Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svendolph
De buggar jag retat mig på är:

Telefonen kan låsa sig helt om man hämtar en tung hemsida som t ex från www.idg.se
Webbläsaren stänger ner sig oförklarigt om man trycker på en viss punkt på skärmen.

Nokias webbläsare har ju aldrig varit någon höjdare. Den blir sakteligen bättre men vidare bra är den inte. Ett stående tips till alla är att prova på Opera Mini (inte Opera Mobile). Efter att ha blivit tipsad av en kompis att köra den så kan jag säga att jag är helt beroende av den bara efter några veckors körande. Den är (min personliga uppfattning) överlägset mycket bättre Nokias egen (heter den fortfarande minimap?)

//C

Permalänk
Hedersmedlem

skaffa opera mini!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
skaffa opera mini!

Håller med! Har nu laddat ner o testat opera mini! Fungerar kanon!

Permalänk
Medlem

Lite sugen på en 5800 men är den inte hemskt tjock?

Permalänk

Nej, den är inte värst tjock

Permalänk
Medlem

beror väl på hur tunna mobiler man gillar. Jämfört med N73:ans 21mm är 5800:s 16 tunt. Men är du van vid fånnigt tunna SE eller samsung-lurar så kanske du tycker det är jobbigt.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Varför funkar det inte när jag ska gå i n på de trådlösa närverket, Jag är nästan helt säker på att jag har rätt nyckel, men lyckas ändå inte komma in.

Hur ska jag göra?

Någon som vet var man kan köpa "skydds plastfilm" från en annan butik?: www.skalshop.se (för där finns de inte i lager)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blajjan
Varför funkar det inte när jag ska gå i n på de trådlösa närverket, Jag är nästan helt säker på att jag har rätt nyckel, men lyckas ändå inte komma in.

Hur ska jag göra?

Någon som vet var man kan köpa "skydds plastfilm" från en annan butik?: www.skalshop.se (för där finns de inte i lager)

screenguard.se har display skydd. Jag har beställt ett tiotal genom åren. Alltid fungerat bra!

http://www.screenguard.se/products/Skyddsfilm-till-Nokia-5800...

Permalänk
Medlem

¤ kan man ha skype och MSN i 5800:an? vid ja, fungerar videosamtal?

¤ varför hamnar jag utanför motorvägen, alltså i avfarten när jag fortfarande är i motorvägen !!??
har Nokia map 2.0.2 med 3 månaders licens. Den är inte lika snabb som adnra rena gps navigations...seg när man ute på vägarna.... ???????????

¤ det gick inte installera på vanligt sätt filen: KeyLockClock_050_0_Unsigned.SIS !!???
filen är osignerad sägs det !

¤ kan man lägga genvägar i startskärmen? vid ja hur?

¤ Varför kör ni inte Opera Mobile ????!!!!

¤ hur kan man stänga av en aktiv program som har fastnat i minnet???

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TT600s
screenguard.se har display skydd. Jag har beställt ett tiotal genom åren. Alltid fungerat bra!

http://www.screenguard.se/products/Skyddsfilm-till-Nokia-5800...

Tackar för länken, beställde 2st precis. Har börjat tröttna lite på skärmskyddet som satt på telefonen när man fick den, alla ränder o annat som blockar skärmen. Haft så sen jan när jag köpte den

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Tackar för länken, beställde 2st precis. Har börjat tröttna lite på skärmskyddet som satt på telefonen när man fick den, alla ränder o annat som blockar skärmen. Haft så sen jan när jag köpte den

He he ja original skyddet är ju ingen höjdare med ränder:D Jag satte dit skyddet i från screen guard. Men retade mig på damm som kom i mellan så efter en vecka tänkte jag göra om det men det sket sig med ännu mer damm:D Så sen dess kör jag utan ca 2 månader nu. Och skärmen verkar "ganska" tålig. Har inte fått repor än.. Har den i bältesväska när jag jobbar.

Permalänk
Medlem

Kostar det mycket att vara ute på opera mini?

Permalänk
Medlem

Beror väl helt på vilken operatör samt vilket avtal du har.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis får jag min imorron

Visa signatur

Windows XP pro || Intel Dual Core 2.2 || Geforce 8600GT oc || 4 GB RAM || 1.5 TB HDD || 550 W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blajjan
Kostar det mycket att vara ute på opera mini?

nja, kostar gör det alltid men inte lika mycket, en vanlig sida går på ca 300kb medans med den vanliga webläsaren så skulle samma sida gå på mellan 2-3mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TT600s
He he ja original skyddet är ju ingen höjdare med ränder:D Jag satte dit skyddet i från screen guard. Men retade mig på damm som kom i mellan så efter en vecka tänkte jag göra om det men det sket sig med ännu mer damm:D Så sen dess kör jag utan ca 2 månader nu. Och skärmen verkar "ganska" tålig. Har inte fått repor än.. Har den i bältesväska när jag jobbar.

Neh, de suger ordentligt att skriva sms speciellt med alla symboler i ena hörnet som stör. Men till veckan blir man av med det i alla fall, när man slänger på en sån där plastfilm. Va lite sugen på en sån där gummiram också men såg ut som en bebistelefon då ju. ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Vad är det för kostnad när man kör gps:en, är det vanlig internet kostnad eller?

Permalänk
Medlem

# nu när jag kopplar enheten (som vanligt i allmänt läge och pcsuite valt) till datorn så händer det ingenting.
Den letar efter MTP Device hela tiden(Ny maskin vara har hittats). Det händer ingenting !!!!!!!!!!!!

har avinstallerat PC suite och installerat igen men det blir samma sakk igen.....det fungerade ju förut......
det blev så när jag installerade Nokia Maps Updater, mkt märkligt !!!

OP: WINDOWS XP

EDIT: Fixad, har startad om mobilen

# vill stänga av vibratorn varje gång jag tar mig genom menyn eller knappar in något liksom

# vill lägga login-password så att mobilen inte kopplar upp sig mot mobila intenet utan min tillåtelse
eller att den skickar automatisk meddelande.

# vill stänga av 3g funktionen för att spara batteri, hur gör man det?????

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

För att stänga av vibra: meny-inställningar-personligt-profiler-allmän-anpassa. Scrolla ner till pek skärm vibration välj av.

Stänga av 3G: meny-inställningar-anslutningar-nätverk-nätläge. Välj Gsm.

Har själv lagt in lösen vid uppkoppling men kommer ej ihåg nu ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Lösenord vid uppkoppling: Meny-inställningar-anslutningar-nätverksdest-internet. Välj där. Som i min tex tele2 internet. Välj sedan Efterfråga lösen ord: Ja. välj lösenord. Klart! Sen så kommer du frågas varje gång efter lösen vid internet mm. Bra tycker jag. Inte fel att spara lösen så man slipper fylla i det VARJE gång:D

Permalänk
Medlem

tack för svaren,,,angående login-password till mob. int. så har hittat inställningarna

EDIT: ops glömde trycka på efterfrågalösenord : JA

TACK åter igen:)

_____________________________

så man kan bara lägga till 4 genvägar i startsidan ???!

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

har uppdaterat NOKIA MAPs(NAVTEC MAPS) till v3.01 09wkk26 b02.
ser väldigt bra ut, har inte testat den än...

# kan man förutom Nokia map ha Tom Tom och Garmin alltihop installerad i Nokia???????

Jag vill inte betala för Nokia Map efter 3mån licensen, kanske fixar jag en gratis lösning :),,,främst av allt för att jag inte använder GPS ofta, det får bli som leksak:)

# Kommer Nokia map att fungera Lite efter licensen?????

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Kartfunktionen med GPS-position är gratis. Det är bara navigering som kräver licens.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd

Navigeringen är gratis men röststyrningen kostar.

Permalänk
Medlem

då har jag en fråga: varför vill mobilen alltid "gå online" när GPS-programmet startas?
klickar jag på JA, så säger den sen att internet uppkoppling saknas.

går jag in och kikar, så har jag bara "internet" att välja på.. inget GPRS/WAP... trotts att jag har *host* 5st såna då man har prövat flera gånger från Tele2.

sen vill den alltid "Gå till butiken" också.. argh.

hur fixar jag till det?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
då har jag en fråga: varför vill mobilen alltid "gå online" när GPS-programmet startas?
klickar jag på JA, så säger den sen att internet uppkoppling saknas.

hur fixar jag till det?

Det är för att utnyttja A-GPS funktionen. du måste ställa in rätt internet profil @ inställningar i nokia maps

Permalänk
Medlem

### Jag kan inte skicka SMS, det har varit så när jag bytte plats på min sim-kort från Sony Ericsson K810 till Nokia 5800!!!

Det står hela tiden i utkorgen att meddelandet "sänd igen kl 20.27", alltså om 3 minuter...

vad är detta?

I telenor specifikation på nätet står det att jag har sänt SMS ????!!!!!

fattar ingenting

## Måste man koppla sig mot nätet för Navigera, fattar ingenting, ville navigera till en annan stad så måste den gå ONLINE och hämta 250 kb för att den ska navigera till Borås!!!!!! Den har ju hämtat hela Europa kartan 1,6 GB. Vill ju inte betala när jag är utomhus för Internet trafik till Telenor....

Jag har ju uppdaterat skiten(Nokia Map 3.0) och hämtat nyaste kartorna, hela Europa) med 3 måndaers fri licens....

## vad betyder när GPS vill använda sig av kopplingspunkten????
kopplar den sig mot telestationerna och hämtar data????
kostar det?

#
GPS:et tappar signalen MÅNGA ggr, vad är detta, är det en usel GPS hårdvara i denna telefon eller?????

# Man kan inte ZOOMA IN o UT under navigationen till ett adressmål. Det gick ju i Nokia map ver 2.02

# inte minst av allt, Den är så SLÖ ibland, helt död, alltså den letar efter GPS signal i en halvtimme utomhus, eller inte alls......

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Fel på min 5800?

Har just köpt en 5800, efter mycket sneglande på Iphone...
Är/var rätt nöjd, tills olika problem dök upp.

1. När jag satte i SIM kort från Tele 2 går det inte längre att få de fyra genvägarna på startsidan, inte eller använda siffer eller kontaktikonen i något startläge. Det gick första dagen jag hade den. (Har rätt inställning på startskärm-genvägar. har ej ändrat något annat, såvitt jag vet) För att ringa måste jag gå in via menyerna till adressboken. Det måste vara en bugg va? Eller är det något jag kan prova för att ordna till det?

2. När jag ska använda googlesök funktionen( på startskärmen) frågar den efter telia surfport, fast jag aldrig haft ett telia kort i den. Hur kommer det sig? Har tele2, och internet i övrigt fungerar. Är det någon inställning som ska göras?

3. Den gröna knappen till vänster fungerar inte som samtalslista knapp.

Visst ska den göra det? Endast röststyrning finns på den , om man håller in den länge.

Tyckte annars telefonen verkade grym, men blir tvkesam när så mycket redan verkar krångla. Eller är den svårinställd?

Vore jätteglad för hjälp innan jag reklamerar den. Eller köper Iphone...

Linda

Visa signatur

Linda

Permalänk
Medlem

Tjena

Har ett problem med nokia map loader, nämligen att map fliken inte finns med...

Någon med samma problem ?

Tack på förhand.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25
### Jag kan inte skicka SMS, det har varit så när jag bytte plats på min sim-kort från Sony Ericsson K810 till Nokia 5800!!!

Det står hela tiden i utkorgen att meddelandet "sänd igen kl 20.27", alltså om 3 minuter...

vad är detta?

I telenor specifikation på nätet står det att jag har sänt SMS ????!!!!!

fattar ingenting

## Måste man koppla sig mot nätet för Navigera, fattar ingenting, ville navigera till en annan stad så måste den gå ONLINE och hämta 250 kb för att den ska navigera till Borås!!!!!! Den har ju hämtat hela Europa kartan 1,6 GB. Vill ju inte betala när jag är utomhus för Internet trafik till Telenor....

Jag har ju uppdaterat skiten(Nokia Map 3.0) och hämtat nyaste kartorna, hela Europa) med 3 måndaers fri licens....

## vad betyder när GPS vill använda sig av kopplingspunkten????
kopplar den sig mot telestationerna och hämtar data????
kostar det?

#
GPS:et tappar signalen MÅNGA ggr, vad är detta, är det en usel GPS hårdvara i denna telefon eller?????

# Man kan inte ZOOMA IN o UT under navigationen till ett adressmål. Det gick ju i Nokia map ver 2.02

# inte minst av allt, Den är så SLÖ ibland, helt död, alltså den letar efter GPS signal i en halvtimme utomhus, eller inte alls......

Jag känner inte alls igen mig förutom då att den vill ladda kartor men för mig gör det ingenting därför att jag har flatrate på bredbandet med Telenor. GPS:er i Nokias telefoner kan annars tappa signalen om... du står mellan höga hus eller träd eller rent av bara har ryggen mot en stor vägg. Jag tycker Nokias GPS fungerar hyfsat för att vara en extra leksak i Telefonen men använder den mest till Sportstracker och någon enstaka navigation. Duger för mig. Tycker dock det är synd att du är besviken och kanske skulle du försöka få telefonen utbytt.