Permalänk

korsad kabel?

Hej! jag behöver en korsad kabel för att använda mellan 2st datorer. Jag har en kabel som är rak men det är bara 4 parter i den(dom 4 i mitten).
Båda kontakterna ser ut så här

-----------------
----------------
gul------------
grön----------
röd-----------
svart --------
----------------
----------------
Går det att korsa dessa på något vis?

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem

Testa koppla med den raka först, många nätverkskort klarar att autoswitcha mellan rakt och korsat "läge".

När det gäller kabeln så visst går det, men enklast vore att köpa en färdig kabel som är korsad.
Om du ändå vill ge dig på så finns kopplingsschema här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable

Permalänk
Medlem

Även om det är RJ-45 kontakter så verkar det inte vara en nätverkskabel, dom använder inte dom färgerna, också ska det vara 8 ledare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Även om det är RJ-45 kontakter så verkar det inte vara en nätverkskabel, dom använder inte dom färgerna, också ska det vara 8 ledare.

Du har rätt, tänkte inte på att det var andra färger.

Permalänk

det är RJ-45 kontakter. jag ska prova med en vanlig rak kabel.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

Det är en telekabel (RJ11 eller RJ12) i gentligen för för digitala telefoner anpassad för datauttag (RJ45).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Det är en telekabel (RJ11 eller RJ12) i gentligen för för digitala telefoner anpassad för datauttag (RJ45).

jaha ok

jag hittade en riktig korsad kabel med 8 ledare men nu återstår själva mjukvaru inställningarna. Någon som kan beskriva eller länka?

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är en vanlig TP-kabel ska det bara vara att koppla in.

Sedan måste du givetvis ställa in så att båda datorerna sitter på samma nätverk i nätverksinställningarna.

  • Öppna kontrollpanelen

  • Gå till Nätverks- och Internet-inställningar

  • Tryck på Nätverksanslutningar

  • Där ska det finnas något som heter i stil med "anslutning till lokalt nätverk", högerklicka på den och välj egenskaper

  • Skrolla ner till "Internet Protocol (TCP/IP)"

  • Välj egenskaper

  • Fyll i så att båda datorerna sitter i nätet 192.168.0.x (där x är ett tal mellan 1 och 254)

  • Skriv in 255.255.255.0 på subnätmasken.

[På Windows Vista] (Obs har bara de engelska menyerna, men du förstår nog vad du ska välja ändå )

  • Öppna kontrollpanelen

  • Välj "Network and Sharing Center"

  • Brevid där det står "Connection" och "Local Area Connection" finns det en blå text där det står view status, tryck på den

  • I den nya rutan som kommer upp finns det en knapp i nedre vänstra hörnet som heter "Properties" (gissningsvis Egenskaper på svenska", tryck på den

  • Välj "Internet protocol Version 4 (TCP/IPv4)", välj Properties på denna

  • Fyll i så att båda datorerna sitter i nätet 192.168.0.x (där x är ett tal mellan 1 och 254)

  • Skriv in 255.255.255.0 på subnätmasken.

Ska du inte komma ut på internet på någon av datorerna behöver du inte fylla i DNS och standard-gateway.

OBS: På nätverket ska det vara olika nummer på x.

EDIT: Sedan måste du troligen öppna portar och liknande i brandväggen beroende på vilka program som ska snacka med varandra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmie
Om det är en vanlig TP-kabel ska det bara vara att koppla in.

Sedan måste du givetvis ställa in så att båda datorerna sitter på samma nätverk i nätverksinställningarna.

  • Öppna kontrollpanelen

  • Gå till Nätverks- och Internet-inställningar

  • Tryck på Nätverksanslutningar

  • Där ska det finnas något som heter i stil med "anslutning till lokalt nätverk", högerklicka på den och välj egenskaper

  • Skrolla ner till "Internet Protocol (TCP/IP)"

  • Välj egenskaper

  • Fyll i så att båda datorerna sitter i nätet 192.168.0.x (där x är ett tal mellan 1 och 254)

  • Skriv in 255.255.255.0 på subnätmasken.

[På Windows Vista] (Obs har bara de engelska menyerna, men du förstår nog vad du ska välja ändå )

  • Öppna kontrollpanelen

  • Välj "Network and Sharing Center"

  • Brevid där det står "Connection" och "Local Area Connection" finns det en blå text där det står view status, tryck på den

  • I den nya rutan som kommer upp finns det en knapp i nedre vänstra hörnet som heter "Properties" (gissningsvis Egenskaper på svenska", tryck på den

  • Välj "Internet protocol Version 4 (TCP/IPv4)", välj Properties på denna

  • Fyll i så att båda datorerna sitter i nätet 192.168.0.x (där x är ett tal mellan 1 och 254)

  • Skriv in 255.255.255.0 på subnätmasken.

Ska du inte komma ut på internet på någon av datorerna behöver du inte fylla i DNS och standard-gateway.

OBS: På nätverket ska det vara olika nummer på x.

EDIT: Sedan måste du troligen öppna portar och liknande i brandväggen beroende på vilka program som ska snacka med varandra.

jo nu har jag fixat det där du skrev med ip adressen. ena datorn = 192.168.0.1 och den andra= 192.168.0.2
det verkar som att anslutningen fungerar. det står connected 1.0gbps men jag kan inte får det att fungera i cs 1.6. det fungera inte heller att pinga mellan datorerna, i den första datorn skriver jag ping 192.168.0.2 med resultatet "request timed out".

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste även tillåta programmen och trafiken i brandväggarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmie
Du måste även tillåta programmen och trafiken i brandväggarna.

CS är med i exceptions i brandväggen är det nå mer jag måste göra i brandväggen?

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte svara på rak arm då jag inte vet andra inställningar och liknande i ditt system, och inte heller vilka portar CS använder.

Borde dock fungera. Enklast att testa sig fram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmie
Kan inte svara på rak arm då jag inte vet andra inställningar och liknande i ditt system, och inte heller vilka portar CS använder.

Borde dock fungera. Enklast att testa sig fram.

mm får göra det tack för hjälpen

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

jag hade bytt ut 1 och 2 mot några högre siffror... typ 5 och 6 kanske jag hade för mig att någon av de lägsta var till för något speciellt... kan ha fel sist jag koppla upp 2 datorer mot varann var i 8an ^^

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
jag hade bytt ut 1 och 2 mot några högre siffror... typ 5 och 6 kanske jag hade för mig att någon av de lägsta var till för något speciellt... kan ha fel sist jag koppla upp 2 datorer mot varann var i 8an ^^

Oftast använder man de lägre (eller de högre) för gateways och andra saker med fasta adresser. Men eftersom han bara ska ha mellan två datorer och troligen inte ska ha massa servrar och liknande så kan man lika gärna köra på de lägre.

Permalänk

nu har jag stängt av brandväggen på båda datorerna och då fungerar det bra att pinga mellan dom, men cs vill inte fungera.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
nu har jag stängt av brandväggen på båda datorerna och då fungerar det bra att pinga mellan dom, men cs vill inte fungera.

Då borde det rimligen inte vara brandväggen som bråkar, men man kan aldrig vara helt säker.

Då det var bra länge sedan jag spelade CS så kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig så mycket med just inställningarna där.