Permalänk
Medlem

Utvecklingsburk/spelburk

Behöver en ny leksak nu när skatteåterbäringen snart är här!

Behöver en burk för nytta och nöje, jag vill ha en burk där jag kan ha igång många grejer samtidigt, allt från browsers och utvecklingsmiljöer till virtuella maskiner.

Vill även ha en skaplig burk att spela på.

Har tittat lite på följande prylar.

Några synpunker?
Någon anledning till att inte ha 8gb ram?

Skall även kompletera med 2st 21-22" skärmar, billiga, utan högtalare och med tunna kanter är mina 3 krav

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk

Re: Utvecklingsburk/spelburk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fubar
...

Skall även kompletera med 2st 21-22" skärmar, billiga, utan högtalare och med tunna kanter är mina 3 krav

Dell 2209WA. Kolla i bildskärmsforumet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att byta ut nätagget, då nätagget du valt har problem med rippel och är inte heller 80+-certifierat. Ta istället ett Corsair 450W, eller byt ut både nätagg och chassi till ett Antec Sonata III så får du både ett bra chassi och ett bra nätagg.

Permalänk
Medlem

8 gb blir helt onödigt, kör med 4gb av dessa:https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

Sen använder du resten till att istället ta en 650W corsair, western black 1tb (ca 70 kr dyrare än den du valde) Och en eller två chassifläktar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
8 gb blir helt onödigt

Det är det absolut inte med tanke på att han ska köra IDE's och VM's.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det är det absolut inte med tanke på att han ska köra IDE's och VM's.

Jo, om du kollar till hans budget så är det bättre att köra på 4gb och satsa på bra nätagg istället då ram är mycket lättare att bara slänga in 4 gb till senare när han har råd än att byta nätagg.

Permalänk

Vad jag ser har han inte sagt något om sin budget.

Det beror ju såklart på hur stora programmerings projekt man pratar om och vilka OS gästerna kommer köra, men man kommer inte spec långt med ynkliga 4GB utan att saker börjar swappas till disk.

Självklart har du rätt angående PSU, men ett Corsair 450w vill fungera helt okay (faktiskt bättre än ett 650w med tanke på faktisk förbrukning/effekt) med de övriga komponenterna och det bör han kunna plocka upp för nästan samma pris som sitt nuvarande Epsilon agg.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tack för era tankar..
Jag hade tänkt mig någonstans runt 7-9k för datorn.

exklusive skärmar, tangentbord, mus och chassifläktar då jag har det jag behöver för tillfället. Det blir att uppgradera skärmarna efter nästa lön

Vad gäller gäst-OS så kommer det att variera kraftigt men tror nog 8gb kan komma bra till hands.

Men som Fi sa, så är det enklare att trycka in 4gb extra än byta PSU så blir
Antec Sonata III 500 Silent ATX 500W då det verkar vara stabilare än det nätagget jag har, samt lådan ser inte heller ut som skam, speciellt inte när jag jämför med ett aptungt och halvtrasigt rackchassi jag har nu

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

1. Du behöver inte 8gb, ta 4gb.
2. Antingen tar du antec sonota, 500w eller
så tar du antec 300 och Corsair 450w agg.

Det är vad jag tycker iallafall.