Permalänk

Uppgradering, Hjälp

Tjo

Ska uppgradera mitt system lite

Funderingar på:

Western Digital VelociRaptor 150GB,
Ska ha vista på den.

Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB
Måste ju ha mycket plats.

Asus P5Q, P45
Nytt moderkort är alltid kul. Kan detta vara något ?

Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
Min polare har dessa och han säger att de är kanon. Rätt eller fel ?

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz
Allting började med att jag ville ha en ny processor :/

Har redan ett XFX 8800 grafikkort som jag vill ha kvar.
Och har ett relativt nytt nätagg som jag gillar.

Kan detta bli bra eller kommer jag få problem ?
Tänker mest att allt passar och att inget kommer krångla.

Tack för hjälpen.

Permalänk

Ingen som har haft liknande som jag har har och vet hur det kommer att funka ?

Permalänk

Det passar, men skriv din budget så får du se vad vi skulle välja!;)

Permalänk

Det är runt 7-7500kr
Grafikkort kommer nästa månad igen så där hade du också kunnat säga ett bra om du vill, finns ju hur många som helst ute nu och de heter ju nästan likadant :/
Tack för hjälpen

Permalänk
Antielefant

Satsa på AMD istället i din prisklass, sen kostar 2x1TB nästan samma som 1x1.5TB, och Velociraptor är bara dyrt.

2x750GB WD Black i RAID0 är nästan lika bra, ruskigt mycket billigare och en bra bit tystare.

Sparar runt 1500:- för ett i övrigt bättre system, vilket gör att du kan köpa;
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...
och få en ännu snabbare burk för samma pengar som ditt ovan.

Sen sa du att du skulle köpa ett till grafikkort nästa månad, så köp ett till '260 nästa månad.
Man bråkar inte med SLI'ade GTX 260.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Det är runt 7-7500kr
Grafikkort kommer nästa månad igen så där hade du också kunnat säga ett bra om du vill, finns ju hur många som helst ute nu och de heter ju nästan likadant :/
Tack för hjälpen

Jag skulle nog köra på Zcenicx paket och vänta några månader med nytt grafikkort, eftersom nästa generations grafikkort kommer i höst/vinter med stöd för bl.a. dx11.
Eller så kanske du klarar dig med den datorn du har och kan vänta tills Intel I5 processorerna börjar släppas i höst. Det beror helt på vad du har för dator idag och vad du gör med den...

Permalänk

Är det svårt att sätta ihop Raid0 ? eller det är bara en sladd emellan :/

Permalänk
Antielefant

Inte ens det. En inställning i BIOS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jo men dator klarar av det som jag gör med den så det är inga problem att vänta
men hur dyr kommer en Intel I5 att kosta, blir väll svindyrt.

Men det blir nog att jag väntar isåfall, då har man ändå fått ihop mer pengar och man kan vara med om något helt nytt.

Tack ändå för hjälpen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Jo men dator klarar av det som jag gör med den så det är inga problem att vänta
men hur dyr kommer en Intel I5 att kosta, blir väll svindyrt.

Men det blir nog att jag väntar isåfall, då har man ändå fått ihop mer pengar och man kan vara med om något helt nytt.

Tack ändå för hjälpen!

I5 kommer ersätta dagens socket 775 (C2D & C2Q). Så vi snackar prisklasser mellan 0-5000kr (kanske). I dagsläget finns ju även Intel I7, men de kommer göra processorer i 10.000kr klassen.

Permalänk
Antielefant

Mja, då de tar bort E8400/Q9550 och uppåt från S775, och i7 920, 940 och 950 från S1366 antar jag att de landar ganska precis där de ligger i dagsläget, dvs 2-5k.

Sen får vi se vad prestandaskillnaden är, eftersom i5 tappar den tredje minneskanalen och HyperThreadingen i7 har borde de landa mycket närmare C2Q prestandamässigt än i7 gjorde.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

köp ej seagate 1.5TB har haft två båda med smart fail... köp wdc green fungerar bättre och strömsnålt.(med samma prestandar)

skulle nog också välja amd pga priset. och varför inte ännu billigare minnen?

Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB KITx2 569:-

sen att dom inte är bäst, men ska du spendera 200:- för 5% prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mja, då de tar bort E8400/Q9550 och uppåt från S775, och i7 920, 940 och 950 från S1366 antar jag att de landar ganska precis där de ligger i dagsläget, dvs 2-5k.

Sen får vi se vad prestandaskillnaden är, eftersom i5 tappar den tredje minneskanalen och HyperThreadingen i7 har borde de landa mycket närmare C2Q prestandamässigt än i7 gjorde.

Som jag fattat det kommer det att finnas modeller av i5 som har hyperthreading men den allra billigaste i5 kommer inte att ha det (se cores
/threads i mellersta tabellen).
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3570&p=3

Mellanmodellen med 2,8 GHz klockfrekvens och hyperthreading verkar bli likvärdig med Core i7 920 i prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
2x750GB WD Black i RAID0 är nästan lika bra, ruskigt mycket billigare och en bra bit tystare.

Har två VR 150Gb och de är nästan lika tysta/ljudlösa som mina wdc green 1tb:are och RAID0 är inte alltid optimalt till systemdisk.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W