Dubbelt så många streamprocessorer i Nvidia GT300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
ATI Stream och Havok?

Jag vet om att de har dessa, men det finns i princip noll användingsområden just nu. Edit: Man ska förstås inte räkna bort att flera tillämpningar som folding@home förstås finns för ATI också.

NVidia jobbat länge med detta och praktiska tillämpningar. ATI hoppas förstås att de ska kunna jobba ikapp försprånget när DX11 släpps, men det är inte så säkert.

Dessutom så kommer Havok inte bli ATI-specifikt, utan jobba med en generell standard som kommer fungera även på NVidias kort.

Medans många gnäller på att NVidia jobbar med speltillverkare och säkert även ger dem ekonomiskt stöd (kan vara så enkelt som gratis hårdvara eller liknande) så är det ju ett sätt att vara aggressiv för utveckling. Kan inte minnas sista gången jag såg en ATI logga i ett spel som jag startade. Förutom att ATI ett tag hade en länk till att installera WoW i drivrutinen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Dessutom så kommer Havok inte bli ATI-specifikt, utan jobba med en generell standard som kommer fungera även på NVidias kort.

Ja, och av just den anledning är PhysX dömt att misslyckas. Och öppnar de standarden så är det inget övertag.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ja, och av just den anledning är PhysX dömt att misslyckas. Och öppnar de standarden så är det inget övertag.

Nej inte alls. Med tanke på att de redan idag jobbar hårt med att få speltillverkare att använda PhysX så har de ett övertag eftersom DX11 är en bit in i framtiden. Dessutom är det inte 100% säkert att de öppna standarderna kommer att fungera lika bra. Kom ihåg att det är Microsoft och DX11. Hur bra GPGPU och fysikberäkninar på GPU kommer att fungera där är ett helt oskrivet kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
ATI Stream och Havok?

Nusse: Nu talar du om AMD/ATi som ett företag (vilket iof inte är mer än rätt), men på sätt och vis så ger det en väldigt felaktig bild. AMDs underläge på prollemarknaden svärtar ner det resultat som grafikavdelningen "borde" haft. Imo är det ganska hårt att säga "titta på siffrorna - AMD går med förlust" när det inkluderar både grafikkort och processorer.

Ser man det på det sättet så kommer Nvidia alltid att vara underdogs. De har ingen processortillverkning.

Sen att du inte tycker att Nvidias rykte försämrats, ja, det får stå för dig. Med tanke på förändringen i ton bland swecare, i Nvidia-trådar, som skett så tror jag att de flesta inte håller med dig.

AMD's processor sida går med förlust och de saknar konkuranskraftig eller någon alls produkt på hela mobila sidan, vilket är över 50% av OEM marknaden. Jag skulle inte skrytta med det som något positivt. nVidia må sakna processor tillvekning men de vill flytta riktning från CPU till GPGPU. Vi har sett detta med Tegra och deras nya Ion. De har en helt annan strategi än AMD vilket i jag ser som framtiden om man tar Ion som grundsteg. Sedan så för/fört nVidia nära samarbete med VIA och Apple, vilket är positivt. Inte minst den nära samarbete som nVidia och Apple haft i utvecklingen av OpenCL som hämtar mycket från CUDA. OpenCL samanlänkar CUDA och Havok då båda kan köras i OpenCL.

nVidias namnomsättning var ett helt onödigt snesteg men det var inte lika dramatiskt som vissa försöker få det att verka. Historien om defekta GPU var beklämmande för nVidia men de kompenserat OEM tillverkare med flermiljard belopp för de defekta komponter. nVidia tog ansvar.

AMD måste bli mer progressivt, få ut mobila CPU och få kontrakt med OEM tillverkare. Jag ser detta ända sätt för de att börja få in storkapital och börja verkligen stå emot Intel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
AMD's processor sida går med förlust och de saknar konkuranskraftig eller någon alls produkt på hela mobila sidan, vilket är över 50% av OEM marknaden. Jag skulle inte skrytta med det som något positivt. nVidia må sakna processor tillvekning men de vill flytta riktning från CPU till GPGPU. Vi har sett detta med Tegra och deras nya Ion. De har en helt annan strategi än AMD vilket i jag ser som framtiden om man tar Ion som grundsteg. Sedan så för/fört nVidia nära samarbete med VIA och Apple, vilket är positivt. Inte minst den nära samarbete som nVidia och Apple haft i utvecklingen av OpenCL som hämtar mycket från CUDA. OpenCL samanlänkar CUDA och Havok då båda kan köras i OpenCL.

nVidias namnomsättning var ett helt onödigt snesteg men det var inte lika dramatiskt som vissa försöker få det att verka. Historien om defekta GPU var beklämmande för nVidia men de kompenserat OEM tillverkare med flermiljard belopp för de defekta komponter. nVidia tog ansvar.

AMD måste bli mer progressivt, få ut mobila CPU och få kontrakt med OEM tillverkare. Jag ser detta ända sätt för de att börja få in storkapital och börja verkligen stå emot Intel.

Att nvidia vill flytta beräkningen betyder inte att de kommer kunna göra det. Intel lär inte uppskatta att deras processorer helt plötsligt ska bli värdelösa, och Intel bråkar man inte med.

Min poäng med att dra in processortillverkningen var mest för att påpeka att det inte är grafikkortsavdelningen som går dåligt hos AMD.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag tror folk har mer förtroende för nVidia. Jag själv tycker deras produkter är mer solida, säkra och pålitliga.

Senaste ATi jag hade var ett 9700pro, vilket inte gjorde mig besviken. Sen blev det nvidia, 6200 och 8800gt, men nu är det dags att gå över till ATi igen, för en anledning.
nVidia saknar ett starkt mellanregister. De har topnotch-produkterna, men inga "bangforthebuck"-kort. Vilket kort kommer ligga i klass med 4770? Nej just det, inget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att nvidia vill flytta beräkningen betyder inte att de kommer kunna göra det. Intel lär inte uppskatta att deras processorer helt plötsligt ska bli värdelösa, och Intel bråkar man inte med.

Min poäng med att dra in processortillverkningen var mest för att påpeka att det inte är grafikkortsavdelningen som går dåligt hos AMD.

Intels Larrabee är en hybrid mellan CPU och GPU i riktning av Tegra och Ion. Den ska kunna ta över arbete som GPU är mer lämpad för än CPU men också bete sig som en CPU då den har X86 arkitektur. Både Intel och nVidia tagit fram/jobbar på en platform som har samma mål. Så Intel kommer inte bli arg av vad nVidia gör, för Intel gör själva det. Fast Intel tar steget längre ut då de har X86 i handen.

Det är jag medveten om. Om det var inte för GPU avdelningen skulle AMD skjunka. Men vad jag vill få fram är att AMD's CPU avdelning behöver inte gå dåligt. De gör bra och framförallt prisvärda desktop CPU. Dessa måste gå ut till OEM marknaden där de stora pengar finns. AMD måste också omedelbart få fram en konkuranskraftigt mobil lösning då laptops är över 50% av OEM försäljning. Där dominerar Intel totalt. AMD kan inte utvecklas och presentera positiva rapporter bara med hjälp retail marknaden och av trogna följeslagare

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

On the Formation of the shader units, it is stated that 32 per shader clusters instead of 24 Stream Processors and will give the number of shader cluster itself in 10 to 16 increased. Verbaut Nvidia auch weiter 8 TMUs pro Shadercluster, so ständen dem GT300 128 statt 80 TMUs zur Verfügung. Also installed Nvidia Next 8 TMUs per shader cluster, so the GT300 128 residues instead of 80 TMUs available.

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=U...

Citat:

GT300 architecture groups processing cores in sets of 32 - up from 24 in GT200 architecture. But the difference between the two is that GT300 parts ways with the SIMD architecture that dominate the GPU architecture of today. GT300 Cores rely on MIMD-similar functions [Multiple-Instruction Multiple Data] - all the units work in MPMD mode, executing simple and complex shader and computing operations on-the-go. We're not exactly sure should we continue to use the word "shader processor" or "shader core" as these units are now almost on equal terms as FPUs inside latest AMD and Intel CPUs.

GT300 itself packs 16 groups with 32 cores - yes, we're talking about 512 cores for the high-end part. This number itself raises the computing power of GT300 by more than 2x when compared to the GT200 core.

http://www.brightsideofnews.com/news/2009/4/22/nvidias-gt300-...

Detta kommer att bli ett riktigt bra kort ser det ut som

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Säkert lika dyrt som alla andra nVidia-kort. 5k+ är tydligen mänskligt enligt dem

Permalänk
Medlem

Och Intel tar 10k för deras topp-CPU. Sen får man väl ta och smälla till med en OCZ PCI-Express SSD för 14k också.

Permalänk

Ja men nu gäller ju saken GPU (: Processorer och diskar inte inte lika intressant imo.

Permalänk
Medlem

Jag bara jämförde eftersom du sa att det var "lika dyrt som alla andra NVidia-kort".

Permalänk

Undrar vad det kommer kosta-