AMD kan bli först med DirectX 11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon X1
Tänk efter lite nu. Det kommer en ny generation grafikkort och vad betyder det? Jo prestanda förbättringar i nuvarande spel.

skämtar du eller??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
skämtar du eller??

Minns du skillnaden mellan G70/NV47 och G80? Skillnaden var större än bara DX9 vs DX10 Bara för att ATI släpper ett DX11-kort innan Win7 betyder väl inte att kortet är kasst?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Nice, dags för att uppgradera i juli då!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
well. Spelar det egentligen någon större roll att AMD är några månader före? Det kommer förmodligen inte släppas så många spel som verkligen är bygga runt dx11 de första måndaderna i vilket fall. Kanske några undantag, men i det stora hel har ju inte direct x releaserna någon större inverkan den första tiden.
Så det är väl bara ett försäljningsargument. Visst borde ni väl kunna se igenom det... eller?

"bara ett färsäljningargument"
Det är ett försäljningsargument, och ett jävligt bra sådant. Att köpa ett kort som har lång livslängd är något konsumenten vinner på. Det handlar inte om att få någon som precis köpt nytt kort att uppgradera om 2 månader, det handlar om att man kan göra rätt i att vänta tills dess att AMD släpper 5xxx.

När väl kort för DX11 släppts så kommer efterfrågan på DX10kort minska och kanske även att en inbiten nvidiafanboy kommer att snegla på amd ;-P

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag ser inte någon mening med att lansera DX11 kort ett halv år innan Windows 7 kommer ut.

Synd för dig då.

Nu kan majoriteten entusiaster, köpa ett DX11 kort och kunna utnyttja DX11 fullt ut på en gång när spel som har stöd för det kommer, istället för att vänta sista minuten. Samtidigt hinner ATI finslipa DX11 på deras kort.

DX10.1 ger märkbart MYCKET bättre prestanda i spel som stödjer DX10.1, folk som säger motsatsen pratar i nattmössan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja då är det väl bara att hoppas på att dx11 används i spel oxå. När kom dx10? Måste vara ett par år sedan o jag tycker fortfarande dom flesta spel saknar dx10 stöd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jag läste att Battlefield Bad company 2 till PC kommer att använda sig av DX11. Det tog dom 3 timmar att koda om lite för att få de å funka typ

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

D3D 10.1 ger definitivt flera skojiga saker som kan ge:
1. Snyggare AA när man använder en teknik kallad deferred shading (vanlig i nyare spel, exempel är Unreal 3 motorn som används av många spel, STALKER samt Killzone 2)
2. Bättre prestanda.
3. Säkert flera saker som någon mer påläst kan tipsa om.

Problemet är att detta inte kommer gratis. Utvecklarna för varje spel måste sitta och banka en stund extra på sina tangentbord för att utnyttja 10.1. Och när så få stödjer det (endast PC med senast AMD tillsammans med Vista SP1) så är det inget som de flesta utvecklare vill lägga pengar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Ja då är det väl bara att hoppas på att dx11 används i spel oxå. När kom dx10? Måste vara ett par år sedan o jag tycker fortfarande dom flesta spel saknar dx10 stöd.

DX10 blev ju lite av en flopp för att Vista blev en flopp, dock verkar Win7 bli mycket mer varmt mottaget så detta bör inte bli ett prblem igen och därför kan vi räkna med att övergången till DX11 går betydligt fortare

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
men om amd lanserar såpass tidigt och nvidia så sett lär ju amd kunna sälja fler grafikkort om dom lyckas spöa existerande nvidia kort...

samma som med typ directx 10,1 amd var först... nvidia ville inte ens...

Visst, men Nvidia säger, HOPPA.... , vad gör den partiska spelindustrin då ???

Lite "Intel" över Nvidias beteende ibland, så man vet ju aldrig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Minns du skillnaden mellan G70/NV47 och G80? Skillnaden var större än bara DX9 vs DX10 Bara för att ATI släpper ett DX11-kort innan Win7 betyder väl inte att kortet är kasst?

Dom han citerade pratade enbart om stödet för dx11 vilket såklart inte är användbart förrän win 7 släpps.

korten i sig naturligtvis kommer att vara bättre än nuvarande kort, ja menar har någonsin en generation av grafikkort varit sämre än föregångaren.

E som att säga att volvos nästa model kommer att ha hjul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Ja då är det väl bara att hoppas på att dx11 används i spel oxå. När kom dx10? Måste vara ett par år sedan o jag tycker fortfarande dom flesta spel saknar dx10 stöd.

Alla nya spel har stöd för DX10 men det är nog få (inget?) som är gjort direkt i DX10, utan alla är DX9 med DX10 tillägg

Det jag menade med gratis är att DX10.1 bearbetar AA på ett myyycket enklare sätt som gör att 4X AA flyter lika bra som 0 AA i DX10 (läs ungefärligt, ingen exakt fakta).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom skillnaden mellan DX10 och DX11 är mindre än den mellan DX9 och DX10 bör det gå fortare den här gången.
DX10 var helt annorlunda än DX9 medan DX11 är ett DX10 med tillägg och kommer att fungera till både Vista och W7
Dagens hårdvara har också stöd för en hel del DX11 funktioner redan i dag.

Här står en hel del om DX11
http://www.bit-tech.net/bits/2008/09/17/directx-11-a-look-at-...

Finns tydligen redan DX11 kod i W7 betan.
http://uxevangelist.blogspot.com/2008/11/november-2008-direct...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Körde DX8 på Win98 och ME, för jag kommer ihåg det extrema prestanda ökningen mellan DX7 och beta DX8 men minimalt mellan DX8 och DX9.

Tänker mer på att spel i framtiden kommer vara helt DX10/11 exklusiva och då räcker inte XP...

Och ja, jag vet att Vista är bra på många sätt (men XP är fortfarande snabbare) och förrän jag har provat och blivit riktigt nöjd med Win 7 (vilket kanske aldrig händer) så kommer jag inte överge XP.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Tänker mer på att spel i framtiden kommer vara helt DX10/11 exklusiva och då räcker inte XP...

Och ja, jag vet att Vista är bra på många sätt (men XP är fortfarande snabbare) och förrän jag har provat och blivit riktigt nöjd med Win 7 (vilket kanske aldrig händer) så kommer jag inte överge XP.

Windows 7 känns mycket bättre än Vista, och är en värdig uppföljare enligt mig iaf

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Tänker mer på att spel i framtiden kommer vara helt DX10/11 exklusiva och då räcker inte XP...

Och ja, jag vet att Vista är bra på många sätt (men XP är fortfarande snabbare) och förrän jag har provat och blivit riktigt nöjd med Win 7 (vilket kanske aldrig händer) så kommer jag inte överge XP.

Håll dig kvar vid XP och sluta spela isf. Ibland får man försöka hänga med i utvecklingen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Synd för dig då.

Nu kan majoriteten entusiaster, köpa ett DX11 kort och kunna utnyttja DX11 fullt ut på en gång när spel som har stöd för det kommer, istället för att vänta sista minuten. Samtidigt hinner ATI finslipa DX11 på deras kort.

DX10.1 ger märkbart MYCKET bättre prestanda i spel som stödjer DX10.1, folk som säger motsatsen pratar i nattmössan.

Jag ser fortfarande inte nytta med att släppa DX11 kort innan DX11 finns ute.

Visst är det en ny generation och ger bättre prestanda i dagens spel men jag tror inte det är så stor mening med detta till Microsoft är klara med Windows 7.

Sen tror jag att båda tillverkarna kommer ha/har bra tid på sig att finslipa DX11 korten.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag ser fortfarande inte nytta med att släppa DX11 kort innan DX11 finns ute.

Visst är det en ny generation och ger bättre prestanda i dagens spel men jag tror inte det är så stor mening med detta till Microsoft är klara med Windows 7.

Sen tror jag att båda tillverkarna kommer ha/har bra tid på sig att finslipa DX11 korten.

Entusiasterna slänger gladeligen bort sina pengar på all ny teknik. Så varför ska de vänta?

Vi som nöjer oss med mainstream köper ju givetvis nya kort EFTER att DirectX 11 finns ute. Dessutom så lär det väl vara som med DirectX 10. Den andra generationen g-kort lär prestera bättre. Samt vara mer värda sett i förhållande mellan pris/prestanda.

Nyaste tekniken kostar alltid mer i början.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenon X1
Tänk efter lite nu. Det kommer en ny generation grafikkort och vad betyder det? Jo prestanda förbättringar i nuvarande spel.

Näe. Det är inte riktigt så direct x fungerar. För att du skall kunna få prestandaförbättringar av DX11 så måste spelet vara byggt för just DX11. De som drar nytta av directx 11 är spelprogrammerarna. Det är alltså inte som en uppdatering av drivrutinen för ditt grafikkort utan en uppgradering för de som bygger spelen.
Eller du kanske bara menar att en ny generation grafikkort är på väg? Om detta är fallet har jag missförstått. Detta på grund av att jag endast pratade om DX11lanseringen och det var också detta nyheten handlade om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
"bara ett färsäljningargument"
Det är ett försäljningsargument, och ett jävligt bra sådant. Att köpa ett kort som har lång livslängd är något konsumenten vinner på. Det handlar inte om att få någon som precis köpt nytt kort att uppgradera om 2 månader, det handlar om att man kan göra rätt i att vänta tills dess att AMD släpper 5xxx.

När väl kort för DX11 släppts så kommer efterfrågan på DX10kort minska och kanske även att en inbiten nvidiafanboy kommer att snegla på amd ;-P

Bra poäng. Om man ändå är på väg att köpa grafikkort och inte vill vänta tills nvidia släpper sina dx11kort. Såklart köper man ett kort som kanske levererar mer om ett år eller två. Jag tänkte faktiskt inte på detta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Synd för dig då.

Nu kan majoriteten entusiaster, köpa ett DX11 kort och kunna utnyttja DX11 fullt ut på en gång när spel som har stöd för det kommer, istället för att vänta sista minuten. Samtidigt hinner ATI finslipa DX11 på deras kort.

DX10.1 ger märkbart MYCKET bättre prestanda i spel som stödjer DX10.1, folk som säger motsatsen pratar i nattmössan.

Ja men det där med att entusiaster skall kunna använda dx11 direkt när spelen kommer gäller för nvidia också. Bara för att nvidia lanserar lite senare så betyder det inte att de inte kommer vara ute med dx11 kort på marknaden innan spelen finns ute. Är nvidia ett år efter så skulle det såklart bli svettigare för dem, men så ostrategiska tror jag inte att de är.
zeagan har däremot en bra poäng i att man inte vill uppgradera var och varannan månad så om man vill köpa nu så underlättar valet. Har man däremot inget stort behov av grafikuppgradering för stunden så spelar det ingen roll. DX11spelen kommer ändå inte dyka upp på ett tag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
kan du nämn en stor fördel med DX10.1?

om du nu på något magiskt sätt hittar stora fördelar med dx10.1 tror du det skulle vara lönsamt att implantera det?

tvivlar på att DX11 kompatibla kort kommer ut i juli men blir kul att se.

Typiskt dig att kritisera ett övertag som AMD har på sina grafikkort över ett nVidia kort. Faktum är att nVidia inte har kunnat implementera det utan ett kostsamt sätt. Det är bl.a därför dom mutar/hotar speltillverkare att inte stödja DX10.1 då det ger fördelar som bättre AA prestanda, och även mer effektiva algoritmer. Microsofts DirectX avdelning sitter inte och tar fram nya DX-versioner för att det är kul och jobba gratis.

För att vända på smeten, hade ett nVidia kort haft DX10.1 och AMD saknat detta på sina kort hade du tagit upp det som en stor brist.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja men det där med att entusiaster skall kunna använda dx11 direkt när spelen kommer gäller för nvidia också. Bara för att nvidia lanserar lite senare så betyder det inte att de inte kommer vara ute med dx11 kort på marknaden innan spelen finns ute. Är nvidia ett år efter så skulle det såklart bli svettigare för dem, men så ostrategiska tror jag inte att de är.
zeagan har däremot en bra poäng i att man inte vill uppgradera var och varannan månad så om man vill köpa nu så underlättar valet. Har man däremot inget stort behov av grafikuppgradering för stunden så spelar det ingen roll. DX11spelen kommer ändå inte dyka upp på ett tag.

Men att ATI lanserar korten tidigare betyder att mer kommer ha ATI kort med DX11 när DX11 spel kommer.

Håller fullständigt med 2Good4you, Microsoft är inte dumblåste idioter som utvecklar något bara för att strö pengar omkring sig

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Som några säkert tidigare nämnt:
Om nu AMD ändå ska släppa sina kort så är det väll ändå lika bra att de är DX11-kompatibla om de nu kommer vara hett på tapeten ett halvår efter release?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeWi
D3D 10.1 ger definitivt flera skojiga saker som kan ge:
1. Snyggare AA när man använder en teknik kallad deferred shading (vanlig i nyare spel, exempel är Unreal 3 motorn som används av många spel, STALKER samt Killzone 2)
2. Bättre prestanda.
3. Säkert flera saker som någon mer påläst kan tipsa om.

Problemet är att detta inte kommer gratis. Utvecklarna för varje spel måste sitta och banka en stund extra på sina tangentbord för att utnyttja 10.1. Och när så få stödjer det (endast PC med senast AMD tillsammans med Vista SP1) så är det inget som de flesta utvecklare vill lägga pengar på.

Jag lägger till H.A.W.X, Battleforge och Stormrise till listan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Varför skulle de göra det? Det var Aces som utvecklade spelet och även släppte patchar (t.ex. DX10 patchen). Att Microsoft stängt studion och sparkat personalen visar hur intresserade de är av Flight Simulator nu.

De stängde även Ensemble Studios som gjort anrika Age of Empire RTS spelen till PC.

Däremot verkar de vilja pumpa in oerhört med pengar i Rare som gjort ett par halvdana spel till XBox 360. Detta utöver det enorma belopp som de köpte Rare för dessutom.

Det visar ju var de har sina prioriteringar.

Jaså det visste jag inte tack för upplysningen

Permalänk

jag bara hoppas att det inte krävs en kärnreaktor att driva korten när dom kommer. lägre effektförbrukning fins inte i grafikkorts tillverkarnas vokabulär.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Tänker mer på att spel i framtiden kommer vara helt DX10/11 exklusiva och då räcker inte XP...

Och ja, jag vet att Vista är bra på många sätt (men XP är fortfarande snabbare) och förrän jag har provat och blivit riktigt nöjd med Win 7 (vilket kanske aldrig händer) så kommer jag inte överge XP.

Vista är som en finne i röven, plågsam och inget man vill ha. (fast smaken som baken)

Jag kör vista och ser inga fördelar gentemot XP, förutom man kan spela ett par halvdåliga spel som inte fungerar helt i XP och en massa ögongodis utan bättre funktion.

Nu sågar jag inte vista helt rakt av, men fan vad strul jag har med skiten.

Varför har jag bara 3GB ledigt på en 40GB HDD när bara Vista och lite program är installerade?
Får rensa en massa onödiga filer hela tiden och det ökar med sådan som man inte hittar heller... blir formatera snart när Win 7 kommer, eller tillbaka till XP.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

mmm.. väldigt oväntat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
jag bara hoppas att det inte krävs en kärnreaktor att driva korten när dom kommer. lägre effektförbrukning fins inte i grafikkorts tillverkarnas vokabulär.

Visst finns det, både ATI och NVidia jobbar förstås med att ha så låg effektförbrukning som möjligt. En hel del förbättringar har gjorts när kortet inte utnyttjas hårt till exempel.

Men det är bara att inse att det är ett race och ökningen av prestanda kostar.

Permalänk
Medlem

Sen när fler börjar titta på DX11 om en vecka eller så så säger dom, äh fan, det fattas ju en fet viktig sak, låt oss börja med DX11.1, och sen ska vi göra det så man behöver nya grafikkort på köpet...

Permalänk

http://www.thetechlounge.com/view-image/cat-27/files/articles...

Visar ett utmärkt exempel på hur dx10.1 ger kraftigt mycket smyggare grafik än dx10.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)