Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte lanserar passivt kylt Geforce 9800 GT

Permalänk

Jag vill ha passiv kylning på alla kort så man kan sätta dit en 120-mm-fläkt själv istlälet
bättre än nån 60mm-fläkt på 7000rpm iaf

Permalänk

På plussidan:
Kylaren såg fin ut.
Ultra Durable är möjligtvis bra, dock kanske mer en försäljningsflumgrej

På minussidan:
PRISET - wth!..
Lagom segt kort
Lite sent med lanseringen - har inte Sparkle ett ute sedan åratal?

Permalänk
Avstängd

Trevligt med passivt kylt.

Men oj oj oj, den där kylaren är gigantisk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
8800GT kom i oktober 2007, 9800GT kom i mars 08, vad jag vet. Att det sedan mer eller mindre var ett ompacketerat 8800GT är en annan sak. Dock så kom relativt snart (april-maj?) ut 55nm-versioner med stöd för Hybrid Power o.s.v. T.ex. just Sparkles passivt kylda 9800GT Coolpipe som jag nämnde tidigare.

Mer eller mindre? De ÄR identiska. Inte spännande att ha ett mittsegmentskort från 2007 för det priset 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mer eller mindre? De ÄR identiska. Inte spännande att ha ett mittsegmentskort från 2007 för det priset 2009.

Allvarligt talat, det är väl skit samma? Jag tycker Radeon 4770 är totalt ointressant, men jag säger varken bu eller bä om det. Vill man köpa ett före detta high-end-kort som presterar som ett mid end, men trots allt är passivt, så är det knappast mer snarkvarning på det än mycket annat.
Och 8800GT var inte mittsegment 2007. High-end utan tvekan.

Faktum kvarstår dock, 9800GT kom våren 2008. Och det är en egen serie, och har trots allt egna funktioner. Visst, man kan flasha upp ett 8800GT med 9800GT-Bios, men jag är inte säker på att man får tillgång till hybrid-sli-funktionerna. Inte något som gör någon varken gladare eller inte, men trots allt så är det fel att säga att 9800GT kom oktober 2007. Att påstå något annat är bara dumt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Allvarligt talat, det är väl skit samma? Jag tycker Radeon 4770 är totalt ointressant, men jag säger varken bu eller bä om det. Vill man köpa ett före detta high-end-kort som presterar som ett mid end, men trots allt är passivt, så är det knappast mer snarkvarning på det än mycket annat.
Och 8800GT var inte mittsegment 2007. High-end utan tvekan.

Det är en snarkvarning för kortet slår inte ett HD4770, men drar mer ström och kostar mer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Faktum kvarstår dock, 9800GT kom våren 2008. Och det är en egen serie, och har trots allt egna funktioner. Visst, man kan flasha upp ett 8800GT med 9800GT-Bios, men jag är inte säker på att man får tillgång till hybrid-sli-funktionerna. Inte något som gör någon varken gladare eller inte, men trots allt så är det fel att säga att 9800GT kom oktober 2007. Att påstå något annat är bara dumt.

Envisas med att 9800GT inte är ett 8800GT du, när du känner för att komma tillbaka till verkligheten tar vi emot dig med öppna armar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Envisas med att 9800GT inte är ett 8800GT du, när du känner för att komma tillbaka till verkligheten tar vi emot dig med öppna armar.

Du är alltid lika pragmatisk du pingvinen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det är en snarkvarning för kortet slår inte ett HD4770, men drar mer ström och kostar mer

Nu var ju hela "nyheten" att det var passivt. För dem delen finns det två goda anledningar till att välja kortet framför 4770. För det första, så vill man kanske helt enkelt ha Nvidia. Ibland funkar folk på det viset. För det andra så fungerar Nvidias kort mycket bättre till distributed computing.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Envisas med att 9800GT inte är ett 8800GT du, när du känner för att komma tillbaka till verkligheten tar vi emot dig med öppna armar. [/B]

Verkligheten är att 8800GT och 9800GT inte är samma kort. Att påstå något annat är som att säga att Audi och Skoda är samma bil, för att det mest är kosmetiska skillnader.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Nej, att påstå att 9800GT och 8800GT är olika kort är som att påstå att en Skoda med ett Audi märke är en Audi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, att påstå att 9800GT och 8800GT är olika kort är som att påstå att en Skoda med ett Audi märke är en Audi.

Jag borde väl antagligen ge upp, men nej, det är inte samma sak. Så länge 9800GT har funktioner som skiljer från 8800GT, säljs under annat namn, supportas som egen produkt, och lanserades, vilket det hela handlade om, så är det inte samma produkt. Oavsett om skillnaden bara ligger i BIOS eller inte, vilket inte det heller stämmer på en stor del av 9800GT-korten, så är det de facto inte samma kort. Att sedan tillverkarna tömde sina lager på 8800-kretsar genom att sälja dem som 9800GT är en annan sak.
Skulle WAG få ett överskott på Skoda, och sälja dem omärkta som Audi, så skulle många säga att det i grund och botten var en Skoda, visst är det så. Men likväl hade det varit en Audi. En billig, tråkig, antagligen ganska spartansk Audi, men likförbannat en Audi. Garantier, säljbrev, och registreringsbevis hade sagt Audi. Och om någon hade diskuterat vilket lanseringsdatum stolpskottet hade haft, så hade man inte påstått att det var Skodans som var gällande....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag borde väl antagligen ge upp, men nej, det är inte samma sak. Så länge 9800GT har funktioner som skiljer från 8800GT, säljs under annat namn, supportas som egen produkt, och lanserades, vilket det hela handlade om, så är det inte samma produkt. Oavsett om skillnaden bara ligger i BIOS eller inte, vilket inte det heller stämmer på en stor del av 9800GT-korten, så är det de facto inte samma kort. Att sedan tillverkarna tömde sina lager på 8800-kretsar genom att sälja dem som 9800GT är en annan sak.
Skulle WAG få ett överskott på Skoda, och sälja dem omärkta som Audi, så skulle många säga att det i grund och botten var en Skoda, visst är det så. Men likväl hade det varit en Audi. En billig, tråkig, antagligen ganska spartansk Audi, men likförbannat en Audi. Garantier, säljbrev, och registreringsbevis hade sagt Audi. Och om någon hade diskuterat vilket lanseringsdatum stolpskottet hade haft, så hade man inte påstått att det var Skodans som var gällande....

Det enda som skiljer är just namnet. Drivrutinerna ger tillåtelse till någon annan funktion enbart genom att läsa vad biosen uppger för namn på produkten. Och om du verkligen vill göra precis som nVidia säger och låtsas att det är två olika produkter bara för att det är två olika namn så bevisar du ju allt som alla har sagt om nVidias namnkarusell.

Permalänk
Medlem

Den cirkusen har alla, även ATi sysslat med. Har inte med saken att göra.
Jag struntar i om det är samma skräp under huven. Att säga att 9800GT kom oktober 2007 är fel hur man än vänder och vrider på det. Oavsett om det är en ommärkning av 8800GT. med annat BIOS, så kom det likväl inte ut förens 2008. 55nm-versionen kom definitivt inte ut 2007.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Den cirkusen har alla, även ATi sysslat med. Har inte med saken att göra.
Jag struntar i om det är samma skräp under huven. Att säga att 9800GT kom oktober 2007 är fel hur man än vänder och vrider på det. Oavsett om det är en ommärkning av 8800GT. med annat BIOS, så kom det likväl inte ut förens 2008. 55nm-versionen kom definitivt inte ut 2007.

Kortet kom 2007, namnet kom 2008. Personligen stoppar jag inte ett namn i datorn, jag stoppar i ett kort.

Dessutom, att ATi också för länge sedan använt förra generationens GPUer till att tillverka nästa generations budgetkort är inget nytt. Men att ha olika kort med samma namn, samma kort med flera namn och allt det där på den nivån nVidia gjort på sistone har de aldrig gjort.

Permalänk
Medlem

bra kort.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz