Boot drive failure, kringgår med windows dvd

Permalänk
Medlem

Boot drive failure, kringgår med windows dvd

Mitt nätagg gick sönder för några dagar sen och jag kopplade då in ett gammalt nätagg och körde på det utan några problem alls. Nu har jag köpt och kopplat in ett nytt och nu har jag ett konstigt problem.

När datorn försöker boota från hårddisken står det ungefär BOOT DISK FAILURE. INSERT BOOT DISK AND PRESS ENTER

Jag har testat att boota med en windows dvd och köra både reperation av startfilerna (dem som behövs för att windows ska starta) och en systemåterställning till innan mitt nätagg gick sönder men det gav inga resultat. Reperationsfunktionen hittar inga fel.

Jag kom på ett sätt att gå runt det här problemet. När datorn har hittat windows dvd:n står det att jag ska trycka på valfri tangent för att starta windows med den men om jag INTE trycker på någon tangent och bara väntar i några sekunder timar den ur (jag ser att datorn räknar då den skriver ut en ny punkt efter meddelandet ungefär varje sekund) och då startar windows helt normal.

Jag har kört datorn i två dagar nu utan några som helst problem med hårddisken, inte ett ända läsproblem eller liknande. Enda problemet jag har är just när jag ska boota.

Har någon haft något liknande problem? Har någon några tips om hur jag ska slippa använda windows dvd:n för att starta datorn?
Kan BIOS vara buggat?

Jag har cd/dvd läsaren som primary boot device och systemhårddisken som 2nd.
Har testat att ha hårddisken som primary och ingenting som 2nd eller 3rd.

Systemhårddisken är kopplad till moderkortet med en IDE sladd (tror jag det heter, bred, platt och svart)

Specc:
OS: Vista Ultimate 32bit
Moderkort: ABIT KN9S
Pross: Athlon X2 4400+
Grafikkort: Sapphire X1950 pro 256 256mb
Det nya nätagget: Corsair VX 450W
Jag har även en 500gb SATA HDD

Permalänk

Är CD/DVD-läsaren också kopplad via IDE?

Sätt HDD:n som 1, 2 och 3 val (alla tre).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Antielefant

MBR på disken är skadat, det löser sig om du går in i diskhanteraren och aktiverar disken som systemdisk igen vilket skriver om MBRen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
MBR på disken är skadat, det löser sig om du går in i diskhanteraren och aktiverar disken som systemdisk igen vilket skriver om MBRen.

Hur gör jag det?
Antar att du menar i Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring > Diskhantering

Ja, CD/DVD läsaren är ockdå IDE den är master och hårddisken är slave.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eget
Hur gör jag det?
Antar att du menar i Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring > Diskhantering

Ja, CD/DVD läsaren är ockdå IDE den är master och hårddisken är slave.

Just, nu kommer jag inte ihåg exakt hur det står i XP, men kolla om du kan högerklicka på volymen och 'markera som aktiv' eller liknande.

Du kan också behöva ändra så HDDn är Master och DVDn slave. Det kan strula till det, och försök inte ens med Cable Select.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync