Permalänk
Geeks
SweClockers

Planera foldingvecka?

Vad tror ni om att vi utlyser en foldingvecka för att plocka xtremesystems.org? Vore bra om vi kunde inleda evenemanget med en liten användarvänlig guide eller liknande. Några bra idéer?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Låter fint!

En riktigt utförlig guide skulle nog vara en bra idé. Speciellt GPU-folding skulle nog behöva en utförlig guide för det som finns här idag är ju inte så mycket. Där kan ni ta upp alla parametrar och hur man gör med flera grafikkort och andra detaljer. Sen skiljer det ju lite mellan nVidia och ATI så man kanske borde ha dem separat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag foldar inte just nu, men skulle ni göra en FAQ hur jag foldar på graffet, då skulle jag lätt kunna låta burkfan vara på i en vecka, för att ni ska plocka dom.

Permalänk
Medlem

Foldingvecka låter kanon, skulle vara gött att åka ifrån xtremesystems.org.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Geeks
SweClockers

Någon foldingexpert som kan räkna på vad som krävs för att komma upp på plats 24? Tänker antal nya användare och poäng.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Dom gör just nu cirka 100,000 mer poäng om dygnet och på 1 vecka 2,3 miljoner medans vi gör 2miljoner poäng. så vi behöver få in rätt så mycket mer folk om vi ska ens kunna hinna ifatt och gå om till slut.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi måste ha något rimligt mål för foldingveckan, några förslag?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

om jag läser rätt ur prestanda tabellen i gpu tråden så fixar ett 8800gt lite mer än 4000 ppd , om vi behöver 100 tusen ppd för att ligga lika skulle det betyda lite mindre än 25 st 8800gt's som tickar dygnet runt.

skulle vi skrapa ihop 250 st 8800gt's (1M PPW ) skulle vi nå 3 miljoner ppw .

jag kan ju bidra med min i7'a i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Själv ska jag precis dra igång folding på dator 2 i sign också, så jag kan använda både den och dator 1. Har inte kunnat använda dator 2 pga att jag sitter i ett annat hus än routern, och kör trådlöst till dator 1. Men nu har vi ett nytt fint trådlöst bredband så jag kan koppla upp mig

Så jag kanske kommer få ut dubbel ppd nu?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

om det fanns ett enkelt sätt att få igång folding 100% hos en cpu med flera kärnor hade jag gärna varit med på cpu också.

Vid en aktuell foldingvecka skulle jag annars endast kört gpu då det är enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
om det fanns ett enkelt sätt att få igång folding 100% hos en cpu med flera kärnor hade jag gärna varit med på cpu också.

Vid en aktuell foldingvecka skulle jag annars endast kört gpu då det är enkelt.

Om du inte vill använda SMP-klienten så starta flera vanliga CPU-klienter istället. Mycket enkelt. Kan ge rätt mycket poäng det med men det varierar rätt mycket beroende på vad man får (gromacs33 är rätt trevlig på min maskin iaf).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vad tror ni om att vi utlyser en foldingvecka för att plocka xtremesystems.org? Vore bra om vi kunde inleda evenemanget med en liten användarvänlig guide eller liknande. Några bra idéer?

Låter som en kul idé, dock verkar jag vara lite sent ute eftersom att en foldingvecka i juli månad förmodligen inte skulle locka till sig de största av massor. Men framåt hösten ska vi väl kunna knäppa dem på fingrarna tycker jag. En guide skulle jag kunna fixa, om ingen annan känner sig mer manad förstås.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Någon foldingexpert som kan räkna på vad som krävs för att komma upp på plats 24? Tänker antal nya användare och poäng.

Just nu (2009-07-01 03:25) har vi 258 128 678 poäng medan xtremesystems har 276 646 520 poäng, en skillnad på 18 517 842 poäng. De producerar för tillfället 933 575 ppd (vi: 597 172 ppd). På en vecka skulle vi behöva följande mängd ppd för att komma ikapp: ( 18 517 842 / 7 ) + 933 575 = 3 578 981.

[Det är alltså vårat primära mål. Kan vi sedan hålla i 1 miljon ppd, så har vi dem även bakom oss i fortsättningen (vilken skulle kunna vara ett sekundärt mål).]

För att åstadkomma dessa ~3.5 miljoner ppd så använder jag dessa grova siffror:
CPU (QUAD): ~2000 ppd
GPU (ATI): ~3000 ppd
GPU (NVIDIA): ~6000 ppd

Låt säga att tre nya användare ansluter, som var och en foldar på en av de ovan nämnda komponenterna. Detta skulle ge en tillökning på (2000 + 3000 + 6000) = 11 000 ppd. Vi behöver en ökning på: 3 578 981 - 597 172 = 2 981 809. Alltså: 2 981 809 / 11 000 ~= 271 aktiva foldare.

Denna kalkyl måste givetvis revideras när foldingveckan börjar komma runt hörnet, men nu finns det åtminstone en mall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi måste ha något rimligt mål för foldingveckan, några förslag?

Mål foldingveckan: 4 miljoner ppd.
Mål nästkommande veckor: 1 miljon ppd.

Permalänk
Medlem

Kanske inte mest lyckat nu när det är sommar och varmt som satan överallt

Permalänk
Medlem

skulle säkert kunna bidra med mitt HD4850 om nån gör en bra FAQ om gpu folding? sen har jag en Q6600 @ 3.6ghz och en E6300 @ 1.86ghz som säkert skulle kunna bidra med några poäng

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
skulle säkert kunna bidra med mitt HD4850 om nån gör en bra FAQ om gpu folding?

Vad är det du vill veta?

Har du bara ett grafikkort installerat i datorn är det bara att ladda hem GPU-klienten, installera den, sedan skriver du in ett önskat donatornamn (du kan kolla på F@Hs hemsida att ditt namn är unikt, så du inte börjar vika poäng åt någon annan person) samt sweclockers lagnummer i klienten.

Det är allt, typ, och sen sköter den sig själv. Kom ihåg att inaktivera klienten om du spelar spel, annars blir din dators spelprestanda kraftigt försämrad (grafikkort är helt genomkassa på att multitaska), plus att du riskerar att drabbas av fel i kalkyleringarna. Då kastas hela arbetsresultatet bort och en ny arbetsenhet laddas hem, och du har potentiellt vikt i flera timmar helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en jättebra ide. Allt som kan skapa lite lagkänsla är bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Kanske inte mest lyckat nu när det är sommar och varmt som satan överallt

Instämmer, bäst att avvakta till hösten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Instämmer, bäst att avvakta till hösten.

ska bli regn och kyla till veckan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om ni vill få många aktiva användare, som kanske bara varar den veckan men vissa kanske fortsätter, så finns det något som kallas en tävling. Rekommenderar om ni vill få många att göra det.

Permalänk
Medlem

En kampanj måste vi självklart fixa Ska kolla upp graffet och sen låta det arbeta så mycket som möjligt

Alla kanske skulle ha signaturer som ger kort info och länkar till denna del av forumet? Vi bör i alla fall ta upp F@H med dom som ska bygga nya system och som behöver hjälp. När diskussionen grafikkort dyker upp kanske också F@H kan komma till tals?

Permalänk
Sötast

Finns det möjlighet att maxloada en quadcore och SLI?

Permalänk
Inaktiv

SMP folding på cpu samtidigt som man kör gpu klient på båda grafikkorten med -gpu 0 och gpu 1 flaggor. SLI måste dock avaktiveras för att folda på bägge graffekorten samtidigt:)

Läs FAQ på stanfords hemsida

Permalänk
Medlem

Foldar sedan 4 dagar tillbaka på min PS3a 24/7.

Tänkte jag skulle folda en del över nätterna på GPUn. har dock 3 frågor:
- Vad är säker temp på ett GTX260 ligger på 80°C efter 15 min.
- Varför får jag bara ca ~130ns när jag har grafiska läget uppe, så mycket prestanda kan det väl inte dra. (GPU folding)
- Hur får jag annars Console GPU folding? såg inget alternativ till detta när jag installerade GPU klienten.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Grafikkortet blir olika varmt beroende på vilka units den får men 80 grader är knappast skadligt direkt, men prova öka fläkten via rivatuner så bör du kunna sänka tempen med några grader. Sen så rekommenderas inte att du kör viewern när du foldar, använd istället fahmon så kan du se din ppd för dina projekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
Foldar sedan 4 dagar tillbaka på min PS3a 24/7.

Tänkte jag skulle folda en del över nätterna på GPUn. har dock 3 frågor:
- Vad är säker temp på ett GTX260 ligger på 80°C efter 15 min.
- Varför får jag bara ca ~130ns när jag har grafiska läget uppe, så mycket prestanda kan det väl inte dra. (GPU folding)
- Hur får jag annars Console GPU folding? såg inget alternativ till detta när jag installerade GPU klienten.

Runt 80 är helt normalt , mina kort ligger på runt 80-85 och då sitter de i SLI bredvid varandra.
Grafiska interfacet är fett buggat , bry dig inte om det och stäng ner det bara.
Finns flera klienter , vet ej vilken du har men ta hem console klienten o kör den.
http://folding.stanford.edu/English/DownloadWinOther

Rock on!

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Kör den översta på den sidan. men jag har ju CUDA på mitt. verkar som jag ska ha den andra.

EDIT: hittade den. funkar fint. ska kolla vad jag får för PPD sen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Nej för i helvete!! Nu ska jag återta foldingen igen. Hann inte läsa allt men läste en del utav Pales inlägg och nu tycker jag fick ska ta bort cancer från denna värld. Vi borde ha en kampanj för hans skull, så vi väcker intresse i denna fråga.

Jag mailade förut IKEA och fick ett hyfsat löjligt svar efter att jag kort presenterat F@H.
I svaret så fick jag att "vi är redan med i flera stora hjälporganisationer och anser inte att vi behöver gå med i fler förtillfället". Men hur jävla svårt kan det vara att installera detta program på datorn? Jag kan fan åka iväg och göra det. Tänk om världens företag installerade denna programvara på sina datorer, tänk kraften det skulle generera. Datorerna står på 24/7 utan att dom gör särskilt mycket. Vad säger ni?

Permalänk

gillar inte den högre värmen/ljudet/räckningen folding gör, men en v kan jag stå ut med att graffet väsnas

kom på en grej, cpu ger ju inte lika mkt, men då låter ialafal inte datorn mer, men somsagt en v kan nog många ställa upp

vad skulle ett 285gtx + en q9550 ge?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
gillar inte den högre värmen/ljudet/räckningen folding gör, men en v kan jag stå ut med att graffet väsnas

kom på en grej, cpu ger ju inte lika mkt, men då låter ialafal inte datorn mer, men somsagt en v kan nog många ställa upp

vad skulle ett 285gtx + en q9550 ge?

Bara ditt grafikkort skulle ge bortåt 10 000 PPD på de snabbaste projekten, ca 7 000 på de långsammaste. Angående ljudnivån, gör som jag, sätt igång foldingen innan du går och lägger dig, sätt upp graffefläkten till 70% och sov medan du räddar världen Står den i sovrummet så gör tvärtom, sätt igång när du går hemifrån.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Nej för i helvete!! Nu ska jag återta foldingen igen. Hann inte läsa allt men läste en del utav Pales inlägg och nu tycker jag fick ska ta bort cancer från denna värld. Vi borde ha en kampanj för hans skull, så vi väcker intresse i denna fråga.

Jag mailade förut IKEA och fick ett hyfsat löjligt svar efter att jag kort presenterat F@H.
I svaret så fick jag att "vi är redan med i flera stora hjälporganisationer och anser inte att vi behöver gå med i fler förtillfället". Men hur jävla svårt kan det vara att installera detta program på datorn? Jag kan fan åka iväg och göra det. Tänk om världens företag installerade denna programvara på sina datorer, tänk kraften det skulle generera. Datorerna står på 24/7 utan att dom gör särskilt mycket. Vad säger ni?

Klart läsvärd tråd. Fastnade och lästa hela, hela förmiddagen gick. Mycket gripande. Farsan dog i cancer för två år sedan, morsan har hunnit beta av både bröstcancer och hudcancer men hänger i ännu. Själv åkte jag in med dottern till sjukhus i våras för jag tyckte hon var blek och hängig. Tog lite prover och det visade sig att hennes HB var 32 (!) och vilopuls 122. Vi fick åka hem efter två veckor, fyra blodtransfusioner och stört många prover. Det är fortfarande inte utrett vad det är fråga om. Hon är 6 år.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario