Permalänk

Vattenkylning kondens?

Tja, visste inte exakt vart jag skulle lägga denna tråd men eftersom att jag håller på klocka så lägger jag den här:) hoppas det inte stör någon.

Min kanske lite dumma fråga är följande: Jag har ett vattenkylsystem som består av en tank, pump (i tanken), slang och vattenblock. Vattnet i tanken blir ju efter ett tag ganska varmt och kylningen blir en aning sämmre. Skulle det fungera i praktiken att kyla vattnet på något sätt som t.ex. att droppa ned ett par isbitar eller nåt eller skulle det bildas kondens inne i datorn då som kan vara skadlig för datorn ? hur stor måste tempraturskillnaden vara för att kondens ska bildas?

Permalänk
Medlem

Har du ingen radiator?

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Permalänk

kondens blir det bara om din cpu är kallare än rumstemperaturen

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
kondens blir det bara om din cpu är kallare än rumstemperaturen

De räcker med att kylningen är under rumstemp för att de ska bildas kondens, och ett cpu block som droppar gillar ingen

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Kondens bildas på kalla ytor och är beroende av temperaturskillnaden av ytan och luften, samt luftfuktigheten. Isbitarna kan du glömma direkt. Vill du ha svalare vatten så kan du montera en fläkt på din reserator, eller koppla in en radiator i loopen.

Hur varmt blir vattnet i tanken?

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

vet inte exakt hur varmt vattnet blir men spelar man farcry eller crysis ett tag så blir tanken som ett element. Men rumstempraturen spellar väll ingen roll, det är väll tempraturen i chassit som ofta är högre än rums tempratur.

Permalänk
Medlem

temperaturen i chassiet är direkt beroende av rumstemperaturen. Höjs rumstemperaturen 5 grader kommer chassietempen också öka med 5 grader.

Permalänk

ok men iaf, om vattnet är kallare än rumstempraturen så kommer kondens bildas ?

Permalänk

det beror på hur mycket kallare det är och hur fuktigt det är.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123
ok men iaf, om vattnet är kallare än rumstempraturen så kommer kondens bildas ?

Rent tekniskt sett så bildas kondens så fort lufttemperaturen sjunker under den nivå där den inte längre kan binda den mängd vattenånga som finns i luften. Det behöver inte vara särskilt kallt för att kondens ska bildas om luftfuktigheten är mycket hög; spana in när du duschar till exempel.

Vid mer normal luftfuktighet (för svenska mått) måste man komma relativt nära nollstrecket för att skapa kondens, 5C eller under cirkus. Du måste fläska i rätt mycket is för att få ner tempen så lågt. Det är dock ingen bra ide att stoppa din reserator full i isbitar av andra skäl dock; dels är temperatursänkningen högst temporär (max någon/ra minuter, sen har isen smält), och sen får du tappa av smältvatten och ösa i mer is; knappast effektivt.

Sedan så innehåller ju isbitar (gjorda på kranvatten) mineraler och diverse joner etc, vilket på lång sikt kan skapa avlagringar eller elektrolytiska krypströmmar i ditt kylsystem, något som korroderar metalldelarna... Inte bra. Som andra föreslagit, en fläkt är en bättre lösning. Lycka till!

Permalänk

Okej tack blir däremot ganska svårt att göra isbitrar med antikorrotionsmedel och batterivatten eftersom att dess fryspunkt är typ -30 eller något

Sen har jag en annan fråga. Hur är det bäst att placera tanken? just nu står den i fönstret på ungefär samma nivå som datorn. Är det bättre att placera vattentanken högre upp än datorn eller är det bäst som det är nu?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123
Okej tack blir däremot ganska svårt att göra isbitrar med antikorrotionsmedel och batterivatten eftersom att dess fryspunkt är typ -30 eller något

Sen har jag en annan fråga. Hur är det bäst att placera tanken? just nu står den i fönstret på ungefär samma nivå som datorn. Är det bättre att placera vattentanken högre upp än datorn eller är det bäst som det är nu?

Du vill ha så lite höjdskillnad i systemet som möjligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Sätt dit en radiator om du inte har någon??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeBenke123

Sen har jag en annan fråga. Hur är det bäst att placera tanken? just nu står den i fönstret på ungefär samma nivå som datorn. Är det bättre att placera vattentanken högre upp än datorn eller är det bäst som det är nu?

Det spelar ingen roll

Höjdskillnader i ett slutet system tar ut varandra. Det tryck du tappar på väg upp får du tillbaks på vägen ner om du förstår vad jag menar.
Ett annat sätt att förklara det är att, höjden på vattenpelaren upp är samma som höjden på vattenpelaren ner, alltså tar trycken från de två vattenpelarna ut varandra.

Så länge du har samma total längd slang så har höjd skillnaden ingen betydelse, självklart tappar du tryck om du har några meter slang fram och tillbaks till din radiator på taket

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru