat så verkar Heatkiller blocket som ett vettigt alternativ, verkar ligga på samma nivå som Supreme i kylförmåga men inte lika restriktivt. Om du redan har ett supreme block skulle jag pressa i en loop till (pump+res) om det får plats i lådan

Verkar vara brist på radiatorer över huvud taget just nu Antar att MM lådan redan har hål för standard delning och inte för TC radiatorer annars skulle jag titta på dom, lite dyrare än Swiftecen men det svaga pundet gör skillnaden rätt liten.

Har bra erfarenhet av ChilledPC i UK.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Okej. tack för tipsen.
Men vadan denna brist på radiatorer och generellt på vattenkylningsdelar just nu?

Också, chilledPC har inte vad jag hittar 10/8mm fittings, har de?

Permalänk
Medlem

Tror inte att chilled på har 8/10 mm slang/nipplar, är ju inte direkt standard Du kan ju maila ChillePC och fråga om dom kan fixa nått, de brukar vara snabba att svara. Tycker det verkar som om alla kör 3/8 (10 mm) 1/2" eller möjligen 7/16 (som passa på 1/2 nipplar). Annars har indomo lite anslutningar med 8 mm DI.

Ingen som riktigt vet varför det är så dåligt med radiatorer, lågkonjunktur är min gissning, ingen vågar bygga upp några lager. Inte så att det är någon jätte marknad för dator radiatorer Sen ryktas det att TC har nya radiatorer på gång och inte vill bygga upp ett lager av gamla radiatorer.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Visa signatur

Simlärare

Permalänk

OKej, så egentligen borde det vara smartast att satsa på 7/16 och bara köra på en massa 1/2 compression fittings?

Permalänk

Det bästa man kan göra I mina ögon är att köra standardstorlekar på saker for att minska problem. Compressionfittings eller slangklämmor, fast om du kör 7/16" slang på ½" sitter det bra från början.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

okej, vad är då "standardstorlekar" ? för som jag förstått så ska väll 7/16'' funka bra med 1/2'' fittings?

Permalänk
Medlem

7/16 slang funkar bra på 1/2" nipplar, kör du compressionfittings ta rätt storlek

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

haha, sorry. Men fattar inte riktigt då, vilken storlek ska man ha på compression fittings då?

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle köra ett Heatkiller 3.0 CPU block. Lika orestriktivt som ett fuzion eller som tidigare nämt XSPC delta 3.

Skulle ta ett danger den 4870X2 block då de har riktiga standoffs. En "DDC3.2" (18W versionen) bör kunna köra ett DD4870X2 samt en heatkiller i samma loop. Är inte helt säker på detta.

Kör bara 1/2" barbs. Och sen så använder du dig av 7/16 slang på dem. Man värmer på de så att de passar perfekt. Man kan dock säkra med en stripe eller ngt.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brittaspjut
OKej, så egentligen borde det vara smartast att satsa på 7/16 och bara köra på en massa 1/2 compression fittings?

Nej, Du måste ha en som passar från början.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Okej, har satt ihop en ny setup då.

1x Laing DDC 18w Pump / Swiftech MCP355 med XSCP DDC top with resorvoir
1x EK-FC4870 X2 CF - Acetal-
6x YATE LOON 120mm - D12SL-124UB UV-Blue with blue LEDs- (för radiatorerna)
2x Swiftech MCR320-QP-K Triple 120mm Radiator-
1x Swiftech Apogee GTZ Extreme Performance CPU Waterblock (LGA775)-
1x Swiftech Apogee GTZ Core i7 Hold down plate
6 Feet Tygon R3400 7/16" ID 9/16" OD Laboratory Tubing
1/2'' barbs på allt
ska använda mig utav vanliga klämmor för att fästa slangarna.

Vad tycks?

edit:
Skulle det vara snyggare med vita slangar?
Hela chassit är svart, insidan som utsidan. Och kan man modifiera moderkortet så att allting blir svart också? typ minnes platserna och sånt?

Permalänk
Medlem

Ser fint ut bra att du valde 7/16" slangen, är väl 11,2 innerdiameter har jag för mig , gör ingenting för flödet utan sitter bara bra på halvtums nipplar som jag o andra säger , 6x3fot slang? ska du ha 2m slang?

hur kommer det sig att du väljer ett block med 0.5 bar mindre flöde i till din setup?
fuzion v2 är lika bra som GTZ fast med 0.5bar mer i flöde, speciellt i din loop så tycker inte "jag" att du ska ha GTZ blocket, dom flesta kör singelloopar som har det blocket. OCH 2st raddar på det? nädu klart det blir bättre än luft, men för det där priset ditt paket kommer landa på så, vet inte om du bara är ute efter tyst, eller effektivt?

fasen va negativ jag låter men menar väl.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Ditt komponentval kommer att funka alldeles utmärkt. GTZ är väl lite restriktivare än Fuzion så din CPU kanske blir 0,1 grader varmare

Tänk på att yates inte mår bra av att moneras horisontellt. Börjar snabbt föra oljud.

Bra med mycket rad så du kan köra fläktarna på lägre varvtal.

Jag kommer aldrig handla något på ChilledPc som de inte har i lager, vilket inte brukar vara mycket. Fick vänta två månader på leverans och fick då hem ung hälften av vad jag beställt. Gjorde en beställning på aquatuning på det jag inte fick från ChilledPc och DHL knackade på dörren innan jag hunnit stängfa av datorn Sån otrolig skillnad. Lite dyrare kanske men så mycket proffsigare.

Permalänk
Medlem

0.1? jadu du bör kanske prova innan du säger nåt inte fan gör det 1 jävla grad, bara att jag har mitt klena 8800GT i loopen höjer graderna ett par säkert.
men visst, kor 1 pump och dubbla rads och ett CF graffe block ,samt GTZ på det där du, jag har bara avrådit dig, skitsamma då, gör som du vill.

och punkt 2, DHL använder chilled också, sen om om har saker i lager och inte är väl en anna sak, fick mitt från chilled på 3 dagar, inkl beställ dagen. funkar fint, skickat som REK.

sa inte kompnenterna var fel, men EN pump på det där, klart som fan vattnet går runt, men hur fort? allt handlar om hur man själv vill ha det, vill man jäsa o bara ha vattenkylning visst, men nu handlar han pro grejer, och sunker ner det, kan lika gärna handla hos komplett.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

börja med de komponenter du valt. Skulle du mot förmodan få för dåligt flöde så kan du köpa en pump till och koppla den i serie med den första.

Hur som helst, låt GTZ:an få det högsta vattentrycket, dvs placera den som första block efter pumpen.

Har du tänkt på komponenter för att kunna enkelt fylla och tömma systemet? Jag tänker på T-kopplingar och ventiler.

När det gäller fullcover-blocks restriktivitet kan man inte dra alla över en kamm. Smala kylare som XSPC och aquacomputer kan kanske betraktas som restriktiva men knappast EK, DD mfl. lek lite med de XL ark som finns för simulering av WC loopar och få en känsla för vad som blir följden av olika val.

Vidhåller att ChilledPC suger efter svenska/tyska mått mätt. Jag hade Kameradoktor-känsla i magen de veckor jag gick och väntade. Mail besvaras snabbt innan en beställning, sen måsta man börja posta i deras forum för att kanske få svar. Ska man beställa i England tror jag specialtech är ett mkt bättre val. Men som sagt aquatuning rockar, allt på lager och momentan leverans med flyg (inte bananbåt som CPC bjussar på).

Permalänk

Tackar för alla tips och info!

Hur är det med de där "setten" som aquatuning erbjuder, är radiatorerna där något att ha? har läst runt lite och de verkar ju vara helt okej. men jag vet inte riktigt om jag vågar? haha
Också, på aquatuning erbjuder de ju andra sorters slangar och compression fittings, hur står sig dessa gentemot "vanliga" 7/16 eller 1/2''?

tack ännu en gång för all hjälp!