Permalänk
Medlem

Mobilt bredband utomlands

Hej
Ska bo i Tyskland i drygt tre månader efter sommaren och jag undrar om det finns några svenska mobila bredband som man kan tänkas ta med sig dit? Det kanske finns några speciella erbjudanden för just utomlandsresor eller något? Att köpa ett i Tyskland är tyvärr inte aktuellt...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte köpa ett i Tyskland? Du sparar ju ofantliga mängder pengar på att köpa ett tyskt kontantkort än att köra roaming med ett svenskt. Kika på http://prepaid-wireless-internet-access.wetpaint.com/page/Ger...

Permalänk
Medlem

Tror att det flesta funkar, vet att Telias gör det i alla fall.
Men inget att rekommendera då det är ofantligt höga priser att använda det svenska mobila bredbandet utomlands om man inte att är väldigt bra avtal med operatören vill säga..

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet inte om ni uppfattat rätt nu, det är alltså ett mobilt bredband till en dator, inte till en telefon. Vill inte teckna ett internetavtal i Tyskland till en dator.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Alltså jag vet inte om ni uppfattat rätt nu, det är alltså ett mobilt bredband till en dator, inte till en telefon. Vill inte teckna ett internetavtal i Tyskland till en dator.

Det är ju kontantkort som killen länkade till? Det är 3Gnätet man går via även om man lirar med en dator...
Är ju sjukt dyrt att använda ett svenskt abonemang. Typ 100 kronor per megabyte eller liknande hemskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är ju kontantkort som killen länkade till? Det är 3Gnätet man går via även om man lirar med en dator...
Är ju sjukt dyrt att använda ett svenskt abonemang. Typ 100 kronor per megabyte eller liknande hemskt

Jaha okej Har ingen erfarenhet alls av mobilt bredband så är ganska lost. Jo jag vet att det är enormt dyrt, men tänkte att det kanske finns något erbjudande där man betalar typ 600/månad och får surfa obegränsat i Europa eller något

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Kör på något av de jag länkade till. Du får ett SIM-kort när du köper och sätter sedan bara i det i en telefon/modem/dator eller vad du nu använder för att ansluta till Internet med. Sedan är det bara och surfa på i princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Jaha okej Har ingen erfarenhet alls av mobilt bredband så är ganska lost. Jo jag vet att det är enormt dyrt, men tänkte att det kanske finns något erbjudande där man betalar typ 600/månad och får surfa obegränsat i Europa eller något

Det finns inte. Nu sänktes priserna visserligen radikalt idag men räkna med att få betala 25-30kr/Mb när du surfar inom Europa, 100-250kr/Mb utanför.

Permalänk
Medlem

Roamingpriserna är helt galna, köp som någon sade ett kontantkort där på platsen, eller försök hitta nån vettig WiFispot du kan använda..

Värsta jag sprungit på hittils var en snubbe som surfat med jobb-abbonemanget på stranden i spanien i 2v.. 280.000:- senare så var han inte en lycklig snubbe alls kan jag säga, speciellt eftersom att det var ett jobb-abbonemang på ett småföretag.

Man ska rent generellt vara grymt försiktig med att surfa med sitt svenska abbonemang utomlands, vissa länders operatörer har rent grotesk roamingavgift och det kan dra iväg tusenlappar fruktansvärt fort, speciellt om du har inställt i din mobil att den ska koppla upp och kolla av eposten var 5e minut, stäng av allt sånt skit i mobilen innan du åker utomlands. Det är helt och hållet ditt eget fel om du drar på dig avgifter pga att du inte kan hantera din mobil korrekt och förstår vad den egentligen gör.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Okej, det lättaste verkar då vara att först och främst redan äga ett modem. Kan man köpa dessa löst? Sen skulle jag då köpa ett KONTANTkort i tyskland så att jag bara kan surfa för så mycket som jag tankat på det i förväg - priserna kan inte skena iväg åt hel*ete. Känner mig som värsta nybörjarn men verkar detta vettigt?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Okej, det lättaste verkar då vara att först och främst redan äga ett modem. Kan man köpa dessa löst? Sen skulle jag då köpa ett KONTANTkort i tyskland så att jag bara kan surfa för så mycket som jag tankat på det i förväg - priserna kan inte skena iväg åt hel*ete. Känner mig som värsta nybörjarn men verkar detta vettigt?

Tycker du ska göra såhär att du köper ett kontantkort från länken ovan, sedan sätter du in kortet i din mobil. Sedan ansluter du mobilen till datorn via bluetooth eller usb-kabel så blir den ditt modem. Sedan surfar du på är inte svårare än så!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Tycker du ska göra såhär att du köper ett kontantkort från länken ovan, sedan sätter du in kortet i din mobil. Sedan ansluter du mobilen till datorn via bluetooth eller usb-kabel så blir den ditt modem. Sedan surfar du på är inte svårare än så!

exakt vad jag också skulle förespråka. Man behöver inget speciellt modem alls egentligen, tvärtom så är det snarare så att en bra mobiltelefon fungerar bättre än ett modem i många fall. För att ansluta är generellt sett så är det enda man verkligen behöver accesspunkten (den såkallade APN'n) i det utländska nätet, ställ in den i mobilen i ett GPRSkonto och lägg det först i kontolistan och sen skapar man en fjärranslutning med mobilen som modem som ringer upp *99# och vips så är man ansluten med fjärranslutningen. Med vissa äldre mobiler kan det ibland trassla till sig lite och man behöver mer specifika ATkommandon men *99# fungerar för det mesta.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|