Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Öhum! Men inte för att vara sådan men det är kampanj, alltså brukar det vara dyrare, m.a.o. ett tillfälligt pris Så det är fortfarande ~36% dyrare.

Det spelar väl ingen roll om det är på kampanj?:P Det kostar ju 1400 om man köper det och då får man ju även ett spel på köpet. Hd4770 är onekligen ett intressant kort dock:)

Permalänk
Medlem

Haha jag som tänkte köpa 2 stycken 4830 i dag... Tack Sweclockers! Bli självfallet 2 stycken 4770.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Då 4770 kostar ~1100 kr så är GTS 250 bara ~300 kr dyrare vilket inte är så mycket.

Det är en stor skillnad för många personer, men ja, vi förstår, Nvidia fanboi så det går väl knappast att övertyga dig...

För övrigt, hur mycket förlorar man om man kör 2 st av dessa kort i Crossfire med ett P35 moderkort som om jag inte har helt fel kör x16 och x4 i Crossfire.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Crysis WARHEAD är benchmarkat i testet? Finns det en inbyggd funktion i spelet? Jag kan inte hitta något. Skulle vara trevligt att kunna jämföra resultaten med sin egen dator.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Haha jag som tänkte köpa 2 stycken 4830 i dag... Tack Sweclockers! Bli självfallet 2 stycken 4770.

För att ersätta den 4870 1GB som det står att du har i signaturen, eller? Jag har själv ett 4870 512MB och satt och lurade lite på 2x4770 som ersättare, men frågan är ju hur pass mycket rappare det blir?

Någon sade att 2x4770 är ~20% snabbare än 4890, och 4890 är väl ~20% snabbare än 4870, så då borde väl 2x4770 kanske vara ~40% snabbare än 4870?

Då är den givna följdfrågan: undras hur pass mycket snabbare 5870 blir mot 4870, och om det är värt att vänta till Q3 eller om man lika gärna kan köpa 2x4770 nu...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
För att ersätta den 4870 1GB som det står att du har i signaturen, eller? Jag har själv ett 4870 512MB och satt och lurade lite på 2x4770 som ersättare, men frågan är ju hur pass mycket rappare det blir?

Frågan är väl hur mycket långsammare det blir på alla spel utan crossfireprofil...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xander409
är det värt att byta till ett HD 4770 från x1900xt 512mb? har inte följt med på sista tiden

kan även tillägga att ja sitter på en gammal amd x2 6000+ ännu också men som sagt: kommer jag att märka skillnad om jag byter till ett HD 4770?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xander409

jodå, du kommer märka stor skillnad i spel om det nu är det du ska ha den till. Tycker inte du ska byta processor än.

Permalänk

japp, det är spel det ska annvändas till, men spelar mest wow men efter lich king har det börjat lagga så hoppas ett 4770 skulle lösa det

Visa signatur

Phanteks Eclipse P300 TG, Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, Amd Ryzen 3600, Asus GeForce RTX 2070 STRIX, 2x Corsair 8GB Vengeance RGB DDR4 3200MHz, Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD, EVGA 650W SuperNOVA 650 G3

You cannot KILL what you did not create.

Permalänk
Medlem

Lite info angående kylaren:

Kylaren på XFX kort är AMD's egentliga kylare som kommer på 4770, XFX har bara klistrat på sitt märke.

Den som syns på första bilderna är bara nån showdown-kylare, inget mer tyvärr.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Det är en stor skillnad för många personer, men ja, vi förstår, Nvidia fanboi så det går väl knappast att övertyga dig...

För övrigt, hur mycket förlorar man om man kör 2 st av dessa kort i Crossfire med ett P35 moderkort som om jag inte har helt fel kör x16 och x4 i Crossfire.

Suck...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Äntligen kunde man slänga iväg en beställning 1099kr på Inet helt okej pris för prestandan!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Suck...

Hur liten prismässig skillnad du än vill att det ska låta som, så kvarstår fakta: 27-35% högre pris ÄR mycket i den här prisklassen. Ska du köpa en bil för runt 100-110k så är väl endå 140-150k ett stort kliv uppåt? Det är den procentuella skillnaden som är avgörande, inte om det "bara" är 300kr eller 40.000kr.

OT: Helt klart intressant kort, undrar dock om man inte ska vänta lite...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Frågan är väl hur mycket långsammare det blir på alla spel utan crossfireprofil...

Det har du mycket rätt i. Rent logiskt så vet jag ju att det kommer bli betydligt mer strul med 2x4770 istället för 1x4870, med varierande prestandavinst/förlust, så jag struntar nog i det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Helt sjukt vilken pris/prestanda vi har i dagens läge, asbra för oss konsumenter.
Sugen att köpa en till min brors dator bara för att sedan få klocka den

Men nu när lite kunniga pratar om nätaggregat måste jag ändå ställa frågan som jag har grubblat på ett tag;
Är det möjligt, att med en corsair 550wvx, driva mitt system + ett 4870 till, dvs 4870 CF?
Enligt SnooP har jag en marginal på 85-95W och 10A på 12V linan, blir det för tight?
Har sett att vissa kommenterat på tex inet att de kör 4870X2 på 550WVX, men 4870 CF drar ju lite mer också..
Stallt frågan tidigare på swec men inte fått något klockrent svar hehe

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Finns både 512mb GTS 250 och 1gb GTS 250. Guru3d's test av 4770 visar att 4770 mäter sig mot 1gb-varianten av GTS 250, och 1gb-varianten hittar du inte för 1300kr, utan där är det 1600kr som gäller. Jämför detta med ett kort som under dess lanseringsdag kostar 1100kr och förmodligen kommer sjunka, och dessutom drar mindre ström. Visst är GTS 250 1gb kraftigare än ett 4770 men ofta drar de jämnt och ofta är det väldigt små skillnader.

Nja, i tre test är de hyfsat lika och främst i de högre upplösningarna. Men i sex av de nio testen är det klar skillnad, 10-40%.

HD4770 är inte tänkt att konkurrera med GTS250, snarare med 9800GT, vilket det lätt utpresterar. Dessutom presterar det bättre än HD4830 och detta med en mycket lägre effektförbrukning och som om inte det är nog verkar kylaren bra dimensionerad och kortet klockvänligt. Att det dessutom inte presterar så särskilt mycket sämre än HD4850 och GTS250 är en bonus.

Det är ett mycket bra kort för sitt pris, men når inte riktigt upp till HD4850 och GTS250 konsekvent.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Helt sjukt vilken pris/prestanda vi har i dagens läge, asbra för oss konsumenter.
Sugen att köpa en till min brors dator bara för att sedan få klocka den

Men nu när lite kunniga pratar om nätaggregat måste jag ändå ställa frågan som jag har grubblat på ett tag;
Är det möjligt, att med en corsair 550wvx, driva mitt system + ett 4870 till, dvs 4870 CF?
Enligt SnooP har jag en marginal på 85-95W och 10A på 12V linan, blir det för tight?
Har sett att vissa kommenterat på tex inet att de kör 4870X2 på 550WVX, men 4870 CF drar ju lite mer också..
Stallt frågan tidigare på swec men inte fått något klockrent svar hehe

Det bör gå bra, Corsair 550W är ett mycket bra aggregat och HD4870 i Crossfire i ett system med en överklockad i7 drar runt 370W från aggregatet.
(siffrorna i testet nedan är från vägguttaget, dvs primärsidan, alltså dras ungefär 80-85% av det värdet av komponenterna)

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6155&page=9

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Om datorn drar 250W från nätagget (alltså likström/DC) så räcker 300W teoretiskt, men det är ju total maxeffekt det. Sen är ju frågan hur många ampere det klarar som max att levera på 12V och 5V osv, vilket brukar stå på etiketten.

Sen är det ju som sagt så att vid uppstart av datorn, då alla enheter normalt kickar igång samtidigt, så blir det en strömspik. Det är således en god idé att ha en rimlig marginal - förbrukar datorn 250W så kanske man bör ha ett något kraftigare nätagg än 300W.

Värt att nämnas är ju förstås också att de strömförbrukningssiffror som anges för hela systemet brukar vara uppmätt i växelstörm/AC direkt från vägguttaget, och inget nätagg har 100% effektivitet, så om det t.ex. står att hela systemet förbrukar 250W från vägguttaget så förbrukas egentligen "bara" 200W likström/DC, vid 80% effektivitet, dvs 100W marginal för ett 300W nätagg.

Värt att nämna är även att ju högre maxeffekt ett nätagg har, desto lägre effektivitet vid låg belastning, eftersom det är designat för att kunna leverera mycket ström med lägsta möjliga förlust - vilket i praktiken innebär att förlusterna normalt blir högre när det levererar lite ström. Många nätaggstillverkare brukar ha en graf som visar effektivitet kontra belastning, så man kan se var det är som mest effektivt. T.ex. så är det en dålig idé, effektivitetsmässigt, att köpa ett 1000W nätagg om hela systemet förbrukar betydligt mindre än så. Det är många som har monstruösa nätagg i onödan.

Mitt agg, ett Cooler Master 520W diffar på ca 3% i effektivitet mätt mellan 20-100% belastning.

http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=en&...

Kan iofs lika gärna vara jag som läser fel

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Hur liten prismässig skillnad du än vill att det ska låta som, så kvarstår fakta: 27-35% högre pris ÄR mycket i den här prisklassen. Ska du köpa en bil för runt 100-110k så är väl endå 140-150k ett stort kliv uppåt? Det är den procentuella skillnaden som är avgörande, inte om det "bara" är 300kr eller 40.000kr.

OT: Helt klart intressant kort, undrar dock om man inte ska vänta lite...

Sant men det jag reagerade på var det orättvisa beskyllning av att vara ett "fanboy".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Sant men det jag reagerade på var det orättvisa beskyllning av att vara ett "fanboy".

Kanske lite elakt. Dock om man ska använda dina argument så är ju 4870 inte så långt från 4770 heller, bara 2x 300kr ungefär Och sen är steget till 2x 4770 inte så stort, det bara fortsätter så

OnT: 4770 ser ut att vara ett riktigt bra kort. Tycker dock att spridningen på testresultaten är ganska stor, Anandtech och Xbitlabs fick en betydligt mer positiv bild av 4770. Dock kan man tveklöst dra slutsatsen att 4770 är kortet man ska köpa om man vill ha ett kort ~1000-1500kr eftersom OC-potentialen är så pass stor också.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!

Är det möjligt, att med en corsair 550wvx, driva mitt system + ett 4870 till, dvs 4870 CF?
Enligt SnooP har jag en marginal på 85-95W och 10A på 12V linan, blir det för tight?
Har sett att vissa kommenterat på tex inet att de kör 4870X2 på 550WVX, men 4870 CF drar ju lite mer också..
Stallt frågan tidigare på swec men inte fått något klockrent svar hehe

Jag tycker det borde fungera.

Förutom den uppenbara risken med för hög belastning så kommer nätaggsfläkten högst sannolikt att rampa upp ganska ordentligt när du närmar dig maximalt effektuttag, och eftersom jag personligen avskyr oljud så skulle jag nog skaffa ett lite saftigare nätagg där effektuttaget inte hamnar så nära max.

Jag skulle nog satsa på 650W nätagg för säkerhetens och öronens skull (beroende på hur mycket fläkten låter i nära maxblås förstås), men jag tror du klarar dig på 550W.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Mitt agg, ett Cooler Master 520W diffar på ca 3% i effektivitet mätt mellan 20-100% belastning.

http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=en&...

Kan iofs lika gärna vara jag som läser fel

Onekligen bra siffror. Nätaggen blir ju mer och mer effektiva, det är mycket positivt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Lite info angående kylaren:

Kylaren på XFX kort är AMD's egentliga kylare som kommer på 4770, XFX har bara klistrat på sitt märke.

Den som syns på första bilderna är bara nån showdown-kylare, inget mer tyvärr.

Det är väl en sanning med modifikation, det var nog ingen showdown-kylare utan det var nog planerat att den skulle ha en sådan men för att hålla priset nere så gjorde de en billigare och helt ok kylare istället

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Det imponerande är ju (förutom pris/prestanda ) den låga effektförbrukningen, AMD har gjort ett riktigt, riktigt attraktivt kort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det bör gå bra, Corsair 550W är ett mycket bra aggregat och HD4870 i Crossfire i ett system med en överklockad i7 drar runt 370W från aggregatet.
(siffrorna i testet nedan är från vägguttaget, dvs primärsidan, alltså dras ungefär 80-85% av det värdet av komponenterna)

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6155&page=9

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag tycker det borde fungera.

Förutom den uppenbara risken med för hög belastning så kommer nätaggsfläkten högst sannolikt att rampa upp ganska ordentligt när du närmar dig maximalt effektuttag, och eftersom jag personligen avskyr oljud så skulle jag nog skaffa ett lite saftigare nätagg där effektuttaget inte hamnar så nära max.

Jag skulle nog satsa på 650W nätagg för säkerhetens och öronens skull (beroende på hur mycket fläkten låter i nära maxblås förstås), men jag tror du klarar dig på 550W.

Okej tack så mycket för hjälpen, uppskattar det verkligen.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Avstängd

Vad är senaste färdiga grafikkort. Dvs ett som kan kylas med enbart fläns? 4670?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Vad är senaste färdiga grafikkort. Dvs ett som kan kylas med enbart fläns? 4670?

Vad menar du? Ett kort som kan kylas passivt?

HD4770
HD4850
9800GT

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är väl en sanning med modifikation, det var nog ingen showdown-kylare utan det var nog planerat att den skulle ha en sådan men för att hålla priset nere så gjorde de en billigare och helt ok kylare istället

Så att marknadsföra kortet via bilder med en kylare som aldrig kommer i produktion med kortet är inte "showdown-material" (oavsett vad syftet var från början)?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle va kul att se vad minnet är speccat till för hastighet eftersom de klockade så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Hur liten prismässig skillnad du än vill att det ska låta som, så kvarstår fakta: 27-35% högre pris ÄR mycket i den här prisklassen. Ska du köpa en bil för runt 100-110k så är väl endå 140-150k ett stort kliv uppåt? Det är den procentuella skillnaden som är avgörande, inte om det "bara" är 300kr eller 40.000kr.

OT: Helt klart intressant kort, undrar dock om man inte ska vänta lite...

Va fan snackar du om!?

Ju lägre ner i prisklasserna du kommer desto mindre roll spelar den procentuella skillnaden..

Iom att det är ett budgetkort så spelar de 27% väldigt liten roll (300kr) till skillnad om man ser till de högre prisklasserna kanske runt 3000 då hade den det varit en tusing som diffar på samma %.

Sluta sprid falsk propaganda tack
Blir mycket trevligare för alla på forumet då.

Bra recension som vanligt Sweclockers!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5