Förhandstitt på Intel P55

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
i5 har bara 16 linor i processorn, ska du köra två grafikkort så får du ha 8 linor per grafikkort. Men 8 PCIe 2.0 linor räcker långt.

Aj aj det låter inte så bra. Varför kunde de inte ha satsat på dubbla 16 linor när de ändå höll på?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Aj aj det låter inte så bra. Varför kunde de inte ha satsat på dubbla 16 linor när de ändå höll på?

Troligtvis för att trycka ner Core i5 så mycket som möjligt, så folk hellre väljer dyrare Core i7 för multi-gpu lösningar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

grr!!! om jag ändå hade ett sommarjobb:(

Permalänk
Medlem

"Den nya sockel LGA 1156 är väldigt snarlik föregångaren LGA 775."

Öhh, nej? Jag tycker det ser väldigt likt ut LGA 1366...

* Plasten som delar upp pinnarna i 2 sektioner
* Avlång socket

Inget av de kriterierna passar på LGA 775, men klockrent på LGA 1366.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
grr!!! om jag ändå hade ett sommarjobb:(

Grrr om jag inte hade hyra, ström och csn att betala

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Aj aj det låter inte så bra. Varför kunde de inte ha satsat på dubbla 16 linor när de ändå höll på?

Har jag förstått det rätt så har väl 8 linor PCI-E 2.0 samma banbredd som 16 linor PCI-E 1.0, och det torde väl räcka väldigt långt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Har jag förstått det rätt så har väl 8 linor PCI-E 2.0 samma banbredd som 16 linor PCI-E 1.0, och det torde väl räcka väldigt långt?

Kanske inte till framtidens grafikkort

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Kanske inte till framtidens grafikkort

Hehe. Jag vet inte, jag hör ofta folk prata om att de köper hårdvara som ska vara "framtidssäkert", men i de allra flesta fall spelar det ju ingen som helst roll, de flesta byter ju ut allt innehåll i burken varje, varannat eller vart tredje år. Jag har slutat med framtidstänket helt och hållet och tittar på vad som är bra och relevant för nutiden istället.

Men självklart beror det på vilken ekonomi man har. Jag försöker inte vara ett uppnäst arsle.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Kanske inte till framtidens grafikkort

PCI-E 2.0 x8 / PCI-E 1.1 x16 tror jag kommer börja flaska nästa generations grafikkort från ATI och Nvidia. Redan idag märks det med ett fåtal procentenheter, jämfört mot PCI-E 2.0 x16.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
PCI-E 2.0 x8 / PCI-E 1.1 x16 tror jag kommer börja flaska nästa generations grafikkort från ATI och Nvidia. Redan idag märks det med ett fåtal procentenheter, jämfört mot PCI-E 2.0 x16.

Säger du det så tror jag på ditt ord. Jag är nog för lite insatt, jag har inte särskilt stor koll på hur mycket banbredd grafikkorten använder i vardagsbruk i spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Med framtidens grafikkort menade jag de serier som kommer lanseras i höst, och det är i alltså med andra ord i samband med lanseringen av P55 med tillhörande processorer. Jag ser därför på Intels lösning med endast ett PCIe 2.0 x16 lina som får delas som ett stort problem.

Men precis som sagt, så vill förmodligen Intel att någon ska köpa Corei7 också. Corei5 kan konkurrera mot sin storebror för mycket annars.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Tycker det är synd att det inte är sockel 1366 ifall man skulle vilja gå från i5 till i7 utan att byta moderkort eller vice versa

Detta är så typiskt intel i ett nötskal. Jag minns historien...Intel verkar vara helt besatta av att byta socket så ofta som möjligt.

Förstår absolut inte varför i hela friden i5 och i7 har olika sockets, det blir ju dyrt och ineffektivt om inte......(intel är mutad av moderkortstillverkarna)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Detta är så typiskt intel i ett nötskal. Jag minns historien...Intel verkar vara helt besatta av att byta socket så ofta som möjligt.

Förstår absolut inte varför i hela friden i5 och i7 har olika sockets, det blir ju dyrt och ineffektivt om inte......(intel är mutad av moderkortstillverkarna)

Billigare för Intel att tillverka med färre pinnar? De hade kanske kunnat lösa problemet med en gemensam sockel ändå, kan man tycka, bara det att i7 skulle använda fler av pinnarna. Men då skulle förstås chipsetet behöva ha stöd för båda varianterna också, vilket skulle bli dyrare.

Nåja, för min del spelar det ingen direkt roll, jag kommer gå på i5 och ska jag sedan byta upp mig senare så kommer det bli ett nytt moderkort hursomhelst.

Riktigt irriterande att monteringshålen för kylaren skiljer sig åt mellan sockeltyperna dock, det finns det ingen anledning till (ok då, en - att i5 och i7 har olika TDP, men det är en patetisk orsak som inte räknas).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jadu_10
Och vad har han gjort?

Han riktar spydigheter direkt mot sweclockers...det är väl inte direkt schyst när dom är orsaken til att möjligheten att skriva här alls är doms förtjänst.
Gillar han inte miljön att blogga i så finns det alternativ..Men forumen har *clockers* i namnet vilket antyder ett entusiastforum och ofta ser man allt annat än entusiaster, man ser idioter som bara vill vara spydiga och sånna som bara vill ha köpråd om nån märkesdator och sånna som inte ens vet hur man hittar en startknapp. Det är roligare att diskutera om någon ger dig konstruktiv kritik, det är bara fint att få !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Han riktar spydigheter direkt mot sweclockers...det är väl inte direkt schyst när dom är orsaken til att möjligheten att skriva här alls är doms förtjänst.
Gillar han inte miljön att blogga i så finns det alternativ..Men forumen har *clockers* i namnet vilket antyder ett entusiastforum och ofta ser man allt annat än entusiaster, man ser idioter som bara vill vara spydiga och sånna som bara vill ha köpråd om nån märkesdator och sånna som inte ens vet hur man hittar en startknapp. Det är roligare att diskutera om någon ger dig konstruktiv kritik, det är bara fint att få !

Så tycker vissa, andra håller inte med dig. Det har blivit lite väl personligt tycker jag. Han har en viss ton i sina inlägg men han har ofta ofta bra argument till det han säger och kommer med bra fakta. Det är jobbigt att argumentera mot en sådan person. Då är det enkelt att ta till översitteri istället. Det finns betydligt värre folk härinne. Men så länge som man stryker redaktionen medhårs får man säga typ vad man vill och komma med hur mycket idioti och sabotage som helst. Är det åt andra hållet, ja då kan man bli varnad för vad som helst. Men så kommer det väl alltid vara. Ingen ledare har hittills kunnat leda något land på ett bra sätt om han/hon får för mycket makt utan att själv bli maktgalen i någon form. Samma gäller i mindre skala tydligen... Kan man inte argumentera för sig är det enkelt att göra sig av med obekväma människor om man har verktygen. Tur att personer kan vara så pass storsinnt av sig att erkänna att de hade fel och gjorde lite förhastade saker. Även om det var lite mer indirekt.

Som sagt, det finns alltid två sidor av en mynt.

Ontoppic.

Det är ju inte så konstigt att Intel väljer att göra en billigare plattform som konkurrerar med AMDs värstingplattform på konsumentmarknaden. Segmenterar man upp det så är det lättare att motivera varför folk ska köpa Intel istället för AMD. Mer prestande för samma pris. Med Core i7 fick ju Intel helt plötligt chansen igen att ta ut ockerpriser med motiveringen att det inte finns någon som kan jämföra sig med dom. Vill man inte betala så kan man välja det billigare alternativet men ändå vara snabbare än konkurrenterna, till ett konkurenskraftigt pris dessutom. Hade det varit en gemensam socket hade de inte kunnat ta så mycket för moderkorten till i7 heller så klart. Vi får hoppas att AMD kommer ikapp igen och att Intel denna gång inte kan fulspela till sig marknadsandelar när det börjar gå dåligt utan att dom faktiskt konkurrerar på samma villkor...man kan ju i alla fall hoppas...

Nästa generation prollar blir intressanta, från båda sidor.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ser ut att bli bra

Visa signatur

>> Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2,5GHz >> Ati Radeon 4870 >> Mushkin 2 x 2 GB DDR2 >> Samsung Spinpoint 500 GB >> Chieftec 650 W >> Windows 7 >> Samsung 226 BW >>

Permalänk
Medlem

De kylflänsarna är jäkligt svårkylda precis som på andra Asus-kort. Luftflödet måste komme från exakt rätt håll annrs blir de stekheta.