Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
Kanske är fel av mig att kommentera på den här produkten, då jag arbetar för en konkurrent, men...

Om vi ignorerar hela produkten som helhet, bra eller inte, så ställer jag mig väldigt frågande till vinklingen av moderkortet, åtminstone vad gäller teorin om att varmluft stiger. Varm luft stiger, visst, så långt fungerar fysiken, i teorin iaf. Men, detta faktum är bara sant så länge du har ett utrymme där luften står still (passivt kylt med andra ord). Stoppa in bara en fläkt i ditt teoretiska utrymme, så lär luften börja studsa omkring istället, om den inte leds i en särskild bana av ytterligare fläktar (vilket är precis vad som händer i "vanliga" chassin). I en PC har du oftast luftflöde från minst CPU, grafikkort och möjligtvis nätagg (beroende på hur du placerar agget förstås). Alla dessa delar, och ytterligare fläktar, lär ställa till det ordentligt för "varm luft stiger"-teorin.

Tja, moderkortsvinklingen kanske inte gör SÅ stor nytta, men visst är det väl en fördel om konvektionen jobbar MED fläktarna i stället för i 90 graders vinkel, även om det nog inte spelar så stor roll.

Ett fall då det nog kan vara extra trevligt är om man vill köra med passivt kyld CPU/GPU, då varmluften från dem sakta pyser ut ovanför (påknuffad av 180mm fläkten på lägsta möjliga varv) i stället för att fastna inuti chassit. Jag kan se en väldigt tyst dator med väldigt kraftfulla komponenter, med hjälp av en HR-01 Plus och en Accelero S1.

Permalänk
Fractal Design

Visst, ju mer passivt du kör, desto mer funkar den teoretiska fysiken.

Permalänk
Medlem

Wow! är jag den ända som är kär i detta chassi?
visst lite plastigt? men vafan, ska man på lan vill man inte dras med halva bilen.

ska köpa detta när jag får såld på min nuvarande dator

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Ett par frågor bara:

Varför klassificeras inte detta chassi som ett "full tower".
Sen skulle det vara väldigt intrisant att veta varför hotswap inte skulle funka?

Permalänk
Medlem

Får detta plats för ett Ati Radeon 5970?

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Raven 01 är bamsestort och stödjer ju EATX, så tycker det borde definieras som fulltower?

EATX är upp till 33 cm, och ryms ett sånt moderkort, borde man därmed även kunna få in 5970.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.