Problem med en Seagate Barracuda 7200.11 500 GB, eller ligger felet nån annanstans?

Permalänk

Kanske hade varit smartare att lägga den misstänka kabeln på hyllan och köpa en ny och bara se om problemen försvann. Men det hade inte varit samma utdelning. Nu bytte jag och disken havererade, mer tydliga besked :). Jag har köpt en WD My Book på 1 TB nu, ska backa upp allt jag har på den. Först därefter kommer jag att våga försöka rädda mina data. Återkommer med updates så småningom :).

Permalänk

Märkligt. Det verkar som att Samsungen återhämtar sig bit för bit. Som sagt, först fanns den inte med bland drivesen i recovery console, sen fanns den men gick inte att accessa med "dir". Sedan hände det när jag försökte boota från den att jag kom ända till "grub loading" (använder den bootloadern nämligen), men sedan kom en rad där det stod nåt om "error". Alldeles nyss kunde jag dock gå hela vägen in till Windows utan problem (dock påträffades i början av starten skärmen där det stod "Status BAD" om Samsungen). Dessutom: Igår fick jag meddelandet "windows was unable to complete the disk check" när jag försökte använda checkdiskverkyget under "Tools" under hårddiskens egenskaper. Idag gick den dock igenom. Tilläggas skall att när jag startade upp nu (vilket jag gjorde till den nya installationen av XP) så kördes scandisk automatisk och fixade några saker.

Kan det hända att Samsungen klarat sig från permanenta skador tro?
Jag tror min plan är att formatera Samsungen och fortsätta använda den som om inget hänt. Finns det nåt sätt att köra en grundlig diagnosticering av den för att se om den definitivt mår bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag var nog dåligt vaken, men kör en chkdsk /r på seagaten, och för att vara säker på att det är den disken du kör på ta bort samsungen under tiden.

Starta med XP-skivan, gå in i återställningskonsollen, väl då i det svarta, skriv chkdsk /r. Låt den jobba klart, det kan ta lång tid, vid färdigt skriv exit, ta ur skivan och stäng av. Koppla in samsungen igen och kolla om det blivit någon förbättring

Så körde jag också chkdsk förut, för jag läste nånstans att det var bra typ.
Men jag tror inte man fick så mycket output då va?

Numer kör jag chkdsk innefrån windows, antingen chkdsk /F i CMD, eller egenskaper på disken och verktyg och felkontroll, och så kryssa i att den ska fixa fel automatiskt. Bägge alternativ är samma sak tror jag, och testet schemaläggs till nästa boot.

Rapport om vad som hänt hittar man sedan i loggboken, under programloggen och entryt "winlogon".

Om inte annat så är det enklare än att stoppa i windowsskivan och köra från konsolen. Det alternativet är kanske mer tänkt när disken är så trasig att man inte kommer in i windows?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte det var/är fel alls på samsungen, alltså inte ens efter detta, så med nya kablar kommer den att funka utan probs

Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hoppas du har rätt Jalle!
Nu formaterade jag om Samsungen, men fick ändå upp "Status BAD" vid uppstart. Sedan på nästa skärm så stod det "grub loading", vilket förvånade mig eftersom jag trodde jag rensat disken helt. Men bootloaders kanske lägger sig i nåt utrymme som en formatering inte kommer åt? Min fråga är: Tyder det faktum att jag fortfarande har "Status BAD" vid uppstart på att samsungen har nåt hårdvarufel, eller är det nåt fel i hårddiskens bootsektor, om det finns nåt som heter så. Isåfall, hur rensar jag upp där för att t.ex. göra en clean ominstallation av XP?

EDIT: Såhär ser min bootskärm ut:
http://i39.tinypic.com/2jg7by1.jpg
Insåg nyss att det står "S.M.A.R.T." innan felmeddelandet "Capable and Status BAD", vilket väl tyder på att det är nån S.M.A.R.T-funktion som kickat in och hindrar disken från att boota, antagligen för att det är nåt värde som är kritiskt. Eller vad tror ni?

Har läst lite på internet och det verkar som att disken verkligen mår dåligt när detta meddelande påträffas, och håller på att paja helt. Jag gör så att jag reklamerar hårddisken till Komplett och hoppas de inte påstår att det inte är några fel på den! Men de borde väl skicka mig en ny?