Windows 7 får högre pris

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecodot
Inga problem för mig, får det ändå gratis genom Academic Alliance.

Jaha trevligt för dig

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Den stora skillnaden är att gratisversionen lägger av och slutar funka när den riktiga kommer.

EDIT: det är gratis också för att folk ska fastna i det.
Varför är det första knarket gratis men nästa fix kostar pengar?

Ok. När kommer "köp" versionen ut då?

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Nu blev jag sjukt avtänd... hade typ tänkt köpa Windows 7..

Permalänk
Medlem

Vad alla klagar, men ni köper grafkkort för typ 5 tusen?

Då kan man väll punga ut med 3 för ett operativsystem eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hehe precis som mortifer666 skrev.
Själv upplever jag att det är smidigare än Vista och den segar inte ner datorn eller äter upp mängder med minne. Sedan tycker jag inte den är sämre än XP direkt. Både bärbaren och stationär jag äger kör med Win7, fungerar klockrent. Aja jag längtar tills Win7 kommer ut.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Ingen har blivit lurad. Att man känner sig lurad är en annan sak! Jag känner mig lurad varje gång jag måste köpa något som någon annan laddat hem gratis.

De som köpt Vista har fått ett funktionsdugligt OS - MS är inte skyldigt dessa människor något!

Inte konstigt att folk laddar ner deras OS istället för att köpa det när de antagligen resonerar som dig.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Vad alla klagar, men ni köper grafkkort för typ 5 tusen?

Då kan man väll punga ut med 3 för ett operativsystem eller?

Grejen är ju den att alla känner sig lurade som jag redan påpekat, MS tvingar oss att betala fullpris för något vi redan betalade för förra gången!

Först betalade vi fullpris, fick ett OS som inte var det de lovat oss, efter det får vi köpa en HOTFIX för fullpris för att ha det vi betalade för från början.

Exakt hur kan man jämföra det med grafikkort.. ?

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Vad alla klagar, men ni köper grafkkort för typ 5 tusen?

Då kan man väll punga ut med 3 för ett operativsystem eller?

Nu är det ju själva HÖJNINGEN av priset som folk klagar på. Det är helt omotiverat från MS sida i en ekonomisk kris som denna. Det kommer ju knappast att förbättra deras försäljningssiffror.

Om XP hade haft likvärdiga priser då det släpptes så hade det knappt blivit en diskussion om detta, då det är ett minst lika bra OS som 7an.

Permalänk
Medlem

Om jag köper typ en CPU och ett grafikkort från tex Datorbutiken eller Komplett, får man köpa en billig OEM version av Vista då?

Vad kostar det i dagsläget?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Spelar priset så stor roll för datortillverkare som Dell? De får ju ändå "rabatt" för att de sätter in Windows på typ 95% av alla datorer de säljer. En tilläggssumma som sedan är försvinnande liten när datorn säljs (det verkar i alla fall vara så med tanke på att datorer som säljs med Linux inte är särskilt mycket billigare än likvärdiga datorer med Windows).
Borde bara vara folk som på lagligt vis uppgraderar Windows utan att byta dator som drabbas nämnvärt mycket av det högre priset.
Men å andra sidan är det frivilligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Personligen tycker jag vista var överlägset XP redan vid releasen. De få brister som fanns uppvägdes med råge av alla fördelar.

Att en viss viss populär hårdvarutillverkare blev tagen på sängen av att microsoft släppt ett nytt operativsystem, och inte ens 1½ år efter releasen hade lyckats skapa drivrutiner som gav mer än grundläggande funktionalitet ska man inte skylla microsoft för. Samma sak har nämligen upprepats varenda gång microsoft släppt ett nytt operativsystem. men det var så länge sen sist att knappt någon minns det. Med lite tätare släpp så kanske folk lär sig och slutar köpa deras produkter.

Vilken hårdvarutillverkare talar du om ? Gäller det grafikkort, processorer eller annat ?
Skicka PM om du vill, med en kort förklaring.

Då win7 bygger på Vista (ganska modifierad för att öka prestanda) så har väl denna hårdvaru tillverkare hunnit få ordning på sina drivrutiner ?
Jag menar, många av drivrutinerna för Vista är väl relativt enkla att göra om för windows 7 ? eller har jag fått något om bakfoten ?

Permalänk

Men vad f*n. Giriga jävlar på M$ det där.

Permalänk
Medlem

Undrar vad som motiverar det här. Windows 7 är ju som en förbättrad Vista så det kan ju knappast kostat enorma summor att utveckla det. Vi som köpt Vista borde få köpa Windows 7 till reducerat pris!

Om jag skaffar Windows 7 blir det nog Home Premium den här gången. Vista Ultimate är overkill för mina behov.

Permalänk
Inaktiv

Thank God for piracy.

Permalänk
Medlem

Vilket trams, bättre de sätter en vettig prislapp på det.

Sen hade det räckt med tre versioner. Server, Home och Professional, resten är trams bara.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Efter fiaskot Vista är efterfrågan enorm efter en bra ersättare till XP.

En normalkonsument är inpräntad att Windows är ett kvalitetsbegrepp. Jag skulle gissa på att 70% av befolkningen inte har någon aning om att det finns andra operativsystem än Windows-familjen.

I förlängningen innebär detta att prisskillnaden mellan Apple-datorer och Windows-PC blir mindre och Microsoft kommer att tappa marknadsandelar. Förhoppningsvis blir det i och med detta Microsoft själva som är tuvan som välter lasset. Linux kommer att bli folkets operativsystem i framtiden precis som Mozilla och fildelning blivit en del av kulturen. Höjer man priset när man har veritabelt monopol ändrar man världen.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk

Det är bara att konstatera att bland privatanvändarna så kommer en stor massa att köra på piratat 7. blir jag tvungen att betala, säg 4000kr för ett jävla OS så tror jag nog att jag kommer att fortsätta att köra vista, eller bli olaglig

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Vilken hårdvarutillverkare talar du om ? Gäller det grafikkort, processorer eller annat ?
Skicka PM om du vill, med en kort förklaring.

Då win7 bygger på Vista så har väl denna hårdvaru tillverkare hunnit få ordning på sina drivrutiner ?
Jag menar, många av drivrutinerna för Vista är väl relativt enkla att göra om för windows 7 ? eller har jag fått något om bakfoten ?

Vi pratar bl.a. om creative som inte hade någon fungerande drivrutin när vista släpptes. De versioner som kom senare gjorde att man inte kunde använda alla funktioner som fanns på kortet m.m.
När en privatperson gjorde om deras drivrutiner så att alla funktioner började funka så hotade de med att stämma honom.

Sjukt jävla företag det där.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Kommer det kosta mellan 1000-1500 kommer jag köpa det, annars lägger jag hellre ner pengarna på mer ramminne o en distpedal till elguran.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tja, Funderar också på om det nu är värt att köpa windows 7, visst det är ju ett helvete till sjysst os :p.

Höjningen kan man ju förstå iom att de som arbetar vill ha mer pröjs iom finanskrisen och då tvingas de ju höja priser, men det står väl inte hur mkt de kommer höja priset ?

Tror jag köper det iaf faktiskt om jag nu har råd då vill säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vi pratar bl.a. om creative som inte hade någon fungerande drivrutin när vista släpptes. De versioner som kom senare gjorde att man inte kunde använda alla funktioner som fanns på kortet m.m.
När en privatperson gjorde om deras drivrutiner så att alla funktioner började funka så hotade de med att stämma honom.

Sjukt jävla företag det där.

lol, om det stämmer så är det lite smått komiskt/tragiskt.
varför inte anställa personen som uppenbarligen kan hjälpa företaget att få ordning på sina drivrutiner...
stämma lol... de borde tacka istället.

Permalänk
Medlem

Orkar inte citera någon speciell. Men om man tolkar en mängd poster här så verkar det som om Ni har valt fel "hobby". Hårdvara och mjukvara kostar en del. Men det borde inte vara utom räckhåll för dom allra flesta. Det handlar om prioriteringar vilket verkar vara något som folk inte behärskar.

Folk kan ena stunden posta om att dom ska köpa nya gaming musen för 600kr. Men sen i nästa andetag gnälla över att betala typ 1500kr för nytt OS eller annan programvara.

Sen så får många studenter här inne, det att låta som om man får "leta gamla snus i papperskorgen", "inte har råd med mat, äta en portion kattmat om dagen" för att överleva. SKITSNACK, Min sambo studerar på högskola och har studielån/studiebidrag, det går alldeles utmärkt. Återigen PRIORITERINGAR.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

För dyrt pris. 500kr är skäligt pris. Varför skall jag betala direktörernas lyxachter?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Orkar inte citera någon speciell. Men om man tolkar en mängd poster här så verkar det som om Ni har valt fel "hobby". Hårdvara och mjukvara kostar en del. Men det borde inte vara utom räckhåll för dom allra flesta. Det handlar om prioriteringar vilket verkar vara något som folk inte behärskar.

Folk kan ena stunden posta om att dom ska köpa nya gaming musen för 600kr. Men sen i nästa andetag gnälla över att betala typ 1500kr för nytt OS eller annan programvara.

Sen så får många studenter här inne, det att låta som om man får "leta gamla snus i papperskorgen", "inte har råd med mat, äta en portion kattmat om dagen" för att överleva. SKITSNACK, Min sambo studerar på högskola och har studielån/studiebidrag, det går alldeles utmärkt. Återigen PRIORITERINGAR.

Marknadsekonomi 101. Det pris kunderna vill betala är det pris producenten kommer att kunna sälja sina varor/tjänster vid.

Vill inte kunderna betala 1500 för ett nytt os, kommer inte microsoft att få in 1500 från kunderna.

Vill man göra det hela lite mer komplicerat kan man ta en titt på den så kallade efterfrågekurvan som säger hur många exemplar kunderna är villiga att köpa vid ett givet pris. Högre pris=färre kunder.

Det som gör att det inte fungerar är att microsoft kan vifta all marknadsekonmisk teori åt fanders genom att skylla det hela på piratkopiering. Problemet är att folk i maktpositioner lyssnar...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Men eftersom att windows trotts allt är det absolut vanligaste operativsystemet så tror jag faktiskt att folk glatt betalar. Microsoft skulle självklart börja pressa priserna om dom såg linux som ett så pass allvarligt hot. Men idag är det trotts allt försvinnande liten del av marknaden som använder linux. Närmare bestämt ca 1% medans ca 90% använder windows. Men den dagen då Linux börjar närma sig någonstans mellan 5-10% kommer det säkert att börja göra skillnad. Om det nu någonsin sker.

Edit: Och OS X är ju inte riktigt samma sak tycker jag då man där köper ett helt system och inte har PC marknadens friheter.

allt enligt;
http://www.geek.com/articles/chips/ubuntu-904-release-helps-p...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
För dyrt pris. 500kr är skäligt pris. Varför skall jag betala direktörernas lyxachter?

Nä så kan man ju tänka, det är ju mer ett teckan på att du inte kommer att starta ett företag för att gå med vinst (stor vinst) så att du kan köpa dig det du vill ha (bilar, hus, båt) etc.

500kr må va ett skäligt pris enligt många, men inte enligt microsofts ekonomer.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det inte som jag kan uppgradera från XP (som är installerat på min dator nu) till Windows 7, verkar bara vara Vista som man kan uppgradera ifrån, stämmer det?

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det som gör att det inte fungerar är att microsoft kan vifta all marknadsekonmisk teori åt fanders genom att skylla det hela på piratkopiering.

Nej, att "skylla på något" har ingen som helst effekt. Man kan möjligen konstatera att man tjänar mindre pengar än om sådan inte hade funnits, men det blir inte fler som köper för att man gnäller. Det folk, särskilt här, är upprörda över är att de kanske inte ingår i den målgrupp microsoft har valt att rikta sig till.

Permalänk
Medlem

Hoppas liksom en del andra att det höga priset kan få flera att överväga Linux, i synnerhet datortillverkare.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig betala 1099kr för "Ultimate" eller vad dom nu ska kalla det. Förhoppningsvis så får man trevliga priser från CSN. :>

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W