Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Jag är lika förvirrad som tidigare personer i tråden.

-Intel ska Lansera Larrabee 2010.
-Larrabee är en GPU/grafikkort från Intel.
-Larrabee använder sig av xx antal parallella kärnor, liknande princip som Nvidia och AMD.
-Intel försöker sig bli "det gröna" företaget och återanvänder därför gammal skön teknik i form av en modifierad core från P54C, mera känd som Pentium...

Är allt klarare nu?

(Addendum: Intel kommer att använda gammal fin teknik som HSR och tile based rendering (har jag hört). Jag tror att Larrabee kommer att göra livet surt för midrange-korten från Nvidia/AMD)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Nej, nej...

Nog för att processorelementen i larrabee bygger på x86 i grunden, men detta innebär inte att de är fullfjädrade x86-64-processorer. x86-arkitekturen innehåller tonvis av gammalt bagage, addresseringslägen, instruktioner med mera som inte är användbara längre men som måste finnas där av bakåtkompabilitetsskäl. Att ösa in all den gamla bôsen i larrabee skulle enbart vara pantat, det skulle få storleken och komplexiteten på chippet att explodera utan att man skulle vinna ett jota på det. Tvärt om, det skulle bara göra produkten svårare och dyrare att tillverka men inte leverera några fördelar.

Larrabee kommer bara att ha de bitar av x86 som är användbara för chippets primära syfte, och att försöka köra OS/applikationskod på den skulle bli vansinnigt segt. Värre, mycket mycket värre än att köra Vista på en Intel Atom-processor, därför att larrabee kommer inte att bli bra på "grenig" kod med många funktionsanrop, sånt man ofta hittar i vanliga program...

Som Smartidiot89 redan sagt så kommer Larrabees kärnor att ha fullt stöd för x86 och kan köra ett helt OS (att boota windows är nog omöjligt då detta förutsätter en massa mer krimskrams men Intels mjukvarunissar påstår att det går att köra tex. BSD som är en Unix variant). Att täcka in hela x86 standarden behöver inte alls vara så dyrt ur hårdvarusynpunkt om man inte behöver ha bländande prestanda på allt. Mycket kan lösas med mikrokod eller konservativa hårdvaruimplementationer. Om jag förstått det rätt så är Larrabees kärnor på det hela taget ganska lika en Atom kärna även om det finns betydande skillnader. Kärnorna kommer nog inte heller att ha allt för stora problem med "grenig" kod heller så länge man kör många trådar. Om en kärna gissar fel på funktionsanrop eller villkorliga hopp så kan den bara byta till en annan av de fyra trådar den kör medan den hämtar de instruktioner som behövs för att fortsätta.

Givetvis har de trimmat och optimerat kärnorna för att fungera bäst på parallella tillämpningar men de är fortfarande helt kompletta och generella x86 processorer. Troligtvis innebär detta att många fler problem och algoritmer kan anpassas till arkitekturen och den kommer att vara betydligt mer generell än dagens GPU:er som fortfarande är väldigt hårt nischade mot en viss typ av beräkningar.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde

-Larrabee är en GPU/grafikkort från Intel.

Jag skulle nog vilja kalla det för ett "enchips multiprocessorsystem med applikationsspecifika acceleratorer"
Eller bara MPSoC som nog täcker in vad Larrabee är. Att kalla det för en GPU är lite missvisande. Det är mer en flerkärnig CPU än en GPU skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
text

Larrabee kommer ha x86-64 och även SSE2 bla.

I teorin så ska kortet kunna köra Windows - utan en extra processor.

Larrabee är något helt nytt, det är inte specifikt en GPU eller CPU - det är Larrabee arkitekturen som kommer användas av Intel när dom skapar sitt första "allt-i-ett" chip.

AMD Fusion är i princip samma sak.

Nu kanske ni förstår varför Nvidia har hållt på med en x86 processor länge, företaget måste på något sätt hänga med då Larrabee och Fusion är framtidens marknad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Detta kommer vara nerlagt 2010, de har ingen chans mot ATI / Nvidia.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Detta kommer vara nerlagt 2010, de har ingen chans mot ATI / Nvidia.

Jag vill också gärna tro det...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Detta kommer vara nerlagt 2010, de har ingen chans mot ATI / Nvidia.

Det tror jag nog inte; så mycket pengar som går åt till detta lär väl innebära att de kommer nischa den lite om nödvändigt, men att de kommer hålla den vid liv på nåt sätt tvivlar jag inte på.

Värre vore väl om de som rev1 ligger strax bakom Nvidias och ATIs värstingkort, och vid rev2 strax framför..för Intel är en gigant och jag tvivlar inte heller på att de kan go for the throat snabbt om de vädrar blod.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Det tror jag nog inte; så mycket pengar som går åt till detta lär väl innebära att de kommer nischa den lite om nödvändigt, men att de kommer hålla den vid liv på nåt sätt tvivlar jag inte på.

Värre vore väl om de som rev1 ligger strax bakom Nvidias och ATIs värstingkort, och vid rev2 strax framför..för Intel är en gigant och jag tvivlar inte heller på att de kan go for the throat snabbt om de vädrar blod.

Så sant så sant. Jag är precis som vissa här väldigt intresserad av Larrabee och vad den kan åstadkomma.
Framtiden ser intressant ut med än mer strider om diverse Tronplatser Konkurrens älskar vi, det bäddar för inovation och drömmar.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
Så sant så sant. Jag är precis som vissa här väldigt intresserad av Larrabee och vad den kan åstadkomma.
Framtiden ser intressant ut med än mer strider om diverse Tronplatser Konkurrens älskar vi, det bäddar för inovation och drömmar.

Dock så hoppas man nästan lite på att det inte ska gå allt för bra. Om denna nya "grej" skulle lägga sig i mellansegmentet i grafikbranchen och en framtida vidareutveckling fullkommligt slår undan benen både på AMD och Nvidia. Då skulle ju intel "äga" större delen av markanden för PC (x86)(CPU/GPU) arkitektur och det är väl kanske inte det optimala.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Larrabee kommer ha x86-64 och även SSE2 bla.

I teorin så ska kortet kunna köra Windows - utan en extra processor.

Larrabee är något helt nytt, det är inte specifikt en GPU eller CPU - det är Larrabee arkitekturen som kommer användas av Intel när dom skapar sitt första "allt-i-ett" chip.

AMD Fusion är i princip samma sak.

Nu kanske ni förstår varför Nvidia har hållt på med en x86 processor länge, företaget måste på något sätt hänga med då Larrabee och Fusion är framtidens marknad.

Hmm... Jag skulle nog fortfarande vilja kalla det för en CPU i den mening att det är en generell processor enhet. Det är ju "bara" ett gäng x86 kärnor på ett chip plus en väldigt liten del grafikspecifik hårdvara (<10%). Larrabee är ju egentligen betydligt mindre radikal än tex. Suns Niagara processorer. Egentligen är det ju ingen konceptuell skillnad på Larrabee och en Core 2 Quad – ett flertal x86 kärnor med vektorenheter på ett och samma chip. Den enda skillnaden egentligen är att Larrabee är optimerad åt parallellism hållet medan Core 2 siktar mer på entrådig prestanda.

Och ja jag tror också att Intel tänker bygga en heterogen processor baserad på Larrabee liknande kärnor och några få kärnor från deras mer traditionella CPU:er. Men jag skulle inte heller bli förvånad om de rätt snart bygger en ren Larrabee variant med QPI så den blir socket kompatibel med Xeon. Det skulle nog HPC-tomtarna bli rätt glada över.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Intel har redan visat upp flertalet planer på typ 1-8 "riktiga" kärnor med 8-32 "larrabee" kärnor runt omkring eller nått.
Jag tror inte vi kommer få se en vanlig processor med bara larabee kärnor, utan olika varianter av just det där.

Permalänk
Hedersmedlem

Än så länge kommer Larrabee bara vara för grafikkort men med lite modifikation kan Intel även använda den som en vanlig processor. Frågan är om man verkligen vill göra detta då det skulle bli ytterligare en plattform. Storleken på chipet beror på hur många kärnor de väljer att ha i och här kan man både lägga till och dra ifrån kärnor så som grafikchip till kontorsdatorer lär vi se den i framtiden men med färre kärnor.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Jag skulle nog vilja kalla det för ett "enchips multiprocessorsystem med applikationsspecifika acceleratorer"
Eller bara MPSoC som nog täcker in vad Larrabee är. Att kalla det för en GPU är lite missvisande. Det är mer en flerkärnig CPU än en GPU skulle jag vilja påstå.

Alltså en GPU...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Alltså en GPU...

?

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
ALLA spel fungerar ju inte lika bra på AMD/ATI-korten OCH NVIDIA-korten. Det är oftast ett av dem som presterar lite bättre.

Nackdelen med PC som sagt. =/

Gud så underbart det vore om det fanns en STANDARD precis som när det gäller konsollerna.

Ja precis, en standard som på konsollerna som säger att det alltid ska vara mycket lägre upplösning och sämre grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Gud så underbart det vore om det fanns en STANDARD precis som när det gäller konsollerna.

Du menar tre standarder?

Permalänk
Medlem

Snälla läs på, då menar jag inte alla men de som har så konstiga komentarer, har ni inte ens läst nyheterna här på swe om larrabee? Vad då inte x86? Vad då bara highend/midstream. Vad då en gammal P? Gämför Intels planer med Cell. plz

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att Laughabee kommer att floppa.

Eftersom Cell är rejält kass på grafik så tror jag inte Larrabee blir någon höjdare heller.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jag tror och hoppas att Laughabee kommer att floppa.

Eftersom Cell är rejält kass på grafik så tror jag inte Larrabee blir någon höjdare heller.

För ett och ett halvt år sedan så hade de ju pumpat in lika mycket pengar i Larrabee som hela ATI-delen var värt. Så de skulle nog kunnat köpa ATI om de velat... men AMD han före. Och strategiskt var det nog inte det de var ute efter heller. Mer och mer saker intregras direkt till processorn, man märker ju redan att SATA2 bandbredden ligger inom räckhåll för SSD diskar och fler PCIx diskar börjar dyka upp.

Sedan om Larrabee blir som ett rått gamerkort återstår att se det hela ser ju mer ut som ett expansionskort för att kunna öka prestandan i övriga program också(så länge det är skrivna att kunna utnyttja det) då den är x86-baserad så hoppas man ju iaf att utvecklarna ska utnytjta det.

Men som sagt Intel har ju pumppat in rejält med pengar i projektet, t.ex. inköpet speltillverkaren projectoffset bara för att kunna visa vad Larrabee går för. Tror inte de skulle investera så oerhört mycket på det hela om de inte hade trott på det själva.