Internett anslutningen bryts varje kväll (Hjälp)

Permalänk

Internett anslutningen bryts varje kväll (Hjälp)

Hej.
Jag har problem med min router (tror jag i alla fall)

Varja dag vid 00.01 tiden försvinner min internett uppkopling, o jag får resetta mitt modem. (Dra ut antennsladden och strömförsörjningen i 5 min)

Har com hem som leverantör
Vista 64 bit som os
och en D-Link DI624 som router

Vad e det som jag har missat att ställa in? e det i routern, datorn ???

med andra ord hur ska jag göra förr att slippa dessa avbrotten i min uppkopling (så u-torrent kan få jobba i fred)

Tack på förhand
Mvh
Christian

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknade problem - dock klockan 00.21 - varje natt 7 dagar i veckan tappar routern (Dir-655) kontakten med internet - förvisso bara för ett kort ögonblick. I loggen kan man läsa: Wan cabel has been disconnected. Efter 2-3 sekunder kopplar den upp igen. Sollentuna energi har varit här och felsökt ett antal gånger. Först hävdade man att det var fel på min strömförsöjning som förorsakade tappet. Man satte in en UPS för att se om problemet kvarstod. Man har konstaterat att det är mediakonvertern som tappar länken till switchen i ett transformatorhus ett par hundra meter bort.

De har ännu inte fått rätsida på det.

Permalänk
Medlem

Plastlådor är inte mycket att lita på.. Uppdatera till senaste versionen alt reseta routern.

Sen är frågan om det är routern det är fel på när du får reseta ditt plastmodem?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Avstängd

En dålig fullösning är att sätta ett digitalt tidur på strömförsörningen till modemet som automatiskt startar om det vid rätt tidpunkt. Ingen bra lösning, men åtminstone en automatiserad omstart.

Permalänk

Jo man kan ju alltid sätta dit en taimer, men det känns som en ganska low budjet lösning.

jag vet somsagt inte ricktigt vad felet kan vara, kan det vara något med tex dhcp
typ att man bara får låna en ip adress i tex 24 timmar sen så resettar routern sig på nåttset?

funderar på att ringa com hem, men dät känns ganska meningslöst när dom inte vet mer än vad jag gör

tack endå för svaren ska googla vidare o kolla om jag hittar nått