Alternativ strömförsörjning - Projektarbete

Permalänk
Medlem

Alternativ strömförsörjning - Projektarbete

Hejsan!

Jag går i 2an på gymnasiet (naturvetenskap) och måste lämna in min idé till projektarbete innan sommaren. Jag funderar på att bygga en väldigt strömsnål dator, Via Epia eller motsvarande, och driva den på något annorlunda sätt. Än så länge har dessa idéer dykt upp:

Bensin/Etanol - Vore lite häftigt med en dator med avgasrör och snörstart, ligger dock inte helt i tiden, och jag kan säga bye bye till att vinna miljöpriset. Det jag ser som det största problemet här är att hålla motorn på jämnt varvtal för att generatorn ska fungera bra hela tiden.

Vindkraft - Har nog redan skrotat den idén p g a för lite ström från för stort elände

Solceller - Känns lite som vindkraften + fruktansvärt dyrt.

"Cykel" - Sitta och trampa fram ström till datorn ger ju både motion och troligen tillräckligt med ström. Problemet med varvtal kvarstår ju dock.

Fler förslag, synpunkter och lösningar på nämnda (och onämnda) problem mottages gärna.

Permalänk
Medlem

Skaffa en EEE pc eller A110 eftersom de nog är strömsnålast och billigast i längden att bygga på.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Skaffa en EEE pc eller A110 eftersom de nog är strömsnålast och billigast i längden att bygga på.

mjo, har tänkt på det, men eftersom det är ett projektarbete borde man nog bygga själv.

Permalänk

Cykla låter som en bra ide ha en laddnings regulator och ett bil batteri så borde du få stabilare spänning.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

En ångdriven hade varit fett.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

En vev som laddar upp ett batteri hade varit något. Sedan kan du göra veven olika trög genom drev t.ex. Ju trögare vev, desto mer energi. Sedan försöker du få tag på en OLED skärm. Det är skärmen som drar mest skulle jag tro.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Tycker det där med ångdriven låter häftigt..

Permalänk
Medlem

Ångmaskin hade varit extremt coolt.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Bygg en stirlingmotor, dom är grymt effektiva och enkla att bygga. Så en stirlingmotor som driver en generator.

Principen med en stirlingmotor är att utnyttja temperaturskillnader.
kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Bygg en stirlingmotor, dom är grymt effektiva och enkla att bygga. Så en stirlingmotor som driver en generator.

Principen med en stirlingmotor är att utnyttja temperaturskillnader.
kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine

Effektiva, ja... kraftfulla, nja

Krävs en ganska stor stirlingmotor för att uträtta något vettigt, samt att man behöver en ganska bra temperaturskillnad för att det ska fungera, vilket kan vara svårt utan att antingen vara beroende av el (vilken man mycket mer effektivt skulle kunna använda till att driva datorn) eller genom stora solfångare, vilket kanske inte heller är så praktiskt

Sen vet jag inte om jag skulle vilja påstå att dom är "enkla att bygga" heller.. iallfall inte hemma.