Permalänk
Medlem

Laptop som klarar Maya-rendering?

Behöver ett köpråd.
Det är så här att vi drar ner till vår lägenhet i Palma nästa månad och jag är aktiv WoW-spelare samt aktiv 3D-modellerare/animerare i Alias Maya.

Jag vill kunna fortsätta jobba/spela de 2 månader vi är därnere och skulle behöva en laptop, funderade på att dra med den stationära men kommer att bli så jobbigt.

Kraven är egentligen bara dessa:
Kunna spela WoW i respektabel FPS i respektabel graphical settings, viktigt då jag har en viktig roll i gillet som är svår att ersätta.

Hyfsad stor skärm.

Kunna rendera i Maya hyfsat snabbt, alltså behöver jag en dubbelkärnig processor och helst 2 gb ram minst. Sen om det är maya 2006,2007 eller senaste spelar ingen roll då jag kan konvertera när jag väl kommer tillbaka hit till Sverige.

Prislapp: Max 7000 kronor, möjligtvis 7500 men absolut inte mer.

Finns denna dator för denna prislapp eller drömmer jag bara?

Edit: Glömde nämna, wlan ska vara med men det antar jag är standard på alla bärbara? Sasmt DVD-spelare?

Permalänk
Medlem

Då jag gissar att hyffsat stor skärm menas med en 17" så finns det inte så mycket alternativ. Det bästa grafikkortet du har att välja på då för att komma under 7500kr är Radeon HD 3650. Inte jättebra, men kan klarar det dina krav. Kollar man på prisjakt med de här kriterierna får man tre olika datorer som resultat:

Acer Extensa 7630G finns bland annat på komplett för 6990:-

Fujitsu Amilo Xa3530 finns i det billigaste alternativet för 7450:- på pcoffice, dock lite dyrare på komplett där den kostar 7990:-

Dell Studio 1737 kommer också upp, men är inte säker att man får det priset, jag vet dock inte så mycket om hur det går till när man beställer från Dell.

Annars är väl möjligheten att i så fall gå ner till 15.4", då får man några fler alternativ.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Hmm antar 15.4" funkar också, det brukade väl vara standard på skärmarna för runt 10 år sedan? Försöker ha något att jämföra med och tror min första dator hade 15-tumsskärm vilket var helt okej.

Dock gillar jag det jag ser av dendär acern, den borde väl funka i 2 månader tills man kommer hem samt om man kanske bara är borta någon dag o behöver finslipa något inom Maya etc?

Permalänk
Medlem

En fråga bara då jag browsade lite igenom komplett.se.

Vad är egentligen skillnaden mellan
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450074

och den acer som är länkad längre upp? Vad jag kan se har den exakt samma processor, minne och grafikkort men kostar 1000 kr mindre?

är mindre skärm bara skillnaden?

Edit: Verkar som att den billigare har mer RAM med, samt 0,1 ghz snabbare CPU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnyOnes
En fråga bara då jag browsade lite igenom komplett.se.

Vad är egentligen skillnaden mellan
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450074

och den acer som är länkad längre upp? Vad jag kan se har den exakt samma processor, minne och grafikkort men kostar 1000 kr mindre?

är mindre skärm bara skillnaden?

Edit: Verkar som att den billigare har mer RAM med, samt 0,1 ghz snabbare CPU?

Mycket sämre grafik (HD 3650 dedikerat vs. 3200 integrerat). Mindre skärm. Sämre upplösning. Annan processor som i ditt fall (3D rendering) troligen är sämre (Turion x2 har sämre vektorhantering än Core 2 Duo).

Permalänk
Medlem

k, denna då jämfört första acern? 5 kr mer för 2 GB mer RAM.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444539

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnyOnes
k, denna då jämfört första acern? 5 kr mer för 2 GB mer RAM.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444539

Den har sämre grafikkort och mindre skärm.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 9600M GT 512MB med min bärbara och har 25-30fps i Dalaran med lägsta inställningarna + min skärms native res

så förvänta dig inge högre än det i WoW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Jag kör ett 9600M GT 512MB med min bärbara och har 25-30fps i Dalaran med lägsta inställningarna + min skärms native res

så förvänta dig inge högre än det i WoW

Hmm inte mer? Iofs är Dalaran inget bra test eftersom jag får ungefär samma där, fast på ultra då på min stationära samt det dubbla/trippelt så mycket utanför, men borde nog gå med 40-50 fps i raids samt utanför där det finns mindre folk, förhoppningsvis på medium.

Permalänk
Medlem

Jag har ca 30fps med lägsta under raids, ca 100 fps i Arena... men som sagt vill man ha det flytande utan fps drops lägre än 20 är det lägsta som gäller..

Men visst även i raids går fpsn upp högt så länge det inte händer allt för mycket, men mitt i fights så blir det tyngre och fpsn går ner snabbt... Då det självklart är viktigast.

Permalänk
Medlem

Jag har fått lite ny info, kan gå upp i pris till MAX 9000 nu, hittade lite fonder som höll på att falla ur så sålde dem.

Kollade igenom komplett på datorer för det då och hittade denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444543

Den verkar ha allt det som ni säger är bra för det jag ska göra med den? Core2-processor, 4 GB ram, enda jag undrar lite på är grafikkortet, hur är det?