AMD mot Intel – i samma prisklass

Permalänk
Medlem

Gillade testet ja, dom höll sig under 5000kr och tog det "bästa" dom kunde hitta för den summan.
Visst skulle man kunna gjort små förändringar här och där men det är mest personal preference.

Budget byggar tester är intressanta, får en annan att känna sig som en idiot ibland när man börjar kika på vad man själv betalat för den prestanda man sitter med.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Hej Boris,

AMD-systemet överklockades givetvis genom att höja multipel. Varför? Det är vad de flesta kommer att göra och de äventyrar inte stabiliteten lika mycket som att trixa med nordbryggan. Motsvarande argument på Intel-sidan hade varit att pressa upp FSB så långt det går, och det gjorde vi inte heller.

Prisklasser går att debattera i all evighet, men DDR3 är ett självklart val för oss eftersom de flesta som är ute efter ett AMD-system kikar på AM3 (kolla bara Prisjakts topplista). Någonstans måste vi dra gränsen, och då är 5000 kronor den mest intressanta prispunkten i dagsläget.

Over and out!

Nej, Boris menade att ni skulle klocka den integrerade nordbryggan dvs minneskontrollern och L3-cachen. Och 955BE har ju upplåst multipel även på den så varför klockade ni inte den? Det gör underverk för prestandan och processorkärnorna skalar bättre i prestanda när man drar upp klockfrekvensen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nej, Boris menade att ni skulle klocka den integrerade nordbryggan dvs minneskontrollern och L3-cachen. Och 955BE har ju upplåst multipel även på den så varför klockade ni inte den? Det gör underverk för prestandan och processorkärnorna skalar bättre i prestanda när man drar upp klockfrekvensen.

Överklockningen syftade givetvis att få upp processorns klockfrekvens, det finns alltid inställningar kvar att leka med. Det är samma för båda lägren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns en uppsjö brister i det där testet. Varför kör man dyrare minnen till AMD-systemet? Hade man kört på DDR2 där också så hade Intel fått nöja sig med en Q9450 att tävla med om du dragit av pengarna. Dessutom är testet placerat precis i den prisklassen där AMD är som sämst på pris/prestanda. Hade ni legat 500:- billigare hade det blivit Phenom II 940 BE i 3GHz som har mycket bättre pris prestanda. Sänker du priset på Intelsystemet med 500:- så får du, inklusive prissänkningen för att korrigera DDR2, så har du nu en Q8200.

Utöver det så klockas bussen friskt på Core 2. Det ökar prestandan väldigt mycket. Men ni gör inte detsamma för Phenom II genom att klocka nordbryggan. Tvärtom så försöker ni verkligen hålla ner nordbryggans frekvens genom att totalt undvika bussklockning. Jag frågar mig om ni ens brydde er om att testa tricket med att höja spänning till nordbryggan för att få stabilare processor. Det kan hjälpa vid klockning även om man inte klockat nordbryggan.

Jag begär inte att ni ska handplocka en prisklass som gynnar AMD. Men att välja just den som missgynnar AMD mest kanske inte är helt rättvist. Att dessutom köra på olika minnen när Intel också kan köra DDR3 ser jag ingen anledning till. Det ger bara ytterligare en prisnackdel för AMD. Och kronan på verket så verkar inte redaktionen känna till hur man klockar ett AMD-system.

Tryck upp nordbryggan i 2.6GHz+ och gör om testet, och för all del testa om ni kan klocka högre med högre NB-spänning. Det kan av någon anledning hjälpa.

hehe jag håller fullständigt med dej
sen kan man ju undra varför dom inte köpte

OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 4GB Kit,
w/two XTC Platinum 2GB CL7-7-7-24

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349990

eller som intel fick billiga minnen

visserligen kostar dom 879 kr men dom går ju att köra i 6.6.6.18 1600Mhz utan vidare

men det kanske inte hade spelat någon roll i deras test

sen detta med dom olika N/S bryggorna så gör det skillnad att trimma in även dessa

så jag håller med boris om att det inte bara är att klocka hur som helst

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Varför inte bara komplettera med lite andra inställningar på klocken så blir det slut på spekulationerna. Lika med minnet. Borde väl gå att komplettera även om det tar mer tid än vad man tror. Det är ju intressant om inte annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Varför inte bara komplettera med lite andra inställningar på klocken så blir det slut på spekulationerna. Lika med minnet. Borde väl gå att komplettera även om det tar mer tid än vad man tror. Det är ju intressant om inte annat.

Skulle vi resonera på det viset kan vi aldrig slutföra ett test, det kommer alltid att finnas invändningar från något håll. Vi får komma ihåg att det tar mer än 10 arbetsdagar att genomföra en såpass detaljerad recension.

Testet handlar om AMD vs. Intel och dessutom i den jämnaste prisklassen. Klart det kommer att bli diskussioner och kontroverser, någonting annat vore otänkbart.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det finns 2 typer av människor, sådana som uträttar något & sådana som kritiserar.

Jag tyckte testet var intressant samt att prisklassen runt 5000:- känns bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns en uppsjö brister i det där testet. Varför kör man dyrare minnen till AMD-systemet? Hade man kört på DDR2 där också så hade Intel fått nöja sig med en Q9450 att tävla med om du dragit av pengarna. Dessutom är testet placerat precis i den prisklassen där AMD är som sämst på pris/prestanda. Hade ni legat 500:- billigare hade det blivit Phenom II 940 BE i 3GHz som har mycket bättre pris prestanda. Sänker du priset på Intelsystemet med 500:- så får du, inklusive prissänkningen för att korrigera DDR2, så har du nu en Q8200.

Utöver det så klockas bussen friskt på Core 2. Det ökar prestandan väldigt mycket. Men ni gör inte detsamma för Phenom II genom att klocka nordbryggan. Tvärtom så försöker ni verkligen hålla ner nordbryggans frekvens genom att totalt undvika bussklockning. Jag frågar mig om ni ens brydde er om att testa tricket med att höja spänning till nordbryggan för att få stabilare processor. Det kan hjälpa vid klockning även om man inte klockat nordbryggan.

Jag begär inte att ni ska handplocka en prisklass som gynnar AMD. Men att välja just den som missgynnar AMD mest kanske inte är helt rättvist. Att dessutom köra på olika minnen när Intel också kan köra DDR3 ser jag ingen anledning till. Det ger bara ytterligare en prisnackdel för AMD. Och kronan på verket så verkar inte redaktionen känna till hur man klockar ett AMD-system.

Tryck upp nordbryggan i 2.6GHz+ och gör om testet, och för all del testa om ni kan klocka högre med högre NB-spänning. Det kan av någon anledning hjälpa.

Kan vi verkligen läsa samma test? AMD knäcker ju.

*) Phenom II X4 955 vinner samtliga icke OC-tester, förutom ett eller två som nästan kan kallas för ties.
*) AMD-plattformen är billigare.
*) AMD-plattformen är mer framtidssäker.

Hur kan du då få till det att Intel vinner? Visst, de får lite bättre resultat vid högre överklockning, men man kan ju inte stirra sig blind på bara den aspekten när AMD tar hem de andra tre ovan.

Min högst personliga åsikt är att AMD, tvärt om, dominerar i alla intressanta segment förutom top-of-the-line. Vi har Phenom II X3 som är ett bättre val än Core 2 Duo E8400, och Phenom II X4 955 BE som är ett bättre val än Q9550. Intel blir lite bättre när man kommer upp till Core i7, alltså det högsta top of the line-segmenten. Beroende på prioriterignar tar AMD även budgetsegmentet (Pentium Dual Core är dock en väldigt rolig processor pga den tokhöga multiplikatorn, men AMD har flera billigare och strömsnåla alternativ här).

När Core i5 lanseras kanske det blir annorlunda, men just nu har AMD övertaget i nästan alla segment som datorentusiaster och gamers kan vara intresserad av.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

AMD behöver optimera sin mikroarkitektur, och allra mest ta fram sin nya kommande mikroarkitektur Bulldozer. AMD vann vid standardfrekvenser. Tycker dock att överklockningsresultaten på 955'an var i det sämsta laget. Kollar man på t.ex XS så ligger många på 4GHz+ med luft med den processorn.

Väldigt tveksam skalning också om man tittar på prestandavinsten med den ökade frekvensen. Har ni glömt bort den integrerade minneskontrollern/L3 cachen helt? Väldigt lätt att se att ni har det, då WinRAR inte ger något utslag alls på den ökade frekvensen, vilket det gör direkt med snabbare IMC/L3

Sen håller jag med lite det -boris- skriver om.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns en uppsjö brister i det där testet. Varför kör man dyrare minnen till AMD-systemet? Hade man kört på DDR2 där också så hade Intel fått nöja sig med en Q9450 att tävla med om du dragit av pengarna. Dessutom är testet placerat precis i den prisklassen där AMD är som sämst på pris/prestanda. Hade ni legat 500:- billigare hade det blivit Phenom II 940 BE i 3GHz som har mycket bättre pris prestanda. Sänker du priset på Intelsystemet med 500:- så får du, inklusive prissänkningen för att korrigera DDR2, så har du nu en Q8200.

Utöver det så klockas bussen friskt på Core 2. Det ökar prestandan väldigt mycket. Men ni gör inte detsamma för Phenom II genom att klocka nordbryggan. Tvärtom så försöker ni verkligen hålla ner nordbryggans frekvens genom att totalt undvika bussklockning. Jag frågar mig om ni ens brydde er om att testa tricket med att höja spänning till nordbryggan för att få stabilare processor. Det kan hjälpa vid klockning även om man inte klockat nordbryggan.

Jag begär inte att ni ska handplocka en prisklass som gynnar AMD. Men att välja just den som missgynnar AMD mest kanske inte är helt rättvist. Att dessutom köra på olika minnen när Intel också kan köra DDR3 ser jag ingen anledning till. Det ger bara ytterligare en prisnackdel för AMD. Och kronan på verket så verkar inte redaktionen känna till hur man klockar ett AMD-system.

Tryck upp nordbryggan i 2.6GHz+ och gör om testet, och för all del testa om ni kan klocka högre med högre NB-spänning. Det kan av någon anledning hjälpa.

+1 igen då utan att kommentaren tas bort tack!

Tycker det är lite dumt att ni klockar en processor till fördel mot den andra som lätt klarar samma hastighet. Känns lite köpt test i mina ögon.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det finns 2 typer av människor, sådana som uträttar något & sådana som kritiserar.

Jag tyckte testet var intressant samt att prisklassen runt 5000:- känns bra.

Det finns 2 typer av människor, dom som smörar och dom som har synpunkter/förbättringsidéer

Nä men skämt å sido, så klart att man alltid kan förbättra, det vet jag. Men till nästa gång så kan man i alla fall göra testet mer rättvist, inte bara ur ett ekonomisk perspektiv utan också till prestandan. Finns det orättvisa skillnader som vinklar en sak till något som det inte är eller om man förstärker något som ger en vriden bild utav verkligheten kan man ju i alla fall i teorin utvärdera och förbättra till nästa gång. Inte bara vara nöjd om det nu finns många bra åsikter med bra argument till varför man borde ha gjort på ett annat sätt och varför man borde ha gjort det på annat sätt.

Annars är jag verkligen nöjd med testets utförande som sådant och hur det pressenteras. Mycket bra gjort. Men jag håller med om kritiken också och hur det vinklas på ett lite ofördelaktigt sätt till AMDs nackdel.

Drar en cpu fördel av en viss inställning som funkar hur bra som helst och man inte testar med den inställningen så finns det ju kritik att utfärda. Så istället för att disskutera det kan man om man nu redan har prylarna antingen testa vad som faktiskt händer, eller tänka på det till nästa test. Thats it.

Dax för grillat, mmmmmmmmmmmmmmmmmm

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
+1 igen då utan att kommentaren tas bort tack!

Tycker det är lite dumt att ni klockar en processor till fördel mot den andra som lätt klarar samma hastighet. Känns lite köpt test i mina ögon.

Precis! Det de verkar vara. ;O

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut för AMD:s del!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

köpte min amd cpu och moderkort med am2 för 969kr vilket kändes helt ok pris för den prestandan den genererar, fnan inget likvärdigt hos intel och skulle nog inte göra det idag heller

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
+1 igen då utan att kommentaren tas bort tack!

Tycker det är lite dumt att ni klockar en processor till fördel mot den andra som lätt klarar samma hastighet. Känns lite köpt test i mina ögon.

Det handlar om pris och överclocking detta är sweclockers.com

Annars hade man bara kunnat ta i7 igen.

Permalänk

Amd:s minneskontroll kan knappt hantera ddr2 1066mhz minnen.

Så att ni valde 1600mhz minnen finner jag lite skumt..
Detta leder ju till att amd får 9-9-9-18 om ja minns rätt och att intel får 5-5-5-15..

NI måste väl inse att detta leder till att intel får övertag om situationen.

Men om Amd hade fått en snabbare nordbrygga så skulle ju allt bli bra eftersom att ni kan utnyttja alla 1600mhz

och så vitt jag minnns så klockade ni Intels minnen?

Men i övrigt så fint test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
Amd:s minneskontroll kan knappt hantera ddr2 1066mhz minnen.

Så att ni valde 1600mhz minnen finner jag lite skumt..
Detta leder ju till att amd får 9-9-9-18 om ja minns rätt och att intel får 5-5-5-15..

NI måste väl inse att detta leder till att intel får övertag om situationen.

Men om Amd hade fått en snabbare nordbrygga så skulle ju allt bli bra eftersom att ni kan utnyttja alla 1600mhz

och så vitt jag minnns så klockade ni Intels minnen?

Men i övrigt så fint test

Skulle dom välja sämre minnen och sänka klocken istället? Ramen utnyttjas ju när man överclockar.

Permalänk

Palla att den är postad 13:37 XD

Visa signatur

Life is too short to listen to slow music!
GA-P35-DS4 l Q6600 @ 3,6ghz l Ultra 120 l 3x2048mb PC6400 CL4 900mhz
| Sp. HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt diskussionen över priset, alla som är ute efter en prisvärd Phenom II köper ju 940BE och DDR2 och där har intel inget att sätta emot.

Jag tycker att vissa resultat, i synnerhet crysis warhead, är väldigt motsägelsefulla och det är något ni borde försöka analysera då detta gör era tester mindre trovärdiga och pålitliga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanhacker
Palla att den är postad 13:37 XD

palla att du uppmärksammar det. -_-

Permalänk

Jag tycker det var ett bra genomfört test! Men, jag håller med om att det vore både mer rättvist och mer intressant om ni arbetat lite mer med klockningen av båda CPUerna. Men det är ju faktiskt en hel del arbete att hitta maxklock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
+1 igen då utan att kommentaren tas bort tack!

Tycker det är lite dumt att ni klockar en processor till fördel mot den andra som lätt klarar samma hastighet. Känns lite köpt test i mina ögon.

Lätt klarar samma hastighet? Det beror alltid på hur tur man har med exemplaret... Sen brukar väl q9550 nå högre än 955 på luft (är inte säker)? Men som jag skrev ovan håller jag med dig om att man borde jobbat mer med inställningarna. Jag fattar dock inte hur du kan tro att testet är köpt. Har du läst sammanfattningen, AMD "vann" ju testet på nästan alla punkter.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Hedersmedlem

I och med nya Phenom har det blivit en hel del variabler att jobba med ifall man verkligen är ute efter pris/prestanda.

På serversidan har det däremot hastigt och lustigt blivit blå laget på nästan allt av vikt förutom att det i vissa fall tydligen kan bli grönt eftersom vid konstant hög belastning Opteron trots allt drar mindre. På skrivbordet eller hemmaservern däremot är det t o m ifråga om prestanda verkligt blandat.

Kollade in Phoronix test av Phenom II X3 och X4 satta mot Core i7 920. T o m Phenom II X3 hävdar sig oerhört bra. Om man nöjer sig med att nå upp till oklockad Core i7 920 prestanda och högre finns alla möjligheter att så göra med en hälften så dyr Phenom II X3.

Ifall någon planerar att på dessa plattformar köra en databas tyder Phoronix test på att Core i7 (troligen då än mer i5) har prestandaproblem i jämförelse med Phenom II. Jag vet inte vad det kan bero på eftersom Xeon samtidigt inte tycks lida av något sådant problem (läs här Xeon X55.. inte för dessa system och i helt högre prisklasser; vet inte hur de billigare Xeon för 1366 presterar).

Nu kanske det här inte är relevant för alla, men eftersom hemmet mer och mer kör applikationer som traditionellt inte hittats utanför företagsväggar kan det här ju vara intressant.

Permalänk
Medlem

va har hänt med alla AMD-ägare? har alla plötsligt gått och blivit religiösa med sin nya processor?

Permalänk

Jag håller med många här som är något kritiska mot recensionen. Jag förstår att det tar lång tid att göra ett sånt här test men att inte klocka IMC på PhII är vara dumsnål med tiden.

C2Q har ju fördelen av att den är väldigt lättklockad. Ökar man FSB så ökar man både klockfrekvens på minnena och processorn. På PhII är det inte lika enkelt och för att få ut närmre max av vad processorn klarar måste man klocka både kärnan och IMC/L3. Då klockar man samtidigt minnena och spelplanen är mycket mer rättvis.

Självklart måste man få säga ifrån om man tycker att något kunde gjorts bättre. Om det inte kan rättas till nu så till nästa gång man gör en liknande jämförelse.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Skulle dom välja sämre minnen och sänka klocken istället? Ramen utnyttjas ju när man överclockar.

Är jag helt ute och cyklar om ja säger att deras minneskontroll bara kan hantera 1333mhz oklockat? .

Eftersom de endast klockar via multin så ökar ju inte minneshastigheten ett dugg.

Permalänk
Medlem

det här testet missgynnar ju AMD grovt.. DDR3 och den absolut dyraste processorn samt tveksam klockning av processorn, hmm...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det här testet missgynnar ju AMD grovt.. DDR3 och den absolut dyraste processorn samt tveksam klockning av processorn, hmm...

Det kanske hade varit bättre att jämföra AMD´s dyraste mot Intels dyraste?

Skit i klockningsresultaten, kolla oklockat istället... ok oklockat missgynnas amd juhe hur kunde jag missa det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Och sen så är ju AMD en riktig baddare på att klocka, dom har världsrekord i quad core klockning.

Jo, för dom flesta sitter ju och kör LN2 på daglig basis..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Har väl varit känt sedan länge att Core 2 Duo processorerna är grymma. Men som någon sa, en hälften så dyr x3 presterar nästan lika bra klockad !
Svårt att slå amds prisvärdhet... Gör ett test med så billiga delar som möjligt med krav att det ska prestera tillräckligt för dom senaste spelen.

Sweclockers har två läger, Amd fanatiker och Intel anhängare... Kanske därför redaktionen inte vågade skriva slutgiltlig vinnare Intel ?!

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

bah, som om det spelar nån roll. ta det billigaste