Permalänk
Medlem

flyttstädning av lägenhet

Hej jag undrar om det är möjligt att kräva att jag skall stå för
flyttstädning på ett dödsbo? Städningen får ej tagas från dödsboet
jag skall betala det själv (har en jäkla a-kassa) Det låter så jäkla orimligt att jag som inte har bott i lägenheten skall stå för det eller vad säger ni andra?:down:

Permalänk

Jag kan inte det jurdidiska men det är väl inte så mycket jobb med en flyttstädning.

Har personen bott där i ca 20år så ska det inte läggas några pengar på evt skador mm sen så är det bara att torka av golven,hyllor,spis/kyl,lister mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag kan inte det jurdidiska men det är väl inte så mycket jobb med en flyttstädning.

Har personen bott där i ca 20år så ska det inte läggas några pengar på evt skador mm sen så är det bara att torka av golven,hyllor,spis/kyl,lister mm

Det är helt sjukt mycket jobb.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Re: flyttstädning av lägenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nörd
Hej jag undrar om det är möjligt att kräva att jag skall stå för
flyttstädning på ett dödsbo? Städningen får ej tagas från dödsboet
jag skall betala det själv (har en jäkla a-kassa) Det låter så jäkla orimligt att jag som inte har bott i lägenheten skall stå för det eller vad säger ni andra?:down:

Varför ska du stå för städningen?
Är det din lägenhet (står du på kontraktet?)? Hur är du relaterad till ett dödsbo?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag kan inte det jurdidiska men det är väl inte så mycket jobb med en flyttstädning.

Har personen bott där i ca 20år så ska det inte läggas några pengar på evt skador mm sen så är det bara att torka av golven,hyllor,spis/kyl,lister mm

Det är mer än mycket jobb vill jag lova.. Vi var 4 man och det tog i stort sett en hel dag att få ut det sista och städa allt noggrant. Tro fan man fick anmärkningar ändå.

Till TS säger jag bara: Kräv in lite tjänster och dra ihop polarna och be dem hjälpa dig. Bjud på pizza sen så är alla nöjda och glada och du kommer lindrigt undan.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Re: flyttstädning av lägenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nörd
Hej jag undrar om det är möjligt att kräva att jag skall stå för
flyttstädning på ett dödsbo? Städningen får ej tagas från dödsboet
jag skall betala det själv (har en jäkla a-kassa) Det låter så jäkla orimligt att jag som inte har bott i lägenheten skall stå för det eller vad säger ni andra?:down:

Du får nog anstränga dig lite mer och beskriva situationen lite.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Det är helt sjukt mycket jobb.

Sist vi flyttstädade var det en lägenhet på 155kvm fördelat på tre plan som skulle städas ur. Vi var fyra personer och det tog nog inte mer än sex timmar inklusive en lunch. Fick inte en enda anmärkning.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Sist vi flyttstädade var det en lägenhet på 155kvm fördelat på tre plan som skulle städas ur. Vi var fyra personer och det tog nog inte mer än sex timmar inklusive en lunch. Fick inte en enda anmärkning.

Det säger ju ingenting, förmodligen får dock stackaren som ska flytta in i den lägenheten börja med att städa.
Det behöver inte vara alls särskilt rent för att städningen ska godkännas. Åtminstone om jag ser till mina egna erfarenheter, där lägenheterna jag fyttat in i samtliga fall varit i mer eller mindre behov av städning, trots godkänd städning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan vara ett jävla jobb med flytt och städning.

Du får ge mer info, tack :).

Permalänk

Jag har varit med och flyttat mina syrors lgh 3 gånger totalt och det har inte varit överdrivet mycket 'jobb' det jobbiga är småsaker som ska plockas ner och sånt. stora möbler är ju bara hiva ut på ett släp o köra iväg med.

Har man bott X antal år i en lgh så 'ska' man inte betala för vissa skador. tror att tapeter är en vara som 'ska' hålla runt 10-12 år sen ska hyresvärden byta den vitvaror är några år längre och uppkommer det skador på en 12 år gammal tapet så finns det enlig lag inget som kan kräva dig på anmärkning för det att du ska betala eller rätta till. det måste isf vara grymt störra problem tex en knytnäve i en gipsväg o liknande.

Ni får väl fan skärpa till er och att bor man i ett hus/lgh så blir det skador.
Hyrsvärden vill ju bara ha ut pengar som det är alltid. Sen så tar det inte överdrivet lång tid att städa har jobbat som lokalvårdare i 3.5år utöver skola o vanlig jobb så jag vet nog att det knappast tar flera dar. Det som tar tid är småsaker som måste packas ner.

Bara ragga reda på en bil med dragkrok o 1-2 släp eller en stor kombibil/lastbil så går det fort som fan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag kan inte det jurdidiska men det är väl inte så mycket jobb med en flyttstädning.

Har personen bott där i ca 20år så ska det inte läggas några pengar på evt skador mm sen så är det bara att torka av golven,hyllor,spis/kyl,lister mm

Det var min pappas lägenhet och han har bott där i 50år flyttade dit när jag var 2år. När han dog så tog det inte en vecka fören malmös största bostadsbolag (gissa vilket) krävde att göra en besiktning innan lägenheten var tömd och dom fann lite att klaga på.Ett hack i en dörr efter en nyckel som sitter i en gadrob, har varit där i minst 45år husvärden sa att dörren skulle ersetass,
och sen klagade han på golven att dom var i dåligt skick och
att det skulle betalas med dödsboet,lägenheten skulle renoveras för 15-20år sedan som inte blev av för att mina föräldrar blev sjuka båda två så dom kunnde inta ha möblerna stående hur som helst dom skulle slipa om ett golv och lägga nytt i kök, hall och sovrum pluss tapetsera om. Så några pengar skall dom jäklar inte ha

Permalänk
Medlem

De ska inte ha en krona. Normalt slitage är inte konstigt speciellt inte efter ca 50 år^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har flyttat en hel del under de år vi har bott ihop och sällan fått någon anmärkning på utstädningen vi har gjort, en lägenhet som vi blev tvångsflyttade ifrån var väldigt lättstädad iaf för där behövde vi bara se till att diskbänk och dylikt som kunde brukas i andra lägenheter senare var rena och fräscha

Mitt råd är att be lite kompisar om hjälp för att få ut alla prylar och senare även med städningen.
Städa rum för rum, tex börja med ett sovrum och stäng dörren dit när det är klart och fortsätt så för det brukar jag göra.
Se till att putsa fönstren ordentligt, torka även av fönsterbrädor, element, dörrkarmar, golvlister, lister runnt dörrar, själva dörrsidorna osv samt torka ur alla garderober, köksskåp osv ordentligt.
Glömm inte att rengöra ugnen ordentligt och för att få bort missfärgningar kring spisplattor kan du använda vanliga sockerbitar att gnugga med
För det mesta i städningsväg så rekomenderar jag att du använder vanlig gulsåpa då den tilsammans med varmt vatten löser upp fett och smuts.
I badrum kan det vara lämpligt att även torka av väggarna samt skåp.
Det tar inte så himmla länge att städa ur en lägenhet bara man vet hur man ska göra, senaste gången vi flyttade tog det inte så mycket mer än 3-4 timmar tror jag men så har jag ju viss rutin på det hela

Om du behöver lite städtips så har jag några på lager så om inte annat kan du skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har inget underhåll gjorts på så lång tid i lägenheten så kan de inte kräva att något av underhållet skall bekostas av dödsboet har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas planerade renoveringar, byte av vitvaror etc då seriöst bolag.

Permalänk
Medlem

De kan inte kräva att du ska betala nåt om du inte står på hyreskontraktet. Att man är släkt med nån betyder inte att man har något ansvar för andras gärningar eller räkningar.
Nu är ju detta lite speciellt då det är ett dödsbo och man tycker att bostadsbolaget borde ha lite mer överseende med detta.
När en släkting till min mormor dog tror jag det tog 4-5 månader innan dödsboet var klart och innan dess fick de inte städa ur lägenheten.

Det brukar vara en s.k "God man" eller nåt som har hand om dödsboet. Hör med denna hur du ska göra innan du börjar städa.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Sist vi flyttstädade var det en lägenhet på 155kvm fördelat på tre plan som skulle städas ur. Vi var fyra personer och det tog nog inte mer än sex timmar inklusive en lunch. Fick inte en enda anmärkning.

Ett dygn mao. Är man ensam blir det jobbigt.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Dödsboet ska stå för alla räkningar har jag för mig.
Men testa att prata med hyresgästföreningen och se vad de tycker.
De är inte skyldiga att hjälpa dig om du eller din pappa inte var medlemmar men jag tror nog att de kan svara på en del frågor eftersom det här låter som en helt bizarr historia.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if