Permalänk

Core 2 Quad 3.5 GHz vs. Core i7 3.5 GHz

Vad blir skillnaden i prestanda? Core 2 Quad har 4 kärnor och 12 Mb Cache, Core i7 har också 4 kärnor med 8 Mb cache. Båda har överklockats till 3.5 GHz. Vad blir skillnaden procentuellt sätt egentligen??

Detta är väl egentligen kärnfrågan i att bestämma om Core i7 faktiskt är VÄRT pengarna!!! För vare sig man köper den ena eller den andre så blir det definitivt att överklocka!

EDIT: vill helst inte att tråden skall fyllas med inlägg från de som köpt i7 och vill må bra och berättiga sina inköp, eller från i7-fanboys. Tekniska kommentarer eller länkar till benchmarks tack!

Permalänk
Inaktiv

Beror väl lite på.
T ex hur mycket pengar som ska läggas på moderkort på C2Q:n isf.

Permalänk
Medlem

i7 spöar skiten ur en quad alla dagar i veckan året om!!!

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Vad jag har förståt så kan man inte ha hyperthreading på, på i7 när man överklockar mycket.
Kan benchmarkprogramen nyttja 8 kärnor, som man får med hyperthreading?

som ovan skrivare nämner ett s1366 kort är i genomsnitt dyrare än ett s775

Permalänk
Medlem

Re: Core 2 Quad 3.5 GHz vs. Core i7 3.5 GHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Vad blir skillnaden i prestanda? Core 2 Quad har 4 kärnor och 12 Mb Cache, Core i7 har också 4 kärnor med 8 Mb cache. Båda har överklockats till 3.5 GHz. Vad blir skillnaden procentuellt sätt egentligen??

Detta är väl egentligen kärnfrågan i att bestämma om Core i7 faktiskt är VÄRT pengarna!!! För vare sig man köper den ena eller den andre så blir det definitivt att överklocka!

Skillnad blir det så klart. Men omd et är värt pengarna är högs personligt. För vanliga dödliga är det nog inte värt det än. Men nu när minnespriserna och prollarna inte är allföt blodigigt dyra kan det snart bli värt det. men moderkorten är fortfarande dyra för Core i7. Så mitt svar på frågan om det är värt det blir nej. Lägg hellre skillnaden i pris på ett bättre grafikkort förslagsvis. Det ger mer bang for the buck om det nu är till spel du skall ha prestandan. Det skulle jag ha gjort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tack för din insiktsfulla analys fabbe604

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajt_1
Tack för din insiktsfulla analys fabbe604

Håller med att det var ganska otekniskt =D. Jag hade hoppats lite mer på uppskattningar på skillnaden i processorkraft...

Kom ihåg att processorerna kostar ungefär lika mycket just nu. Men Core i7 är väl en 'äkta' quad-core inte bara en dual-dualcore som Core 2 Quad. Det kan ju få fördelar med framtid mjukvara, varför den intresserar mig.

Men om en Core i7 är 20% snabbare "clock-for-clock" än Core 2 Quad är den helt klart värt det. Självklart förutsätter vi att eventuella inköp sker när de GALNA 1366-moderkortsprisen sjunkit 25% åtminstonde....

EDIT: vill helst inte att tråden skall fyllas med inlägg från de som köpt i7 och vill må bra och berättiga sina inköp, eller från i7-fanboys. Tekniska kommentarer eller länkar till benchmarks tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag kan säga som så jag sitter nu på 3,5ghz på min i7 i ett annat rum har jag en q6600 som ligger på 3,6ghz , jag körde lite rundor i sesoft sandra och klart i7an spöa skiten ur quadden trots att jag koplat ur HT funktionen på min i7a

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag kan säga som så jag sitter nu på 3,5ghz på min i7 i ett annat rum har jag en q6600 som ligger på 3,6ghz , jag körde lite rundor i sesoft sandra och klart i7an spöa skiten ur quadden trots att jag koplat ur HT funktionen på min i7a

Kunde du inte hitta något mer syntetiskt benchmark?

Dessutom, i just syntetiska benchmark är i7 alldeles självklart helt överlägsen,, eftersom den har TRE minneskanaler mot två, integrerad minnesstyrenhet samt QPI istället för fsb.

MEN frågan är hur stor skillnad det blir i vanliga program folk ANVÄNDER, då är svaret: i de flesta fall inte så stor, men det är alltid snabbare. MINST skillnad är det i spel, vilket intresserar många här.

Enligt mig är det inte värt pengarna för de allra flesta, prestandaskillnaden är för liten och prisskillnaden är för stor. Men har man antingen gott om pengar, eller måste köra vissa program snabbare som uttryckligt har nytta av i7 så visst skall man välja i7.

Samma sak för den som tycker det är viktigt med benchmarking, då är i7 ett måste. För de flesta är benchmarking inte viktigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag kan säga som så jag sitter nu på 3,5ghz på min i7 i ett annat rum har jag en q6600 som ligger på 3,6ghz , jag körde lite rundor i sesoft sandra och klart i7an spöa skiten ur quadden trots att jag koplat ur HT funktionen på min i7a

http://www.sweclockers.com/nyhet/9267-nvidia_sagar_intel_core...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad exakt vill du visa med den nyheten?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vad exakt vill du visa med den nyheten?

Troligastvis att man inte ska stirra sig blind på syntetiskta benchmark.. typ sesoft sandra , och 3dmark osv. Vist kan detta vara rätt men känslan mellan en i7a och en q6600 är inte så stor skildnad (i samma megahertz) i exempel multitasking ,däremot laddningstider är det skildnad på och sen ser man som i sesoft va som är bättre i den sk hårdvaran. Dock kan man aldrig jämnföra en quad o en i7a eftersom det är 2 skilda system. i7an har stöd för 3 minnes kanaler och q6600 har endast stöd för 2 kanaler bara det gjorde ca 10gb/s i minnestesterna (skildnad från läs/skriv/average på quadden med 7-10gb/s och min i7 ligger på 10-25gb/s i läs/skriv o average)

Hoppas du är med på va jag snackar om du får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Toms Hardware har en test där man jämför C2Q och i7, C2Q är runt 16% långsammare vid samma klockfrekvens, men skillnaden beror mycket på vilken applikation man testar.

C2D är faktiskt snabbare i vissa tester

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Vad jag har förståt så kan man inte ha hyperthreading på, på i7 när man överklockar mycket.
Kan benchmarkprogramen nyttja 8 kärnor, som man får med hyperthreading?

som ovan skrivare nämner ett s1366 kort är i genomsnitt dyrare än ett s775

Ja, t.ex wPrime kan det. Det blir en j-vla skillnad mellan 4 & 8 trådar då.

Cinebench gör väl också det om jag inte missminner mig.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Troligastvis att man inte ska stirra sig blind på syntetiskta benchmark.. typ sesoft sandra , och 3dmark osv. Vist kan detta vara rätt men känslan mellan en i7a och en q6600 är inte så stor skildnad (i samma megahertz) i exempel multitasking ,däremot laddningstider är det skildnad på och sen ser man som i sesoft va som är bättre i den sk hårdvaran. Dock kan man aldrig jämnföra en quad o en i7a eftersom det är 2 skilda system. i7an har stöd för 3 minnes kanaler och q6600 har endast stöd för 2 kanaler bara det gjorde ca 10gb/s i minnestesterna (skildnad från läs/skriv/average på quadden med 7-10gb/s och min i7 ligger på 10-25gb/s i läs/skriv o average)

Hoppas du är med på va jag snackar om du får rätta mig om jag har fel.

I spel är det knappast nån större skillnad eftersom det är grafikkorten som får jobba mest.
Men i krävande program kan det bli rejäl skillnad mellan core 2 quad och i7.
Spelar man bara så klarar man sig bra med en core 2 duo eller möjligtvis quad för att istället lägga pengarna på ett eller flera kraftigare grafikkort, precis som nvidia hävdar.
Och det är väl egentligen inget nytt, det har dom flesta någorlunda insatta kommit fram till för länge sen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D