Färdiga datorpaket: bra eller anus?

Permalänk
Medlem

Färdiga datorpaket: bra eller anus?

Dags att köpa ny dator igen. Dock så orkar jag verkligen inte gräva i hårdvarudjungeln denna gången så jag undrar om färdiga datorpaket som exempelvis denna faktiskt är prisvärda eller ej. Antar att jag riskerar att bli kallad för hädare för att ens tänka tanken på att köpa ett sådant men jag tar risken.

Märkesdatorer av typen Packard Bell, Dell osv skulle jag aldrig i livet få för mig att köpa, men ett paket av typen jag länkade till kan väl ändå inte vara så illa? Eller?

Permalänk
Medlem

Bra och bra... Du får en burk som inte är exakt vad du behöver till ett (kanske) högre pris. Fördelen är att du slipper bry dig.

Du skulle ju kunna posta en tråd här på swec där du förklarar vad du ska ha den till och vad din budget är. Sen köper du till montering av allt hos inet (finns som separat varukod), sen har du fraktfritt som medlem här. Misstänker att du får en mer anpassad burk billigare på så sätt. Och du slipper bry dig då med.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hm, ligger något i det du säger. Vista skulle jag helst slippa tex.

Fördelen är väl isf att man får längre garanti med ett färdigt paket.

Permalänk
Medlem

Du kan ju fundera på att utgå från en komplett-dator och konfigurera själv, välja OS själv osv. Dom tar inget extra för att montera egna konfigurationer och garantin är samma som "utgångsläget". Där kan man dock inte modifiera i all oändlighet men lite går ju.

Edit: Den datorn du tittat ut är väl iofs helt ok, men ska du ha den till spel primärt så tycker jag personligen att i7 inte är värt pengarna. Skulle tro att du kan få en betydligt bättre speldator med ett bättre chassi minst 2000 billigare. (Är medveten om att jag nu tog för givet att du primärt skulle spela på den).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Du gjorde rätt i att anta att jag ska ha den till spel primärt. Men varför är inte i7 värt pengarna? Jag ska spela spel som är mer cpu-intensiva än gpu (Arma 2 tex) och vill även ha en dator som är skapligt framtidssäker. Ja jag vet att ordet framtidssäker och datorer inte går ihop riktigt, men är inte socket 775 snart på väg att fasas ut?

Att jag kan få en bättre speldator billigare har du nog rätt i dock. Tror jag gör som du föreslog och startar en ny tråd och ber om hjälp att plocka ihop en burk anpassad för mina behov.

Permalänk
Antielefant

"spel som är mer cpu-intensiva än gpu (Arma 2 tex) och vill även ha en dator som är skapligt framtidssäker"

Du anar inte hur fel du har. ALLA spel är GPU-begränsade, och det inkluderar ARMA2 och GTA4. Däremot räcker det inte längre med en gammal DualCore, då ARMA precis som GTA kräver 3/4-core för att flyta.

Sen är i7 lika död som s775. Den billigaste processorn som överlever September blir nämligen i7 965EE, då i7 920, i7 940 och i7 950 blir omsläppta - på i5.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
"spel som är mer cpu-intensiva än gpu (Arma 2 tex) och vill även ha en dator som är skapligt framtidssäker"

Du anar inte hur fel du har. ALLA spel är GPU-begränsade, och det inkluderar ARMA2 och GTA4. Däremot räcker det inte längre med en gammal DualCore, då ARMA precis som GTA kräver 3/4-core för att flyta.

Sen är i7 lika död som s775. Den billigaste processorn som överlever September blir nämligen i7 965EE, då i7 920, i7 940 och i7 950 blir omsläppta - på i5.

Att Arma2 är cpu-intensivt hämtade jag från den här videon. I kommentarerna säger han detta: "Overclocking the graphics card wasn't really an issue, i had no fps gain or loss between low and high settings, so its very obvious this game is way way way more cpu intense than it is gpu." Detta låter vettigt då AI såvitt jag vet beräknas enbart av cpu.

Angående i7 så har du säkert rätt, har förstått att framtidssäkert och datorer inte går ihop något vidare som sagt.

Skulle du kanske kunna ge mig råd vad för dator jag bör ha då? (så behöver jag inte skräpa ner forumet med ännu en tråd)

Min budget är runt 13-15k, dock inte hugget i sten utan den kan vara några hundralappar dyrare om det skulle behövas. Den skall som sagt användas till spel primärt och ha en kraftfull cpu helst. Bara burk behövs, skärm, tangentbord osv har jag redan. Helst ska den vara skapligt tyst också, ingen rysk traktorfabrik om det går att undvika.

Permalänk
Antielefant

Men han har en kraftigt klockad E8400 om du läser noga, den är snabb, men bara tvåkärnig. Dessutom har han ett GTX 280, vilket inte heller är världens bästa grafikkort.

Skillnaden mellan Dual och Quad är enorm i spel som i stort sett kräver multicore för att funka bra. GTA4 är ett av dem, FSX ett annat, Empire ett till och nu senast ARMA 2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant

Bästa möjliga för 13k.

Mer prisvärt men ändå topprestanda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok jag litar på att du vet vad du talar om. Jag är dåligt insatt som sagt, det bästa jag kan göra är kvalificerade (mer eller mindre) gissningar.

Edit: Postade medans du postade köpråden.

Ser att båda förslagen är AMD, du håller med TheJerk om att i7 inte är prisvärt alltså?

Hur bra är chassit som du valt? Det ser lite billigt ut, och eftersom det finns 2k kvar på min budget även på det dyrare förslaget så kanske man skulle kunna ta ett lite bättre sådant. Eller vad tror du om det?

Sen behövs det verkligen en extra cpu-fläkt? Jag har inte planerat att överklocka då jag inte har den blekaste aning om hur man gör. (och detta skriver jag på en site som heter sweCLOCKERS, haha...lyncha mig inte tack )

Edit 2: Kollade på ett sånt här chassi istället. Då jag vill ha en tyst dator så verkar det bra, och så värst mycket dyrare var den inte heller.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut just nu. Det enda jag ändrat är en större hårddisk och ett annat chassi (och lagt till montering). Några synpunkter på detta innan jag köper?

Permalänk
Medlem

Ser i princip bra ut. Chassi tänker jag inte kommentera, det är så mycket tycke och smak, ljudnivå, ventilation mm. Om du inte ska klocka så är 955-prollen rätt val. Men då tycker jag att du ska skippa noctuan, den behöver du inte. Kör med stock-kylaren, blir det för varmt i ditt tycke kan du köpa en annan billigare tredjepartskylare senare.

Edit: Ta pengarna från noctuan och köp två diskar istället, en mindre för OS och program och en större för lagring (typ den föreslagna ovan).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, den där Noctuan är en värstingkylare. Den kyler bra men är också väldigt tyst. Om du vill ha ett tyst system skulle jag nog ha kvar den, det beror dock på hur mycket du vill lägga ut för att få en tyst dator.

Kan hända att de där minnena med kylflänsar som sticker upp kommer att slå i processorkylaren på det där moderkortet, kan vara värt att köpa ett par andra kanske så slipper man eventuellt ett problem samt 921kr åt skogen. Tror inte de kyls så mycket bättre av det heller, mest bara för att det ska se highend ut.

Lian Li chassit ser bra ut, de är kända för väldigt bra kvalité. Vet inte hur många fläktar som hänger med och hur bra dom är. Ifall du ska köpa chassifläktar rekommenderar jag Schyte Slipstream 120mm i inte allt för hög hastighet. De kostar 76kr/st på inet.se.

Själv tycker jag paketet ser bra ut i övrigt,
Lycka till.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Tycker det ser bra ut, den där Noctuan är en värstingkylare. Den kyler bra men är också väldigt tyst. Om du vill ha ett tyst system skulle jag nog ha kvar den, det beror dock på hur mycket du vill lägga ut för att få en tyst dator.

Kan hända att de där minnena med kylflänsar som sticker upp kommer att slå i processorkylaren på det där moderkortet, kan vara värt att köpa ett par andra kanske så slipper man eventuellt ett problem samt 921kr åt skogen. Tror inte de kyls så mycket bättre av det heller, mest bara för att det ska se highend ut.

Lian Li chassit ser bra ut, de är kända för väldigt bra kvalité. Vet inte hur många fläktar som hänger med och hur bra dom är. Ifall du ska köpa chassifläktar rekommenderar jag Schyte Slipstream 120mm i inte allt för hög hastighet. De kostar 76kr/st på inet.se.

Själv tycker jag paketet ser bra ut i övrigt,
Lycka till.

Men GnomeN, tycker du inte att noctuan är onödiga pengar om han inte ska klocka? Jag vet att den är bra, men om enda kvarvarande funktionen är att den ska va tyst så finns ju billigare kylare.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Då ett tyst system är en ganska stor prioritering så tror jag att jag behåller Noctuan. Extra hårddisk behövs inte då jag tänker plocka 200gigaren från min nuvarande dator och använda som windows/program-disk i den nya.

Angående chassifläktar så står det på beskrivningen för chassit att det ingår 3 stycken 120mm fläktar på 16.5dB

Om problemet med kylflänsar som slår i processorkylaren uppstår så bör väl inet kontakta mig och påpeka detta då jag har beställt montering av datorn, inte sant? Eller knökar de in skiten bäst det går och skickar iväg bara?

Edit: Jag kanske får för mig att lära mig att clocka framöver, vem vet? Och har jag då redan en monterad monsterkylare så är det ju smidigt värre.

Permalänk
Medlem

Använd inte en gammal hårddisk som system disk, nya hårdiskar är rätt mycket snabbare även om de har samma rotationshastighet, då man packar informationen tätare på nya diskar. Det finns roligare saker att göra än att vänta på en rostig HD medan Windows/program startar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkseed
Då ett tyst system är en ganska stor prioritering så tror jag att jag behåller Noctuan. Extra hårddisk behövs inte då jag tänker plocka 200gigaren från min nuvarande dator och använda som windows/program-disk i den nya.

Angående chassifläktar så står det på beskrivningen för chassit att det ingår 3 stycken 120mm fläktar på 16.5dB

Om problemet med kylflänsar som slår i processorkylaren uppstår så bör väl inet kontakta mig och påpeka detta då jag har beställt montering av datorn, inte sant? Eller knökar de in skiten bäst det går och skickar iväg bara?

Edit: Jag kanske får för mig att lära mig att clocka framöver, vem vet? Och har jag då redan en monterad monsterkylare så är det ju smidigt värre.

Beställ du, och medan du väntar på leverans så läser du här:

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-verklocka_phenom_ii

Vänta med andra eller extra fläktar tills du ser hur ljud och temperaturer artar sig i praktiken när du har klockat färdigt (klart du ska klocka!).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Använd inte en gammal hårddisk som system disk, nya hårdiskar är rätt mycket snabbare även om de har samma rotationshastighet, då man packar informationen tätare på nya diskar. Det finns roligare saker att göra än att vänta på en rostig HD medan Windows/program startar.

Isch, måste jag köpa en till hd då alltså? Hur värt är det att ha separat systemdisk om man inte vill slänga ut massa pengar på en raptor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Beställ du, och medan du väntar på leverans så läser du här:

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-verklocka_phenom_ii

Vänta med andra eller extra fläktar tills du ser hur ljud och temperaturer artar sig i praktiken när du har klockat färdigt (klart du ska klocka!).

Hm, men det är en äldre version och därför stämmer väl inte värdena (så jag kan inte bara ta copy/paste på värdena i exemplet)? Märk väl att jag aldrig klockat förr och vill inte paja något för att jag råkade göra något fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkseed
Isch, måste jag köpa en till hd då alltså? Hur värt är det att ha separat systemdisk om man inte vill slänga ut massa pengar på en raptor?

Nä, måste måste du ju inte. Jag gillar att ha programmen separat på en mindre disk för att jag defragmenterar den hårdare (går fortare) och för något snabbare åtkomster. Bättre att köpa en ny stor och köra os på än att köra på din gamla lilla.

Köp INTE raptor, inte prisvärt idag.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Om du ej ska klocka så anser ja att du tar bort den fläkten,
sen köper ett Antec Nine Hundred II 1301Kr eller Antec Twelve Hundred 1838Kr

snygga lådor anser ja + extrem kylning ( sidofönster, dräglar )

sen en 500GB Western Digital Caviar Black SATA II 622kr som OS disk
dock ej tystaste hårdisken men e mer för krävande saker!

Detta är hos inet

Permalänk
Antielefant

Är det inte lite bortkastat att skippa processorfläkten men lägga 800:- på ett superventilerat chassi?

Sounds like Norwegian logic to me...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Haha, i sanning. Men nä det blir det chassit jag bestämt mig för, flashiga chassin med fönster och sådant har jag inte mycket för då jag har datorn på golvet under skrivbordet, och det är nog inget fel på ventileringen på den jag valt.

Och som sagt så blir det väl till att klocka så småningom om jag orkar sätta mig in i hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkseed
Haha, i sanning. Men nä det blir det chassit jag bestämt mig för, flashiga chassin med fönster och sådant har jag inte mycket för då jag har datorn på golvet under skrivbordet, och det är nog inget fel på ventileringen på den jag valt.

Och som sagt så blir det väl till att klocka så småningom om jag orkar sätta mig in i hur man gör.

Kolla länken om klockning. Det är inte svårt. Eller vi kan väl säga att det är svårt med extremklockning, men det är inte svårt att plocka ut 3,6-3,8 ghz ur den processorn du valt. Och jag tycker fortfarande att prolle-fläkten är pengar rakt i sjön om du inte klockar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag kollade länken förut. Kalla mig dum eller vad du vill men jag blir inte särskilt mycket klokare av den. Har ingen aning om vad det ska vara för spänning osv, och jag har inte samma modell som i exemplet så jag kan inte bara kopiera dem som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Ser i princip bra ut. Chassi tänker jag inte kommentera, det är så mycket tycke och smak, ljudnivå, ventilation mm.

Har de chassit Och jodå de är väldigt tyst, man kan höra lite hårddisk knatter ibland

Ser ut så här invändigt på min: http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/datamaskinen.jpg

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Har de chassit Och jodå de är väldigt tyst, man kan höra lite hårddisk knatter ibland

Ser ut så här invändigt på min: http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/datamaskinen.jpg

Ser bra ut, mycket prydligt.

Permalänk
Medlem

Så, då var det beställt. Tusen tack till Zcenicx, TheJerk och alla andra som kom med sina synpunkter.

Permalänk
Medlem

OCZ-minnena fanns tyvärr inte inne och de hade heller inte något exakt leveransdatum. Jag blev erbjuden de här minnena istället, är det ett bra val eller borde jag vänta in OCZ-minnena? https://www.inet.se/artikel/5304264/

Permalänk
Antielefant

CL7 istället för CL6, men det duger väl.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag snor tråden lite men pallar inte görany för en så enkel fråga..
va hittar ja fraktfritt för swecM på inet?