The Pirate Bay fälls

Permalänk

Att ett företag inom ett konkurrensutsatt och prispressat (nåja)område har en vinstmarginal på 5%+-några procent är inte ovanligt, inte heller orimligt.

Permalänk

FYFAN VAD FEL !!! JÄVLA POLITIK-AS !

Först FRA, sen IPRED, Sen The Piratebay, vad i helvete gör ni ?!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om du inte tycker att studiouthyrning, reklam och liknande är lika glamoröst som att stå på scen har han säkert gjort skäl för sin andel. Varför envisas alla annars med att anlita sådant folk?

Och vad skulle den stora skillnaden vara (förutom att lite extra administrativt krångel uppstår)?

Skillnaden är att förhållandet mellan artist och bolag då blir som det bör vara. Bolagen tillhandahåller tjänster så som studios, PR med mera och om artisterna vill ha detta så borde de få betala för det och inte ha någon tomte som tycker att han behöver X mycket för "utgifter" som lika gärna kan betyda att han känner ett behov av att gulplättera sin toasits.

Samma sak gäller allting annat. Vill jag ha någonstans att bo betalar jag hyra. Vill jag ha internet betlar jag för ett abonnemang. Det är inte så att Tele2 och HNAB tar hela min lön, drar det dem tycker de förtjänar och ger mig resten... Jag köper tjänster och produkter,jag bestämmer vad jag gör av med pengar på. Jag är banne mig inte livegen och gillar inte att artister av okänd anledning skulle behöva vara det heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcelunilsson
för det första brukar man iallafall i mindre afärer få smaka godis innan man köper..... och där står vad godiset innehåller innan du köper det (även om man kan önska mer detaljrik innehållsförteckning) sen har jag väll inte sagt att godisindustrin gör rätt? däremot kan jag tycka att musik är viktigare för ett samhälle än godis och därför ar detta ett större brott.

Så länge man kommer överens med försäljaren är ju allt i sin ordning. Detsamma borde gälla musik; om folk skulle kräva att få provlyssna innan de handlar skulle vi snart få se lösningar för detta. Problemet är att de flesta troligen är rätt nöjda med hur saker fungerar redan idag.

Permalänk
Medlem

Till Albin med Dojjan som tjatar om vinstmarginalen hela tiden, inse att den är precis lika ointressant för alla utom aktieägarna i det aktuella bolaget som kan få utdelning baserat på vinsten eller för ett börsnoterat bolag vars nominella aktievärde kan variera baserat på vinsten som alla redan har sagt till dig.

I övrigt går siffrorna att trolla med hur som helst internt i bokföringen, även avseende R&D osv. Större bolag brukar dessutom inte vara ett bolag, utan vara uppdelade i massor av olika bolag vilket gör det ännu svårare att bedöma bokföringen från ett av delbolagens reella värde.

Om det vore så lätt att gradera ett bolags värde utifrån vinstmarginalen skulle börsen inte ens behövas, alla skulle köpa bolaget med störst rapporterad vinstmarginal sen skulle bara ett bolag finnas kvar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det är ju i och för sig inte bolagens fel. Ingenting är bolagens fel därför att vi konsumenter styr bolagen, inte tvärtom.

Ni måste vända på saker också. Företag är inte skapade för välgörenhet överlag. Företag är skapade på grund av att de vill tjäna pengar, bus enkelt. En del är kreativa och skapar en efterfråga och många går på efterfrågan. Vad gäller ämnet handlar det _endast_ om efterfrågan.

Jag sjunger, jag släpper en singel. Ingen jävel köper min singel, jag står utan kontrakt till slut.

Jag sjunger, jag släpper en singel. Wow, jag har fått 200.000 exemplar i Sverige sålda. Grattis, nu satsar bolagen mer pengar på mig för att efterfrågan är stor. Med andra ord är det vi konsumenter som styr.

Vad som skall kosta är det också vi som styr. Vill du och resten av världen inte köpa ett grafikkort för 5000kr så kommer antingen bolagen att sälja grafikkorten billigare eller så lägger man ned projektet, simple as that.

Hur du tänker just nu är för mig ett mysterium. De pengar som går in och ut genom företaget är en omsättning. Det är kostader för allt, löner, produktion, logistik, allt. You name it.

Om en vinstmarginal ligger på 4% så är väl siffran intressant eller? Jag förstår att du själv inte driver ett företag, möjligt jag har fel men då förstår du glädjen med vinstmarginal.

Omsättning = +-0 egentligen. Om du har en vinstmarginal på 300.000kr vet du om att du har gått plus med 300.000 kr, ganska logiskt eller hur? Dessa pengarna kan du använda till att utveckla nya spel, nya filmer, satsa på nya artister, kanske mer pengar på samma artist and what so ever.

När du i 15 års period har haft en vinstmarginal om säg 120% så har det gått väldigt bra egentligen. Vad gör du med pengarna?

konsumenterna har verkligen en chans att styra bolagen, bland annat genom fri fildelning, då bolagen tvingas lyssna på vilka behov konsumenterna har osv

det du förespråkar är ju att konsumenternas kraft inskränkts eftersom bolagen bestämmer vad vi ska lyssna på och välja mellan eftersom bara det dom väljer att släppa ut på marknaden når våra öron.
med andra ord är det ju faktiskt inte efterfrågan som styr dagens marknad utan den tillgången bolagen förser oss med är den vi kan välja.

och om det inte finns efterfrågan på att betala för musik så ska väl enligt ditt resonemang att det handlar om efterfrågan dom industrierna som lever på det dö ut. och ifall man vill tjäna storkovan får man söka sig till en annan industri, men det förstås man kan ju alltid stifta lagar som håller en kvar på marknaden.... men då är det väl knappast efterfrågan som styr???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är att de flesta troligen är rätt nöjda med hur saker fungerar redan idag.

Har säger dock hela media-branchen emot dig, eftersom piratkopieringen är ett sådant problem för dem. Hade folk vart nöjda hade inget kopierats.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Många jämnför livet som musiker som att arbeta. Den största drivkraften i att ägna sig åt musik ska väl för fan inte att bli populär, rik eller eller på något sätt leva av det, man ägnar sig åt msuik för att det är vad man lever FÖR, inte av. Man lever för sin musik och framför den för att det känns fantastiskt.

Att vara musiker idag är att bli känd, påsatt och få mer pengar än ett u-land. Vi kan ju titta på "pojkband" och liknande ting som skapats av skivbolag just för att glorifiera kändislivet, snarare än musiken.

Nej ta mig fan, musik spelar man för att man älskar musiken, inte de jävla pengarna.

Alla pengakåta kan sticka upp sina älskade siffror varfrån de kommit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Skillnaden är att förhållandet mellan artist och bolag då blir som det bör vara. Bolagen tillhandahåller tjänster så som studios, PR med mera och om artisterna vill ha detta så borde de få betala för det och inte ha någon tomte som tycker att han behöver X mycket för "utgifter" som lika gärna kan betyda att han känner ett behov av att gulplättera sin toasits.

Vad tomtarna väljer att göra med sina oändliga rikedomar är väl upp till dem; låt inte detta störa diskussionen. Det väsentliga är väl att bandet har gått med på att ge en stor del av sina inkomster till tomten. Kanske var det av inkompetens, men förmodligen tyckte de att hans erbjudande inte lät så tokigt. Varför kan vi då inte respektera deras val?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag köper tjänster och produkter,jag bestämmer vad jag gör av med pengar på. Jag är banne mig inte livegen och gillar inte att artister av okänd anledning skulle behöva vara det heller.

Det finns väl inget som säger att banden inte skulle kunna välja på samma sätt? Inget hindrar väl folk från att spela in musiken i grannens garage och bränna sina egna skivor, men om man vill nå ut till en större publik får man förmodligen räkna med att ta hjälp av utomstående.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
FYFAN VAD FEL !!! JÄVLA POLITIK-AS !

Först FRA, sen IPRED, Sen The Piratebay, vad i helvete gör ni ?!

bra inlägg, sakligt och formulerat

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har säger dock hela media-branchen emot dig, eftersom piratkopieringen är ett sådant problem för dem. Hade folk vart nöjda hade inget kopierats.

Det finns väl egentligen ingen direkt motsättning; man kan ha nöjda och betalande kunder samtidigt som man utsätts för omfattande och ökande piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det finns väl inget som säger att banden inte skulle kunna välja på samma sätt? Inget hindrar väl folk från att spela in musiken i grannens garage och bränna sina egna skivor, men om man vill nå ut till en större publik får man förmodligen räkna med att ta hjälp av utomstående.

Det är ingen hemlighet att många skivbolag har för musiker väldigt oförmånliga och brutalt snåriga kontrakt, det är inte vackert, men jag håller med dig om att det inte är någon allmän rättvisefråga utan snarare något för musikerfacket att ta itu med.

Kan vi lämna frågan om hur illa skivbolag behandlar musiker nu, och koncentrera oss på varför skivbolag skall ha rätt att börja tumma på våra grundlagar(IPRED) och varför det ska ha större straffvärde att ha ha en sökmotor för filer som folk själva väljer att lägga upp vad de vill än att tex begå dråp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Till Albin med Dojjan som tjatar om vinstmarginalen hela tiden, inse att den är precis lika ointressant för alla utom aktieägarna i det aktuella bolaget som kan få utdelning baserat på vinsten eller för ett börsnoterat bolag vars nominella aktievärde kan variera baserat på vinsten som alla redan har sagt till dig.

I övrigt går siffrorna att trolla med hur som helst internt i bokföringen, även avseende R&D osv. Större bolag brukar dessutom inte vara ett bolag, utan vara uppdelade i massor av olika bolag vilket gör det ännu svårare att bedöma bokföringen från ett av delbolagens reella värde.

Om det vore så lätt att gradera ett bolags värde utifrån vinstmarginalen skulle börsen inte ens behövas, alla skulle köpa bolaget med störst rapporterad vinstmarginal sen skulle bara ett bolag finnas kvar

Så vad skall vi gå på då? Eftersom många sitter och skriver att bolagen tjänar så fett med pengar rent uttryckligen. Vad skall vi gå på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcelunilsson
konsumenterna har verkligen en chans att styra bolagen, bland annat genom fri fildelning, då bolagen tvingas lyssna på vilka behov konsumenterna har osv

det du förespråkar är ju att konsumenternas kraft inskränkts eftersom bolagen bestämmer vad vi ska lyssna på och välja mellan eftersom bara det dom väljer att släppa ut på marknaden når våra öron.
med andra ord är det ju faktiskt inte efterfrågan som styr dagens marknad utan den tillgången bolagen förser oss med är den vi kan välja.

och om det inte finns efterfrågan på att betala för musik så ska väl enligt ditt resonemang att det handlar om efterfrågan dom industrierna som lever på det dö ut. och ifall man vill tjäna storkovan får man söka sig till en annan industri, men det förstås man kan ju alltid stifta lagar som håller en kvar på marknaden.... men då är det väl knappast efterfrågan som styr???

Kanske formulerar jag mig dåligt men jag förespråkar definitivt inte att vi skall lyssna på det bolaget vill att vi skall lyssna på. Snarare att folk tjänar mycket pengar beror på oss konsumenter därför att vi betalar för det.

Bolagen kan ju inte dö ut eftersom de levererar det som majoriteten konsumenterna vill ha, kommersiellt skit. Det är ju det som säljer oavsett vilken genré.
Levererar de inte ut det som lyssnarna vill ha dör de däremot ut.

Så vad gäller? Vi lyssnar på det bolagen erbjuder och lär oss tycka om det eller tvärt om?

Jag tror på tvärtom.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad tomtarna väljer att göra med sina oändliga rikedomar är väl upp till dem; låt inte detta störa diskussionen. Det väsentliga är väl att bandet har gått med på att ge en stor del av sina inkomster till tomten. Kanske var det av inkompetens, men förmodligen tyckte de att hans erbjudande inte lät så tokigt. Varför kan vi då inte respektera deras val?

Det finns väl inget som säger att banden inte skulle kunna välja på samma sätt? Inget hindrar väl folk från att spela in musiken i grannens garage och bränna sina egna skivor, men om man vill nå ut till en större publik får man förmodligen räkna med att ta hjälp av utomstående.

Självklart ska de kunna ta hjälp av utomstående, det är precis det jag säger. Men det är ju artisten som då köper dessa tjänster, inte artisten som blir anställd av bolagen.

Du verkar tro att det för en artist att välja bolag skulle vara som för dig eller mig att välja mobiltelefon. Problemet är ju att alla bolagen fungerar på så gott som samma sätt. Det finns liksom inget att välja på mer än att starta ett helt eget bolag, vilket verkar bli vanligare tack och lov.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det finns väl egentligen ingen direkt motsättning; man kan ha nöjda och betalande kunder samtidigt som man utsätts för omfattande och ökande piratkopiering.

Givetivs. Men man skulle ha fler om piraterna vore nöjdare med vad som erbjuds.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ett ord. Skämt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Givetivs. Men man skulle ha fler om piraterna vore nöjdare med vad som erbjuds.

Till viss del ja, gratis är ju som bekant godast och det kommer nog dröja länge innan skivbolagen går med på det kravet. För många spelar det nog inte så stor roll om skivan kostar 100 eller 200 kronor; samma sak gratis är ju ännu bättre.
Edit: haha, för sent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så vad skall vi gå på då? Eftersom många sitter och skriver att bolagen tjänar så fett med pengar rent uttryckligen. Vad skall vi gå på?

Det finns _massor_ att gå på som avslöjar om ett företag är livskraftigt, och om de inblandade har råd att leva i sus och dus, men låt oss nöja oss med att säga att det inte är så enkelt som att beräkna vinstmarginalen i procent enligt bokslutet. För Berras Korviosk må det vara, iaf nästan, så enkelt. Men för ett stort bolag är nyckelfrasen just "inte så enkelt".

Citat:

Till viss del ja, gratis är ju som bekant godast och det kommer nog dröja länge innan skivbolagen går med på det kravet. För många spelar det nog inte så stor roll om skivan kostar 100 eller 200 kronor; samma sak gratis är ju ännu bättre.
Edit: haha, för sent.

Det förtjänar att upprepas att för många är naturligtvis gratis gott osv. men för väldigt många är det bekvämligheten som har gjort dem till "pirater". Piraterna har helt enkelt erbjudit de smidigaste och mest effektiva tjänsterna, att de sen inte har tagit betalt för det eftersom det har varit summan av oändligt många individers frivilliga arbete med att rippa/lägga upp/seeda har ju inte direkt avskräckt folk. Men det man måste betänka att andelen pirater bland oss sannolikt hade varit mycket färre om de kommersiella alternativen hade varit lika smidiga och uppdaterade, oavsett pris.

Spotify. last.fm och Itunes är de enda jag kan komma på på rak arm som kommer i närheten när det gäller smidighet. De är alla populära, go figure.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Så vad skall vi gå på då? Eftersom många sitter och skriver att bolagen tjänar så fett med pengar rent uttryckligen. Vad skall vi gå på?
Kanske formulerar jag mig dåligt men jag förespråkar definitivt inte att vi skall lyssna på det bolaget vill att vi skall lyssna på. Snarare att folk tjänar mycket pengar beror på oss konsumenter därför att vi betalar för det.

Bolagen kan ju inte dö ut eftersom de levererar det som majoriteten konsumenterna vill ha, kommersiellt skit. Det är ju det som säljer oavsett vilken genré.

varför är då TPB ett problem om bolagen lever o frodas ändå? hela deras mål bygger ju på att dom förlorar pengar....
om detta vore sant så borde bolagen dö ut eftersom det inte hade funnits efterfrågan på att KÖPA musik. nu är ju inte fallet så, skivbolagen tjänar lika bra med fildelningen så även om man ansett att dom har en giltig anledning att stämma TPB så är den bara påhittad, om man nu ska lita på studier och inte skivbolagen, skivbolagen lär ju vara mest objektiva.....

sen att TPB faktiskt levererar exakt samma tjänst som posten (fast gratis) och inget mer gör ju det hela än mer absurdt.

man är rädda för utveckling bara, och det gör bolagen rätt i, det skulle ju kunna bli så hemskt att någon annan än justdom tjänar pengar på saker.... eller ännu värre alla tjänar aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

sen styrker det du säger ju vad jag säger, konsumentmakten är inte så stor. vi styrs med fasta händer av bolagen att lyssna på mainstreamskiten. alla dom pengarna som bolagen satsat på reklam och tekniker att styra folk på(som alltså använts innan man redovisat vinst) har get rejäl avkastning.

Permalänk
Medlem

Det verkar om det vara här som det gick snett för det åtalade sid 75-76 i domen Domen på idg enligt min lekmannauppfattning

Citat:

Ansvarsfrihetsgrunden i 16 § lagen om elektronisk handel omfattar endast tjänsteleverantörer
som bara överför information som har lämnats av en tjänstemottagare i
ett kommunikationsnät, eller tillhandahåller tillgång till ett sådant nät och där lagringen
av informationen endast sker för att utföra överföringen och inte pågår längre
än vad som krävs för överföringen. Bestämmelsen i 17 § omfattar sådan överföring
där lagring av information görs i det särskilda syftet att effektivisera överföringen
av informationen. Bestämmelsen i 18 § omfattar en tjänsteleverantör som lagrar
information som lämnats av en tjänstemottagare. 19 § omfattar båda typerna – överförande
och lagrande – av tjänsteleverantörer.
The Pirate Bays tjänster gick bl.a. ut på att tillhandahålla serverutrymme så att användare
kunde ladda upp och lagra torrentfiler på webbplatsen. Denna lagring innebär
att 16 § – som endast omfattar tjänster där det sker någon form av automatisk
och tillfällig mellanlagring som sker med anledning av en aktuell överföring – och
17 § – som som endast omfattar lagring som görs i det särskilda syftet att effektivisera
överföring av viss information (s k cachning) – inte är tillämpliga. Att The Pirate
Bay erbjöd en tjänst där användare kunde ladda upp och lagra torrentfiler på
webbplatsen innebär istället att det är fråga om den typ av lagringstjänst som omfattas
av bestämmelsen i 18 § lagen om elektronisk handel (prop. 2001/02:150, s. 21).
Enligt 18 § ska en tjänsteleverantör som lagrar information som lämnats av en
tjänstemottagare inte på grund av innehållet i informationen vara skyldig att ersätta
skada under förutsättning att leverantören inte känner till att den olagliga informationen
eller verksamheten förekommer och inte är medveten om fakta eller omständigheter
som gör det uppenbart att den olagliga informationen eller verksamheten
förekommer eller så snart han får sådan kännedom eller medvetenhet utan dröjsmål
förhindrar vidare spridning av informationen.

I målet är utrett att fildelningstjänsten The Pirate Bay bl.a. använts för att möjliggöra
tillgängliggörande av upphovsrättsskyddade alster. Det måste ha framstått som
uppenbart för de tilltalade att det förekom torrentfiler som hänvisade till skyddade
alster på webbplatsen. Ingen av dem vidtog dock några åtgärder för att ta bort aktuella
torrentfiler trots uppmaningar om detta
. Förutsättningarna för ansvarsfrihet enligt
18 § är följaktligen inte uppfyllda.
Även 19 § i lagen om elektronisk handel är tillämplig för tjänsteleverantörer som
lagrar information. Enligt 19 § ska en tjänsteleverantör som lagrar information för
annan dömas till ansvar för brott som avser innehållet i informationen endast om
brottet har begåtts uppsåtligen. Tingsrätten har tidigare konstaterat att samtliga tilltalade
varit medvetna om att upphovsrättsskyddade alster tillgängliggjordes genom
att torrentfiler laddades upp på The Pirate Bay samt att de medvetet valde att ignorera
detta faktum
. Även om de tilltalade inte känt till just de alster som åtalet omfattar
har de enligt, vad tingsrätten tidigare funnit, i vart fall varit likgiltiga inför det
faktum att det var fråga om upphovsrättsskyddade alster som fildelades via The
Pirate Bay. Med hänsyn till att det är fråga om uppsåtlig brottslighet är de tilltalades
agerande sålunda inte straffritt enligt 19 § i lagen om elektronisk handel.

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcelunilsson
varför är då TPB ett problem om bolagen lever o frodas ändå? hela deras mål bygger ju på att dom förlorar pengar....

För att de tjänar mindre pengar än vad de skulle göra annars? Jämför med när man försöker motverka snatteri trots att det förmodligen inte alls hotar butikens existens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
Det verkar om det vara här som det gick snett för det åtalade sid 75-76 i domen Domen på idg enligt min lekmannauppfattning

TPB är sannerligen inga oskyldiga små lamm, men det utdelade straffet är minst sagt löjligt i proportion även om det enligt lagen bör utdömas straff. TPB är egentligen en storm i ett vattenglas om man jämför med FRA och IPRED.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Fast om man vill göra en egen glass som är likadan så är det tillåtet, än så länge. Däremot så får man inte göra en egen kopia av en film vad nu det kan vara för skillnad ?
Upphovsrätt borde behandlas på samma sätt som uppfinningar. Registrering hos patentverket(eller dess motsvarighet) och en ingångsavgift som gäller t.ex. 5 år och kan förnyas om man önska mot en ny avgift. Sen ska det finnas ett offentligt register där man kan so om aktuell film/fote/bok mm är patenterar. Om inte så kan man kopiera glassen.

Sistnämda finns ju!

Läs ABF's Do It Yourself. Det är inte bara att göra en skiva, massor med namn som skall reggas här och där, du ska ansöka om skivnamn osv. och det får inte vara taget sen innan etc, för annars kan man åka dit för plagiering, så på ett sätt så patenterar man det för du ansöker om att vara "ägare" av bandnamnet, skivan, skivnamnet osv. Varför tror du annars att så många band varit tvugna att byta namn, skivnamn, låtnamn eller en text?

Du "äger" inte kopian om du tankat den från nätet av någon annan snubbe.
Du äger kopian om du pröjsat för den antingen på nätet och senare laddat ner den, eller om du köpte den fysiskt någonstans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Ett ord. Skämt.

Jag får det till tre ord

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Självklart ska de kunna ta hjälp av utomstående, det är precis det jag säger. Men det är ju artisten som då köper dessa tjänster, inte artisten som blir anställd av bolagen.

Jag tycker dock artisterna själva måste få välja hur de vill göra. Om de tycker att det verkar lämpligt att skriva på något livegenskapsavtal får de väl stå för det. Alternativet är väl att hitta andra som är villiga att låna ut pengar, men hur de än väljer kommer de förmodligen förr eller senare behöva betala tillbaka och för mig spelar det inte så stor roll om 90% av skivornas pris går till en fet skivbolagsdirektör eller till en fet bankdirektör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du verkar tro att det för en artist att välja bolag skulle vara som för dig eller mig att välja mobiltelefon. Problemet är ju att alla bolagen fungerar på så gott som samma sätt. Det finns liksom inget att välja på mer än att starta ett helt eget bolag, vilket verkar bli vanligare tack och lov.

Jag påstår inte att det inte finns folk med bedrövliga kontrakt, men jag ser inte varför man inte skulle kunna göra något åt saken. Varför kan inte några missnöjda band starta ett eget bolag om det nu skulle gå att göra saker så mycket bättre? De borde ju i så fall lätt kunna ta över hela branschen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag påstår inte att det inte finns folk med bedrövliga kontrakt, men jag ser inte varför man inte skulle kunna göra något åt saken. Varför kan inte några missnöjda band starta ett eget bolag om det nu skulle gå att göra saker så mycket bättre? De borde ju i så fall lätt kunna ta över hela branschen.

Med hjälp av Internet är det möjligt att om inte ta över branschen så åtminstone nå stor framgång, det finns flera exempel på den saken. Gissa varför "branschen" inte gillar Internet överhuvudtaget(en stor del av skivbolagens makt ligger i distributionskanalen/logistik/traditionell media). Det finns inte bara olydiga konsumenter därute, utan också oändligt många potentiella och farliga konkurrenter. Hua!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Att våldta en flicka eller mörda en man påverkar inte personer i samma "nivå" och inte Sverige överlag (även om pengarna i större utsträckning inte heller gjorde det), så fick man helt enkelt inte lika högt straff. Logiskt men korkat.
.

Det var nog de dummaste jag läst i denna tråd. Hur många blir inte rädda och inte vågar sig ut när en mördare/våldtäkts man går löst eller ute efter en kortare tid i fängelse. Det är inte bara ett offer när någon blir mördad eller våldtagen, familj och folk i samma område.

sorry för ot men de där var riktigt fel skrivet.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
Det var nog de dummaste jag läst i denna tråd. Hur många blir inte rädda och inte vågar sig ut när en mördare/våldtäkts man går löst eller ute efter en kortare tid i fängelse. Det är inte bara ett offer när någon blir mördad eller våldtagen, familj och folk i samma område.

sorry för ot men de där var riktigt fel skrivet.

men det påverkar inte dom rika i samma utsträckning. och våra lagar är skrivna för dom/av dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av politby
...och så otroligt mycket smartare (än alla andra) som de hävdar att de är kan man ju undra varför de inte var smarta nog att ta en funderare på detta INNAN de begick de brott de nu är dömda för?

Suck!

Med det resonemang man fört i domsskälen så borde det ha varit lite fler som åtalats.
Microsoft, var tog dom vägen?
Staten med sina insatser av infrastrikturen var var dom ?
Sveriges alla ISP:er var var dom ?
Tillverkarena av microtorrent och VUZE var var dom ?
Fastighetsägeren till TPB:s lokaler borde också varit med.
Alla har bidragit till spridningen till ungefär lika stor del som TPB.

Kan man anklaga någon för en medlingstjänst där man kan förmedla sina filer så bör övriga också vara med som hjälpt till att bygga upp möjligheterna. Ser egentligen ingen skillnad i TPB:s tjänster mot t.ex. vårt e-meilsystem. Möjligen att mailsystemen lagrar sin uppgifter i lite större utsträckning. Och varför har över huvud taget mediaindustrin börjat med att digitallagra sina alster, dom borde ha förstått hur lätt det är att kopiera.
Nä domen är teknisk, vi har enligt tingsrätten inte rätt att dela med oss av något längre. När det inte går att komma åt de som gör fel så ger man sig på någon annan i stället och det kommer på sikt att hämma utvecklingen. Okända musiker kommer inte att kunna ta till andra kanaler när skivindustrin säger nej. Möjligheten att ta sig fram kommer att begränsas till ett fåtal och övriga göre sig inte besvär om det inte vill halvt svälta ihjäl.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Med det resonemang man fört i domsskälen så borde det ha varit lite fler som åtalats.
Microsoft, var tog dom vägen?
Staten med sina insatser av infrastrikturen var var dom ?
Sveriges alla ISP:er var var dom ?
Tillverkarena av microtorrent och VUZE var var dom ?
Fastighetsägeren till TPB:s lokaler borde också varit med.
Alla har bidragit till spridningen till ungefär lika stor del som TPB.

Suck igen.
Även om man skulle vilja stämma till exempel någon av de du listar ovan behöver man väl inte göra det just nu, och att man väljer att inte göra det är väl inget som talar mot eventuella andra åtal?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abki
Okända musiker kommer inte att kunna ta till andra kanaler när skivindustrin säger nej.

Jodå, det är bara att de själva väljer att erbjuda sin musik gratis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det ska inte vara gratis att ladda hem musik, film, spel och program, men det ska fan inte vara så dyrt som det är nu heller, om det skulle komma någon tjänst som man betalade 500:- i månaden och fick ladda hem filmer och serier upp till 50GB så skulle jag ta det direkt!

Tråkigt med piratebay, men inte så överraskande!

två Bluerayfilmer okomprimerade är ca 50Gb och att köpa dem kostar 400kr så 500kr i månadne för max 50Gb är på tok för dyrt. Men du kanske vill tanka sugiga avi på 700mb per film hehe så att du kan åtnjuta suddiga mästerverk på en stor 42 tums plasma?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]