Permalänk
Medlem

Instabil dator

Hej
Jag har en hopplock-dator med en P3 i och den låser sig ibland när den får lust. Kan vara när man surfar eller inget alls. Däremot klarar den OCCT och linpack i 1 timme utan problem.

Men jag misstänker att processorn får för lite ström, speedfan säger att vcore ligger på 1,68 til 1,7 medans det på processorn står att den ska ha 1,75v.

Så, går det att öka vcore på ett socket 370-moderkort?
Det heter Jetway 994as-l om jag inte minns fel. Jag kan inte hitta något i bios eller någon jumper på kortet om det iallafall.

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL5DV
Det är inte exakt SL5DV men det är exakt samma specifikationer.

Jag tror inte att det är minnena som är problemet, de är PC133 och PC100 som körs i 133mhz med "normal"-timings, för datorn var precis likadan när jag körde med auto-timings och 100mhz.

(ja jag har både googlat och sökt i forumet utan nåt vettigt resultat!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klarar den OCCT och Linpack i en timme så tror jag inte att det är vcoren. För säkerhetsskull kan du köra lite längre tid, typ 2-3h. Tror mer på att det är något mjukvarurelaterat, eller någon form av konflikt.

Hittar du inga jumprar på moderkortet eller någon inställning i BIOS så kan du nog inte höja vcoren.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
text

Ok, då är det väl så då. Men jag trodde den skulle fixa vcoren automatiskt då eftersom den inte gick att ställa in.

Hade en P3 800mhz innan och den funkade utmärkt (precis samma windows och övrig hårdvara).

Jo just, i speedfan dyker det upp konstiga meddelanden, typ "SMBus bla bla COLLISION" nåt. Kan det vara nån konflikt eller så?

Se här
http://zufall.mine.nu/meddelanden.txt

edit: alltså den här är skum. Låter jag OCCT vara så blir cpun 70-74 grader och inget konstigt händer. Öppnar jag anteckningar och försöker kopiera över all text från speedfan igen DÅ hänger den sig!? Samma sak om jag startar tex everest.
och då kör jag den i 124x7,5 dvs 930mhz...

Den här kanske skulle flyttas till Intel-relaterat?

Aldrig kan nånting funka som det ska, försökte uppdatera bios men det gick inte för den struntar i diskettstationen när jag kopplar in den. Provade 3 olika kablar, 5 olika enheter 100 olika inställningar i bios men den sket fullständigt i att starta från disketten och inte ville den formatera i windows heller, där påstår den att det är fel på den fast det inte är. Slutade med att jag fick uppdatera från dos på hårddisken, var bara tur att jag råkade ha ms-dos 6.22 installerat...

Men inte hjälpte biosuppdateringen nåt datorn är lika instabil för det. Eller nej, den är ännu värre nu, windows startar knappt (inte alls) överhuvudtaget.

edit2: har köpt en ny PIII 1ghz som jag ska testa.

Nä det är aldrig nån som har någon lösning på mina konstiga problem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med den "nya" cpun jag köpte, det är en likadan, SL52R.
Datorn är precis likadan, jag kan inte ens starta CPU-Z, datorn låser sig innan det ens laddats klart.

Såhär ser det ut i BIOS det är fortfarande inte rätt vcore.
http://img20.imageshack.us/img20/152/pchealthstatus.jpg

Kan det vara just SL52R som inte vet vad den ska ha för vcore eller är det moderkortet som inte fattar vad cpun ska ha för vcore? I manualen till moderkortet står det inget om att det skulle vara problem med just P3 1Ghz.

Är det lönt att försöka skaffa ytterligare en annan P3, en som inte är en SL52R eller vad tror ni? Dags att leta efter annat moderkort kanske.

Visa signatur
Permalänk

Nu har inte det här med tråden att göra. Men iaf, det går fort Jag kör min e6420 lite överklockad. Får inga fel och fina temperaturer under test av både processor och minnen. Problemet är att datorn med dessa inställningar vägrar starta om den varit avslagen en längre tid, säg över natten. Så länge den är igång är det inga problem, går att använda, stänga av och starta om utan problem. Men efter lite vila är det bara fläktarna som går, resten är dött.

Några idéer?

Permalänk

1.7 vcore är på tok för högt, inte ens en max överklockad i7a eller dylikt har så hög vcore... sänk omedelbart, din processor blir för varm och tar skada av den för höga spänningen. inte konstigt at tdet inte funkar...

Sänk omedelbart!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Sänk omedelbart!

Han kör en P3 socket 370!

1.7 volt är überlugnt, uppemot 2 bör den kunna tåla med kylare. Håll koll på tempen bara, vid 75 grader börjar den bråka.

Permalänk

jaha okej, hehe. har inte koll på äldre processormodeller... sorry xD

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Gammal processor = minst 1 meters tillverkningsprocess = annorlunda tolerans för värme och spänning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Han kör en P3 socket 370!

1.7 volt är überlugnt, uppemot 2 bör den kunna tåla med kylare. Håll koll på tempen bara, vid 75 grader börjar den bråka.

Problemet är ju att den vill ha mer än 1.7 den ska ju ha 1.75 men moderkortet verkar bara vilja ge den cirka 1.7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
1.7 vcore är på tok för högt, inte ens en max överklockad i7a eller dylikt har så hög vcore... sänk omedelbart, din processor blir för varm och tar skada av den för höga spänningen. inte konstigt at tdet inte funkar...

Sänk omedelbart!

Suck..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Problemet är ju att den vill ha mer än 1.7 den ska ju ha 1.75 men moderkortet verkar bara vilja ge den cirka 1.7.

Då letar man reda på PWM-kretsen för vcore och moddar feedback mha resistor från Vout till FB-pinnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Då letar man reda på PWM-kretsen för vcore och moddar feedback mha resistor från Vout till FB-pinnen.

Ehh.. va? Jag tror jag plockar ihop en ny dator istället...

Visa signatur