Windows 7 lanseras i oktober

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Begränsingarna är ju till för att sålla ut dem som "vill"/kan betala mer och få dem att köpa de dyrare produkterna men jag tror alla upplever begränsingarna vilket är onödigt. Det räcker gott om de med högre betalninsvilja upplever begräsningarna. Finns nog som sagt andra begränsningar som är "vettigare".

Problemet är väl att grupperna man vill skilja (netbook och (eventuellt billig) vanlig bärbar dator) inte skiljer sig så mycket förutom i pris. Minnesmängd och liknande kan mycket väl vara densamma.

Permalänk
Medlem

Ultimate lär man ju skaffa på ett eller annat sätt. Förmodligen via CSN för en billigare peng.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Ultimate lär man ju skaffa på ett eller annat sätt. Förmodligen via CSN för en billigare peng.

Numera skall väl även versionerna vara mera överlappande än för vista, så om man saknar något i "home premium" räcker det förmodligen att uppgradera till" professional" (man behöver alltså inte avstå från till exempel "media center").

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är väl att grupperna man vill skilja (netbook och (eventuellt billig) vanlig bärbar dator) inte skiljer sig så mycket förutom i pris. Minnesmängd och liknande kan mycket väl vara densamma.

En sak vore ju isf att endast sälja licensen i samband med köp av netbook men då går de miste om de redan existerande netbooksarna. Kanske kunde de lägga in en begränsing så man inte kan ha hög upplösning (dvs max vad som är "rimligt" på en netbook osv (försöka targeta mer direkt) istället för att gå en mycket kosntig väg genom att inte kunna ändra bakgrund). Altenativt så säljer de helt enkelt operativsystemet billigare till netbooks men att det i stort i övrigt är detsamma och de som redan har netbooks helt sonika får betala lite mer än då det köps gemensamt i paket.

Permalänk
Hedersmedlem

Rent tekniskt hade det nog funnits flera alternativ för att specialanpassa en version för netbooks. T ex hade en koll av CPU flaggor troligen varit tillräckligt för att särskilja netbook CPUer ifrån standard bärbara eller stationära, vilket skulle leda till "Systemets CPU har inget stöd i..." ifall någon försökt använda installationsmediet på annan icke-netbook dator. Om en sådan version inte såldes separat utan endast som OEM hade de också undvikit problematiken att en köpare tar billigaste utan att förstå begränsningarna.

Lite off-topic: på ett sätt är det symtomatiskt för tendensen i en ekonomi att ett visst sällskapsspel just heter "Monopol". Konkurrenslagar är ett försök att balansera företags- och samhällsintressen, men systemets begränsningar, ibland sett till rimlighet, är uppenbara.

När jag skrev tidigare om en "fungerande marknad" gjordes det naturligtvis utifrån konsumentens sida (som ekonomisk definition behöver det ju inte handla om endast konsumenter utan också om materialinköpande producenter). Utifrån MS perspektiv var säkerligen marknaden mer fungerande år 2002 än nuvarande år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Numera skall väl även versionerna vara mera överlappande än för vista, så om man saknar något i "home premium" räcker det förmodligen att uppgradera till" professional" (man behöver alltså inte avstå från till exempel "media center").

Problemet är ofta att komponenter går ej välja bort som t.ex Mediacenter.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Problemet är ofta att komponenter går ej välja bort som t.ex Mediacenter.

Att det är ett problem är väl inte säkert och för övrigt har det väl inget med vad jag påstod att göra? Det jag menade var att "media center" till exempel inte ingår i "business"-versionen av vista trots att den i övrigt är mer avancerad än till exempel "home premium".

Permalänk
Hjälpsam

En sak som retar mig med Vista Premium är att det saknar server för fjärrskrivbord, en sådan sak saknar jag verkligen i min HTPC.
Vi får hoppas att det är ågärdat för W7

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Rent tekniskt hade det nog funnits flera alternativ för att specialanpassa en version för netbooks. T ex hade en koll av CPU flaggor troligen varit tillräckligt för att särskilja netbook CPUer ifrån standard bärbara eller stationära, vilket skulle leda till "Systemets CPU har inget stöd i..." ifall någon försökt använda installationsmediet på annan icke-netbook dator.

Hehe, "Ditt system är för bra för detta OS".

MS har ju en lång "fin" tradition av artificiella icke-tekniska begränsningar som bara förstås ur ett 'anti-competitive'-perspektiv. AARD-koden är nog det mest kända, men alla versioner av Windows har haft någon form av förmynderi i sig; Win ME eller 2000 kan t.ex. bara installeras på en CPU på 150 MHz eller mer, varvid installation på P-133-system går till så att man överklockar processorn och underklockar bussen (kör 50*3 i stället för 66*2) vilket överlag gav _mindre_ prestanda. Efter installationen var det bara att återställa klockningen efter som denna artificiella gräns enbart testades i installationsprogrammet.
Varför 150 MHz? Smart drag. 150 MHz-processorer var synnerligen ovanliga. 133 eller 166 MHz var betydligt vanligare. Men man ville inte sätta gränsen på 166 MHz eftersom det påhittade systemkravet då kanske skulle hålla folk som hade 166 MHz-system borta då de kanske skulle tänka "hmm, min dator kanske är i klenaste laget". Så lyckades skapa en vattendelare mellan snabbare pentium- och P2-system och den äldre men mycket vanliga frekvensen 133 MHz. AARD-koden är en historia för sig och rörde RC-varianter av Win 3.1 för att stänga ute DR-DOS. Win 9X/ME hade en "förstörd" kommandotolk så att gamla batchfiler (typiskt avancerade backup-skript) inte fungerade för att styra över användarna på något nyare MS-system för backup, en typ av "retroaktiv vendor-lockin".

Att begränsa bakgrundsbilden eller antalet applikationer (vare sig det finns med i den slutgiltiga versionen eller ej) är ju ett exempel på trasig-av-design. Hindren är helt artificiella och det _kostar_ att införa sådant i ett OS. Det är ju inte så att flashigare varianter av windows byggt bort begränsningen, utan de saknar den helt enkelt eftersom den inte fanns där från början. Söndra och härska.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man ska köpa Windows 7, jag fattar inte ens varför man ska skaffa Vista (om man inte måste).

ENDA anledning att jag skaffade vista var att jag hade 8GB RAM och kunde inte använda XP 64 (eftersom det suger).

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hehe, "Ditt system är för bra för detta OS".

MS har ju en lång "fin" tradition av artificiella icke-tekniska begränsningar som bara förstås ur ett 'anti-competitive'-perspektiv. AARD-koden är nog det mest kända, men alla versioner av Windows har haft någon form av förmynderi i sig; Win ME eller 2000 kan t.ex. bara installeras på en CPU på 150 MHz eller mer, varvid installation på P-133-system går till så att man överklockar processorn och underklockar bussen (kör 50*3 i stället för 66*2) vilket överlag gav _mindre_ prestanda. Efter installationen var det bara att återställa klockningen efter som denna artificiella gräns enbart testades i installationsprogrammet.
Varför 150 MHz? Smart drag. 150 MHz-processorer var synnerligen ovanliga. 133 eller 166 MHz var betydligt vanligare. Men man ville inte sätta gränsen på 166 MHz eftersom det påhittade systemkravet då kanske skulle hålla folk som hade 166 MHz-system borta då de kanske skulle tänka "hmm, min dator kanske är i klenaste laget". Så lyckades skapa en vattendelare mellan snabbare pentium- och P2-system och den äldre men mycket vanliga frekvensen 133 MHz. AARD-koden är en historia för sig och rörde RC-varianter av Win 3.1 för att stänga ute DR-DOS. Win 9X/ME hade en "förstörd" kommandotolk så att gamla batchfiler (typiskt avancerade backup-skript) inte fungerade för att styra över användarna på något nyare MS-system för backup, en typ av "retroaktiv vendor-lockin".

Att begränsa bakgrundsbilden eller antalet applikationer (vare sig det finns med i den slutgiltiga versionen eller ej) är ju ett exempel på trasig-av-design. Hindren är helt artificiella och det _kostar_ att införa sådant i ett OS. Det är ju inte så att flashigare varianter av windows byggt bort begränsningen, utan de saknar den helt enkelt eftersom den inte fanns där från början. Söndra och härska.

Hmm, konstigt, jag kunde installera Win ME på min 120 MHz Cyrix-processor. Men det kanske bara gällde Pentium-processorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.T.A
Hmm, konstigt, jag kunde installera Win ME på min 120 MHz Cyrix-processor. Men det kanske bara gällde Pentium-processorer?

Jag var nog otydligt. Jag menade "Win ME eller 2000" som exklusivt eller, jag kommer inte ihåg vilket OS som hade begränsningen. Kanske bara W2K. Fast jag tror att det gäller ME också (eller bara), men att CPUID på Cyrix inte tolkas rätt. Testen i installationsprogrammet kollade säkerligen CPUID. På mer obskyra system så kanske man inte brydde sig om vad CPUID sade.

Men, som sagt, jag minns inte om det gäller Windows ME (sämsta någonsin), Windows 2000 (bästa [minst usla] någonsin) eller båda. Jag kan iaf intyga att "problemet" existerar genom att både upplevt och läst om det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
En sak som retar mig med Vista Premium är att det saknar server för fjärrskrivbord, en sådan sak saknar jag verkligen i min HTPC.
Vi får hoppas att det är ågärdat för W7

Om du med server för fjärrskrivbord menar det som MS kallar Remote Desktop Host så finns det nog tyvärr inte i home premium, du kan se alla features här i respektive version:

http://www.winsupersite.com/win7/win7_skus_compare.asp

Permalänk

Gött, men MS borde bättre tydliggöra hur det blir med rabatt till uppgradering för de som nu köper en ny dator med Vista. För det känns inte lite fel att köpa en laptop nu, men är man tvungen så är man..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Att det är ett problem är väl inte säkert och för övrigt har det väl inget med vad jag påstod att göra? Det jag menade var att "media center" till exempel inte ingår i "business"-versionen av vista trots att den i övrigt är mer avancerad än till exempel "home premium".

Jag motsäger inte vad du skrev men det jag stör mig på är alla komponenter som är påtvingade. Det går ju inte välja bort Internet explorer och Mediacenter. Varför har MS år 2009 inte byggt sina installationsprogram i moduler så man kan välja vilka komponenter man vill ha med i installationen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Om du med server för fjärrskrivbord menar det som MS kallar Remote Desktop Host så finns det nog tyvärr inte i home premium, du kan se alla features här i respektive version:

http://www.winsupersite.com/win7/win7_skus_compare.asp

Ja det var det jag menade.
Det var tråkigt, vore skönt att kunna köra HTPC:n från sin andra dator.
Nu följer iofs Media Center med i Pro versionen men den borde inte behövas för att kunna köra en HTPC.
Tur att det finns tredjepartsprogram för remote desktop.
En sak till som är retfull, är dom konstlade inskränkningarna av max minne dom infört, där lär många slå i taket för Basic, Starter och kanske även Premium ganska snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Cybermobba och cybermobba, de vill ju att de olika licenstyperna skall inrikta sig mot olika användargrupper, hur kan man göra det utan att se till att funktionaliteten skiljer sig åt?

Visst skulle det varit trevligt med en snorbillig version som ändå innehåller allt, men vad finns det då för skäl att köpa en dyrare version? Det är klart att Microsoft vill släppa olika versioner för att maximera vinsten på sitt operativsystem.
Att sedan man som kund vill ha alla finesser och allt lullull, nästan gratis och helst igår, är en helt annan femma :).

Jag pratar inte om att ha alla funktioner, absolut inte. Inte heller alla finesser. Jag förstår precis hur de olika licenserna kommer rikta sig till de olika grupperna men kom igen, detta handlar inte om något virituellt XP. Detta handlar om att BYTA BAKGRUNDSBILD

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

blir ett köp av detta sen då

Hoppas bara någon gör en FAQ/klistrad tråd om vilket version man ska välja
Lär ju poppa upp sådana i ett ½ års tid =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |