Permalänk
Medlem

Svåra tider

Nu börjar de bli sommar, studierna slutar snart för sommaruppehåll.
Rätt frustrerande att man inte har lyckats skaffa något sommarjobb till sommaren, trots finfina referenser från sina gamla arbetsgivare, prövat sökt nya jobb, hört med vänner. osv. Naaada.
Samma sak med många av mina vänner.

Riktigt tuffa tider, tur att man har lite pengar undan stoppade att leva för.
Flera som sitter i samma risiga båt?

Aja blir o göra sommar produktiv ändå, träna riktigt mycket, sortera familjefoton, plugga in någon kurs...

ungdomsarbetslösheten är säkert uppe i 20-25%

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Jag hör dig.. helt omöjligt att få sommarjobb iår i stort sett. Här i Lund är det Tetra Pak och Alfa Laval som står för flest sommarjobbsplatser. Jag har sökt runt 15 olika jobb inom industrin, och fick inte ett enda trots ett fint CV.

Detta året tog inte Alfa Laval in en enda jävel, och de fittiga Tetra Pak kvoterade in tjejer istället. Jag ville gärna fixa sommarjobb på egen hand, men fick till sist fråga pappa om han kunde fixa nåt då han har mycket bra kontakter. Turlig nog fick jag ett jobb genom det..

Men många av mina kompisar har inte lika tur, och deras plan är att läsa sommarkurser.. enda sättet att få in några cash och överleva.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

hms, med körkort så får man jobb. räcker inte med mail, eller ringa, man får köra ut o ragga jobb,

jag har massa erbjudande om skitjobb, jag passar. fast det borde man inte göra.

Permalänk
Medlem

Lillebrorsan ringde de tom upp utan att han ens sökte i år (stället han var på förra året). Även fast de bara skulle ta in 1/3 så många i år.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Fiska! Mitt sommarlov ska gå till att lära mig jerkbait och sedan kanske gäddflugfiske. Målet är 10kg.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ser inte alls samma problem som du sett, blir jobb inom anläggningssektorn, utredning/proj och projektledning under sommaren. Inte samma ställe som jag gjorde min sjumånaderspraktik hos, men samma bransch.

Blir ingen jättelön, men klart över de pengar man får ifrån CSN. Skatteåterbäring och sen tre månadslöner, ska nog gå att överleva.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

jag ska jobba 6 veckor. Samma ställe som de 3 åren tidigare. Och jag har jobbat extra där många gånger emellan jobb och när jag jobbade måndag till torsdag på mitt ordinarie arbete. Då blev det ca 49 timmar per vecka. Nu får jag vara glad om jag får jobba 3-4 dagar per vecka. Leva på en halvtidslön är inget roligt.

Btw. Hörde av en polare att om man jobbade en dag en vecka så skulle man inet få akassa för de återstående 4 dagarna som man var arbetslös. Tyckte att det verkade helt befängt så jag trodde honom inte. Men är det någon som har koll på detta?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Musikälskare

Får jobba för fassan i sommar, det finns inga jobb nu...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Trodde ett tag att jag skulle gå utan men så fick jag på ABB via en kontakt.
Nån vecka senare blev jag uppringd från Akzo Nobel vilket jag förmodligen hellre haft, men jag vågade inte vara kylig
ABB blir asbra det också.

Jag tror det är som jonazz säger, det räcker inte att maila. Man får ge sig ut o leta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

ABB brukar ta in ganska många sommarjobbare, i alla fall här i Västerås.

Permalänk

problemet är att vi som varit ute 0-3-5år inte har några stabila jobb. man har inte tillräknelig med kunskap och alla företag ligger o väntar på jobb o skärner.

av min bekantskapskrets så är det 4 av 5 som har fått gått och den 5te han ska ha prövning om fortsatt arbete nu om en månad. själv går det knappert. hakar mig fram på diverse småjobb.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Riktigt tufft här med. Blev kontaktad av ett bemanningsföretag så jag hoppas det blir något där. Annars är det och leva på nudlar tills man börjar plugga i höst.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

riktigt illa är det numer.

Frågan är ju när det lossnar och blir bra igen =/

Permalänk
Medlem

2 lätta sommarkurser på valfri högskola via distans så är saken biff. Gjorde så förra sommaren då jag hade arbete som väntade på hösten och kände för lite långledigt. Kräver iofs att man har en liten buffert om man inte vill ta lån.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Re: Svåra tider

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Nu börjar de bli sommar, studierna slutar snart för sommaruppehåll.
Rätt frustrerande att man inte har lyckats skaffa något sommarjobb till sommaren, trots finfina referenser från sina gamla arbetsgivare, provat sökt nya jobb, hört med vänner. osv. Naaada.
Samma sak med många av mina vänner.

Riktigt tuffa tider, tur att man har lite pengar undan stoppade att leva för.
Flera som sitter i samma risiga båt?

Aja blir o göra sommar produktiv ändå, träna riktigt mycket, sortera familjefoton, plugga in någon kurs...

ungdomsarbetslösheten är säkert uppe i 20-25%

I hear you man : ( same shit here

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Nu har jag kvar mitt extrajobb sen förra sommaren, så det blir 8 veckors jobb eller nått. Men kunde bytt till annat jobb nu om jag velat. Alla jag känner som velat sommarjobba fick ett rätt enkelt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

ush ja tyvärr är det så. Jag har sökt sex jobb inga napp :[

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Jag var kylig och skrev tjänsteledig till 1:a juni. Så jag går tillbaka till mitt ordinarie arbete i sommar, sen skriver jag tjänsteledighet igen.

Så jävla skönt att inte va i den sitsen ni är i. Jag tycker så jävla synd om er, för jag har varit i samma sits när jag gick ut gymnasiet, det var omöjligt att få arbete och det suger getpung att söka som ett djur men att det aldrig händer något.

Slutade med att jag tog en praktik och jobbade heltid för 6000kr i månaden som jag fick av arbetsförmedlingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
ush ja tyvärr är det så. Jag har sökt sex jobb inga napp :[

Sex jobb? Finns det inte fler eller har du inte sökt fler?

Jag har sommarjobb kirrat hos min tidigare arbetsgivare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Jag var kylig och skrev tjänsteledig till 1:a juni. Så jag går tillbaka till mitt ordinarie arbete i sommar, sen skriver jag tjänsteledighet igen.

Så jävla skönt att inte va i den sitsen ni är i. Jag tycker så jävla synd om er, för jag har varit i samma sits när jag gick ut gymnasiet, det var omöjligt att få arbete och det suger getpung att söka som ett djur men att det aldrig händer något.

Slutade med att jag tog en praktik och jobbade heltid för 6000kr i månaden som jag fick av arbetsförmedlingen.

6000? AF har hotat mig med att gå ut på praktik för 128kr om dagen. ger runt 2500kr/mån
Suger totalt!! varför skulle någon isf ta emot mig gratis och tvinga min slarvjobba helt gratis medans jag knappt ens tjänar in dagens levebröd.
Sen isf hur de har jobb till mig om de inte vill anställa mig?
Sen att jag stak jobbat mig fram i svåra tiden genom att ta ströjobb på allt från ett par dagar till någon månad räknas visst inte.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Sex jobb? Finns det inte fler eller har du inte sökt fler?

Jag har sommarjobb kirrat hos min tidigare arbetsgivare.

Finns inte mycket jobb men 6jobb är lite lågt. iaf i början. jag har sökt typ alting jag kan och knappt ens är behörig till. alltid samma svar att man är underkvaltifiserad osv... sommarjobb mm brukar redan vara tillsatt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

börjar jobba på måndag jobb minst 6 månader frammåt de är nice! jhar sökt i princip jobb varje dag nu i 4 månader! och det gav rätt mycket! sökte säkert 2-3 jobb per dag :S

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Btw. Hörde av en polare att om man jobbade en dag en vecka så skulle man inet få akassa för de återstående 4 dagarna som man var arbetslös. Tyckte att det verkade helt befängt så jag trodde honom inte. Men är det någon som har koll på detta?

jo det får man. om du har deltidsdagar kvar. du har 70 deltidsdagar. sen är de slut och du får då bara stämpla hela veckor ist.
saknar du deltidsdagar är det som din polare säger

Permalänk
Medlem

Herregud vad gör ni?
Här nere i söder kastar dom jobb efter en.
Men får lägga manken till. Ut och snacka på arbetsplatser ni vill jobba på. Maila samt ringa gör att ni bara står i mängden av alla andra ansökningar.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

Bor i Stockholm och har inte haft några problem att få jobb, till och med så bra att jag fått de två jag först frågade American Cookies i gallerian och Bära-väskor-till-amerikanare-jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag har det rätt bra faktiskt. Jobbar deltid på Kjell & Company och under sommaren blir det mycket mer jobb. Pluggar på Karlstad Universitet samtidigt och att få in extra cash är riktigt gött!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Herregud vad gör ni?
Här nere i söder kastar dom jobb efter en.
Men får lägga manken till. Ut och snacka på arbetsplatser ni vill jobba på. Maila samt ringa gör att ni bara står i mängden av alla andra ansökningar.

Ja du? Jag bor i en industristad. Bla finns Svetruck, Kalmar, Elektrolux, Waskator och Strålfors. Du tror inte det blir efterkänningar?

Kalmar la ner mycket och flyttade till Lidhult. Iofs bra för de som bor i Lidhult då typ det är den enda företagaren där.
Elektrolux känner jag många som har fått gått ifrån.
Även Nea har förlorat halva sin personalstyrka och har till och med fått skicka några genom halva landet för att överleve här och då har de mycket jobb på industrierna. Jag tror även CTC/bengtone går knapert för.

Sen när det går dålig för de så går även Strålfors dåligt då de har hand om typ mer än 95% av alla pappers betalningar osv som vi får hem. löner. Telia osv osv. får de då mindre personer att skicka brev till så minskar arbetstillfälle där osv. Sen har någon Svetsfirma lagt ner och det går även dåligt för övriga industrier och liknande. Tro fan att det inte finns jobb och skulle det finnas så är det en väldigt stor gråzon.

Vill de ha en 55åring med grym erfarenhet eller vill de ha en 19åring som kommer försent varje dag och flippar med mobilen? nej. de Tar och hyr in personal och tar de få personer som är runt 25-40 som de 'tjänar' något på.

Sen så säger alla jämt i stan här att vi ska se efter semestern och efter nyår så det är en stor ond cirkel man måste ligga på eller ha kontakter och får verkligen ta slarvjobb.. tex jag fick slita i 2 dagar på ett jobb för att endast kunna ta bilen och köra till jobbet för tre dagars lön är iofs bra emot ingen men att få 102kr/h är inte den bästa.. iofs trivdes jag som fan med jobbet! Synd bara att projektet tog slut.

Sen så har jag ett jobb på G som de räknat ska ta 1-2 månader men jag har hört att det även ska vara upp till ett halvår och det tar jag gärna. ute i fält och titta på massa brudar är väl inte fel när jag får det dvs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt ungefär kanske 40 jobb i månaden under hela våren och har fått ett par erbjudanden. Kan man tänka sig att röra på sig lite (t.ex. bo hos nån släkting i annan stad) så sökte jag även det.

Nu slutade det dock med att det bästa jobbet blev robotoperatör på Ringnes (Carlsberg) bryggeri i Oslo. Bra betalt och precis det jobb jag ville ha och behöver för fratmiden.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Sök som väktare då kommer ni garanterat få jobb. Dock inte ett jobb som kanske passar alla, men åka bil på natten är ganska trevligt.

Kan förstås vara lite knivigt om man inte bor i närheten av en stor stad.

Bolaget som jag jobbar åt har anställt lite över 300 personer sedan i December.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Sök som väktare då kommer ni garanterat få jobb. Dock inte ett jobb som kanske passar alla, men åka bil på natten är ganska trevligt.

Kan förstås vara lite knivigt om man inte bor i närheten av en stor stad.

Bolaget som jag jobbar åt har anställt lite över 300 personer sedan i December.

Jag har faktiskt funderat över det. Har faktiskt åldern och 'kraven' inne.
Mig gör det inget att köra runt en kväll och kolla in lite byggnader.. det är inte mycket mer man kan göra vid ett inbrott mer än att säkra platsen (tjepa ihop glasrutan) och evt följa efter inbrottstjuvarna medans man kallar på snuten. Fast jag ska inte säga nått jobbar ju inte som det

Hur blir man väktare då? söker man via företaget tex sekuritas elelr går man en utbildningsjälv?

Visa signatur

I am Extrazz.