Permalänk

Slänger snart ut datorn :/

Min dator statar om sig titt som tätt, tittar jag på film så statar den om sig till slut, spelar jag så startar den om sig tillslut, det dröjer allt ifrån 5min till 1h.

Jag har stress testat mina hdd´s, inga fel
memtestar minnena, inga fel
men lörde OCCT GPU test, och grafikkortet gick upp till runt 90 grader sen startade datorn om...
Allting började efter jag satte i de nya sakerna(se nedan).
Vet inte vad som kan ha hänt :/
Kan det ha med moderkortet att göra ? Om man tex har satt en skruv där det inte finns en sådan pin under ?
Så nu blir det nog ett nytt grafik kort. Kör med ett XFX 8800 GTX 768mb nu

Övriga riggen:
Moderkort: Asus P5Q, P45, Socket-775
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz (3.80)
Minnen: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
HDD 1: Western Digital VelociRaptor 150GB
HDD 2: Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB

Så vad ska jag ha för något grafikkort ?

Har kollat på:
XFX GeForce GTX 260 896MB Black Edition
Man får ju Farcry 2 på köpet ^^

Och

Sparkle Geforce GTX 260 (216 pipes) 896MB'

Kommer jag att märka någon skillnad på något av de grafikkortet om man tänker på det som jag har nu ?
Saken är den att jag ska köpa ett SLI moderkort så småning om så jag kommer att köpa ett till grafikkort inom en snar framtid, priset är kan utan problem ligga runt 2000kr men helst inte mycket mer per grafikkort

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

nätagg ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Re: Slänger snart ut datorn :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Min dator statar om sig titt som tätt, tittar jag på film så statar den om sig till slut, spelar jag så startar den om sig tillslut, det dröjer allt ifrån 5min till 1h.

Jag har stress testat mina hdd´s, inga fel
memtestar minnena, inga fel
men lörde OCCT GPU test, och grafikkortet gick upp till runt 90 grader sen startade datorn om...
Allting började efter jag satte i de nya sakerna(se nedan).
Vet inte vad som kan ha hänt :/
Kan det ha med moderkortet att göra ? Om man tex har satt en skruv där det inte finns en sådan pin under ?
Så nu blir det nog ett nytt grafik kort. Kör med ett XFX 8800 GTX 768mb nu

Övriga riggen:
Moderkort: Asus P5Q, P45, Socket-775
Processor: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz (3.80)
Minnen: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2
HDD 1: Western Digital VelociRaptor 150GB
HDD 2: Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB

Så vad ska jag ha för något grafikkort ?

Har kollat på:
XFX GeForce GTX 260 896MB Black Edition
Man får ju Farcry 2 på köpet ^^

Och

Sparkle Geforce GTX 260 (216 pipes) 896MB'

Kommer jag att märka någon skillnad på något av de grafikkortet om man tänker på det som jag har nu ?
Saken är den att jag ska köpa ett SLI moderkort så småning om så jag kommer att köpa ett till grafikkort inom en snar framtid, priset är kan utan problem ligga runt 2000kr men helst inte mycket mer per grafikkort

Tack för hjälpen!

Ja, du kommer märka en klar skillnad, men att skaffa ett vettigt nätagg är nog att rekommendera samtidigt. 260 är lite värre än det du har nu och tror att det kräver 2 st PCI-E-molexkontakter... Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk

KÖR INTE CLOCKAD PROLLE!

Permalänk
Medlem

Överhettning?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
KÖR INTE CLOCKAD PROLLE!

Den startade om sig innan dess jag clockade också så det är inget fel med det :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Överhettning?

Det var inte så länge sedan jag rengjorde grafikkortet.

Permalänk

Byt kylning på grafikkortet.-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Byt kylning på grafikkortet.-

Har inga fläktar liggandes :/
Men eftersom att min dator var stabil innan de nya sakerna så måste ju något ha hänt, det var inte så varmt innan. Så känns inte så lönt att köpa en ny fläkt om grafikkortet är defekt.

Nu ser det ut så här:

GPU Temperature [°C] - 57.0
PCB Temperature [°C] - 46.5
Fan Speed [%] - 60%

Detta är Idle

Och direkt jag börjar spela så sticker tempen up till över 90°C
och startar om sig.

Permalänk
Medlem

Har du provat att kyla graffet lite extra bara för att se om det gör skillnad? Har du ett annat graffe att testa med? Om det är kylningen som strular till graffet så köp en bättre kylare för någon hunka åsså är problemet löst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Har du provat att kyla graffet lite extra bara för att se om det gör skillnad? Har du ett annat graffe att testa med? Om det är kylningen som strular till graffet så köp en bättre kylare för någon hunka åsså är problemet löst.

Jag har inte testat, har inget annat grafikkort att testa med.
Man skulle kanske ta in kompressorn och ha den riktat på grafikkortet haha
då blir det nog kallt

Permalänk
Medlem

Ett 8800GTX 768 ska inte bli så varmt som 90c, klart den överhettar, så vad har du för chassi?
hjälper det med att ta bort sidokåpan?

stockkylaren på 8800GTX är fullt OK om bara grundläggande saker som chassi och dess kylning är tillräcklig,
Lös kylningsproblemet (om det beror på chassikylningen) innan du byter grafikort, för ett GTX260 går betydligt varmare än 8800GTX, och är ju synd att elda upp ett sånt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ett 8800GTX 768 ska inte bli så varmt som 90c, så vad har du för chassi?
hjälper det med att ta bort sidokåpan?

stockkylaren på 8800GTX är fullt OK om bara grundläggande saker som chassi och dess kylning är tillräcklig,
Lös kylningsproblemet (om det beror på chassikylningen) innan du byter grafikort, för ett GTX260 går betydligt varmare än 8800GTX.

Kör inte med någon sidokåpa, har nästan aldrig gjort det, allt annat är svalt
Cpu: 31c
MB: 43c

Permalänk

Ska plocka ner allt och sätta ihop det igen och se om det blir bättre, kan det hjälpa tro ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Kör inte med någon sidokåpa, har nästan aldrig gjort det, allt annat är svalt
Cpu: 31c
MB: 43c

31c med E8500 3.8GHz är inte fysiskt möjligt om du inte har nån form av kompressor kylning, mätfel eller så använder du inte coretemp, kanske mätt med speedfan av äldre version som visar 15c för lite

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Använder programmet jag fick till :/, ska kolla inne i bios

Kollade bios, tempen ligger på runt 36-37 och moderkortet ligger runt 45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Använder programmet jag fick till :/, ska kolla inne i bios

Inte bios, programmet coretemp, är bland dom bättre,
OK många program mäter ju på heatspreedern bios också, och då kan nog 31 stämma, coretemp m.f mäter i kärnorna blir lite mer tillförlitligt.

Men det gör desamma, antagligen ligger inte kylaren an som den ska på grafikortet, lite knepigt på 8800GTS och GTX då dessa använder nått slags tjocka kuddar till minnet, men skulle nog lossa kylaren och göra rent och lägga på ny kylpasta, alternativt skulle ju fläkten/kylflänsarna kunna ha dammat igen också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok, tck för hjälpen, ska försöka pilla lite på grafikkortet och kolla så att allt står rätt till.

Återkommer senare!

Tog ner hela datorn och satte ihop den igen utan framgång.
Pillade av locket på grafikkortet men det var rent.
Kör nu allt oclockat och grafikkortet underclockat och nu verkar det hålla sig på en bra temp runt 60-65grader.

Permalänk

Det funkade heller inte, hade wow igång när jag stack hemifrån och när jag kom hem så tabba jag ut till windows och tabbade tillbaka till wow och då startade skiten om.

Kan det vara att den får förlite ström ? med tanke på att jag inte körde med 2 hdd´s innan och då funkade det.

Om inte så blir det nog ett
Sparkle Geforce GTX 260 (216 pipes) 896MB PCIe för 1600kr

Men finns det PhysX och Cuda på det kortet ?

En fråga till, jag har de senaste drivisarna till grafikkortet, kan de kanske göra dessa krasherna ?

Permalänk
Medlem

Jag har ett sparkle geforce GTX260 och det funkar väldigt bra än så länge. Ditt nätagg borde utan problem klara ett sådant kort. 580 W är overkill för din rigg med ett GTX260.

Permalänk

Om jag var du skulle jag testat ett annat nät agg bara för att. Kan ha blivit nått med det, rent prestandamässigt ska ditt agg fungera men vem vet att de leverarar? Allt kan gå sönder. Många gånger då jag tittat på datorer som har frispel och startar om så har nätagget varit boven. Kan du låna av nån kompis eller så? går ju fort att testa.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk

Jag tror faktiskt på att du har ett nätagg modell sämre, kanske ska köpa ett nytt?

Visa signatur

C'est moi, Dr. von Quattro!

>>>>>>>Folding@Sweclockers<<<<<<<

Permalänk
Medlem

Testa plocka ur övriga hdds och typ cd-läsare + annat onödigt. Fungerar det så är nätagget klent.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Ska plocka ner allt och sätta ihop det igen och se om det blir bättre, kan det hjälpa tro ?

Se till att din gpu kylare har bra kontakt med din gpu. Om du har hållit på att skruva med den utan att var 100 på hur man gör så kan det hända att det är läge att plocka isär den helt och göra rent den helt, sätt sedan på lite ny kylpasta articcooling mx2 är att rekommendera. Använd isopropanol och topps för att få rent ytorna från den gammal kylpastan (K-sprit funkar om du inte fårm tag i isopropanol)

Ditt nätagg e väll knappast highend men det som händer om det inte kan leverera är att dator inte bootar alternativt att något (offtast nättagget) gåtr sönder, inte att du får för höga temps på grafikkortet.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Asså, vad är GPU ? för Speedfan visar en låga framför "Eld" GPU: 54grader och när jag spelar så går det upp till ja mycket, inte kollat, har satt fläkten på max hela tiden... 54grader e Idle.

Beställde ett nytt grafikkort: XFX GeForce GTX 275 OC 896MB
blir det inte bättre, så måste det vara strömmen, men saken är den att jag har redan tagit bort, 1hdd(raptorn), ljudkortet, floppy.

frågan igen: Vad är GPU ?

Tack för alla svar ni har gett hittils!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Asså, vad är GPU ? för Speedfan visar en låga framför "Eld" GPU: 54grader och när jag spelar så går det upp till ja mycket, inte kollat, har satt fläkten på max hela tiden... 54grader e Idle.

Beställde ett nytt grafikkort: XFX GeForce GTX 275 OC 896MB
blir det inte bättre, så måste det vara strömmen, men saken är den att jag har redan tagit bort, 1hdd(raptorn), ljudkortet, floppy.

frågan igen: Vad är GPU ?

Tack för alla svar ni har gett hittils!

Läste du mitt förra inlägg?

GPU = grafikkort (lr well nja men jo om man ska låta bli att bli för teknisk)

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

A jag läste det

Du tror att det är nätagget.
Ska kolla hur det blir med det nya grafikkortet, blir det inte bättre så ska jag köpa ett nytt nätagg, det e fan vad mycket en dator ska kosta :/

Nät aggregat e ju inte billigt om man skall ha något bra

Finns det inget test man kan köra då för nätaggregatet ?
Har kört "Video Card Stability Test" och det har funkat,
har även kört OCCT och det har gått igenom
men sen om jag lirar lite wow så kan datorn stängas av när som helst, oftast om jag har tabbat ut i windows och sen tillbaka eller byter Zone i spelet

Hittade ju ett nät agg som verkar super och var billigt:
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ett 8800GTX 768 ska inte bli så varmt som 90c, klart den överhettar, så vad har du för chassi?
hjälper det med att ta bort sidokåpan?

stockkylaren på 8800GTX är fullt OK om bara grundläggande saker som chassi och dess kylning är tillräcklig,
Lös kylningsproblemet (om det beror på chassikylningen) innan du byter grafikort, för ett GTX260 går betydligt varmare än 8800GTX, och är ju synd att elda upp ett sånt.

Körde mitt 8800GTS 392mb i runt 2 år och det låg på 83-87C med Folding på 24/7, cpu ~40C

Antec P180 chassi

http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=userpage&te...

Permalänk

Så här ser mitt ut i idle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriBonD_BtB_
Så här ser mitt ut i idle

http://img29.imageshack.us/img29/522/speedfan.th.jpg

ok följ då anvisningarna i mitt tidigare inlägg be någon hjälpa dig ifall du känner dig osäker och inhandla lite K-sprit och kylpasta

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming