Permalänk
Medlem

Cykel i bildörr - vems fel?

Var ute å cyklade i stan när helt plötsligt en bildörr öppnades framför näsan på mig och jag hade inte en chans att varken bromsa eller väja för den. Som tur var höll jag så pass långt ut att bara ena handtaget smällde till hans dörr och jag klarade mig utan att trilla på näsan. Hans bil däremot fick en rejäl buckla och trasiga gångjärn till dörren.

Så frågan är vems fel det är? Jag höll till höger för att släppa förbi bilarna bakom samt att svänga av kort därefter. Han påstod att jag skulle hålla mig på cykelvägen, vilket inte är skyltat som cykelväg och ser ut som en trottoar enligt mig. (Det till höger om de parkerade bilarna)

Jag har ju ingen lust att betala för hans bil bara för att det klantarslet inte kan se sig för innan han slänger upp dörren. Vad skulle hänt om jag låg 50cm närmre? kanske inte så trevligt för någon ut av oss.

Ni som känner till stan, här är en bild: (Trozelligatan)

http://pici.se/pictures/MCgusoDiB.jpg

Det röda strecket är vart jag åkte, blobben där jag körde in i hans dörr och den streckade linjen där jag var på väg.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Vad jag vet så är det bilföraren som är skyldig om han slänger upp dörren i något/någon. Dock skyller de väl på dödavinklen och tycker att du borde haft mer avstånd till bilarna.. som sagt står på dig. Hade det varit jag så hade jag bestämt sagt att det är bilförarens fel.

Trottoaren är en trottoar enligt mitt tycke och längre fram ser man ju hur en 'cykelväg' börjar så hans tyckte tycker jag inte håller.. en trottoar ska man gå/leda cyklar på.

EDIT: förnyftiga bilförare tittar sig bakåt innan de öppnar eller tittar länge i backspeglarna och tittar bakåt. Bästa är att alltid öppna dörrarna med fel hand dvs högerhand om man sitter på vänster sidan för då vrider man kroppen så att man tittar bakåt automatiskt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hans fel, man kan inte slänga upp bildörren mot gatan och förvänta sig att alla andra trafikanter ska väja, man måste se sig för. Det är möjligt att försäkringsbolaget har en annan uppfattning, men det vore absurdt imo.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Är väl i princip alltid bilägarens fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Är väl i princip alltid bilägarens fel.

Joo detta har jag med hört stämmer.
Det är alltid bilägarens fel. Även om han är på semster i thailand så är det hans fel att någon kört in i hans parkerade bil i sverige med cyckel.

Det är alltid ägarens fel eftersom bilar är skyldiga att vara försäkrade enligt lagen medan cycklar is not. Och det hela blir mycket enklare om ett försäkringsbolag får ta smällen, typ.

Permalänk

Solklart fall där det var bilförarens fel. Jag hade ringt dit polisen och bett de avgöra fallet på plats i fall han hade tjafsat med mig. Solklart fall där bilföraren vårdslöst öppnat dörren. Sen finns det inget som heter "döda vinkeln" som man kan skylla på. Man ska alltid kolla ut snett bakåt innan man öppnar dörren eller byter fil. Att enbart förlita sig på bakspeglarna där det är riktigt trafikerat är idiotiskt. Om man vrider på huvudet och tittar snett bakåt så ser man väldigt bra. Nu så stod han ju även parkerad, vilket borde betyda att han tagit av sig bältet. Då är det ännu mer klumpigt att "chansa" och öppna dörren.

Du kan ta det helt lugnt och sova med gott samvete. Du har inte gjort något fel.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det så är det på bilens högersida en trottoar, och där är det enligt lag förbjudet att cykla.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Så som jag ser det så är det på bilens högersida en trottoar, och där är det enligt lag förbjudet att cykla.

Kollar man på bilden som TS länkade så ser det ut som om han cyklat i gatan och att förardörren öppnades ut mot gatan, inte trotoaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Joo detta har jag med hört stämmer.
Det är alltid bilägarens fel. Även om han är på semster i thailand så är det hans fel att någon kört in i hans parkerade bil i sverige med cyckel.

Det är alltid ägarens fel eftersom bilar är skyldiga att vara försäkrade enligt lagen medan cycklar is not. Och det hela blir mycket enklare om ett försäkringsbolag får ta smällen, typ.

Jo han frågade mig om jag hade försäkring.. men förstod inte vad för försäkring han syftade på. Kan ju som sagt inte försäkra cykeln för sånt. Men om ett försäkringsbolag tar smällen, finns det ingen risk för att han försöker lägga över självrisken på mig, om det nu blir någon självrisk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Solklart fall där det var bilförarens fel. Jag hade ringt dit polisen och bett de avgöra fallet på plats i fall han hade tjafsat med mig. Solklart fall där bilföraren vårdslöst öppnat dörren. Sen finns det inget som heter "döda vinkeln" som man kan skylla på. Man ska alltid kolla ut snett bakåt innan man öppnar dörren eller byter fil. Att enbart förlita sig på bakspeglarna där det är riktigt trafikerat är idiotiskt. Om man vrider på huvudet och tittar snett bakåt så ser man väldigt bra. Nu så stod han ju även parkerad, vilket borde betyda att han tagit av sig bältet. Då är det ännu mer klumpigt att "chansa" och öppna dörren.

Du kan ta det helt lugnt och sova med gott samvete. Du har inte gjort något fel.

Det var kanske inte så mycket tjafs utan bara saker som flög ur munnen på honom när han vart lite chockad. Vi valde att inte tillkalla polis då ingen av oss blev skadad på något sätt. Jag gav honom mitt nummer och han ska ringa mig imorgon efter att han pratat med sitt försäkringsbolag.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Olycka, inte ditt fel.
Tänk om det hade kört förbi en bil? Det hade han ju inte heller sett.
Jag tycker helt klart det var han som var vårdslös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Kollar man på bilden som TS länkade så ser det ut som om han cyklat i gatan och att förardörren öppnades ut mot gatan, inte trotoaren.

Grattis, då förstod du precis vad jag menade.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur bilföraren kan få det till att området mellan andra sidan av bilen och huset ska vara en cykelväg, såvida det inte är skyltat som en sådan. Stå på dig och låt honom inte tjata sig till att du ska betala.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Trozelligatan finns det ingen cyckelväg på nej. Dessutom går det spårvagnar på den så att man håller sig så långt ut mot kanten som möjligt och inte in mot vägen utifall någon slänger upp en dörr säger sig själv. Helt klart hans eget fel (bilisten).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tror också att det är bilförarens fel. Däremot hade jag nog cyklat på trottoaren ändå för det är sjukt irriterande att ha cyklar som ränner runt ute på vägen när man kör bil. Men han borde som sagt kollat först så det var klart att öppna dörren.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Re: Cykel i bildörr - vems fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Var ute å cyklade i stan när helt plötsligt en bildörr öppnades framför näsan på mig och jag hade inte en chans att varken bromsa eller väja för den. Som tur var höll jag så pass långt ut att bara ena handtaget smällde till hans dörr och jag klarade mig utan att trilla på näsan. Hans bil däremot fick en rejäl buckla och trasiga gångjärn till dörren.

Så frågan är vems fel det är? Jag höll till höger för att släppa förbi bilarna bakom samt att svänga av kort därefter. Han påstod att jag skulle hålla mig på cykelvägen, vilket inte är skyltat som cykelväg och ser ut som en trottoar enligt mig. (Det till höger om de parkerade bilarna)

Jag har ju ingen lust att betala för hans bil bara för att det klantarslet inte kan se sig för innan han slänger upp dörren. Vad skulle hänt om jag låg 50cm närmre? kanske inte så trevligt för någon ut av oss.

Ni som känner till stan, här är en bild: (Trozelligatan)

http://pici.se/pictures/MCgusoDiB.jpg

Det röda strecket är vart jag åkte, blobben där jag körde in i hans dörr och den streckade linjen där jag var på väg.

Solklart biliförarens fel, du kan komma cyklandes baklänges på framhjulet iklädd en rosa elefantdräkt det är ändå bilförarens skyldighet att kontrollera att det är fritt innan han öppnar sin förbannade bildörr.

Sen ska han ersätta skadorna på din cykel & även din rosa elefantdräkt.

Summerat kan man kort säga: Bilföraren är körd.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Trafikskadelagen
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19751410.htm
I ditt fall "TROR" jag att det bestämt är paragraf 12 och 10 som är aktuella

Det är vårdslöst beteende av föraren att inte se sig för. Som förare av motorfordon har man alltid strikt ansvar. Dvs man är alltid skyldig till det som sker, men beroende på vad som hänt kan ersättningen jämkas.

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

bilföraren, är han så korkad att han kastar upp en dörr sådär så får han skylla sig själv.
man kollar väll alltid bakåt innan man öppnar dörren? sen brukar jag öppna den lite innan jag tar upp den helt för att få en extra titt!

det löser sig nog till din fördel!

hände det något med din cykel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Oj vad många svar! Får absolut hoppas att han ringer imorrn och ursäktar sig och säger att hans försäkringsbolag sköter resten.

belga: Tack, då har jag uppfattat det rätt.

Pinkspear: Jo, visst är det. Men cyklar man på trottoaren får man arga blickar och folk som vägra flytta på sig och cyklar man på vägen får man bildörrar uppslängda framför sig. Inte lätt att vara cyklist!

skruvis: Värmande ord

Trizz: Tack, ska kika!

Aka_The_Barf: Njae, Kedjan hoppade av och bromsvajern till höger handbroms lossnade eller gick av, sen nån liten buckla på ena "styret" (barends).

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Det spelar ingen roll om det hade varit en cykelväg bredvid bilvägen - en cykel är ett fordon som har precis samma rättigheter att färdas på vägen som en bil.

Detta är något som många bilister fått om bakfoten.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

bra att cykeln klarade sig hyfsat, tjafsar han så kan du alltid be han ersätta skadorna på din cykel även om de är små!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Det spelar ingen roll om det hade varit en cykelväg bredvid bilvägen - en cykel är ett fordon som har precis samma rättigheter att färdas på vägen som en bil.

Detta är något som många bilister fått om bakfoten.

Ja och det är helt sjukt, vi har massa fina cykelvägar och så skall cyklarna invadera bilvägarna? Sinnessjukt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja och det är helt sjukt, vi har massa fina cykelvägar och så skall cyklarna invadera bilvägarna? Sinnessjukt.

Och vi har massa fina vägar där vi bilister av någon anledning inte ska behöva använda varesig hjärna eller ögon? Sinnessjukt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och vi har massa fina vägar där vi bilister av någon anledning inte ska behöva använda varesig hjärna eller ögon? Sinnessjukt.

Klart du skall ha uppsyn, men cyklister har ingenting på vägarna att göra. I 9 fall av 10 kör de bara på för att de vet att om nått händer är det aldrig deras fel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det verkligen inte ditt fel. Klart att han även ska betala skadorna på din cykel.

Tänk istället om du kommit betydligt fortare och cyklat in i dörren?

Det hade kunnat sluta illa med lite otur.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du skall ha uppsyn, men cyklister har ingenting på vägarna att göra. I 9 fall av 10 kör de bara på för att de vet att om nått händer är det aldrig deras fel.

Njae, jag skulle nog säga att de flesta kör nog bara på för att de dumt nog förutsätter att bilister kan tänka efter längre än "störst går först". Och det säger jag i egenskap av både cycklist och förare.

Det finns gott om galningar både på cykel och i bilar (och på bräda, spark, moppe, inlines och de digitala gudarna vet vad mer. Jag är rätt galen på cykel själv, även om det väldigt sällan går särskilt fort) och att ha detta i huvudet är inte svårt. Att då som bilist tänka på att bara för att man är på den bredaste delen av den asfalterade marken inte är ensam är inte så mycket begärt. Speciellt inte när man är i en stad modell större.

Edit**
Byggde om inlägget, tog bort onödigt stuff.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det låter som det är bilistens fel. Men o andra sidan så kan dessa försäkringsbolag tolka saker o ting på sitt egna lilla sätt.

Försäkringar som gäller?
Bilistens bilförsäkring och i ditt fall "gissar" jag på att din hemförsäkring kanske gäller.

Återkom gärna, så vi vet hur försäkringsbolagen tolkade det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är självklart att man tittar i spegeln innan man öppnar. Vad hade han sagt om det var en bil istället?

Hade han istället varit bakom dig på vägen hade han väl varit arg för att du tar upp vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Grattis, då förstod du precis vad jag menade.

Oj, nej. Det gjorde jag tydligen inte alls, läste lite slarvigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du skall ha uppsyn, men cyklister har ingenting på vägarna att göra. I 9 fall av 10 kör de bara på för att de vet att om nått händer är det aldrig deras fel.

Vad hjälper det att ha rätt när man ligger där under bilen? Så tänkte iaf jag när jag cyklar i stan. Oavsett vad som händer så får jag lida för det mest, oavsett om jag har rätt eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Tycker det låter som det är bilistens fel. Men o andra sidan så kan dessa försäkringsbolag tolka saker o ting på sitt egna lilla sätt.

Försäkringar som gäller?
Bilistens bilförsäkring och i ditt fall "gissar" jag på att din hemförsäkring kanske gäller.

Återkom gärna, så vi vet hur försäkringsbolagen tolkade det hela.

Jag har inte kontaktat något försäkringsbolag, då jag inte är ute efter att få ersättning för något. Om hans försäkringsbolag tycker att det är mitt fel så får jag höra efter då. Tycker dock det låter lite långsökt att blanda in min hemförsäkring för en skada som han själv har vållat (med min hjälp )

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »