Värt att gå från till 32bit till 64bit vista!?

Permalänk

Värt att gå från till 32bit till 64bit vista!?

Tjena, har bara en fundering om det är värt att gå från vista ultimate 32-bit till 64-bit för att kunna utnyttja mina 4gb ramminne? kommer ju som sagt då få använda 3gig istället för 2gig, det som jag undrar är om jag kommer få någon "prestanda ökning", med att datorn laddar spel snabbare, laddar fram allt snabbare i windows desktop användning.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Hmm, antar att du har 4gb minne?

32-bitars fixar ca 3.2gb så skulle du lyckas känna av "uppgraderingen till 4gb" så borde den märkas mest i ditt OS, Detta, då förutsatt att du har många fönster igång och har fler program som jobbar.

Det som strulat på min andra dator är att jag haft hårdvara som saknar drivrutiner för 64 bitars stöd.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk

Hej, jo jag sitter med 2x2gb minnesstickor, och vista tar ju 1gb rätt av, och det lämnar mej 2gb kvar till annat, och kör jag me 64bit får jag använda mig utav 3gb istället, och då undrar jag om den där extra 1gigen minne ger någon prestanda ökning..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Ifall du skulle använda något minneskrävande 64bitars program så kommer du garanterat o märka en liten skillnad.

Vid vardagligt användande så är den väl obefintlig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte att dom ska ta i så mycket alltid.
lägga till hela 32 bitar för totalt 64

Hade räckt bra med att gå från 32 till 43-44 bitar, nånting.
Till att börja med. Är ja' nästan säker på ...

Klart dom vill kunna ta jäkligt mycke' betalt av oss.
Nog därför dom ökar så fruktansvärt många bitar.

/halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Förstår inte att dom ska ta i så mycket alltid.
lägga till hela 32 bitar för totalt 64

Hade räckt bra med att gå från 32 till 43-44 bitar, nånting.
Till att börja med. Är ja' nästan säker på ...

Klart dom vill kunna ta jäkligt mycke' betalt av oss.
Nog därför dom ökar så fruktansvärt många bitar.

/halojoy

Nästan säker...

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Antielefant

Mja, det är värre än så.

Dels tar Vista runt en gig RAM när det körs, runt ~400 MB i bakgrunden, dels snattar ditt grafikkort åt sig upp till 1500 MB som hypercache när du spelar DX10-spel.

Du förlorar inget på att köra x64, i en hel del program tjänar du 10-15% prestanda på det, och i dagsläget kommer det bara mer och mer program och spel som stöder det fullt ut dessutom.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
och vista tar ju 1gb rätt av

Nja, det där med 1gb varierar nog. Själv har jag fått ner mitt vista x64 till 625mb.(Har bild men vet ej hur jag ska lägga upp) Det är förmodligen cachningen som använder lite minne tills det behövs av något annat program.

Ontopic: Jag tror inte du lär märka så stor skilnad på hastigheten, kanske ibland. Men visst är det häfrigt med x64, bara det är ju en anledning till att skaffa det.
GLÖM INTE ATT KOLLA SÅ DITT MODERKORT STÖDJER ETT 64-BITARS OPERATIVSYSTEM BARA!!!
/Calle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
Hej, jo jag sitter med 2x2gb minnesstickor, och vista tar ju 1gb rätt av, och det lämnar mej 2gb kvar till annat, och kör jag me 64bit får jag använda mig utav 3gb istället, och då undrar jag om den där extra 1gigen minne ger någon prestanda ökning..

64-bitars upptar större plats i minnet så minnesanvändningen när bara vista är igång kommer ligga runt 1,5GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Antielefant

Mja, det är inte riktigt sant. Vista tar upp ~1 GB (1016 MB just nu, varav 336 MB reserverat av grafikkortet) i min dator.

Anledningen att Vista 64 har högre minnesanvändning är att de flesta 64-bitarsprogram kör diskcacher i RAM-minnet men även Aero, superfetch/readyboost, sökindexerare och så vidare. Alla dessa inaktiveras när man kör fullscreen 3D eller något högre prioriterat program körs igång (exempelvis spel).

Sen visar ju även Vista grafikkortens reserverade minne som upptagen RAM, vilket "blåser upp" den uppskattade storleken. Aero aktiverar nämligen 3D-funktionerna på grafikkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kuggfråga? Klart det är värt att gå över till 64-bit!

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut det är värt och gå över. Är själv ny på 64 bitars men mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

64 bitars har ju bara nackdelen att äldre hårdvara kan få problem med kompatibilitet. 64 bitar betyder ju bara att större mängder minne kan adresseras/användas. En annan fördel om man kör Windows är att drivrutinerna Måste vara WHQL-certifierade av MS. Detta betyder i praktiken att drivrutiner till Winx64 har högre kvalitet eftersom de måste passera MS kontroller, vilket inte krävdes till 32-bit och en hel del skräp släpptes.
Det är ju detta som Apple kör med, fast i mindre skala, för att få bättre kontroll över stabiliteten. Så jag tycker absolut att man ska gå över till 64 bit.

Jag vet inte om alla förstått det, men Vista tar ju bara upp minne om det inte används till annat. En av anledningarna är tjänsten superfetch som laddar program som brukar användas, har hört att det tom. lär sig vilka tider på dygnet man använder olika prog. men det är obekräftat. Funktionen går att stänga av men allt går självklart segare då så det finns ingen anledning.

Att använda extra ram drar ju inga resurser och eftersom cachen dumpas när ex. spel vill ha mer minne så är det bara bättre utnyttjande av investeringen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

tack för alla svar, men känns ändå inte som jag fått riktigt svar på mina fråga ;P Jag har fått många bra svar varför själva 64bit vista är bättre, men det jag undrar är om jag får mer prestanda om jag får 1gig minne att använda!? för som det ser ut nu, så får jag ungefär 2,3gb ramminne att använda valfritt, och kör jag med 64bit kommer jag får använda ungefär 3,3gb ramminne. Hur ofta är det som man går över 2gig gränsen för ramminne? antar att det är då man behöver köra med 64bit.. Jag spelar bara och har sällan uppe mer än , msn messenger,3-4webfönster och lyssnar på musik.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

32-bit adresserar upp till ca 3,2gb ram, 64bit har väl just nu en praktiskt gräns i Vista runt 32gb? (har jag för mig).

Själv uppgraderade jag från 2 till 3,2gb eftersom wow laggade när man flög runt i den enorma världen. Skillnaden då var enorm, men de beror väl också på att när man spelar wow har man mycket annat igång i bakgrunden eftersom det är mkt dötid där.
Exempelvis hade jag igång 20flikar i firefox, en 1080p film, wow, photoshop alla dessa msn, skype etc.

Skillnaden var stor där, men nu när jag bytte till 64bit och 6gb ram var skillnaden mindre.
Så egentligen behöver du inte 64bit. Det kommer bli standard om några år och då kommer "early adopters" som vi sweclockersmedlemmar att ha gjort övergången från 32bit smidigare. Så jag tycker du kan vänta.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyre
32-bit adresserar upp till ca 3,2gb ram.

Det är faktiskt mer än så

Ett 32-bitars Operativsystem kan endast utnyttja drygt 3.6 Gib RAM. Din hårdvarukonfiguration avgör. Jag har sett drygt 3.6 GiB som mest, samtidigt som det kan bli mindre än 2GiB.