Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Undrar om det går att driva en ISP UTAN loggar...

Av praktiska och lagliga skäl, nej.

Skulle även vara intressant att veta vart ni fått det ifrån att ett gäng ISP'er gladeligen bryter mot lagen på löpande band genom att lämna ut personuppgifter till höger och vänster utan domstols beslut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cDk
Av praktiska och lagliga skäl, nej.

Skulle även vara intressant att veta vart ni fått det ifrån att ett gäng ISP'er gladeligen bryter mot lagen på löpande band genom att lämna ut personuppgifter till höger och vänster utan domstols beslut?

Förstår inte heller uppståndelsen över det, även om detaljerna vad gäller vad som krävs för skäl kan diskuteras. Jag har snarare problem med ersättningsanspråken som IPRED gör möjlig, och hur detta inte spelar enligt marknadens regler eller rigorösa bevis, utan baseas på spekulativa antaganden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Då följer frågan: hur stora är dom böterna i förhållande till vad dom riskerar att förlora om kunderna flyr?

Jag skulle inte tveka att byta till en ISP som vägrar lämna ut sina kunders uppgifter. Av princip.

Ingen som vet idag vad böterna blir. Men jag tror ändå böterna blir ganska höga med tanke på att det är ett företag som medvetet bryter mot lagen. Visst kommer dom få många nya kunder, men jag tror inte det kommer löna sig i längden. Antipiratbyrån kan ju välja att "punktmarkera" Bahnhof och hela tiden kräva ut nya IP-adresser.

Permalänk

Bahnhof loggar väl inte IP´n och därför kan de lämna ut loggar utan info att ta personer, alltså = Har man Bahnhof ska man vara glad, fortsätta ladda ner?

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Bahnhof lämnar inte ut loggarna för dom har inte kvar dom.. Enligt lag skall man föra loggar, men det är inte specat än så länge hur lång tid de skall sparas = kryphål.

Som det har föreslagits i en annan tråd här på forumet: Skriv ett mail till er ISP och fråga hur dom gör, samt hota att byta till Banhof om er ISP lämnar ut loggarna p.g.a. IPRED

MVH
BiffKo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavRonne
Bahnhof loggar väl inte IP´n och därför kan de lämna ut loggar utan info att ta personer, alltså = Har man Bahnhof ska man vara glad, fortsätta ladda ner?

dom loggar inget på bahnhop så¨grattis alla som har dom=)
finns en artikel om det

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%...

den funka inte som länk så ni får klippa och klistra lite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Bahnhof lämnar inte ut loggarna för dom har inte kvar dom.. Enligt lag skall man föra loggar, men det är inte specat än så länge hur lång tid de skall sparas = kryphål.

Som det har föreslagits i en annan tråd här på forumet: Skriv ett mail till er ISP och fråga hur dom gör, samt hota att byta till Banhof om er ISP lämnar ut loggarna p.g.a. IPRED

MVH
BiffKo

Jo det var så det var!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Ja de följer lagen, men problemet med IPRED är att den krockar med andra lagar, och i detta fallet lagen om elektronisk kommunikation och personuppgiftslagen.

Från -> http://integrity.st/faq.php

Fråga: Men kommer ni att följa Ipred?
Svar: Ja. Vi måste naturligtvis följa svensk lag eftersom vi verkar i Sverige. Men eftersom lagen om elektronisk kommunikation förbjuder oss att spara trafikdata eller kunduppgifter längre än absolut nödvändigt kommer den information vi lämnar ut att vara extremt knapphändig – om det ens finns något att lämna ut.

Fråga: Vilka uppgifter handlar Ipred om?
Svar: Varje gång du får en ny dynamisk IP-adress loggas IP-adressen av operatören, tillsammans med ett kund-id och datorns eller routerns MAC-adress. Det är för att vi ska kunna hålla reda på vem som har vilken adress. Den informationen finns kvar i systemet så länge den behövs för systemdriften. När den inte gör det längre, till exempel när du får en ny dynamisk IP-adress tilldelad, eller när samma adress delas ut på nytt (man lånar en IP-adress under en viss tid), kräver lagen (ekomL) att uppgifterna raderas. Många operatörer sparar loggarna av någon anledning. Vi som ingår i Integrity-samarbetet gör inte det. Den nya "ipred"-lagen ställer heller inga sådana krav, bara att den information som faktiskt finns ska lämnas ut vid ett föreläggande.

Ja, visst är det ett kryphål på ett sätt. Men det är också ett val från ISPn att följa en av två lagar som står i konflikt. Och personligen så tycker jag samtliga ISP som har någon respekt för sina kunder och deras integritet öppet borde gå ut med samma sak.

Jag har BBB i dagsläget och tänker rakt ut fråga dem hur de ställer sig i denna fråga. Är svaret lulligt, otydligt, slingrande i frågan på något sätt så kommer jag säga dem att de förlorar mig som kund väldigt snart. Det är ju i deras intresse att värna om sina kunder.

Visa signatur

Antec P180 | GA-P45-DS3 | Intel Core 2 Quad E9400 @ 2,66 Ghz | WD Velociraptor 150GB | OCZ Reaper PC8500 4096MB | XFX 8800GTS 640MB | Samsung 215TW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
De följer fortfarande lagen ;).

Som i det här fallet betyder dom inte kommer att lämna ut några loggar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazzee
Jag har BBB i dagsläget och tänker rakt ut fråga dem hur de ställer sig i denna fråga. Är svaret lulligt, otydligt, slingrande i frågan på något sätt så kommer jag säga dem att de förlorar mig som kund väldigt snart. Det är ju i deras intresse att värna om sina kunder.

Om du talar med kundtjänst eller supporten på BBB kommer du få ett extremt luddigt "svar" på frågan enligt den IPRED-FAQ som finns på BBBs intranät som högre chefer vill ska användas när kunder frågar. Ett svar som i princip inte gör någonting annat än att undvika frågan. En del frågor finns även svar på här (klicka på fliken IPRED) men som du ser står det inget om hur länge BBB sparar loggar, varken idag eller framöver. Instruktioner om hur det ska svaras på den frågan finns dock på BBBs intranät och det finns även postat på sweclockers forum av någon som ställde frågan via mail och fick ett svar som var ren copy/paste från intranätet.

Idag sparas loggar på vilka IP-addresser/macaddresser som varit uppkopplade på ett visst abbonemang i upp till ett år hos BBB, åtminstånde är det så långt tillbaka i tiden den vanliga supporten kan titta men har ingen direkt anledning att tro att det finns andra system som loggar ännu längre tillbaka i tiden.
Min egen högst personliga tolkning av svaren i IPRED-FAQn är att "Vi kommer att fortsätta föra loggar men vi vet att du inte kommer tycka om det svaret"