Permalänk
Medlem

2 datorer gör att internet går ner!

Hallå! Det är så att jag och min granne delar på trådlöst internet som ges ut av en DI-624 AirPlus XtremeG.
Ingen av oss kör via ethernet utan bara det trådlösa.

Grejen är att när någon av oss loggar på det trådlösa nätverket så går internet ner för den andra, det disconnectar även lite spontant då och då.

Jag har testat att ställa in routern på att köra utan SSID och med och även med något som heter "SuperG with Dynamic Turbo", vad nu än det betyder :), men det gör ingen större skillnad. Både han och jag kör Mac med MacOS X.
Internet fungerar bra när det bara är en person som sitter på det.

Har även uppdaterat till senaste firmwaren för routern men inte heller detta har gjort någon skillnad, så om någon har något tips på något mer jag kan testa, skriv gärna i tråden!

MVH
Kristoffer

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP när du har kopplat upp dig? Kan det vara så att ni har stängt av router/dhcp funktionen så att era klienter tilldelas en ip adress av er ISPs dhcp? Det kan vara en förklaring till era problem. Ni kommer då att bråka om en och samma ip adress, förutsatt att ni bara har en tilldelad.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Isen. Vi får ju en varsin lokal IP-adress av routern, men det kanske inte är det du menar med att vi bråkar om samma adress?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.