Permalänk
Medlem

Värmeproblem?

Har nyligen fått problem med datorn, satt och spelade lite och helt plötsligt så började datorn frysa i kanske 10 sekunder i taget ett par gånger tills den till slut lade av helt.
Det började när jag kopplade in mobilen för laddning via USB, kan vara helt orelaterat dock.
Jag kom genast att börja fundera på värmen, den var väldigt varm om man kände på baksidan (nästan så man brände sig).

Har tidigare haft småproblem med att skärmen blir svart i ett par sekunder för att sedan återgå till det normala, vet inte om det kan vara relaterat.

Här är mina temperaturvärden, vet inte om de är normala eller ej. Här ser ni även vad jag har för prylar i dator.

Vad tror ni, är det värmen? Är ju brutalt varmt i luften också.

Permalänk
Medlem

Ja, höga tempraturer är det, specielt på hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Vad tror du det kan bero på? Det kan väl inte bara vara pga det varma vädret?

Det verkar som om huvudfläkten endast snurrar ibland och ibland står den stilla. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Enkelt: något är fel med fläktarna och det varma vädret gör det varmt i rummet.

Har du gjort rent datorn på damm och sedan kontrollerat att fläktarna snurrar som de ska så att det i sin tur blir ett bra flöde?

Jag tror ditt fel snarare beror på att moderkortet/cpu/gpu är för varm.
Att hårddisken är på 57 grader är däremot bara ohälsosamt och förkortar livslängden.

Permalänk
Medlem

Jag dammsög datorn på damm tidigare idag, fläkten snurrar fritt och bra när jag sätter spinn på den med handen. Ibland fungerar den som sagt felfritt och ibland lägger den av.
När fläkten kör så ligger temperaturerna på lägre värden.

Hårddiskarna ligger på 39 resp. 44, GPU 63, PCU 45/45 och moderkortet 47.

Permalänk
Medlem

har du testat att stänga av fan kontroll i bios? att fläktarna då går hela tiden i full kapacitet. Testa också att öppna chassit o ha ena sidan öppen o se om du får förändringar...
Och kan de vara dålig kylpasta?

Testa höjj fläkten på grafikortet också

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!