Permalänk

Minnesstickorna ej kompatibla??

Nu blev jag allt lite brydd här.

En vän till mig hade tidigare bara 512MB minne i datorn, så jag hjälpte denna med att köpa en till sticka på 1024MB eftersom datorn började kännas väldigt slö (inte så konstigt heller).

Döm dock om min förvåning när de två minnena inte vill fungera ihop? Oavsett hur de placeras i datorn så går den inte igång - hårddisk och processorfläkt snurrar igång men man kommer ingenvart, skärmen tänds inte. Plocka bort valfri sticka och vips är problemet löst.

Hur kan dessa två inte vara kompatibla, frågar jag mig då? Vari sitter egentligen problemet?

Sticka #1: Corsair CMX512-3200C2PT

Sticka #2: Kingston KVR400X64C3A/1G

CL2 och CL3 är inte kompatibla eller?

Datorn är en SN95G (V2).

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Antielefant

Okies, ett sånt fel.
Finns det mer än två minnesplatser på moderkortet, och vad är det för moderkort? De flesta försöker nämligen köra Dual-DDR om man kör två stickor i 'rätt' slots, och då måste de vara lika stora.

Ett alternativ kan vara att kortet är ställt på för låga timings för att köra med två minnen, det var såna problem en gång i tiden, och i så fall löser du problemet med en Clear CMOS med båda minnena i.

Löser inte det problemet och du bara har två RAM-slots måste du antagligen ha två lika stora kretsar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Bara två slots jupp, och moderkortet är det som sitter i SN95Gv2 - vilket det nu än är

Visst är det bara att lossa batteriet på moderkortet och sedan sätta in det igen för att nollställa CMOS, eller kan jag förresten göra det i BIOS rent utav? Ingenting särskilt som jag bör veta om som händer när man gör detta? Inte nollställt CMOS på säkert 10 år...

Annars antar att vi helt enkelt får sälja den här stickan på 512MB och köpa en ny 1024. Det gör ju bara gott att få upp datorn till 2GB minne

Tack!

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Antielefant

Oftast har du en jumper på moderkortet för att nolla CMOS, lite svårt att svara när det gäller OEM. Annars brukar det gå att lossa batteriet också.

Tror inte det hjälper om du bara har två slots däremot, eftersom den då oftast kräver två lika stora kretsar för att det ska fungera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync