Permalänk

Frågor om IPRED.

Hej!
Efter som ren fakta om IPRED lagen är ganska svår att få fram så vänder jag mig hit.

Fråga ett:
IPRED-lagen började gälla den första April, Kan min bred bands operatör dela ut information ifrån tidigare tillfällen, som jag kan bli anmäld för?

Fråga två:
Räcker det med att dom övervakar min trafik och ser att jag skickar / tar emot filer för att kunna döma mig i en svensk domstol. Eller vill dom ha konkreta svar så att dom som övervakar mig måste själva tanka en filen ifrån mig för att kunna väcka åtal?

Fråga tre:
Om kronofogen kommer hem till mig, för dom det med polis eskort.
Bokar dom tid eller svår som bara in dörren om jag inte är hemma?
Om jag gör en .bat fil som drar en snabb formation på datorn så att det inte finns några bevis kvar vad händer då?

Fråga fyra:
Om jag tankar ner en film som exempel WALL-E. är det Pixar Animation Studios som är upphovsägarna som själva letar reda på vem som delar ut filmen eller sitter det någon statlig kommetion som övervakar all trafik?

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem

1) Nej
2) Dom ser inte din övriga trafik. Ja.
3) Om du är en allmänt känd våldsman kanske dom tar med poliseskort, men du är förmodligen inte president för HA eller Bandidos så egentligen blir svaret nej på den frågan.
4)Vid en intrångsundersökning ska det väckas så lite uppmärksamhet och olägenhet som möjligt för den drabbade. Dom ringer förmodligen inte och bokar tid utan ringer helt enkelt på dörren, är du inte hemma återkommer dom. Dom har ingen rätt att bryta sej in.
Jag är lite osäker på hur mycket dom egentligen får fippla med en dator, dom får i vart fall inte ta något beslag. Endast vid uppenbara upphovsrättsintrång får dom ta beslag men då handlar det om till exempel falska märkeskläder och dylikt.
4) Det finns ingen statlig "kommission" men det finns privata sådana, Antipiratbyrån är ett exempel på en sådan.

Permalänk

Tackar tackar

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem

En snabbformatering hjälper inte, av två skäl
#1 Bevisföringen brukar basera sig på övervakning av trafik / att de sett din IP i en torrent svärm, vad som ligger på din dator är inte intressant.
#2 Recovery program, en format tar inte bort datan, den gör den bara osynlig för operativet (ungefär), med lämplig programvara kan det mesta återskapas.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
En snabbformatering hjälper inte, av två skäl
#1 Bevisföringen brukar basera sig på övervakning av trafik / att de sett din IP i en torrent svärm, vad som ligger på din dator är inte intressant.
#2 Recovery program, en format tar inte bort datan, den gör den bara osynlig för operativet (ungefär), med lämplig programvara kan det mesta återskapas.

svar på #2
Det finns ett program som heter killdisk och används av företag. Det raderar hela hårdisken och inget kan återskapas från den..

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
svar på #2
Det finns ett program som heter killdisk och används av företag. Det raderar hela hårdisken och inget kan återskapas från den..

Typ sån där 35-pass radering, tar ju ett antal veckor att färdigställa.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
En snabbformatering hjälper inte, av två skäl
#1 Bevisföringen brukar basera sig på övervakning av trafik / att de sett din IP i en torrent svärm, vad som ligger på din dator är inte intressant.
#2 Recovery program, en format tar inte bort datan, den gör den bara osynlig för operativet (ungefär), med lämplig programvara kan det mesta återskapas.

Frågan är ju hur mycket möda kronofogden med sina experter kan/får göra sej när dom är hemma hos någon och dokumenterar vad som finns på en dator. Dom får alltså inte beslagta en dator eller ens en extern hårddisk för att göra nån forensisk utredning på annan plats.
Det här vet vi inte ännu med säkerhet hur praxis kommer att vara men det kommer väl visa sej efter några fall.

Permalänk

Ska skicka min hårddisk en gummisnodd och en hammare till macgyver så får han bygga en kill disk åt mig ^^

Visa signatur

EVGA P55 SLi | EVGA GeFORCE GTX 470 | i7 Quad 870 + CROSAIR H70 | Dominator DHX+ 4GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Typ sån där 35-pass radering, tar ju ett antal veckor att färdigställa.

veckor?? öööh nej:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emillindskog
Ska skicka min hårddisk en gummisnodd och en hammare till macgyver så får han bygga en kill disk åt mig ^^

haha joo, det är ju också ett alternativ

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emillindskog
Ska skicka min hårddisk en gummisnodd och en hammare till macgyver så får han bygga en kill disk åt mig ^^

Kan ju införskaffa en sådan här: http://www.youtube.com/watch?v=yd_O7-rqcHc

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Inaktiv

Fråga

Jag har en fråga här,

1. Kan dom tvinga utländska företag att ge dom information? (t.ex en Webb Hosting företag som ligger utomlands)
Eller kan Webhosting företaget säga Nej och inte ge ut någon information?

Något jag funderat på ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Re: Fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morp19
Jag har en fråga här,

1. Kan dom tvinga utländska företag att ge dom information? (t.ex en Webb Hosting företag som ligger utomlands)
Eller kan Webhosting företaget säga Nej och inte ge ut någon information?

Något jag funderat på ett tag nu.

Syftar du på VPN? I så fall:
Om företaget ligger i ett land där det inte finns någon IPRED liknande lag så kan de inte begära det (företagen kan dock ge ut frivilligt men det är inte sannolikt). Sen finns inget som säger att man måste lagra uppgifter i dagsläget och många VPN gör det inte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Fråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Syftar du på VPN? I så fall:
Om företaget ligger i ett land där det inte finns någon IPRED liknande lag så kan de inte begära det (företagen kan dock ge ut frivilligt men det är inte sannolikt). Sen finns inget som säger att man måste lagra uppgifter i dagsläget och många VPN gör det inte.

Syftar mer på Om man skulle göra en TorrentTracker på ett Utländskt Företag och Ipred inte skulle kunna få Någon infoormation om den som gjort sidan.

Permalänk

Jag sitter på ett trådlöst öppet nätverk kan dom då ta fast mig om jag nekar och säger att jag har inte laddat ner något?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Jag sitter på ett trådlöst öppet nätverk kan dom då ta fast mig om jag nekar och säger att jag har inte laddat ner något?

Praxis är inte fastställd än så ingen vet, även fall tillämpningen av IPRED i övriga EU tyder på att användare som delar ut sina trådlösa nätverk går säkra.

Dock försöker man i Frankrike få till det så att innehavaren för det trådlösa nätverket (t.ex. ett ITcafé) görs ansvarig för hur det nyttjas, men det har inte lyckats än.

I Sverige har man ju inte ens lyckats ta sig förbi hinder no 1: Få ut abonnentuppgifterna från ISP'n..

BiffKo

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Typ sån där 35-pass radering, tar ju ett antal veckor att färdigställa.

Precis, så en kryptering är mycket bättre.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Fråga

Om man inte sharar något, kan man då inte åka fast? Verkar som att de endast är ute efter de som sharar och lägger upp torrents.

Permalänk
Medlem

kör killdisk 7pass räcker gott o fint. har inte kunnat återskapa efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
[B]Frågan är ju hur mycket möda kronofogden med sina experter kan/får göra sej när dom är hemma hos någon och dokumenterar vad som finns på en dator. Dom får alltså inte beslagta en dator eller ens en extern hårddisk för att göra nån forensisk utredning på annan plats.

jag hörde nånting om att de inte ens får använda din el (typ ladda en laptop) om du inte låter de. så om det är sant och du formaterar så tvivlar jag starkt på att deras batteritid håller så länge att de kan återskapa allt... om du har en garantiklisterlapp på datorn, får de tex bryta din garanti för att ta ut hårddisken?

men seriöst nu, exakt hur mycket kan de göra? exakt hur surt kan man gör livet för de, alltså lagligt?
nåt som jag skrev i en annan tråd. man borde modda en mus som ger en stöt på 220 volt rakt ur vägguttaget. såklart med en varning klisterlapp "warning high voltage" då kan de inte stämma dig...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffko
Praxis är inte fastställd än så ingen vet, även fall tillämpningen av IPRED i övriga EU tyder på att användare som delar ut sina trådlösa nätverk går säkra.

Dock försöker man i Frankrike få till det så att innehavaren för det trådlösa nätverket (t.ex. ett ITcafé) görs ansvarig för hur det nyttjas, men det har inte lyckats än.

I Sverige har man ju inte ens lyckats ta sig förbi hinder no 1: Få ut abonnentuppgifterna från ISP'n..

BiffKo

Ok tackar o bugar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Lånar tråden:)

Om jag laddar ner filmen 12345 och någon upphovsrättshållare ser detta samt gör skärmdump och allt annat nödvändigt som krävs för att kunna lämna in till tingsrätt. Tingsrätten säger då att upphovsrättshållaren får kräva uppgifter om mig från min isp och får då loggar som bevisar att jag laddade ner filmen samt att jag är sven och bor i skåne.
Låt oss säga att jag samtidigt tankade filmen 67890, måste upphovsrättshållaren då ha bevis för att jag gjort det samt göra om hela proceduren för att kunna se det i loggar, eller ser han det i loggarna som han fick tillgång till efter fallet med 12345?

Blev lite klurig text ser jag men hoppas att någon förstår:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Lånar tråden:)

Om jag laddar ner filmen 12345 och någon upphovsrättshållare ser detta samt gör skärmdump och allt annat nödvändigt som krävs för att kunna lämna in till tingsrätt. Tingsrätten säger då att upphovsrättshållaren får kräva uppgifter om mig från min isp och får då loggar som bevisar att jag laddade ner filmen samt att jag är sven och bor i skåne.
Låt oss säga att jag samtidigt tankade filmen 67890, måste upphovsrättshållaren då ha bevis för att jag gjort det samt göra om hela proceduren för att kunna se det i loggar, eller ser han det i loggarna som han fick tillgång till efter fallet med 12345?

Blev lite klurig text ser jag men hoppas att någon förstår:)

Om det exempelvis är ett litet filmbolag som efter sin första anmälan, om en enda film, märker att samme person har fildelat (delat med sig i detta fallet) en annan film från samma bolag, då låter dem det vara men kan ta upp det senare efter rättegång och allt.

MEN, är det en amerikansk mediejätte, typ Universal och deras svenska ansikten som ser något liknande, så tar dem med det i stämningen + lite till och ändrar sig friskt i skadeståndskraven. Allt för att pressa människor på pengar och ge sig själva en vinst i rättegången

Sen att dem köper domarna och antipiratbyrån och en hel del andra instanser är en annan femma

En fråga jag har: Kan en svensk ISP vägra lämna ut information ifall bevisen, efter dombeslut, fortfarande är otillräckligt? En skärmdump är enligt mig det sämsta beviset någonsin (med tanke på bevismaskinen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Lånar tråden:)

Om jag laddar ner filmen 12345 och någon upphovsrättshållare ser detta samt gör skärmdump och allt annat nödvändigt som krävs för att kunna lämna in till tingsrätt. Tingsrätten säger då att upphovsrättshållaren får kräva uppgifter om mig från min isp och får då loggar som bevisar att jag laddade ner filmen samt att jag är sven och bor i skåne.
Låt oss säga att jag samtidigt tankade filmen 67890, måste upphovsrättshållaren då ha bevis för att jag gjort det samt göra om hela proceduren för att kunna se det i loggar, eller ser han det i loggarna som han fick tillgång till efter fallet med 12345?

Blev lite klurig text ser jag men hoppas att någon förstår:)

Ett litet fel där. Loggarna bevisar inte att du laddat ner någonting. De bevisar bara att just du hade en specifik IP-adress vid en specifik tid.

Med andra ord, upphovsrättsinnehavaren har bevisen för att ip-adress X laddat hem film Y och domstolen godkänner detta. Då får upphovsrättsinnehavaren kräva ut loggar som säger vem ip-adress X tillhörde under tiden som filmen laddades ner.

Våra ISPer struntar fullständigt i vad du gör med din uppkoppling. De får inte logga vad du faktiskt gör, däremot för de logga ATT du faktiskt gör någonting, vilket i praktiken är de loggarna det talas om. VAD du gjort måste det finnas någon form av bevis på innan loggarna ens kan krävas ut.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ett litet fel där. Loggarna bevisar inte att du laddat ner någonting. De bevisar bara att just du hade en specifik IP-adress vid en specifik tid.

Med andra ord, upphovsrättsinnehavaren har bevisen för att ip-adress X laddat hem film Y och domstolen godkänner detta. Då får upphovsrättsinnehavaren kräva ut loggar som säger vem ip-adress X tillhörde under tiden som filmen laddades ner.

Våra ISPer struntar fullständigt i vad du gör med din uppkoppling. De får inte logga vad du faktiskt gör, däremot för de logga ATT du faktiskt gör någonting, vilket i praktiken är de loggarna det talas om. VAD du gjort måste det finnas någon form av bevis på innan loggarna ens kan krävas ut.

Tack för svaret:)
Men bara för att kolla att jag tolkade svaret rätt, måste de ha sett mig ladda ner varje film/spel genom att deltagit i fildelningsprocessen för varje film/spel......?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
De bevisar bara att just du hade en specifik IP-adress vid en specifik tid.

[...] vem ip-adress X tillhörde under tiden som filmen laddades ner [...]

Jag är inte så jätte imbah på detdär med internet men är det inte så att man har samma IP hela tiden och det är det som gör att man kan IP bana folk från saker?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Tack för svaret:)
Men bara för att kolla att jag tolkade svaret rätt, måste de ha sett mig ladda ner varje film/spel genom att deltagit i fildelningsprocessen för varje film/spel......?

I praktiken ja. De behöver inte sitta och faktiskt titta på när det sker, sådant kan göras per automatik, men har de inga bevis för att du faktiskt laddat hem en film så kan de inte heller säga att du gjort det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Jag är inte så jätte imbah på detdär med internet men är det inte så att man har samma IP hela tiden och det är det som gör att man kan IP bana folk från saker?

Nej.
Finns två varianter.
Dynamisk ip
datorn får en ip-adress tilldelad. Detta "lån" av ip-adress förnyas lite då och då och så länge man inte stänger av datorn får man samma adress som man hade innan (det kan hända att den byts ändå, men chansen är väldigt liten). Stänger man dock av datorn så kan någon annan dator få den adressen och när du då startar upp din dator igen så får den en ny. Det här är i praktiken plug 'n' play. Koppla i datorn, få en ip-adress, ut på nätet.

Statisk/fast ip
Ip-adressen anges i själva datorn (eller router, server m.m.) och den tilldelas alltså ingen eftersom den redan har en. Denna adress byts inte av sig själv utan är alltid samma. Detta brukar dock oftast vara en tilläggstjänst eller liknande då dhcp (alltså dynamisk ip) är enklare för kunder med mera. Har man servrar eller liknande man vill kunna komma åt enkelt så är fast ip en fördel, eftersom man då alltid vet en direkt väg till sin enhet.

Fast ip kräver konfiguration i enheten som ansluts m.m. och blir därför för gemene man ofta krångligare.

Det finns även en annan variant som oftast används i vanliga hemma-routrar m.m. och det är att man via dhcp alltid tilldelar samma enhet en viss adress. Det vill säga att enhet X ska ha IP Y. Detta är dock fortfarande i grunden dynamiskt ip, bara det att dhcp-servern bara har 1 adress att dela ut till just den enheten.

Detta gör att även om upphovsrättsinnehavaren vet att ip X ladda ner en film kl 20.00 i lördags så vet dem inte vem som faktiskt hade ip X. Den kan ju ha bytt plats så att det nu är yngve i happaranda som har den istället för Gustav i göteborg som faktiskt laddade hem filmen. Detta gör att de måste ha ut loggarna från din operatör som visar vilken abonnent som hade ip X just kl 20.00 den lördagen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.