Derek Yu på Asus Republic of Gamers

Permalänk
Melding Plague

Derek Yu på Asus Republic of Gamers

Moderkort i Asus Republic of Gamers-serie hör ofta till de bäst presterande på marknaden och är fyllda med intressanta funktioner. SweClockers har talat med produktchefen Derek Yu för att snoka reda på vad framtiden har att erbjuda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul läsning

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Intressant läsning

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem

Om moderkorten jämförs med bilar ska jag testa att installera ett par sköna stolar på mitt och se om det blir bekvämare att använda.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

bra intervju

Permalänk
Medlem

Haft två ROG kort och kommer aldrig köpa ett igen. Pro och dEluxe modeller visar sig klocka precis lika bra, och det integrerade ljudet var inte speciellt mycket bättre än mitt SB Audigy SE och EAX stödet var inte det bästa.

Fint att titta på, smärtsamt för plånboken. Tar vilket kort i DFI's serier som helst framför ett ROG kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Och jag vill verkligen se RoG brädor till Am3 omgående!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Älskar min Rampage 2 Extreme.

Permalänk

Meh, ångrar att jag inte köpte ett Crosshair II Formula då jag hade chansen =/

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Avstängd

Wow till och med han använder bil-liknelser

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Inaktiv

Har ett Rampage II Gene, och tycker det är suveränt på alla sätt, förutom att det blir litet trångt att mecka i systemet förstås. Detta gör man ju dock inte varje dag, så när allt sitter på plats har man helt enkelt ett jäkligt bra fungerande system.

CPU och minne tickar som en klocka med OCZ Platinum 1600MHz-minnen ställda till 7-7-7-20, har inte fått ett enda fel i vare sig 7zip benchmark, intelburn eller memtest86+ trots att programmen gått gott och väl över ett halvt dygn sammanlagt. Hårdvaran är gediget byggd, till exempel diggar jag fett den grova metallplattan under CPU-sockeln.

Moderkortsljudet är fina fisken, det funkar asbra, kvaliten blir superb med XFi-drivrutinen installerad och EAX funkar bra i spel. Jag har aktiverat crystalizer, equalizer och stereo expander-funktionerna, det syns NOLL i skillnad på CPU-lasten. Ljudet drar så litet extra att det är helt försumbart...

Såklart kan inte s/n, brusnivå etc kan mäta sig med ett separat ljudkort i toppklass, men detta hörs ju ändå inte på mitt Logitech 5.1-system som inköptes för ett par lusentappar. Om man inte har stärkare och högtalare för tjugi papp spelar det ingen roll om man bara har bra moderkortsljud. Och detta ÄR bra.

Permalänk

Fin intervju, bra läsning

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Haft två ROG kort och kommer aldrig köpa ett igen. Pro och dEluxe modeller visar sig klocka precis lika bra, och det integrerade ljudet var inte speciellt mycket bättre än mitt SB Audigy SE och EAX stödet var inte det bästa.

Fint att titta på, smärtsamt för plånboken. Tar vilket kort i DFI's serier som helst framför ett ROG kort.

Då måste du haft otur,jag har aldrig haft något problem med mitt commando och det har helt suverän passiv kylning,en rejäl fläkt i fronten så går alla bryggor skitsvala även vid högre cpuklocks:)
MvH alban....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Då måste du haft otur,jag har aldrig haft något problem med mitt commando och det har helt suverän passiv kylning,en rejäl fläkt i fronten så går alla bryggor skitsvala även vid högre cpuklocks:)
MvH alban....

Hmm kan inte hålla med men jag nämnde väl aldrig ngt om att nordbryggan gick varm?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm kan inte hålla med men jag nämnde väl aldrig ngt om att nordbryggan gick varm?

Nej det gjorde du inte,men jag vet sen gammalt att nord/syd bryggorna kan bli rejält heta vid seriös överklockning om man inte har bra flöde i burken:))
MvH alban:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Han sparade inte på bil-metaforerna.. Undra om det var ett medvetet strategiskt val el om han bara är motornörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Wow till och med han använder bil-liknelser

Och gör det felaktigt! GT2 är ifs den vassaste 911an men det är ingen trimmardivision som M Gmbh, AMG (heter dom ngt mer?), Quattro Gmbh osv. Han halvt-misslycakdes men fint försök

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ROG moderkort som t.ex. Rampage II Gene kan påstå:
The Republic of Gamers consists only the best of the best. We offer the best hardware engineering, the fastest performance, the most innovating ideas, and we welcome the best gamers to join in.

Samtidigt som det är utrustat med:
LAN: Realtek® 8111C PCIe Gigabit LAN controller featuring AI NET2

Tycker inte Asus att gamers borde ha ett riktigt bra NIC? Finns det inga gamers som spelar massor av spel online, då ett bra NIC vore en viktig komponent. Helt enkelt för bästa möjliga ping och prestanda?

Ett Realtek NIC idag är kanske inte så dåligt som deras NIC var för ett antal år sedan, och de hör säkert hemma på billigare budgetklass moderkort. Men att säga "only the best of the best" och ha ett Realtek NIC på kortet, är lögn.

Skulle jag köpa ett Rampage II Gene skulle jag samtidigt köpa ett Intel PCI Express NIC och sätta i samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Hur kommer det sig att ROG moderkort som t.ex. Rampage II Gene kan påstå:
The Republic of Gamers consists only the best of the best. We offer the best hardware engineering, the fastest performance, the most innovating ideas, and we welcome the best gamers to join in.

Samtidigt som det är utrustat med:
LAN: Realtek® 8111C PCIe Gigabit LAN controller featuring AI NET2

Tycker inte Asus att gamers borde ha ett riktigt bra NIC? Finns det inga gamers som spelar massor av spel online, då ett bra NIC vore en viktig komponent. Helt enkelt för bästa möjliga ping och prestanda?

Ett Realtek NIC idag är kanske inte så dåligt som deras NIC var för ett antal år sedan, och de hör säkert hemma på billigare budgetklass moderkort. Men att säga "only the best of the best" och ha ett Realtek NIC på kortet, är lögn.

Skulle jag köpa ett Rampage II Gene skulle jag samtidigt köpa ett Intel PCI Express NIC och sätta i samtidigt.

Realteks NIC's är fortfarande skräp, cpu belastning på 30% i många fall är inget att skryta med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Realteks NIC's är fortfarande skräp, cpu belastning på 30% i många fall är inget att skryta med.

Har inte så mycket erfarenhet av deras senare kort men har hört att de som du säger fortfarande håller låg (budget) kvalitet.

Speciellt pinsamt var det när jag kopierade filer över LAN med ett Realtek NIC på min gamla bärbara.

Så kan någon fråga Derek Yu hur de kan påstå att de ROG korten är "best of the best" komponenter när det upperbarligen inte är så.

Permalänk
Avstängd

Läsningen gav mig huvudvärk.. och det var inte pga ämnet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Rampage Etreme är ett ok kort. Det jag inte gillar är att det är så stora problem med minnena. Ett kort i den prisklassen borde hålla en klart högre nivå.

PS! Letar nya minnen. Sugen på att testa iaf

Permalänk
Medlem

Riktigt kul läsning!

Sen måste jag säga att inte bara prestandan verkade bra, utan även designen! Det såg riktigt kul ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treety
Riktigt kul läsning!

Sen måste jag säga att inte bara prestandan verkade bra, utan även designen! Det såg riktigt kul ut!

Absolut! Alltid kul när man kan bygga något som ser snyggt ut också!