Permalänk

Webbläsarna lägger av.

Mitt problem är att mina Webbläsare då och då lägger av. Alltså, det är som att de inte har någon mottagning till internet när de lägger av och sedan sätts på efter ett antal minuter.
Jag har prövat med både Firefox och Internet Explorer och problemet finns i båda webbläsarna när det inträffar.

När problemet inträffar har jag fortfarande kontakt till internet med andra program/spel.

Jag skulle gissa på att det har något med nätverket att göra då jag har för mig att jag inte hade problemet med min gamla router.
Routern jag använder är D-link.

Mycket jobbigt problem, hoppas jag kan få hjälp.

Permalänk

När webbläsaren lägger av, menar du att webbläsaren stängs ner eller att du tappar internet-anslutningen?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
När webbläsaren lägger av, menar du att webbläsaren stängs ner eller att du tappar internet-anslutningen?

De tappar internet anslutning.

Permalänk
Antielefant

Re: Webbläsarna lägger av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av baioslaio
Routern jag använder är D-link.

Just det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Moderator
Moderator

Grundläggande felsökning är att eliminera en möjlig felvariabel i taget och se var felet ligger. Du misstänker att det är routern så då bör du helt enkelt koppla runt den och se om felet kvarstår.
Eftersom andra program fungerar är problemet säkerligen DNS-relaterat, antingen hos din ISP, i din router eller i din dator.

Visa signatur
Permalänk

Har du igång andra maskiner som använder internet kan även det störa. Ibland har jag tappat min internet-anslutning när jag har igång PS3 samtidigt.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Problemet försvann när jag kopplade ur routern.
Och nej, har inget annat som använder internet som möjligtvis kan störa.

Hur fixar jag routern? Den är sprillans ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baioslaio
Problemet försvann när jag kopplade ur routern.
Och nej, har inget annat som använder internet som möjligtvis kan störa.

Hur fixar jag routern? Den är sprillans ny.

Du får väl undersöka den först. Går den varm? Nån inställning som måste ändras för att få den gå bättre? Uppdatera firmware kanske.

Kan ju säga att min Zyxel 660H (router, switch, brandvägg och dsl-modem inbyggt) lade av ibland men upptäckte att den lätt går väldigt varm. Men sen jag moddade dit en kylfläns på den del som går varmast och kör den med "öppet chassi" så funkar den fint (flera månader i sträck eller mer alltså).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du får väl undersöka den först. Går den varm? Nån inställning som måste ändras för att få den gå bättre? Uppdatera firmware kanske.

Kan ju säga att min Zyxel 660H (router, switch, brandvägg och dsl-modem inbyggt) lade av ibland men upptäckte att den lätt går väldigt varm. Men sen jag moddade dit en kylfläns på den del som går varmast och kör den med "öppet chassi" så funkar den fint (flera månader i sträck eller mer alltså).

baioslaio - "Hur fixar jag routern? Den är sprillans ny."

Modda och fixa saker i all ära. Men är routern "sprillans ny" är det ju kanske smartare med en garanti lösning. Skriver man en utförlig "rapport" till antingen butiken den är inhandlad av, alternativt till D-link så ska det nog inte vara några problem att få antingen en ny eller den nuvarande reparerad.

Personligen hade jag nog gjort som du m3tr0 åxå fixat den själv men det är ju bara för att man är en "Fixar Frasse". Vill man ha nånting gjort riktigt får man göra det själv! Den melodin har jag alltid levt efter.