Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Det följer med en PWM signalkabel till MCP355, du kan koppla den på valfri fläktport på moderkortet och sedan finns det olika program att använda, tex speedfan..

Perfekt, okomplicerat och bra.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

S-Flex är ett bra val, speciellt på en radiator. Varför inte 1600 rpm:s modellen? Större dynamiskt område. Dessutom är den ofta billigare än 1200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wcmannen
S-Flex är ett bra val, speciellt på en radiator. Varför inte 1600 rpm:s modellen? Större dynamiskt område. Dessutom är den ofta billigare än 1200.

Men den låter också mera, och ljudnivån är väldigt viktig för mig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Bara sätt de på en fläktkontroller och kör de så tyst du vill.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att dom gått ifrån "Shutdown if CPU FAN Fail" som fanns i bios; hade det på mitt Abitkort till min 1900+ vill jag starkt minnas.

Iof råkade jag nog dra ut den nån gång eller två under drift, vilket fick till följd att det blev tyst..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Bara sätt de på en fläktkontroller och kör de så tyst du vill.

Jag har fläktkontroller, men 1200rpms versionen går endå tystare än 1600rpms versionen vid lägsta hastighet.
Dessutom vill jag inte att den ska låta som ett jetplan när jag belastar datorn.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Börja bygg snart va!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Börja bygg snart va!

Problemet är bara det att i7 systemet slukade upp största delen av budgeten.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Problemet är bara det att i7 systemet slukade upp största delen av budgeten.

Bummer! Därav hoppade man över i7.. eller ja de hade väl brustit i ekonomifördelningen vilket som ^^

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Bummer! Därav hoppade man över i7.. eller ja de hade väl brustit i ekonomifördelningen vilket som ^^

Men jag har inte ångrat det en sekund iallafall.
Före det satt jag på en E8400 som var riktigt kass, den måsta ha närmare 1,45v för att nå 3,8 Ghz så körde den på 3,6 Ghz och 1,35v.
Och jag var allt ifrån nöjd, allting gick så långsamt.
Men när jag bytte till i7 blev det grym skillnad, även orginal. Och i 4Ghz är den sjukt snabb.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle inte jag vilja köra GPU och CPU i samma loop eftersom GPUn värmer upp vattnet nå fruktansvärt.
En separat loop för bara GPU är att rekommendera om du vill ha så bra CPU temp som möjligt om du vill klocka så högst som möjligt.
Men är du ute efter att bara kyla CPU och GPU med en tyst lösnings så funkar det jätte bra med en singel loop (om du har en 360 eller större radiator).

Personligen så tog jag bort hela HDD hållaren där nere i min PC-A70B för få bättre plats med pumpen och frigöra lite utrymme.
Diskarna finns det ju ändå plats för i toppen där bak (om man sätter PSU där nere)

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en thermochill 120.3 med Nexus fläktar, den kyler min setup (i7 @ 4Ghz HT ON & GTX295 @ 700 / 1160 / 1504) utan problem.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Personligen så skulle inte jag vilja köra GPU och CPU i samma loop eftersom GPUn värmer upp vattnet nå fruktansvärt.
En separat loop för bara GPU är att rekommendera om du vill ha så bra CPU temp som möjligt om du vill klocka så högst som möjligt.
Men är du ute efter att bara kyla CPU och GPU med en tyst lösnings så funkar det jätte bra med en singel loop (om du har en 360 eller större radiator).

Personligen så tog jag bort hela HDD hållaren där nere i min PC-A70B för få bättre plats med pumpen och frigöra lite utrymme.
Diskarna finns det ju ändå plats för i toppen där bak (om man sätter PSU där nere)

Jag kör med bara cpun till att börjas med, sen får jag se hur jag gör.
Och jag ska ju ha radiatorn i taket så där får nog inte nån hårddiskar plats.
Radiatorn, shroud och fläktar tar upp sammanlagt 12,5cm tror jag det var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Jag kör själv en thermochill 120.3 med Nexus fläktar, den kyler min setup (i7 @ 4Ghz HT ON & GTX295 @ 700 / 1160 / 1504) utan problem.

Vad har du för temps på cpun och gpun då? Idle och load?

Edit: Kan ju koma med en liten update på samma gång eftersom det är ett tag sen jag skapa tråden.

Jag köpte hem 6st Scythe S-Flex (5st 1200rpm och 1st 1600rpm) men skickade tillbaka dom efter några dagar.
Dom lät riktigt dåligt. Vid samma rpm som mina Nexus fläktar var dom betydligt mera högljudda, även Noctuorna var märkvärt tystare.
Plus att dom vibrera som bara den.
Men ska köpa Scythe Gentle Typhoon istället då dom värkar vara det bästa man kan få just nu.
(I testet kan man även lyssna på dom.)

Ska inhandla paketet i juli, så det är ett tag kvar.

Kommer med full lista över det som ska inhandlas senare idag.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Jag kör själv en thermochill 120.3 med Nexus fläktar, den kyler min setup (i7 @ 4Ghz HT ON & GTX295 @ 700 / 1160 / 1504) utan problem.

Samma här, dock så har jag en pa120.3 och en tfc 360 i min slinga.

Imo, så länge man har pump till det, kan man lika gärna köra allt i en slinga.

Cpu:n kanske blir 1-2 grader varmare, men so what?

Det finns inte en enda cpu som bryr sig om 1-2 grader när det gäller överklockningen.(så länge vi talar om plusgrader, är man under -10 och dyl så gäller inte det jag nyss påstod.)

Har man det nya koolance blocket kanske man också vill/bör köra två slingor pga hur restriktivt det är.

Om det av någon anledning skulle vara lättare att ha två slinogr layout mässigt i chassit så bör man ju givetvis också satsa på det.

Permalänk
Medlem

Detta är min inköps lista i dagsläget.

Förslag på ändringar?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

har du tänkt löda om 10w pumpen till en 18w? Personligen nästa gång jag köper nytt chassi kommer det dock bli ett silverstone tj07 eftersom man slipper ha det uppsågat i taket och jag anser att det är en bättre lösning att ha raden i samma fack som nätagget plus att det borde rimligtvis gå att knöla in dubbla nätagg och tre 240 raddar eller åtminstone ett nätagg och en 480 och en 240 rad utan större modifikationer. Dock kostar det med ett radställ ca £45 mer än det cncskurna lian li chassit. http://www.techpowerup.com/reviews/Silverstone/Temjin_TJ07/1....

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
har du tänkt löda om 10w pumpen till en 18w? Personligen nästa gång jag köper nytt chassi kommer det dock bli ett silverstone tj07 eftersom man slipper ha det uppsågat i taket och jag anser att det är en bättre lösning att ha raden i samma fack som nätagget plus att det borde rimligtvis gå att knöla in dubbla nätagg och tre 240 raddar eller åtminstone ett nätagg och en 480 och en 240 rad utan större modifikationer. Dock kostar det med ett radställ ca £45 mer än det cncskurna lian li chassit. http://www.techpowerup.com/reviews/Silverstone/Temjin_TJ07/1....

Har tittat på det chassit men det tilltalar mig inte alls lika mycket som Lian Li A71B.
Angående pumpen kommer jag att ha den på 10w först och sen om jag inte är nöjd med prestandan eventuellt löda om den.
Anledningen till att jag valde 10w framför 18w är ljudnivån, jag är väldigt kräsen och har läst på många olika håll att 10w är att föredra då.
Om du har något test där dom jämför får du gärna upplysa mig, enda jag har att gå på är folks intryck av dem båda.

Ett annat alternativ är att köpa 18w och sen använda en kontroller för att minska hastigheten när jag vill ha lägre ljudnivå.
Men är det ens möjligt på ett någorlunda smidigt (och inte alltför dyrt) sätt?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Det går ju att löda om en 18w också, har gjort det med min.
Att få reglerbar hastighet utöver 10w och 18w vet jag inte hur du ska kunna få till, men du kan ju alltid sätta dit en vippströmbrytare för att kunna växla mellan.

Såg ut som ett trevligt paket tycker jag

Permalänk

Jag löde om min igår. Ser fram emot en bra pump för en gång skull

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det går ju att löda om en 18w också, har gjort det med min.
Att få reglerbar hastighet utöver 10w och 18w vet jag inte hur du ska kunna få till, men du kan ju alltid sätta dit en vippströmbrytare för att kunna växla mellan.

Såg ut som ett trevligt paket tycker jag

Det känns ju lite bakvänt eftersom 18w är dyrare, varför lödde du om din?
Var det pga ljudnivån?

Men det går alltså att köpa en 18w och sen ändra hastigheten under drift till 10w på ett enkelt sätt?
Går det inte att koppla den till en fläktkontroller? Lär väl inte vara nån problem bara den pallar?
Finns ju den här annars, men den kostar ju lite.

Citat:

What can the T-Balancer bigNG control?
The bigNG can read up to 10 analogue sensors, 8 digital sensors, 2 flowmeters and the speed of 4 fans. It can control fans, powerful water pumps, CCFLs and even Peltiers. It can be connected to the PC with USB. The RPM signals can also be connected. With the Extension Set analogue, the PC can also be shut-off in a case of emergency.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Det känns ju lite bakvänt eftersom 18w är dyrare, varför lödde du om din?
Var det pga ljudnivån?

Hm, jag hade tidigare en skräpig reservoar-top till den som var helt omöjlig att bleed'a (jag blev smått galen) vid 18w. Jag bytte till mig en på 18w, men då jag bara kyler min Q6600 så räcker trycket vid 10W långt. Har bytt reservoar nu, så skulle kunna löda om, men hm, ljudnivå är prio 1 och 10W räcker fint för mig.

Huruvida du kan ändra från 10w till 18w under drift kan jag inte heller svara på. Men att stänga av datorn är väl inte hela världen? Vill du till varje pris reglera hastigheten så kan du ju köpa en MCP655. (skulle jag föredra över att börja reglera men en fläktkontroller)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Jag löde om min igår. Ser fram emot en bra pump för en gång skull

Trevligt, trevligt

EDIT: Hm, blev ett lite förvirrat inlägg... men du förstår nog.
För att förtydliga, du gör helt enkelt motsatt procedur för att löda om en 18w till 10w. Istället för att sammankoppla de två lödpunkterna så tar du bort tennet och bygeln.

Permalänk
Medlem

Inte försökt själv men man ska behöva stänga av pumpen för att byta mellan 10W och 18W. Det går alltså bra att montera in en liten strömbrytare men man måste stänga av pumpen för att det ska fungera.

Om det där är från ChilledPc är slangklämorna grymt stora och fula, kör nått annat, skulle personligen rekommendera bundtband, man har så låga tryck vid vattenkylning att det fungerar utmärkt.

130 :- för ett vibrations kitt till pumpen! Sätt ett par bitar liggunderlag eller motsvarande under pumpen, och skicka den hundring du sparade till mig i stället

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Hmmm.. kanske man ska löda på en switch med steg om *full speed | off | low speed*, kan ju vara värt de nu när man ändå håller på

Ska se om ja inte kan slänga ihop nåt ikväll.

Annars finns den här:
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_7835.html

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det går ju att löda om en 18w också, har gjort det med min.
Att få reglerbar hastighet utöver 10w och 18w vet jag inte hur du ska kunna få till, men du kan ju alltid sätta dit en vippströmbrytare för att kunna växla mellan.

Såg ut som ett trevligt paket tycker jag

Nya DDC´s sägs ha annat PCB och skall inte kunna gå göra omlödningar på atm (iaf inte i samma stil som dom "Gamla").
Så att köpa en DDC idag och förvänta sig modda om dom är lite av en gamble.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Som sagt är de inte alla versioner som går att göra om, originalet DDC 1T och DDC-1T Plus har bägge rätt PCB. Märkligt ändå att pumpen märks ut som en MCP350 eller 355.

Kan påpeka att jag har moddat min nu, behöver bara en trevägs-switch

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Som sagt är de inte alla versioner som går att göra om, originalet DDC 1T och DDC-1T Plus har bägge rätt PCB. Märkligt ändå att pumpen märks ut som en MCP350 eller 355.

Kan påpeka att jag har moddat min nu, behöver bara en trevägs-switch

Jag slår vad om att du kommer glömma den i lägsta läget när du börjar gejma och så blir det grafikfel en bit in i spelet

När jag körde med luft och hade manuell fläktkontroller hände det mig HELA tiden..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej grabbar, kanske jag kör på en D5a istället. På den lägsta hastigheten är den väl minst lika tyst som en DDC 18w?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej grabbar, kanske jag kör på en D5a istället. På den lägsta hastigheten är den väl minst lika tyst som en DDC 18w?

I läge 4 av 5 är väl en d5 uppe i samma ljudnivå som en ddc, kanske lite lägre än 18w varianten(som inte direkt går att kalla tyst ).

Eller, det beror väl på hur känslig man är för det ljudet som alla laing pumparna producerar, hör man det inte tycker man antagligen att både d5 och ddc är tysta pumpar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
I läge 4 av 5 är väl en d5 uppe i samma ljudnivå som en ddc, kanske lite lägre än 18w varianten(som inte direkt går att kalla tyst ).

Eller, det beror väl på hur känslig man är för det ljudet som alla laing pumparna producerar, hör man det inte tycker man antagligen att både d5 och ddc är tysta pumpar.

Jag är väldigt kräsen angående ljudnivån så det är väl antingen 10w ddc eller D5an som gäller.
Med D5an är 1 tystare > 5 högljudd eller tvärtom?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag är väldigt kräsen angående ljudnivån så det är väl antingen 10w ddc eller D5an som gäller.
Med D5an är 1 tystare > 5 högljudd eller tvärtom?

Läge 1-2=tyst, 3=ganska tyst. 4-5 lever den om lite mer.

Men upp till läge 3 är den tystare än en 10w ddc, dock så är den också svagare.

Men om du värderar en tyst pump mest, varför inte en aquastream?

Kör du den i tex 75hz eller högre(upp till 100hz beroende på motståndet man har i slingen) är den tystare och starkare än en d5 i läge 3.