Permalänk

Hur överclocka E4400?? Nybörjare...

Jag har följande dator från 2007, och jag kör Windows XP, den klarar inte mina CPU-intensiva spel och har äntligen bestämt mig för att klocka henne....

Intel Core 2 Duo E4400 2.0 Ghz, 2 Mb cache
MSI P965 Neo-F
North-Q 500W nätaggregat
Corsair Value PC5300 DDR2, 2 Gb
Standardkylning

Hur gör jag? Jag vill helst ställa in datorn så att den kan klockas till en viss nivå varje gång jag vill spela, och sen enkelt klockas ned igen varje gång jag slutar spela. Mina föräldrar använder också datorn så jag vill helst inte att den ska klockas så mycket över långa perioder. Gör jag detta via BIOS eller finns det nybörjarvänliga program som kan användas i Windows XP??

Jag har även en identisk dator med Windows Vista, hur gör jag för att klocka den på samma sätt???

Jag har just nu 2.0 GHz på CPUn och minnena är på PC5300, hur långt upp kan jag klocka dom utan att det börjar blir farligt?

Jättetacksam för hjälp! =D

Permalänk
Medlem

Överklockning är jättefarligt, kanske exploderar dator efter en sekund vid 2.01Ghz och bränner ned hela grannskapet.

Vem vet vad gränsen för dina saker går?, även om någon svarar ett tal så är det vädelösa spekulationer, testa och finn svaret för ingen här kommer att kunna svara på det mer än du som sitter med just din CPU just ditt moedrkort och just dina minnen.

Börja med att läsa överklockningsguiden där står allt möjligt matnyttigt för både nybörjare och experter.

Även om en E4400 brukar komma över 3,2-3,6Ghz så är det omöjligt för någon att spekulera hur tur just du har.

Permalänk

Re: Hur överclocka E4400?? Nybörjare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Jag har följande dator från 2007, och jag kör Windows XP, den klarar inte mina CPU-intensiva spel och har äntligen bestämt mig för att klocka henne....

Intel Core 2 Duo E4400 2.0 Ghz, 2 Mb cache
MSI P965 Neo-F
North-Q 500W nätaggregat
Corsair Value PC5300 DDR2, 2 Gb
Standardkylning

Hur gör jag? Jag vill helst ställa in datorn så att den kan klockas till en viss nivå varje gång jag vill spela, och sen enkelt klockas ned igen varje gång jag slutar spela. Mina föräldrar använder också datorn så jag vill helst inte att den ska klockas så mycket över långa perioder. Gör jag detta via BIOS eller finns det nybörjarvänliga program som kan användas i Windows XP??

Jag har även en identisk dator med Windows Vista, hur gör jag för att klocka den på samma sätt???

Jag har just nu 2.0 GHz på CPUn och minnena är på PC5300, hur långt upp kan jag klocka dom utan att det börjar blir farligt?

Jättetacksam för hjälp! =D

Du klockar i BIOS. Om du låter Speedstep (EIST) vara aktiverat, så kommer processorn endast köra på den högre klocken när processorn belastas. (funkar förmodligen så redan nu, det är multipeln som ändras). En god ide' kan vara att inaktivera Speedstep medan du klockar och aktivera det när du är nöjd med klockningen.

Om du klockar i BIOS, så spelar det ingen roll vilket operativsystem du har.

Jag kör något liknande på min ena burk, fast med en E4300 på en Gigabyte P965 bräda.
På den har jag låst PCI-e till 101MHz, höjt FSB till 333MHz med multipel satt på 9 och ökade på Vcore ett par snäpp. Dessutom är minnet satt till 1:1 mot FSB, så att minnet körs i 333MHzx2=667MHz=PC5300-hastighet.

Det är troligt att du kan göra detsamma, då det är en rätt måttlig klock. Dock skall nämnas att jag har en bättre towerkylare på processorn och att alla processorer, minnen och moderkort är unika individer, så vilka frekvenser dina gerejor klarar av och vid vilka spänningar (och vilken temperatur du får) får du kolla själv helt enkelt.

Jag rekommenderar att du läser igenom klocknings FAQ noggrant i "kylning och överklockning" - delen här på forumet. Kolla gärna igenom de övriga klistrade trådarna, då där finns länkar till bra program för testning och övervakning av din klock och temperatur.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Rekommenderas Att byta kylning också

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Re: Re: Hur överclocka E4400?? Nybörjare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag kör något liknande på min ena burk, fast med en E4300 på en Gigabyte P965 bräda.
På den har jag låst PCI-e till 101MHz, höjt FSB till 333MHz med multipel satt på 9 och ökade på Vcore ett par snäpp. Dessutom är minnet satt till 1:1 mot FSB, så att minnet körs i 333MHzx2=667MHz=PC5300-hastighet.

Det är troligt att du kan göra detsamma, då det är en rätt måttlig klock. Dock skall nämnas att jag har en bättre towerkylare på processorn...

Tack för ett användbart svar!

Själv satsar jag på att komma 80% av "toppklock" för mitt exemplar. Jag accepterar gärna att busshastigheten/internminnena snabbas upp något. Det optimala för mig vore att gå från mina oklockade 2.0 GHz till 2.8 GHz. Slipper gärna höja Vcore, men är ändå beredd. Jag kör på originalkylning.

Jag förstod inte riktigt dock. Du har en C2D E4300, jag antar att dess originalklock är 1.8 GHz per kärna? Vad kom du upp i??

Min viktigaste fråga är : Exakt VILKA värden i BIOS ändrade du på och vilket program använder du i Windows för att kolla temperaturen, ge dig varningar osv?

Jag har själv inte Gigabyte men jag antar att det är samma grejer i BIOS som ska ändras.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hur överclocka E4400?? Nybörjare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Tack för ett användbart svar!

Själv satsar jag på att komma 80% av "toppklock" för mitt exemplar. Jag accepterar gärna att busshastigheten/internminnena snabbas upp något. Det optimala för mig vore att gå från mina oklockade 2.0 GHz till 2.8 GHz. Slipper gärna höja Vcore, men är ändå beredd. Jag kör på originalkylning.

Jag förstod inte riktigt dock. Du har en C2D E4300, jag antar att dess originalklock är 1.8 GHz per kärna? Vad kom du upp i??

Min viktigaste fråga är : Exakt VILKA värden i BIOS ändrade du på och vilket program använder du i Windows för att kolla temperaturen, ge dig varningar osv?

Jag har själv inte Gigabyte men jag antar att det är samma grejer i BIOS som ska ändras.

Tack igen!

Han kör processorn i 9x333MHz (Multipel x FSB), dvs 3GHz. Du borde utan problem kunna komma upp i 3GHz misstänker jag. Hade jag varit i din sits så skulle jag byta ut processorkylaren mot nått lite värre, det behöver bara kosta ett par hundarlappar.

Dina ramminnen ska klara 333MHz enligt specifikationerna så se till att dom inte körs över den hastigheten för att vara säker på att dom inte kan orsaka några problem.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hur överclocka E4400?? Nybörjare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Han kör processorn i 9x333MHz (Multipel x FSB), dvs 3GHz. Du borde utan problem kunna komma upp i 3GHz misstänker jag. Hade jag varit i din sits så skulle jag byta ut processorkylaren mot nått lite värre, det behöver bara kosta ett par hundarlappar.

Dina ramminnen ska klara 333MHz enligt specifikationerna så se till att dom inte körs över den hastigheten för att vara säker på att dom inte kan orsaka några problem.

Spelar det någon roll vad man har för multipel?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Hur överclocka E4400?? Nybörjare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av markuse1
Spelar det någon roll vad man har för multipel?

Ja, eftersom processorns klockfrekvens = FSB x Multipel. I mitt fall alltså Klockfrekvens=333MHz x 9 = 3GHz (9 är vad min processor är låst till uppåt, den går alltså att sätta lägre, men inte högre. En E4400 är låst uppåt till 10)

Fördelen med en hög multipel är att man inte behöver höja FSB så mycket för att uppnå önskad överklockning. Därmed belastas inte övriga komponenter så hårt och man kan använda billigare minne som klarar lägre frekvenser, samt moderkort som inte klarar så hög FSB.

Speedstep, t.ex. som man kan aktivera i BIOS, sänker multipeln när processorn inte är belastad, för att sedan höja upp den igen när processorn belastas. Därigenom sänks klockfrekvensen när man inte belastar processorn och energi sparas (och processorn går sval).

Bra trådar att läsa:

ÖverklockningsFAQ:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7232...

Program för test och övervakning:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har en snabb fråga.

Jag har en E4500 som ni ser i min sign.
Kör den i 375x8 nu.
Så kör jag 1:1 på minnena, så dom går i 750.

Ska man sträva efter en hög FSB och låg multiplier, eller ska man köra på standard multiplier och köra låg FSB?
Förut körde jag 300x10 och 1:1.20 på minnena, så dom gick i 720.

Är det bättre att ha som jag har nu, med en hög FSB?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Jag har en snabb fråga.

Jag har en E4500 som ni ser i min sign.
Kör den i 375x8 nu.
Så kör jag 1:1 på minnena, så dom går i 750.

Ska man sträva efter en hög FSB och låg multiplier, eller ska man köra på standard multiplier och köra låg FSB?
Förut körde jag 300x10 och 1:1.20 på minnena, så dom gick i 720.

Är det bättre att ha som jag har nu, med en hög FSB?

Rent allmänt är det bättre att köra minnet 1:1 mot FSB, eftersom man slipper väntesteg då minnet och processorn körs synkat.

Om ditt minne klarar av att köras överklockat utan problem, så är 375x8 bättre än 300 x 10.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag tänkte rada upp några punkter för att vara så metodisk som möjligt, säg gärna om jag gör fel och om jag ställer frågor får ni gärna svara på en eller flera av dom genom att referera till vilken punkt det är, t:ex punkt 8). I allmänhet har mammakortets manual varit värdelös m.a.p. specifika värden i BIOS/överklockning osv...

1) När jag ska klocka och när jag efteråt ska testa med TAT-programmet som rekommenderas i OC-pdf:en, så avaktiverar jag Speedstep i början.

2) Hur kollar jag vilken hastighet min PCI-E buss går i och hur ändrar jag värdet? Jag antar att det räcker att jag FIXERAR värdet. Jag lyckades hitta "PCI-E voltage" som var på 1.5V. I CPU-Z så står det att PCI-expressen är x16

3) Mina corsair-minnen är tydligen specificerade för körning vid 5-5-5-15 (enligt hemsidan och enligt SPD i CPU-Z). Medans jag hittar maxvärdet för CPUn så borde man väl KLOCKA NED minnena eller hur? Därför vill man öka latensen på minnena, men min BIOS tillåter högst 5-6-6-15, räcker detta och kan man ändra detta direkt utan att nått plötsligt går fel?

4) Jag har DDR2 PC5300 minnen - ska inte alla DDR2 minnen vara inställda på 1.8 V??? Enligt BIOS var mina redan inställda på 1.9 V. Vad rekommenderar ni att jag gör med detta?

5) CPU riskerar ju att bli varm. Hur ändrar jag fläkthastigheten 5a) i Windows xp och 5b) i BIOS.

6) Mitt största problem: jag hittar INGET om så kallade "minnesdividers" eller "minnesratios" såsom 1:1, 5:4 osv i BIOS. Man verkade kunna manuellt byta minnenas hastighet men bara mellan 2-3 värden såsom 533, 667 och 800. Blir dom då helt 'unlinked' och därmed helt oberoende av FSBn? I CPU-Z hittar jag ett fält "FSB:DRAM" som anger "3:5", är detta min minnesdivider? Vart är mina minnesdividers, hur ändrar jag dom, och vad händer om jag bara ändrar minnena för att konstant köra i 800 MHz?

7) Vad händer om jag ändrar Vcore och inget annat? Går det bara mer spänning in i processorn utan att användas? Varför rekommenderar alla ändringar såsom 0.05 V eller 0.1 V? Varför måste dom vara så stora?