Telia och Bredbandsbolaget följer IPRED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Vill bara nämna en annan sak med som gör mig så grymt förbannad!

Den nya lagen regeringen vill ha igenom som skall lagra alla sms mms internet telesamtal m.m kostar ju fan över 1 miljard att starta upp och upp till 354milj att underhålla per år! FÖRFAN är det verkligen rätt läge att lägga dessa pengar på sådant nu i denna krisen med så många arbetslösa!! Jag e ganska nybliven arbetslös och det är inte kul att ha högsta akassan och få ut 9700sek efter skatt! Och sämre blir det nästa ersättningsperiod, vad händer när dagarna e slut ja då e d socialen om det skulle gå så långt vilket man hoppas d inte gör! MEN lägg pengarna på folket och försök att få fram mer arbetstillfällen, och lägg pengar på lagar man klarar sig utan när det finns mer jobb och krisen är över när nu det blir!

Det finns alltid så grymt mycket pengar till annat när regering och staten vill göra något men till akassor försäkringskassor och komuner då är det ont om dem!

det finns massor med lediga jobb, men du kanske har fel utbildning eller är för kräsen för att ta dom, själv har jag alldeled för mycket att göra på jobbet, finanskris? skulle nog säga att jag har mer att göra nu än tidigare

Permalänk

Kommer byta från bredbandsbolaget också, ha det kul utan kunder.. idioter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez666
det finns massor med lediga jobb, men du kanske har fel utbildning eller är för kräsen för att ta dom, själv har jag alldeled för mycket att göra på jobbet, finanskris? skulle nog säga att jag har mer att göra nu än tidigare

Låter som du lever i en burk.

Det brukar låta så när man har jobb. Jag brydde mig inte ett dugg om arbetslösheten när jag hade jobb och trodde jag satt i en säker branch men icke.

Har man ett jobb att gå till så innebär ju inte det direkt att du skulle ha lite att göra på det jobbet ( Ditt jobb ) bara för att det är en finanskris och ont om jobb i allmänhet?? Du kan ha hur mycket att göra på ditt jobb som helst och det har inget med kris eller arbetslösheten i övrigt att göra om det var det du syftade på lät allafall så.

Och nej kräsen eller så kan jag inte säga att jag är som pendlade totalt 20 mil till mitt jobb inom snickeribranchen varje dag. Men tyvär har jag väl kanske lite fel utbildning i dagsläget, men är grymt öppen för jobbförslag.

Jag söker ju jobb inom hemtjänst och som säljare t.o.m trots jag e hantverkare, men i mitt fall social m.m av mig så skulle grymt gärna jobba med något sånt men har än inte lyckats få nått jobb men håll tummarna för mig!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez666
det finns massor med lediga jobb, men du kanske har fel utbildning eller är för kräsen för att ta dom, själv har jag alldeled för mycket att göra på jobbet, finanskris? skulle nog säga att jag har mer att göra nu än tidigare

Du kanske har bommat att arbetslösheten i Sverige just nu går rätt uppåt och snart enligt prognoser är värre än den var 1990? (om den inte redan är det?) Jag utgår då ifrån det med tanke på ditt uttalande Jag har också jobb och dom flesta av mina polare har också jobb, betyder inte att det finns jobb åt alla eller ens tillräckligt många, antar man det så lever man i en liten rosa bubbla. Ett tips, läs dagligen text-tv på SVT1 eller 2, på kort tid får man hyfsad koll på vad som egentligen händer runt oss, kan verkligen rekommendera detta.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Detta i sig innebär ju att folk som sitter på ISPs som "inte sparar information" tror sig vara skyddade trots att dom inte är det.
Om Warner Brothers kräver ut ett IPnummer, som varit leasat och enbart tillhört en person under flera månader så har du ju saken klar redan där.

Folk här inne verkar ju tro att bara för att dom inte sparar några uppgifter betyder det att dom är säkra. Visst, dom kanske inte sparar historik, men om någon faktiskt använder det IPt när Warner Brothers kräver ut det, kommer ju få problem troligen.

Finns sätt att tvinga fram ett nytt Ip, har för mig att jag själv använt mig av det men om det funkade eller inte minns jag inte. Håller med, många verkar tro att så fort denna logg fil är borta så är dom safe, kan mycket väl vara som du säger att de har koll ändå.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Vill bara nämna en annan sak med som gör mig så grymt förbannad!

Den nya lagen regeringen vill ha igenom som skall lagra alla sms mms internet telesamtal m.m kostar ju fan över 1 miljard att starta upp och upp till 354milj att underhålla per år!

Ja det är sjukt mycket pengar men det är så vitt jag förstår inte ett val, om det är ett direktiv så måste vi införa det eller betala dryga böter.

Jag var emot EG (som det hette på den tiden) och har fortfarande inte ändrat min uppfattning, EU har bara inneburit att det sverige jag växt upp i och älskat har blivit mer och mer korrupt. Våra förfäder vrider sig nog i gravarna över hur vi sköter om det land som dom lämnat i vår ägo. Snart kommer vår demokrati vara ett minne blott...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Ja det är sjukt mycket pengar men det är så vitt jag förstår inte ett val, om det är ett direktiv så måste vi införa det eller betala dryga böter.

Jag var emot EG (som det hette på den tiden) och har fortfarande inte ändrat min uppfattning, EU har bara inneburit att det sverige jag växt upp i och älskat har blivit mer och mer korrupt. Våra förfäder vrider sig nog i gravarna över hur vi sköter om det land som dom lämnat i vår ägo. Snart kommer vår demokrati vara ett minne blott...

Du har så rätt

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

jag tolkade det som att man kan vara lugn. när de väl ska ha ut uppgifterna så är de borta. så vida de inte sparar det direkt när någon begär det.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orsla
För h-vete. Skydda min integritet hit och skydde min integritet dit. Bara en massa bullshit. I 9 av 10 fall vill folk ha en chans att OLAGLIGT ladda ner film och musik gratis inget annat. Men man skyller på att sin stackars integritet kränks, har ju blivit inflation av begreppet likaväl som att alla som bara rör mig kommer jag att anmäla. Löjligt!
Vad i integriteten är så förbaskat kränkande, ärligt talat? Har man inget att dölja har man inget att vara orolig för. Simple as that.

Jag kan hålla med om att inte privata aktörer skall få blanda sig i sådana här saker utan polisen och liknande myndigheter som handhar civil rättsliga fall.

Men snälla, se den större bilden. Genom att gömma sig, skapa mullvads program och gå via några VPN servrar, slänga bort IP information kommer att göra det lättare för brottslingar. Sätt er själva i situationen att erat barn blir ett ru*kobjekt för någon, någon letar upp erat barn och gör något och det enda man kunde ha haft som gjort att man hittat personen i fråga är IP adressen. Finns mycket grövre brottslighet än så men det är onödigt att ta upp här och nu. De större aktörerna har förstått detta även fast det kan låta floskelaktigt när man läser det så här men som insatt är det så!

Jag kan tycka att IPRED i sig kan vara fel då det motiverar folk att skapa mullvadsprogram/VPN etc. vilket försvårar arbetet efter kriminella enormt mycket och enorma resurser måste läggas ner för att hitta en person om det ens går. Men men, åter till ämnet. Att bolagen väljer att inte slänga bort IP'n anser jag är bra ur många perspektiv, stå på er! Jag vill inte sitta där en dag då det inte går att få tag eller få bevis när en pedofil eller våldtäktsman etc. som skapat en kontakt via nätet slår till mot mitt barn men det kanske ni vill? Eller så kanske kommentarerna på detta inlägget blir att det kommer aldrig hända, då har jag ett svar: Läs på, väx upp, se helhets bilden!

Vissa personer accepterar ett samhälle där olika myndigheter och privata aktörer har rätt att kontrollera medborgarna, andra gör det inte.

Jag värderar personlig integritet mycket mycket högre än de andra brott du nämner. "Har man inget att dölja" skitsnacket bygger på skrämselretorik liknande den som tog fart i USA efter 9/11. Den typen av samhälle blir bara krångligare och jobbigare att leva i.

Om man tycker det är ok att någon öppnar och läser din vanliga post och sedan klistrar igen och skickar vidare, eller att det är ok att sittande regeringen övervakar kommunikation hos oppositionen o.s.v. så är det svårt att argumentera.

Däremot om du inte tycker det är ok så kan du ju få visa på några studier som pekar på att grov brottslighet lider av att ISPer loggar uppgifter.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Fick nu reda på att lokala internetleverantören Ljusnet väljer att inte spara IP-adresser! grymt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Är det någon som är korkad är det du, herr Ankhuvud. Du har tydligen inte alls förstått att det var längesedan debatten slutade handla om fildelning.

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det här på Sweclockers när ni övervakningsivriga plattskallar drar igång.

Hur svårt kan det vara att förstå att vi alltid, alltid, alltid kommer ha hemska problem i samhället? Utövande pedofiler kommer inte att försvinna för att ISP:erna slutar logga IP-adresser. En pedofil värd titeln vet redan hur man kommer undan det här, precis som de vet hur man kommer undan censureringen av barnporren, det är inte det minsta svårt egentligen.

Det är du som är kortsiktig. För lite upplevd trygghet är du beredd att förkasta en av stommarna i ett demokratiskt samhälle.

+1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
"Vi kommer bara att lämna ut uppgifter efter kritiskt granskande av domstolens förfrågning förutsatt att vi fortfarande har kvar informationen."

Det är väl BS? Om dom har uppgifterna kvar så måste dom väl lämna ut dom?

Ja, det är "BS". Kritiskt granskande är en ren smaksak, det finns inte en chans att du kan legalt hålla dem ansvariga ifall de lämnar ut ditt IP utan att kritiskt granska domstolsbeslut.

Kritiskt granskning kan i princip vara att en av deras deltidsanställda studenter på supporten kanske slängt ett snabbt öga på domstolens förfrågan samtidigt som han masturberat till en porrfilm fall han är själv kvar på kontoret klockan 3 på natten. MAO en definitionsfråga och väldigt väldigt luddigt uttryckt från leverantören.

Permalänk

Ursäkta mig för att det blev så långt inlägg. Orkar ni inte läsa allt, läs åtminstone sista stycket.

IPRED lagen är dålig och den ska därför bort. Men att radera alla loggar som många nu vill leder snarare mot någon form av "laglöst" Internet där kriminella kan härja fritt med minimal chans att åka fast. Det i längden kan väl snarare vara ett hot mot våran demokrati, tvärtemot vad många har sagt här i tråden. Givetvis finns det kriminella som skyddar sig med VPN-tjänster och liknande, men långt ifrån alla gör det.

Jag tycker det är värt att offra en liten bit av min integritet för att grövre kriminella ska kunna åka fast. Visst riskerar jag att åka fast om jag sysslar med olaglig fildelning, men det är ju trots allt olagligt så det är jag beredd att riskera. Risken att åka fast pga IPRED är ändå extremt liten.

Den lilla integritetskränkningen är att ISP:n ska logga vem som hade en viss IP-adress vid ett visst tillfälle. IP-adressen går inte att automatiskt koppla ihop med en viss person så att det skulle vara så enormt kränkande har jag svårt att se. Endel får det att låta som ISP:erna övervakar allt vi gör på nätet, så är det inte och jag tycker många drar lite väl stora växlar på integritetsfrågan. Endel drar argument som "då kan vi minsann installera övervakningskameror i allas sovrum" och liknande som är så kraftigt överdrivna.

Det enda sättet för ett privat företag/organisation ska få ut de här uppgifterna är att presentera bevis att en olaglig fildelning ägt rum från den IP-adressen. Det räcker heller inte med någon enstaka nedladdning utan måste vara någon form av större spridning av upphovsrättsskyddat material. Bevisen granskas sen kritiskt av en domstol och av ISP:n. ISP:erna gillar ju heller inte IPRED lagen, den bara kostar massa pengar och tar bort fokus från deras huvudverksamhet. Så dom har ingen anledning att lättvindigt dela ut uppgifterna.

Men "Mediamaffian" kan ju förfalska bevis!? Visst kan dom det, men om dom medvetet förfalskar bevis och ljuger inför en domstol så begår dom ett allvarligt brott. Att "Mediamaffian" dessutom har ett egenintresse i målet vet domstolen om och det tas förstås i beaktning.

Kan inte polisen säga vilka IP-adresser som används av kriminella så att ISP:erna övervakar dom? Nja, antingen sparas loggarna eller så sparas dom inte. Den som hade en IP-adress kl 21.00 behöver nödvändigtvis inte vara samma som har den kl 21.05. Innehållet i trafiken får heller inte övervakas hur som helst av ISP:n.

Ironiskt nog kommer vi pga allt "integritets-hetsande" mot våra ISP:er att förmodligen få betydligt värre loggningslagar. Bahnhof upptäckte ett kryphål när IPRED infördes och utnyttjar det för att vinna positiv PR och locka till sig kunder. Kryphålet var att ISP:erna inte var tvingade rent juridiskt att logga DHCP-lease:arna men alla loggade och såg det som en bra kompromiss för att kunna spåra brottslighet. Kryphålet kommer förstås att rättas till. Regeringen har redan sedan tidigare förberett "Loggningslagen" och ni spelar verkligen politikerna rakt i händerna nu genom att hetsa mot ISP:ernas loggar. Nu har regeringen verkligen ett argument. ISP:erna raderar sina loggar och Loggningslagen behövs för att upprätthålla lagarna.

Så det vi förmodligen får istället är en betydligt värre lag som inte bara loggar DHCP-lease:ar utan all tele- och datakommunikation. Inte själva innehållet med vem som pratar med vem, vem du skickar SMS till och vilka du mailar till. Lagen är dessutom dyr att införa och underhålla och det är vi som får betala. Antigen via telefon och bredbandsabonnemanget eller via skatten.

Om alla "integritets-hetsare" tar några djupa andetag och ser frågan ur ett större perspektiv. Var det kanske inte en rimlig kompromiss mellan integritet och möjlighet att spåra kriminella vi hade innan? Jag tror det är nödvändigt att kompromissa lite med integriteten för att undvika riktiga "storebrors-lagar" som Loggningslagen.

Hur kommer det sig att politikerna stiftar såna här lagar som IPRED, FRA-lagen och Loggningslagen när så många är emot dom? Det beror på att folket är dumma, mesiga, följer inte den politiska debatten och sätter sig inte in i politiska frågor ordentligt. Folk vet knappt vad dom röstar på och ifrågasätter inte politikerna ordentligt. Vi har dessutom kort minne och har säkert glömt bort den här debatten när vi står vid valbåsen september 2010. Då är det säkert jobben, skatterna och bidragen som är de viktiga frågorna.

Att Alliansregeringen skulle få ta ställning till IPRED, FRA-lagen och snart Loggningslagen lär knappast komma som någon chock. IPRED infördes i många länder redan 2005 och besluten om FRA-lagen och Loggningslagen sköts upp av Sossarna (ett smart och medvetet val??).
Men hur många var det som frågade ut sina politiker inför valet 2006? Vart var alla "integritets-hetsare" då? Kom ihåg att vi får de politiker vi förtjänar!

Som tur är blir det snart val till EU-parlamentet och då är det dags att visa din åsikt. Två intressanta partier för många här kan vara Piratpartiet, men kanske även Libertas. Jag har dock inte satt mig in i deras politik riktigt än så ni får granska dom själva.

Permalänk

Jag säger bara: Darknets
Eller varför inte skapa en egen ISP i Sverige som hålls hemlig för resten av Sverige? (Internet 3.0 någon?)

Alla i piratpartiet kan ansluta sig gratis, dela med sig gratis av information och filer och åsikter utan att få konsekvenser av det hela.

Vi borde kunna göra detta tillsammans, med mycket pengar borde det gå.. så säger vi bara att det är ett privat nätverk som absolut inte ska kunna nås från Internet, och då faller hela idén med IPRED.

Routrar som sitter ihop i långa led, trådlösa accesspunkter genom alla motorvägar som sitter i trådlösa routrar och en massa rättssäkerhet! Allt som behövs är en nyckel, typ: FRIHET

Vi får bygga vidare på detta tycker jag

Permalänk
Medlem

har Tele2 10/10 här

Men snart rullar det väll in en stämmning mot de operatörer som inte sparar på uppgifterna, i motivation till medhjälp av piratkopiering/försvårande av utredning.

APB och linkande verksamheter försöker även knipsa av länken mellan den s.k Scenen och P2P-världen. Försvinner alla rejäla releaser från P2P näten så blir det inget att ha tillslut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
APB och linkande verksamheter försöker även knipsa av länken mellan den s.k Scenen och P2P-världen. Försvinner alla rejäla releaser från P2P näten så blir det inget att ha tillslut.

Det kommer dom aldrig att lyckas med. Inte ens Scenen själva klarar av att hindra spridningen. Det finns dessutom redan massor av P2P-Releasegrupper inom tex HD-filmer, TV-rippar och musik. Möjligtvis att det tar lite längre tid innan det släpps och det blir något sämre utbudet av crackade program och spel i början. Men vissa program kommer till och med ut på P2P sidorna innan Scenen idag.

Permalänk
Avstängd

"Så sent som i tisdags skrev vi om att Tele2 gick ut och sa att man inte längre sparar uppgifter om användares IP-adresser. Nu går man istället ut med att man visst sparar IP-adresser – men bara i två veckor.

Sedan tidigare är det känt att internetleverantörerna Bahnhof samt Alltele slutat spara IP-adresser för sina användare. Jättar som Comhem, Bredbandsbolaget och främst Telia fortsätter dock att lagra uppgifterna precis som vanligt.

På Tele2:s webbsida kan man fortfarande läsa att företaget inte sparar IP-adresser. Det är dock bara halva sanningen.
– Ja, det stämmer att vi sparar uppgifterna upp till två veckor, säger Pernilla Oldmark på Tele2.

Tele2 menar att man sparar uppgifterna i två veckor för att kunna motarbeta spridningen av virus och spam.

– Två veckor räcker för oss, säger Henrik Pontén vid Antipiratbyrån till Metro. Om man ska lita till Pontén bör det här betyda att Tele2 inte alls är någon frizon för fildelning, som tidigare trott.

Även Bredbandsbolaget sparar sina uppgifter i ungefär två veckor. Internetleverantörens vd Georgi Ganev menar att det är omöjligt att behålla nätsäkerheten och samtidigt radera uppgifterna.
–Det här handlar om så mycket mer än bara Ipred, det handlar om säkerheten på nätet, säger han till Metro. "

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk

Trots ganska hög ping (åtminstone på dsl 20/3mb) har jag varit nöjd med bbb, men nu blir det till att byta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Precis, rubriken borde varit något mer i stilen med: "Telia och Bredbandsbolaget trotsar lagen elektronisk kommunikation"

tycker det är en väldigt intresant lag. Jag får intrycket av att dom flesta internetleverantörer inte har brytt sig ett dugg om denna lag tills ipred kom igång.

med andra ord fanns det inga problem att bryta mot lagen innan, eftersom det bara gällde kundernas integritet. Men nu när jättebolagen skriver lagar i vårt lilla land så ska deras lagar följas framför alla andra.

detta betyder ju att en lag är lika viktig som dess intresenter (mm poetiskt)
Ger det en varm luddig känsla inombords, eller hur.

men vi är väll alla redan slavar till systemet, det har bara blivit lite tydligare.

Permalänk
Medlem

varför sån panik?

undvik svensk media...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
varför sån panik?

undvik svensk media...

Klart svenssons får panik av sånt här.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Aj predd

Klart folk blir rädda för lagen, ni säger skit i svensk media å kör på.
I princip alla stora svenska trackers har lagt ned - Varför skulle inte detta skrämma den medelmåttige nedladdaren?
- Ipred är en lyckad lag sett till hur den avskräcker, bolag som skiter i att logga ipn kommer tjäna pengar på det.

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk

Jag kommer inte byta ISP från Comhem då jag kommer köra VPN oavsett, däremot skulle jag vänta ett tag med att byta tills det står klart i sak vad som faktiskt gäller; Tele2 utgav sig ju inte spara nånting alls, sen kom det fram av en slump mer eller mindre att dom faktiskt sparar det i 2 veckor. Vem vet vad det kan innebära?
Vore ju rätt jobbigt om halva Swec-folket gick o bytte abonnemang och sedan visade det sig att bytet var helt värdelöst.

Skulle krävt att få se skriftligt att dom inte sparar några uppgifter, eller snarare att det ingick i avtalet du skrev på vid tecknandet av abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Byter nog till Tele2 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Jag önskar det fanns Banhof i Västervik för då skulle jag byta.

För sånt tänker jag inte respektera.

Håller på och kollar alternativ. Men det ser inte bra ut.

Jo, men är ju fber indraget till bostad bolaget och vad e det.. jo BBB

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Det blir att byta bredbandsleverantör då..

telia är ju otroligt pantade som tror på at det går att förtrycka sina kunder, och sen förvänta sig att de stannar! Idiotiskt Telia!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez666
det finns massor med lediga jobb, men du kanske har fel utbildning eller är för kräsen för att ta dom, själv har jag alldeled för mycket att göra på jobbet, finanskris? skulle nog säga att jag har mer att göra nu än tidigare

så för att krisen inte drabbat dig så är alla som den har drabbat lata äckel som slöar på jobbet och blir uppsagda mer eller mindre självförvållat. Sen att det finns mycket mindre jobb nu än innan spelar väll ingen roll. Finns jobb för alla om man bara anstränger sig??

Var länge sedan jag såg ett så förhastat, ignorant och självgott inlägg, och det säger inte lite på detta forumet.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets standardmeddelande aka vi älskar våra kunder:

Citat:

Hej!

Vi är mycket måna om våra kunders integritet och har ingen ambition att lagra IP-uppgifter längre än nödvändigt. Samtidigt har vi en skyldighet gentemot våra kunder att hålla hög nätsäkerhet och skydd mot bedrägerier (t ex phishing) och sabotage (virus och spam-attacker).För att kunna göra detta måste vi spara IP-nummer en begränsad tid, vilket är tre veckor. IP-nummer krävs för att spåra en användare som medvetet eller omedvetet missbrukar nätet.

Även Bahnhof och andra operatörer har sagt att man kommer att spara uppgifter under en begränsad tid. Vi bedömer att det är helt nödvändigt att göra det för att kunna ha en hög säkerhet i näten och skydda våra kunder. Hur dessa bedömer detta måste du fråga dem.

Bredbandsbolagets ställning angående IPRED lagen kan du läsa på:
http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/bredband?pag...

Länken leder till BBBs blajsida där man kan läsa om deras positiva (haha) inställning till fildelning!

Jag känner mig så hedrad av att ha fått ett automatiserat meddelande! Lite försynt frågade jag om det ändå inte var bättre att skriva ett personligt meddelande till sina kunder och då fick jag följande svar:

Citat:

Då vi inte har någon ytterligare information angående detta än det standardsvaret du mottagit så anser vi att du får bästa möjliga svar genom den färdigskrivna texten. Hade vi skrivit om det själva hade det ändå resulterat i precis samma information.

Det fattar väl jag också, det är hyfs och fason det handlar om! Nej, den här ISPen ska inte få behålla mig som kund.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Hej
Detta står på bahnhofs hemsida
står ju klart och tydligt att dom lämnar ut uppgifter till ip adresserna! Men skulle dom inte radera kunduppgifterna sa dom ? Och därmed ej lämna ut något! värkar ej så iaf.

____________________________________

1. Kommer Bahnhof att följa IPRED?
Ja, vi måste förstås följa den nya lagen. Det innebär att vi kommer att tvingas lämna ut kunduppgifter kopplade till IP-adresser efter domstolsbeslut - om uppgifterna finns lagrade hos oss. Bahnhof följer i sammanhanget Datainspektionens föreskrifter om lagrade kunduppgifter. Det innebär bland annat att Bahnhof bara har rätt att spara uppgifter som behövs för faktureringen. Det är en policy vi har haft under lång tid, bland annat just på grund av de regler Datainspektionen ställer upp, men också av integritetsskäl.

2. Vad händer om ni får en förfrågan?
Vi kommer noggrant att granska kraven med egen juridisk fackkunskap innan vi vidtar några åtgärder.

3. Vilken information kommer ni att lämna ut?
Om vi alls har uppgiften som efterfrågas kommer vi att lämna ut vilken fysisk person som abonnerat på den aktuella IP-adressen under den tiden som framställan avser. Inget annat.

4. Vad har Bahnhof för inställning till IPRED?
Bahnhof följer IPRED-lagen men det betyder inte att vi har förespråkat den. Tvärtom. Vi anser att lagen är djupt olycklig och sätter viktiga rättsliga principer ur spel. IPRED ger särintressen och branschorganisationer en egen ingång till rättsväsendet där konsekvenerna för en rad områden ännu inte kan överblickas fullt ut. Bahnhof står för integritet på nätet - där vi även är motståndare till massavlyssning, övervakning, datalagring och sådant som hotar ett fritt och öppet Internet. Bahnhof driver därför ett aktivt opionsbildande arbete på området, och har sedan flera år drivit kampanjen ”Integrity, integritetsmärkt bredband”.

Permalänk
Medlem

Rävspel är vad det är! Förbannade upphovsrättslobbyister, se nu vad ni ställt till med!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.