Permalänk
Medlem

Uppkopplingen jävlas.

Hej! Har telia 8 mbit tror jag det är. Skaffade det för ca. 4 år sedan och det fungerade problemfritt den första tiden, men under ca. 2 års tid har det inte fungerat som det ska. Internet hoppar från ansluten till begränsad anslutning i några sekunder (tillräckligt för att Disconnecta en från spel, msn osv) sen kommer den tillbaka igen.

Vad kan detta bero på? Jag har provat att köra direkt genom modemet och med router, men problemet kvarstår.

Juste, sen undrar jag, kan en längre nätverkskabel (25m) göra att de som skulle varit lagg med en kortare blir Disconnect?

Permalänk
Medlem

Kabel längd behöver du inte bekymra dig om så till vida det inte är en oskärmad UTP kabel som dras förbi en del strömkablar som högspänning m.m.
Även UTP kan dras ganska långt utan problem.

Sedan måste jag fråga, hur i hela friden ska folk i forumet kunna veta exakt vad som är fel i ditt fall ?

Hur som helst ska göra ett försök att få dig på rätt väg:

1. Har du kontrollerat att ditt nätverkskort inte havererat ? kört en ping på 127.0.0.1 och kollat vad som händer.

2. Har du kontrollerat att pinga din router ?, kanske nollställa den till fabriksinställningar ? se om det har någon effekt.

3. Har du pratat med Telia supporten och frågat om det finns några störningar i just ditt område eller relaterat till ditt abonnemang ?

4. Kollat om övrig hårdvara i datorn krockar med ditt nätverkskort, eller om denna hårdvara möjligtvis börjat haverera ?

5. Gjort en grundlig undersökning i ditt OS om du kan hitta felande drivrutiner relaterat till nätverk ?, eller för den delen andra applikationer som kan störa eller skapa problem ?

6. Har du rensat ur ditt system mellan varven ?, Skräpfiler, trojaner, virus, temp filer. med mera.

Ja som du ser listan kan göras lång.
Det finns många olika anledningar till varför det kan "strula" i dator sammanhang.

Hoppas du kommer igång och letar lite.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Har ringt telia det ända de säger är standard svaret, koppla ur allt och prova igen. Vad det gäller datorns nätverkskort så kan jag koppla upp mig utan något haveri på andras nätverk än mitt eget så det borde ju fungera som det ska.

Det havererar som sagt dessutom när jag kopplar mig direkt via modemet. Frågan är vad som är mest sannolikt, fel hos telia, modem, eller kabel? :S

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte oroa dig om kabeln.
Har du provat att t.ex byta duplexläge på ditt nätverkskort?
Prova att ställ det i 10Mbit halv duplex och se om detta hjälper.
Annars skulle du kunna prova att koppla en annan dator om du har möjlighet till ditt modem och se ifall samma fel uppstår.
Gör det det kan du ju i första hand testa med ett annat modem.

Permalänk
Medlem

Telia som i Zyxel? 4 år sen borde innebära det svarta 660H eller vad det nu heter och inte den nyare silvriga? Testa med en liten firmware uppgradering, kylflänsar på de varmaste chippen verkar har gjort lite nytta för mig dessutom. Kan även vara en kass splitter.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Ja, en liten varning för Zyxel modem, har EXAKT samma problem som dig, fast jag har det silvriga modemet. Den "tappar" DSL signalen med jämna mellanrum. Skitirriterande. Det funkar utmärkt med ett gammalt modem jag har (ADSL1) så jag vet att det är modemet som jävlas. Var hittar man firmware uppgraderingar?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

när ja hade telia och hade 23.5/2.4Mbit med ett silver zyxel 660 så kunde den dissa nätet i 2-5 sekunder var 4 månad och sen hoppa igång igen i mitt fall så berodde det på den höga hastigheten och belastningen som ja hade 24/7 dsl blir instabilare ju högre hastighet man får ut på längre avstånd, I ditt fall så låter det faktist som om modemet eller routern håller på att lägga av det är vanligt efter många års användning och inte dyrt att byta heller och lägger du ner lite mer tid hos telia eller lånar någons annans modem så märker du ju snabbare vart felet ligger innan du ger dig på telia och ber om nytt modem

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jo jag har bytt modem en gång, det svarta dog. Har sånt silvrigt.. Det där med att den tappar signalen känner jag igen! Provade ändra duplexen men då funkade det inte alls.

Permalänk
Medlem

har nu bytt till mitt gammla nokia modem...fick ett spel igår på Zyxel modemet som tappade DSL signalen med 2 minuters mellanrum. Efter jag uppdaterat min router (Linksys wrt 160N) gick det knappt att surfa alls med Zyxel modemet (kan vara en tillfällighet). Nokian tuffar på som ett lok. Inga tappade DSL signaler här inte. Tyvärr klarar det bara 3 mgbits hastighet, men jag har hellre det och en stabil uppkoppling.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Tror jag ska förklara lite om ADSL tekniken.

Slocknar DSL lampan på ett modem innebär det att modemet har tappat kontakten med stationen. Detta kan bero på flera orsaker. Det första man ska kontrollera är att kopplat in utrustningen enligt instruktionerna på http://telia.se/hastighet . Det kan även vara någon störning på telefonledningen mellan modemet och telestationen.

Viktigt att tänka på är att desto högre hastighet man har mellan modemet och telestationen desto känsligare blir modemet för störningar som leder till att modemet tappar kontakten med telestationen. Längden mellan modemet och telestationen påverkar både hastigheten man kan få samt känsligheten för störningar på ledningen som orskar att modemet tappar kontakten.

Rörande era specifika uppkopplingar är det bra om ni kontaktar mig via http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515 så kan jag titta vidare på de.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Tror jag ska förklara lite om ADSL tekniken.

Slocknar DSL lampan på ett modem innebär det att modemet har tappat kontakten med stationen. Detta kan bero på flera orsaker. Det första man ska kontrollera är att kopplat in utrustningen enligt instruktionerna på http://telia.se/hastighet . Det kan även vara någon störning på telefonledningen mellan modemet och telestationen.

Viktigt att tänka på är att desto högre hastighet man har mellan modemet och telestationen desto känsligare blir modemet för störningar som leder till att modemet tappar kontakten med telestationen. Längden mellan modemet och telestationen påverkar både hastigheten man kan få samt känsligheten för störningar på ledningen som orskar att modemet tappar kontakten.

Rörande era specifika uppkopplingar är det bra om ni kontaktar mig via http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515 så kan jag titta vidare på de.

Markus Johansson
Telia Kundservice

TeliaKundservice: Trist när ni på Telia alltid drar samma sak: jag brukar ringa en polare som kan hjälpa mig om modemet krånglar det är mycket bättre för då slipper man "har du kopplat ut och statart om modemet"-tjafset och kan gå rakt på sak direkt.:)

Det andra som är tråkigt med telia är att om man trots allt måste ringa dom så skyller de i princip alltid på att "det är din dator som det är fel på"-snacket fast man har ett ethernet-kort i datorn och detta går aldrig sönder, medan telia vill få det att låta som att det är någon annan komponent i datorn som är skuld till allting.:S

Jag skiter i vilket då jag bor inneboende (hyresvärden har telia och vi delar lina) men det är inte kul att bokstavligen ta över samtalet från hyresvärden för att få hjälp: alla andra som inte är så kunniga kanske går på telias snack och i värsta fall går och köper en ny dator för att telia vinklar saker hej vilt för att de inte vill hjälpa till.

Sen undrar jag hur det kan komma sig att telia påstår att modemet är kundens egendom under bindningstiden? I alla andra "avbetalningsfall" har ju företagen skrivit in att de äger vara X tills de har "erhållit full likvid" för varan med Y antal kronor?

Kärringen på kundtjänst sa att hon kunde skicka hem en tekniker mot det horribla priset på 600:- per halvtimme.:S När jag svarade att "Jag kan skicka hem en tekniker till DIG också" (dvs. det är lätt och "erbjuda" något när någon annan måste betala) så var hon inte så pigg på att erbjuda denna "service".:P

Att från ktj.s sida hävda att priset man betalar per månad samt i de fall man valt att gå på ett "avbetalningsmodem" inte täcker en ev. service under bindningstiden tycker jag låter märkligt... :S Allt är kopplat till första jacket och det är ett jack televerket numera telia installerade och eftersom de installerade det borde det falla under deras service-skyldighet att laga vid ev. fel.

Det lät ju mer som att hon skulle skicka hem en escortbrud eller en advokat snarare än en tekniker från telia.:P Med tanke på timpriset.:P;) Sen kunde hon inte ge en garanti för hur lång tid arbetet skulle kunna tänkas ta, och det gör ju att man blir än mer rädd för telias "service"...:S Det är synd att alla företag slänger sig med ordet "service" för att det ser snyggt ut och det visar sig vara en illusion där man erbjuds att ringa till en ktj. som frågar om man har startat om modemet.:S Att kärringen...f'låt den kompetente teliamedarbetaren :D;) försökte få det hela att låta som att man som kund varit oaktsam om ett modem (typ dansat rumba med det eller att modemet har genomgått en utbildning för kustjägare:P) som bara sitter upphängt på en vägg gör ju inte saken bättre precis.:S:S

Nej antingen väljer man en ISP som ger bort ett modem för att man blir kund hos dem, någon som tar sitt fulla ansvar om det krånglar, eller någon som är ärlig och säger att man får köpa ett ADSL-modem själv utifrån deras lista på rekommenderade modem.:)

Vi Swecklockare ringer sällan ktj.:P Vi är vana att lösa allt själva ändå.:D;)

Du TeliaKundservice få ju gärna svara skulle va intressant och få din syn på det hela.:)^^ Kom då inte med bortförklaringar som att "jag känner inte till det enskilda ärendet"-snacket som att du vore en socialtant tagen med byxorna nere av Janne Josefsson på uppdrag granskning, eller något i den stilen, utan svara ärligt och uppriktigt.:D^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Tjo!

Har liknande problem och har sökt hjälp här på sc tidigare.

Vi har Telia 6-8Mbit i ett villahushåll. Till telejacket sitter en telia(Thompson)-gateway kopplad, och till den en trådlös Belkinrouter.

En dator är kopplad direkt till routern (sladd) och 1-3 datorer utnyttjar trådlöst (min är en av dem).

Ungefär var 10:e minut lägger internet av för alla datorer, spelar ingen roll hur många som är uppkopplade: alla, även den stationära, tappar anslutningen till internet. Efter en kort stund (ca 10 s) är anslutningen tillbaka, men program som Battlefield 2 eller skype har kopplats ifrån.

"Internet"-lapan blinkar på både gatewayen och routern, om nu det är till någon hjälp. Har haft liknande problem till och från, ibland värre bortfall och ibland knappt märkbara. Bytt trådlöst nätverkskort utan resultat. Hade Zyxel-modem till den fasta datorn med samma problem för ett tag sen.

Hörde något om att gatewayens och routerns trådlösa nätverk kan störa varandra, ligger det något i det?

Väldigt frustrerande, förlåt om jag är till besvär;P

MVH

Visa signatur

Q6600 | 4GB | 9600GT

Permalänk
Medlem

Hej! Jag hittade lösningen på mitt problem nu ikväll. Kanske kan det lösa ditt problem också! Bytte ut mitt Zyxel modem mot ett Speedtoch jag hittade övergivet hos en kompis, och nu är problemen som bortblåsta! Tack för alla svar, det funkade verkligen..så jävla skönt att äntligen kunna surfa som GUDEN igen efter två år av haveri!

Permalänk
Avstängd

Grattis.:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

du fick inget svar på din novell enkronan...jobbigt;P..

Har oxå samma problem min dlink dör lite då o då..grymt irriterande..

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk

Hej!

Prova att stänga av allting i ungefär 20 minuter. Sätt sedan på modemet, låt det starta upp ordentligt, sedan routern, och till sist din dator. Det kan hjälpa.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk

@Enkronan
Det är klart att sweclockare hjälper varandra.
Lite av anledningen till att vi på Telia Kundservice är här på forumet och försöker hjälpa folk är för att större delen av alla som läser sweclockers forumet inte hör av sig till Telia supporten och problemet kan ligga i ledningar eller liknande.

Zyxel modemen får man om man tecknar avtal på ett abonnemang med bindningstid.
Det är ingen avbetalningsperiod och kunden som tecknat avtalet och mottagit modemet har full äganderätt över modemet när avtalet är underskrivet.

Vi har ett annat modem som heter Thomson 787 som man betalar 29skr i månaden för.
Detta äger Telia, inte kunden.
Läs mer om Telia Smart här: http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/internet/bredba...

Om du finner det störande att du ofta får frågan "Har du startat om modemet?" när du ringer till vår support är det bara beklagligt.
Frågan ställs för att de flesta som ringer inte har startat om sitt modem och det är en av de största orsakerna till fel.

@crille_m
Vi är lediga under storhelger, därför dröjer det med svar.

@tobbetobbelito
Dom stör förmodligen varandra.
Stäng av det trådlösa lan du inte använder eller se till att dom ligger på ex. kanal 6 och 11 för att dom inte ska använda överlappande frekvenser.
http://en.wikipedia.org/wiki/802.11#Channels_and_internationa...

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Johan Hedlund: Det var ju trevligt att du svarade (om än inte på allt;)) på min kritik.^^ Att få frågor av typen "har du startat om modemet"-kategorin är inte en fråga störande i sak men det känns som att ktj. försöker lägga över "skulden" på kunden genom standardsvar och plattityder: känns som att man inte blir trodd när man säger att allt är OK hård och mjukvarumässigt.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crille_m
du fick inget svar på din novell enkronan...jobbigt;P..

Har oxå samma problem min dlink dör lite då o då..grymt irriterande..

Jo jag fick svar men han svarade inte på allt.:P Men att få ett svar bara det :D:o så jag ser det som ett framsteg även om han inte svarade ingående på detta med att kundtjänst är snabba på att "lägga över"/skylla allt på kunden.:P (Sen är jag inte insatt i *exakt* vad som står i avtalet: jag tog ju bara över samtalet från hyresvärden för att kundtjänst krånglade) utan det svar jag fick var ju mer eller mindre "starta om modemet eller köp ett nytt" och då uppdaterade jag modemet istället.:) Lite slappt och fult av telia att inte säga att man kan uppdatera istället för att springa och säga att man ska köpa nåt nytt: visst hade det varit en dam på säg 55-60 år då kaaanske jag hade förstått att de på kundtjänst hade varit mer kategoriska och sagt "köp nytt" då hon kanske inte vill lägga tid på att uppdatera m.m.:P:)

Skriv vilken D-link du har så kanske jag kan hitta nån uppdatering till dig om du inte hittat det själv redan?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Jo jag fick svar men han svarade inte på allt.:P Men att få ett svar bara det :D:o så jag ser det som ett framsteg även om han inte svarade ingående på detta med att kundtjänst är snabba på att "lägga över"/skylla allt på kunden.:P (Sen är jag inte insatt i *exakt* vad som står i avtalet: jag tog ju bara över samtalet från hyresvärden för att kundtjänst krånglade) utan det svar jag fick var ju mer eller mindre "starta om modemet eller köp ett nytt" och då uppdaterade jag modemet istället.:) Lite slappt och fult av telia att inte säga att man kan uppdatera istället för att springa och säga att man ska köpa nåt nytt: visst hade det varit en dam på säg 55-60 år då kaaanske jag hade förstått att de på kundtjänst hade varit mer kategoriska och sagt "köp nytt" då hon kanske inte vill lägga tid på att uppdatera m.m.:P:)

Skriv vilken D-link du har så kanske jag kan hitta nån uppdatering till dig om du inte hittat det själv redan?:)

Vill gärna flika in ett tillägg till favör för telia faktiskt,jag har haft adsl 24/2,5 i snart 2 år från telia och en gång har det varit nere när telia var nere och rev i telefonväxeln.Då hade dom skickat ett brev tidigare om service i växeln ett visst datum så creds till telia med.Sen får du faktiskt tänka på att gemene man(jag hävdar åtminstone 80%) som ringer till kundtjänst har nog knappt en susning av vad som krånglar med internet och deras grejer när dom ringer support.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vill gärna flika in ett tillägg till favör för telia faktiskt,jag har haft adsl 24/2,5 i snart 2 år från telia och en gång har det varit nere när telia var nere och rev i telefonväxeln.Då hade dom skickat ett brev tidigare om service i växeln ett visst datum så creds till telia med.Sen får du faktiskt tänka på att gemene man(jag hävdar åtminstone 80%) som ringer till kundtjänst har nog knappt en susning av vad som krånglar med internet och deras grejer när dom ringer support.
MvH albanen..

Jo jag vet men min vän som har telia, ringde dom och telia började med "har du startat om modemet"-snacket och min vän sa "sluta :D:P jag är tekniker" och han blev inte trodd men berättade om sitt företag och blev kopplad till teknikeravd. och slapp "manualläsarna" som de där 80% tvingas dras med.:P JAG pratar ju heller med en tekniker på telia en sommarjobbande ungdom eller liknande som läser innantill och blir paralyserad om han får en "oväntad" fråga.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

@Enkronan
Det är precis därför vi är här på sweclockers.
Vi hyr inte in några sommarvikarier.

@alban
Tackar!
Du har helt rätt i att de flesta som ringer Telia supporten inte är så tekniskt kunniga. Man behöver nog inte vara så teknisk om man bara kollar mailen och surfar på blocket, vilket många gör.

Bra att det löst sig för dig Oskarrrr!

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

Om kopparkablarna är gamla så kan de bro på att dom behövs bytas.

Permalänk
Medlem

Eller...

Ett sätt att slippa en stril ström av samtal till kundtjänst skulle vara att SLUTA skicka ut skitmodem typ zyxel till sina kunder.
Jag har vid 4 tillfällen fått hjälpa 4 olika!! bekanta som har problem med att deras uppkoppling dör med jämna mellanrum. I samtliga fall kunde det konstateras att det var modemet som spökade.
Helt sanslöst...

Spara ett par kronor genom att skicka ut skitprodukter, sedan får man otroligt mycket badwill genom problem, vad kostar det??

/Luddtuss

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10