Permalänk

Ta körkort utanför storstan?

Tänkte fixa mitt körkort nu i sommar, och funderar på att köra intensivkurs i nån vecka.

  • Är det lättare att ta körkort i en annan stad än Sthlm?

  • Är det billigare?

  • Finns det någon stad ni rekommenderar?

  • Klarar man av det på 1 vecka eller är 2 att rekommendera?

Någon som gjort detta och kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller ska jag skita i det och försöka ta det i Stockholm istället?

MVH

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Avstängd

vet att det brukar komma upp många på intensivkurser från sthlm.

Och jag förstår dom, även fast jag har haft körkort i några år och kört mycket så gillar INTE jag att köra i stockholm.

Mycket lungare här uppe.

Permalänk
Medlem

1. Ja det är lättare.
2. Det är förmodligen billigare eftersom det är lättare trafik

En fördel med att lära sig köra där man ska köra är ju att man vet hur man gör sen när man ska köra hemma

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Vill man ha personer i trafiken som inte klarar av "storstadstrafiken" är min fråga?

Permalänk
Medlem

Kolla Falun/Mora, vet flera som åkt upp och tagit lappen där.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett rätt oansvarigt och felaktigt tänkande. Om du inte klarar av att köra i stan kanske du inte ska ha körkort så länge du bor i stan? I vilket fall som.

1. Antagligen. Handlar nog bara om stresstoleransen hos dig som bilförare. Du lär få göra exakt samma saker på en uppkörning i Luleå som en i Trelleborg.
2. Tror jag inte, finns ju ingen konkurrens så dom kan sätta priserna precis hur dom vill. Vet att det var mycket billigare för mig att ta körkort i Malmö än för mina kompisar som tog i en liten ort under gymnasietiden.
3. Malmö, Göteborg eller Stockholm så man lär sig hantera trafik ordentligt redan från början.
4. 1-2 veckor för att ta körkort? Låter rätt svårt. Jag tog mitt på 10 veckor (iofs med heltidsarbete under dagen) och tyckte det var rätt så lagom.

Permalänk
Medlem

Finns ju fördelar med att köra upp någonstans man känner till vägarna också, säger vv-kontrollanten att ni ska köra mot en plats så vet du kanske redan att det är enfiligt på den platsen, högerregeln där, enkelriktat där, osv. Lättare att hålla koll på sånt om man kört där innan

Och jag tycker som 'snutte' att klarar du inte köra upp där du ska använda körkortet så borde du inte ha det.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Gjorde det i Mora, fungerade bra.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Vill man ha personer i trafiken som inte klarar av "storstadstrafiken" är min fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Tycker detta är ett rätt oansvarigt och felaktigt tänkande. Om du inte klarar av att köra i stan kanske du inte ska ha körkort så länge du bor i stan?

Håller med er båda, om man vill "fuska" sig till ett körkort genom att köra i ett miljö som inte är lik Stockholms trafikmiljö så bör man inte få ett körkort, så enkelt är det.
Sen spelar det ingen roll om man faktiskt Kan köra eller inte, för om man verkligen kan köra bra så kommer man klara av att ta körkort här i Stockholm.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

min arbetskamrat körde upp iflen och en annans son körde upp sala.

själv tog jag tjuren vid hornen och körde upp i farsta, kuggade en gång men på andra försöket gick det bra.

sen lär man sig köra i stan, som han körskole lärare sade till honom när han fått lappen: "nu får du åka hem och öva grabben". känner man att man inte är det säkraste kortet på vägen så åker man nog inte in till city under rusnings trafik och försöker sig på en fickparkering i en trång parkerings ficka.

känner en annan som haft körkort i 15år men han kör inte i stan av många anledningar, troligtvis mest PGA stressen och att han inte känner området så väl.
en annan har haft körkort i mindre än 2 år och arbetar och kör i stan varje dag så han har inga problem där.

är man inte helt pantad så känner man vad man är redo för vare sig man tagit kortet i umeå eller stockholm.
dock förutsätter jag att man övningskört lite på sin hemmaplan med någon släkting.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Vill man ha personer i trafiken som inte klarar av "storstadstrafiken" är min fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Tycker detta är ett rätt oansvarigt och felaktigt tänkande. Om du inte klarar av att köra i stan kanske du inte ska ha körkort så länge du bor i stan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av typh00n

Och jag tycker som 'snutte' att klarar du inte köra upp där du ska använda körkortet så borde du inte ha det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Håller med er båda, om man vill "fuska" sig till ett körkort genom att köra i ett miljö som inte är lik Stockholms trafikmiljö så bör man inte få ett körkort, så enkelt är det.
Sen spelar det ingen roll om man faktiskt Kan köra eller inte, för om man verkligen kan köra bra så kommer man klara av att ta körkort här i Stockholm.

Alltså vad är det med er?

Är det oansvarligt och felaktigt tänkade av mig att ta körkortet i Falun då, när jag åker bil i sthlm ibland.
Borde vi som bor här uppe åka ner till sthlm och ta körkort isf?
Förstår inte riktigt hur ni tänker.

I vilket fall lär han sig köra bil och trafikregler vart han än tar körkortet.
Det är mindre trafik och inte lika mycket att tänka på här uppe bara, en sak i taget.

Permalänk
Medlem

Bara för att man kör upp i stockholm behöver det inte betyda att man ska köra på hornsgatan eller sveavägen.
Finns ju fullt med förorter (med vvuppkörningsplatser) med typ samma trafikdenistet som mindre städers statskärnor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Alltså vad är det med er?

Är det oansvarligt och felaktigt tänkade av mig att ta körkortet i Falun då, när jag åker bil i sthlm ibland.
Borde vi som bor här uppe åka ner till sthlm och ta körkort isf?
Förstår inte riktigt hur ni tänker.

I vilket fall lär han sig köra bil och trafikregler vart han än tar körkortet.
Det är mindre trafik och inte lika mycket att tänka på här uppe bara, en sak i taget.

Men snälla, använd huvudet. Om man BOR i Stockholm men kör upp i en pittoresk småstad för att man inte klarar av stadskörning, ja, då skall man naturligtvis inte ha körkort (eller åtminstone inte köra i Stockholm sen).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Men snälla, använd huvudet. Om man BOR i Stockholm men kör upp i en pittoresk småstad för att man inte klarar av stadskörning, ja, då skall man naturligtvis inte ha körkort (eller åtminstone inte köra i Stockholm sen).

Tror inte det handlar om att inte klara av, utan snarare underlätta för dig.

Att köra upp är inte enkelt uppe här heller.

Spelar ingen roll vart han kör upp, i eller utanför Stockholm.
Samma regler överallt.

Permalänk
Medlem

De jag kan tipsa om är om du är "rädd" för att göra uppkörning i en storstad är att inte göra det.
Men se till att övningsköra där inne med föräldrar.

Jag tog mitt körkort i Trollhättan, för att de är här jag bor. Men de hände ofta på helgerna att jag fick övningsköra från trollhättan till göteborg och sen köra runt i Göteborg, för att lära mig.

Sen är de en annan stress om man kör upp där kan jag tänka mig, för man är alltid nervös när man kör upp

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Att köra upp är inte enkelt uppe här heller.

Allt beror väl på hur mycket man övat. Jag hade absolut inga problem. Gjorde nog den sämsta körsessionen på ett halvår på min uppkörning, han anmärkte inte på någonting.

Det är självklart enklare att köra upp i sin hemstad. Jag blev t.ex. ombedd att köra till Tallen, följa skyltar finns ju inte då eftersom att man hittar dit i sömnen.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Jag håller med de andra, ska man primärt köra i Stockholm är det i Stockholm man ska öva och köra upp.

Det finns bara ett sätt att lära sig köra i trafikintensiv stockholmstrafik och det är genom övning.

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll vart man tar sitt körkort. Bara man får det. Det är ju isf fel på systemet som tillåter en att ta körkort vart man vill, så klaga inte på TS för att han anpassar sig till systemet. TS är en fullt rationell människa.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är det många som åker till min gamla hemstad, Flen, och tar körkort.
Ska du köra på "Hasses trafikskola" så kan jag rekomendera Krister eller Thim. Tog B-kort med Krister som lärare och A-kort med Thim. (undvik Hasse, jag tycker han var för virrig och stressad.)

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Självklart kör man upp där chansen att misslyckas är minst!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Då man inte är en komplett förare även om man tar körkortet på första försöket i sthlm så tycker jag inte spelar det roll var man kör upp.

Det är ju inte som att man kan krocka och få körkortet för det på uppkörningen bara för att man inte kör upp i sthlm. Sen om det råkar vara enklare, ja det är ju bara bra. Mindre chans att man gör en vanlig tabbe p.g.a nervositet.

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk

Som ni säger så är det ju självklart att man borde köra upp i Stockholm om det är där man ska köra.

Men man är ju inte dum, om det både är billigare och lättare att ta det någon annanstans så gör man ju det.

Vad lär man sig på 1 veckas intensivkurs? Ska man köra 2 veckor? Känns som en väldigt lång tid, fast det kanske det tar?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Min rekommendation är Säffle, där finns det även billiga lägenheter att hyra. (150kr/dygnet) http://ttela.se/ung/cocos/reportage/1.411736 En liten fin stad där det t.o.m. finns flera trafikljus, till skillnad från grannstaden Åmål som också har körskola. (ja jag vet att de brukar försvara sig med att de visst har ett trafikljus vid järnvägsövergången)

Sedan moralpaniken, såklart man tar körkört där det blir billigast för en. Men om man är osäker på att köra bil i en storstad så kan man ju ta någon körlektion där före eller efter, eller så kan låta en van bilförare sitta med och man typ får övningsköra.

Angående erfarenhet så har jag bara positiva, det andra kan dra ut så rejält på tiden. Visst intensivkurs kan däremot kosta mycket på en gång om man är ovan, det är ju dumt att behöva sluta för att man inte har pengar. -Alltså att man kuggar uppkörningen och måste ta fler körningar plus uppkörning, så är ju det bra att göra så fort som möjligt.
En annan fördel med att stenhårt satsa på något är att många lär sig det bättre då, annars blir det en kurs på körskolan sedan lite körlektioner med sina föräldrar, som kanske mer stjälper än hjälper en i bilkörningen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller borde istället vara rädda för alla senila gubbar som saknar reflexer och knappt kan se som fortfarande får köra på vägarna. Bara för att man väljer att köra upp på ett lite lättare ställe innebär väl inte det att man inte är mogen för en viss stadstrafik? Och sedan är man aldrig helt förberedd bara för att man har fått körkort, de erfarenheterna får man "på vägen".

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

jag körde upp i stockholm men känner folk som kör 100ggr bättre än mig i storstads trafik och körde upp i små hålor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag håller med de andra, ska man primärt köra i Stockholm är det i Stockholm man ska öva och köra upp.

Det finns bara ett sätt att lära sig köra i trafikintensiv stockholmstrafik och det är genom övning.

Min fråga är då varför är det så fel att ta körkortet någon annanstans och sedan när man faktiskt har det övar på att köra i storstads trafik? Är man så bra att man klarar av uppkörningen, oavsett om det är i Stockholm eller Noppikoski så lär man var så pass skillad att man lär sig storstadskörning med lite övning.
Att köra i större städer ökar risken för oförsedda och mer onormala körsituationer rätt grovt och när man då som körskoleelev måste köra by the book blir det rätt trögt.
Alltså för mig innebär det inte att bara för att man tar körkortet i en mindre stad så är man för dålig för att kunna köra i en större. Oavsett vad så krävs det som du säger träning i dessa miljöer så om man skaffar sig denna träning före eller efter körkortet spelar som ingen roll i mina ögon...
Enda fördelen att övningsköra i storstan som jag ser det är att man som övningskörare har lite mer respekt och är mer passiv, plus att man har en som övervakar en. Men har man bara en uns självinsikt så vet man även när man har kortet att man ska bara mer passiv när man kör i ovana miljöer...

Permalänk

Jag kan rekomendera en trafikskola i Märsta: http://www.connystrafikskola.se/

Jag tog mitt E-körkort på intensivkurs där. Riktigt trevlig personal och enormt duktiga lärare.
Låter som det skulle passa för dig. Nära Storstockholm men ändå inte i Storstockholm.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Ibland blir man ju bara trött på er såkallade stockholmare. Själv har jag inga problem med och köra i storstäder efter att ha tagit körkortet i en mindre stad, och då snackar vi inte bara lilla stockholm, utan större städer utomlands.

Ibland undrar man ju om ni bara är dryga och anser att Stockholm är något jävla slags metropol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dominator
Ibland blir man ju bara trött på er såkallade stockholmare. Själv har jag inga problem med och köra i storstäder efter att ha tagit körkortet i en mindre stad, och då snackar vi inte bara lilla stockholm, utan större städer utomlands.

Ibland undrar man ju om ni bara är dryga och anser att Stockholm är något jävla slags metropol.

Blir så trött på er sk jönköpingsbor, bittra över att inte ens ni själva kan inbilla er att ni är storstadsbor.

Oj jag tillförde precis lika lite som du till tråden...

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Tog mitt körkort på 2 veckors tid! gick på intensivkurs i Umeå! nemas problemas

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv